Bukefalos 28 år!

Ok att dricka starköl kl 3 en måndag?

För vissa verkar det vara en uppoffring att inte kunna dricka alkohol, typ "åh nu ska jag hämta min son/dotter/man/bror/whatever och kan inte dricka BUUHUUU" medan jag snarare tycker att det är en gudkant med ett gott glas vin till en god middag men jag lider verkligen inte om jag "avstår". Ser det inte ens som att avstå om jag ska tänka efter, det är med orginalmode.

Fast det där tycker jag är lite konstigt. Om det serveras en god middag med vin, och du av något skäl måste avstå från vinet - tycker du inte att det är lite synd då ändå?

Jag är laktosintolerant, och glömmer jag tabletterna, måste jag avstå från allt som innehåller mjölksocker (tex gräddsåser, glass, gräddtårta osv) och det är lite surt. (Eller måste och måste, men jag får galet ont i magen annars.)

Tycker du inte att det tar emot det minsta lilla att behöva avstå från något gott?

Jag tycker ibland i de här diskussionerna att folk lyfter fram hur otroligt lätt de avstår från alkohol, och jag undrar om det är särskilt viktigt att det är lätt att avstå från just det, av alla goda och onyttiga saker man ibland vill stoppa i sig?
 
...spinner vidare på @Petruska s senaste inlägg.

Igår kväll kom jag hem efter ett par dagar borta på jobb. Satt i soffan rätt sent och funderade på att ta ett vinglas... men var egentligen inte sugen på det. Så kom jag på att jag hade en godispåse ute i bilen och hämtade den istället.

Klämde snabbt i mig alla bitarna, och funderade på... om det verkligen var bättre??

(men ikväll blir det nog ett glas rött till Ridsport ;))
 
Ok du menar att hen skulle bli mindre alkis om intaget skedde på fredag kväll istället för måndag?
Om du läser hela mitt korta inlägg ser du att veckans ranson lika gärna kan intas på måndagen, (sista raden!). Men veckorytmen är ju faktiskt sådan i Sverige att det "passar" bättre att vara onykter på lördagskvällen, för då är det sällan föreningsaktiviteter, träningar, kurser och utbildning. Håller du inte med om det?
 
Om du läser hela mitt korta inlägg ser du att veckans ranson lika gärna kan intas på måndagen, (sista raden!). Men veckorytmen är ju faktiskt sådan i Sverige att det "passar" bättre att vara onykter på lördagskvällen, för då är det sällan föreningsaktiviteter, träningar, kurser och utbildning. Håller du inte med om det?

Jag känner få som jobbar mån-fre kontorstid. Kanske därför jag inte fattar hela "dricka på helgen"-grejen?
De dagar jag jobbar på kontor brukar jag iofs gärna ta ett glas vin och käka nåt på vägen hem.
Iofs så tränar jag inte eller liknande som många kanske gör efter jobbet. Kanske spelar sånt in?

Sen kan jag absolut ta ett glas vin på lunchen och sen jobba på em. Äter jag ngt gott dricker jag helst även gott till. Blir inte onykter av ett glas vin liksom. På mitt förra jobb tog vi ofta ett glas vin även på arbetstid, chefen bjöd ;)
 
Påminner mig om första gången jag hälsade på en dansk kompis i Köpenhamn. När jag kom upp första morgonen hade hon dukat till frukost och det stod nubbeglas med Gammeldansk på bordet

"Men va", sa jag, "det stämmer alltså att ni danskar tar en lille en redan på morgonen?"

"Nej", blev svaret, "men ni svenskar verkar ju vilja ha det så".

:D

Min morfar är dansk och hans familj (som då bor i Danmark) gör så. Förr var det mest på "finfrukostar", typ helgen eller när vi från Sverige var på besök, men nu sen morfars bror och hans fru blev pensionärer dricker dom alltid nubbe till frullen, säger dom. :D
 
Med onykter menar jag att den som druckit en alkoholhaltig dryck, känner att han eller hon fått i sig alkohol. Personligen skulle jag inte dricka vin eller öl om det inte vore för själva berusningen. Det är visserligen gott, men inte tillräckligt gott för att förtjäna den planering, den omväg och det omak det innebär att handla på Systemet. Vet att de flesta säger att det är smaken som passar så bra till den goda maten, som är huvudanledningen till att man dricker vin eller öl. Min teori är att folk förväxlar god smak med skön halvlullighet.
 
Med onykter menar jag att den som druckit en alkoholhaltig dryck, känner att han eller hon fått i sig alkohol. Personligen skulle jag inte dricka vin eller öl om det inte vore för själva berusningen. Det är visserligen gott, men inte tillräckligt gott för att förtjäna den planering, den omväg och det omak det innebär att handla på Systemet. Vet att de flesta säger att det är smaken som passar så bra till den goda maten, som är huvudanledningen till att man dricker vin eller öl. Min teori är att folk förväxlar god smak med skön halvlullighet.

Varför tror du det? Alltså vad baserar du det på?
 
Är det inte konstigt att det bara är viner som räknas som fullvärdiga drycker till en festmåltid, om man betänker det breda sortiment av alkoholfria drycker (och då menar jag inte alkoholfritt vin eller öl, huga!) som finns? Måste betona att jag älskar vin till god mat, men att jag tycker att effekten är betydelsefullare än smaken. Och det är jag tydligen ensam om som icke-alkis.
 
@Petruska Nej, faktiskt inte. Jag tycker inte det är synd eller tråkigt på något vis, generellt sett. Det kommer ju fler middagar. Dock har det ju varit situationer då jag tyckt det varit synd men det är inte mer med det.

Hade jag behövt avstå i all evighet och aldrig mer kunnat dricka ett glas vin, ja det hade varit hemskt tråkigt. Fast jag dricker inte vin till alla "bättre" middagar heller, ibland vill jag bara ha ett glas vatten.
 
@Liran
Vad får dig att tro det? Bara för att du själv endast dricker för att bli berusad betyder ju inte att andra gör det?
Det är tydligen många som har besvär med läsförståelsen i dag. Skrev att jag tycker det är gott, men inte tillräckligt gott för att det ska vara meningsfullt att gå i genom det besvär det innebär att bege sig till ett försäljningsställe i Sverige, bara för smakens skull. Nu har ju alkohol som nervgift behagliga bieffekter också. De är dem som får mig att ta mig till Systemet ett par tre gånger om året.
 
Det är tydligen många som har besvär med läsförståelsen i dag. Skrev att jag tycker det är gott, men inte tillräckligt gott för att det ska vara meningsfullt att gå i genom det besvär det innebär att bege sig till ett försäljningsställe i Sverige, bara för smakens skull.
Jag läser bara det du skriver:

Personligen skulle jag inte dricka vin eller öl om det inte vore för själva berusningen.

Så okej, jag omformulerar; Vad får dig att tro det? Bara för att du själv endast dricker för berusningens skull betyder ju inte att andra gör det?

Att du tycker att det är gott förstår jag men uppenbart är det ju inte därför du dricker, utan för att du gillar känslan av berusning? Och det är helt okej, jag dömer ingen, men du kan ju inte förutsätta att alla resonerar som du?
 
Jag blir helt ölsugen av den här tråden.
smileys-beer-886438.gif
 
Jag läser bara det du skriver:



Så okej, jag omformulerar; Vad får dig att tro det? Bara för att du själv endast dricker för berusningens skull betyder ju inte att andra gör det?

Att du tycker att det är gott förstår jag men uppenbart är det ju inte därför du dricker, utan för att du gillar känslan av berusning? Och det är helt okej, jag dömer ingen, men du kan ju inte förutsätta att alla resonerar som du?
Jag tycker fortfarande att du har problem med semantiken. Om vin smakade illa skulle jag inte dricka vin. Men jag är ganska säker på att smakupplevelsen av vin färgas positivt av den behagliga berusningen. Det är bara modiga personer i medelåldern utan alkoholproblem som brukar hålla med mig.
 
Jag tycker fortfarande att du har problem med semantiken. Om vin smakade illa skulle jag inte dricka vin. Men jag är ganska säker på att smakupplevelsen av vin färgas positivt av den behagliga berusningen.
Okej, det kan du ju tycka att jag har. Oavsett hakar du ju upp dig på ord. Om jag säger såhär: Bara för att du har en uppfattning om varför du dricker vin betyder det ju inte att alla andra fungerar som du, eller hur? Så du kan ju inte gärna applicera det rakt av och börja generalisera eftersom det lika gärna bara kan gälla dig och några till.
 
Är det inte konstigt att det bara är viner som räknas som fullvärdiga drycker till en festmåltid, om man betänker det breda sortiment av alkoholfria drycker (och då menar jag inte alkoholfritt vin eller öl, huga!) som finns? Måste betona att jag älskar vin till god mat, men att jag tycker att effekten är betydelsefullare än smaken. Och det är jag tydligen ensam om som icke-alkis.

Vore det bara berusningen man var ute efter skulle man väl dricka vad som helst? Alla viner lyfter inte given måltid, inte alla öler heller eller annan dryck. Till pannkaka dricker jag helst mjölk, till makaroner och korv vatten, till ärtsoppa öl (ganska specifikt allra helst Bärnsten) och punsch och till älggryta ett riktigt kraftigt rött vin. Till sillen kan jag lika gärna ta en alkoholfri veteöl som en med alkohol och till köttbullarna med potatismos får det helst bli lingondricka. Det är inte alltid en alkoholhaltig dryck passar bäst till maten, vin som exempel kan döda en maträtt men lyfta en annan.

Här ligger Systembolaget alldeles vid mataffären, det är inte någon särskilt ansträngning att gå och handla på systemet. Men visst, jag skulle inte åka 3 mil för att köpa hem vin till maten.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: miumiu
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 306
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp