Offentliga kommentarer

Bukefalos 30 år!

Jag vet (en av de internationella elitdomarna har sagt det) att det är elitryttarna som satt stopp för offentliga protokoll på elitnivå. De vill inte att folk ska kunna läsa protokollen. Där är det inte domarna som är problemet i alla fall.
Lite konstigt för om man generaliserar så ger de flesta domaren på den nivån väldigt lite kommentarer. Mao isf skulle det inte finnas så mkt att läsa.

Först tyckte jag att det är en bra idé, intressant att få läsa kommentarerna men samtidigt så blir ju frågan vad det egentligen ger? Sitter man på plats och ser kommentarerna live så är det en sak - men hur många gör det i dom lägre klasserna? Att sitta hemma och läsa säger ju ingenting, för domaren ska väl kommentera för ryttaren, inte för att jag hemma ska förstå varför en sned/ojämn halt i ena läget gav en 4:a och i ett annat en 6:a.

Jag tror du har en poäng, man behöver såklart se ritterna för att förstå kommentarerna. Gäller ju även de högre klasserna.

Jag skulle vara ok med det idag om jag tävlar. Men som barn och tonåring då jag dessutom ofta satt på väldigt svåra och otacksamma ponnier och hästar. Fy fasen om det varit offentligt! Jag var redan utsatt för mobbning/falsk ryktesspridning av folk i skolan som var avundsjuka. Tänk om de också kommit över resultaten från när en av mina ungponnier skenade runt banen eller stod på bakbenen? Eller när jag gjorde en av mina första starter på storhäst och hästen blev skrämd mitt i programmet.

Såg din fråga på FB på samma tema och där var det ngn som hade en klok ide - att alla tävlande kan ”bocka ur” ngn ruta på tdb om de inte vill att ens kommentarer ska synas. Då skulle man ju kunna göra en successiv övergång😊

Tävlande.

Jag är skeptisk till offentlige kommentarer. Tror många kan dra sig för att tävla i lättare klasser, och jag tror att det kan leda till ganska mycket elakheter online.

Dessutom tror jag att det kan göra att domare censurerar sig i sina kommentarer, både för att de är rädda för kritik men också att de inte vill ge "elaka" kommentarer som blir offentliga. I så fall är jag mer inne på @Amanda_F s linje om att det kan vara offentligt på högre nivå men absolut inte i lätt klass eller för barn!

Men ska domarna verkligen ge " elaka" kommentarer?
Kritik är inte att vara elak.

Får det bort elaka domare är det väl bara bra?

Såg din fråga på FB på samma tema och där var det ngn som hade en klok ide - att alla tävlande kan ”bocka ur” ngn ruta på tdb om de inte vill att ens kommentarer ska synas. Då skulle man ju kunna göra en successiv övergång😊

Tveksamt om systemet tillåter det. Jag har aldrig jobbat i equipe dock.

Men det kräver väl att någon ska mata in alla kommentarer. Ett jävla jobb om det ska göras i efterhand.

Men det kräver väl att någon ska mata in alla kommentarer. Ett jävla jobb om det ska göras i efterhand.
Frågan handlade väl om att man skriver in kommentarerna direkt i datorn.

Sen undrar jag hur många av er skulle gå in och läsa kommentarerna? Själv skulle det vara väldigt sporadiskt. Är sällan jag kollar de individuella poängen oavsett.

Vi pratade om det på våra tävlingar - ska det göras av skrivaren eller sekretariatspersonalen?
Det krävs ju att den som matar in det inte använder pekfingervalsen för att det inte ska ta en halv evighet. :D

Men ska domarna verkligen ge " elaka" kommentarer?
Kritik är inte att vara elak.

Får det bort elaka domare är det väl bara bra?

Fast kritik, hur sann och berättigad den än må vara, kan användas på ett elakt sätt. Om det t.ex. är hård drivning, eller hård hand eller annat som kan användas på ett felaktigt sätt ser jag inte att det är ett dugg konstruktivt att det blir offentligt för Lisa som rider LB?

Jag tolkade det som att equipe efter ngn uppdatering stödjer digitala protokoll, dvs skrivaren gör allt digitalt istället för på papper. Inget som görs i efterhand alltså.

Den där ”rutan” finns säkert inte men kanske kan komma om förbundet önskar.

Och har antagligen aldrig gjort så det gör ju varken till eller från med tanke på statistiken.
Eftersom tävlandet minskar o förbundet har-trots flera där som är tydligt negativa- nu tillåtet och släppt på både lättridning och bettlöst , så har de ju gjort det delvis för att få fler starter o få in mer pengar, men detta med offentliga siffror bromsar en del.

Jag tolkade det som att equipe efter ngn uppdatering stödjer digitala protokoll, dvs skrivaren gör allt digitalt istället för på papper. Inget som görs i efterhand alltså.

Den där ”rutan” finns säkert inte men kanske kan komma om förbundet önskar.

Jag har varit på flera tävlingar nu där allt skrivs direkt i equipe, och du får protokollet mailat till dig direkt efteråt. Väldigt smidigt och bra!

Fast kritik, hur sann och berättigad den än må vara, kan användas på ett elakt sätt. Om det t.ex. är hård drivning, eller hård hand eller annat som kan användas på ett felaktigt sätt ser jag inte att det är ett dugg konstruktivt att det blir offentligt för Lisa som rider LB?
Delvis knapp.
Inte bara det, det domaren säger ska gå genom en skrivare, som antingen skriver ner på papper eller skriver in kommentaren direkt på protokollet i datorn.
Det finns skrivare som haft/har problem med både penna och dator- jag säger inget om det- men det finns en risk att den kommentar domaren vill ha blir fel , det kan tom räcka med en liten felnyans för att kommentaren ska få en annan innebörd än tänkt.
Och det finns sällan tid för domaren att kolla igenom efteråt, antagligen än lite svårare om det går genom datorplattan direkt.

Jag har varit på flera tävlingar nu där allt skrivs direkt i equipe, och du får protokollet mailat till dig direkt efteråt. Väldigt smidigt och bra!
Jag håller med, för det mesta är det då skrivare som är skickliga- men inte alltid o då blir det svårt. vet en domare som gav upp o bad om protokoll.

Eftersom tävlandet minskar o förbundet har-trots flera där som är tydligt negativa- nu tillåtet och släppt på både lättridning och bettlöst , så har de ju gjort det delvis för att få fler starter o få in mer pengar, men detta med offentliga siffror bromsar en del.
Det är anledningen att nollstjäning klass kommit. Tävling utan offentligt resultat. Vi hade det påvåra tävlingar i helgen och hörde, från tävlande, endast negativa kommentarer att resultatet inte syns.

Angående elaka kommentarer så tror jag faktiskt de domare som skriver plumpa kommentarer måste tänka till mer om det var offentligt.

Sen märker jag att det ökar att folk inte hämtar sitt protokoll. Händer att jag glömmer det själv också... Hade tyckt det varit supersmidigt att haft det direkt i Equipe.

För skrivarnas del är det väldigt uppskattat att skriva på datorn! Ffa yngre skrivare vill inte skriva för hand.

Angående elaka kommentarer så tror jag faktiskt de domare som skriver plumpa kommentarer måste tänka till mer om det var offentligt.

Det togs upp offentligt från förbundets sida för antal år sedan då kritik kommit in från ryttare om kommentarer som inte va så roliga eller trevliga, minns inte vem som uttalade sig från förbundet men andemeningen va att inte alla dressyrdomare har förmågan att uttrycka sig språkligt på ett konstruktivt sätt och att det är inte det som ingår i utbildningen .
För skrivarnas del är det väldigt uppskattat att skriva på datorn! Ffa yngre skrivare vill inte skriva för hand.
Stämmer , men vill o vill, de kan in te skriva för hand - jag generaliserar igen. KL Men där är väl problemet noll eller nära noll, snart går väl alla protokoll gnm platta.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka