Bukefalos 28 år!

Övervikt vs normal i hull

Limelight

Trådstartare
Min syster bor i lägenhet och har 2 innekatter, bondkatter. Har inga som helst möjligheter att ta ut dem och hon försöker aktivera dem med klätterträd och leksaker. Trots detta är ena katten ganska överviktig medan den andra är i jättefint hull.
De får Royal Canin Indoor att äta 2ggr om dagen portionerat.

Tänkte höra med er om ni har några tips på hur man kan gå tillväga att få ner den överviktiga i vikt?.
Hon vill helst slippa vaka över dem när de äter då den överviktiga gärna inte äter då, mycket underlig katt är det..
 
Sv: Övervikt vs normal i hull

Konkret tips:

Bygg ihop en "bur" av kompostgaller.
Skaffa en kattlucka med magnetlås.
Klipp ut en öppning i "buren" som är anpassad efter luckan och montera dit luckan.
Sätt endast ett halsband med en "magnet-nyckel" på den smala katten!

Servera ett riktigt bantar-foder - ex Royal Canin Obesity - i rätt mängd på din normala foderplats.

Inne i buren kan du sedan servera ett vanligt "underhållsfoder" till den smalaren katten!

Den smala katten kan då komma åt bantar-fodret - vilket inte spelar så stor roll - men den lite tjocka katten kan inte komma åt underhålls-fodret eftersom den inte har någon "magnet.nyckel" som kan öppna kattluckan! :D

/Swat
 
Sv: Övervikt vs normal i hull

Det var faktiskt ett väldigt bra tips måste jag få säga =). Visste faktiskt inte ens att det fanns sådana där magnethalsband att köpa till katter :o.

Tror dock inte det kommer funka på hennes katt. Vet att hon skaffade sig en kattlåda med lucka till som de inte fattade hur den funkade och de vägrade att lära sig med. De satte sig till och med utanför, så det slutade med att hon fick ta bort luckan.

Fast öppnar sig luckan helt eller låser den bara upp sig så de får putta upp den själva?.:)

Några andra tips? :)
 
Sv: Övervikt vs normal i hull

Blötfoder håller alla mina katter i lagom hull. Dvs de två som är åt det smala hållet fortsätter vara fina och den tjocka blir smal.
 
Sv: Övervikt vs normal i hull

Tror syster har börjat gett blötmat ett par gånger i veckan och då byter ut det mot torrfodern, men tror inte hon vill börja helt med blötmat. Bra för katternas tänder att få tugga också :).
 
Sv: Övervikt vs normal i hull

Fast det där är en skröna. Torrfoder för kattänder är ungefär lika bra som knäckebröd till människotänder. Finns bara en sorts torrfoder som reducerar tandsten nämligen Hills t/d. Det bästa i tandhänseende man kan ge katten är
råa köttiga ben, tex råa kycklingvingar.
 
Sv: Övervikt vs normal i hull

Men oj! Tack för tipset!! :bow::bow:

Har också en överviktig vs smal katter hemma och här matas dom ofta samt med olika mat under uppsikt.

Så det var ett kanontips! :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en egensinnig katt som hellre svälter ihjäl än äter blötfoder, och bland torrfoder finns det två märken som duger åt herrn...
2
Svar
23
· Visningar
7 347
Senast: Acses
·
Övr. Katt Jag har två kattungar (hanar) på 4 ½ månad hemma och det är våra första katter. (vanliga bondkatter) En kompis till mig, som har många...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 587
Senast: Sol
·
L
Övr. Katt Vår katt har ett underligt beteende och jag undrar om era katter gör liknande? Hon är en innekatt och har ganska lätt för att bli...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp