Bukefalos 28 år!

Ok att dricka starköl kl 3 en måndag?

Jag tycker fortfarande att du har problem med semantiken. Om vin smakade illa skulle jag inte dricka vin. Men jag är ganska säker på att smakupplevelsen av vin färgas positivt av den behagliga berusningen. Det är bara modiga personer i medelåldern utan alkoholproblem som brukar hålla med mig.

Eller folk som aldrig upplevt en riktigt bra mat/vin kombination? Jag gillar verkligen inte vin, väljer det aldrig som dryck, inte ens till mat om det inte är så att det serveras så (bröllop et c). Öht gillar jag inte alkohol till mat och dricker helst före/efter. Men jag har turen att ha vänner som är bra på vin och har genom dem fått otroliga smakupplevelser - för att jag varit nyfiken och intresserad av att lära mig.
 
Teorin hade kunnat stämma, men jag har många munskänkar och ett par vinproffs i bekantskapskretsen, som älskar att anordna vällagade genomtänkta middagar för sina vänner. Och jag gillar ju som sagt vin, men inte skulle jag dricka det utan berusningseffekten. För svårt att få tag i, för dyrt, funkar inte som törstsläckare, etc.
 
@Liran :confused::confused:

Ja, nu är det här ett sånt där onödigt inlägg, men jag bara måste inlfika att jag med stor möda undviker att bli lullig eller berusad. Jag dricker ett halvt glas vin åt gången för att det är så otroligt gott. Mer än så vågar jag inte dricka just för att jag vill undvika att bli slö, lullig, berusad el.dyl.
 
Det finns ju andra saker som är så som inte gör en berusad. Tryffel (äter man sig inte mätt på), espressokaffe (koffeinkick är väl inte jämförbart?), kalvdans etc. beroende på sammanhang. Sådant som folk söker, anstränger sig för att skaffa och njuter av utan att bli lulliga.
Du har alldeles rätt i sak, men tillgången på de tre njutningsmedlen (själv hoppar jag gärna kalvdansen), har ju aldrig begränsats av folkhälsoskäl.
 
@Liran :confused::confused:

Ja, nu är det här ett sånt där onödigt inlägg, men jag bara måste inlfika att jag med stor möda undviker att bli lullig eller berusad. Jag dricker ett halvt glas vin åt gången för att det är så otroligt gott. Mer än så vågar jag inte dricka just för att jag vill undvika att bli slö, lullig, berusad el.dyl.
Det är bara att lägga sig i träning om du älskar smaken. Alkoholtoleransen ökar snabbt om du dricker lite mer vid varje tillfälle. Snart kan du njuta av en halv eller helflaska utan att känna av de för dig obehagliga effekterna.
 
Det finns ju andra saker som är så som inte gör en berusad. Tryffel (äter man sig inte mätt på), espressokaffe (koffeinkick är väl inte jämförbart?), kalvdans etc. beroende på sammanhang. Sådant som folk söker, anstränger sig för att skaffa och njuter av utan att bli lulliga.

Jag kommer ihåg att jag läste någonstans, under min tid i England, att en indisk curry kan ge liknande kroppsligt rus som att röka cannabis :D så hade de mätt olika grytor. Har för mig en korma gav starkast rus.

hittade! nåt i den här stilen: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/989256.stm
(står dock inget om det jag tyckte mig komma ihåg om korma så jag kan lätt ha kommit ihåg fel men poängen är där ;) )
 
Senast ändrad:
Jag kommer ihåg att jag läste någonstans, under min tid i England, att en indisk curry kan ge liknande kroppsligt rus som att röka cannabis :D så hade de mätt olika grytor. Har för mig en korma gav starkast rus.
Av njutning över hur god curryn är? :laugh: Det köper jag! Fast inte att korma skulle ge bäst effekt.
 
Det är bara att lägga sig i träning om du älskar smaken. Alkoholtoleransen ökar snabbt om du dricker lite mer vid varje tillfälle. Snart kan du njuta av en halv eller helflaska utan att känna av de för dig obehagliga effekterna.

Öh? Helst inte. Jag gillar godis också, men försöker undvika att äta så mycket eftersom det inte är så hälsosamt. Jag håller mig till ett halvt glas.
 
@Liran :confused::confused:

Ja, nu är det här ett sånt där onödigt inlägg, men jag bara måste inlfika att jag med stor möda undviker att bli lullig eller berusad. Jag dricker ett halvt glas vin åt gången för att det är så otroligt gott. Mer än så vågar jag inte dricka just för att jag vill undvika att bli slö, lullig, berusad el.dyl.

Jag önskar verkligen att de kunde uppfinna något som ger samma upplevelse i smak, mun och hals utan att man blir full. Då skulle jag dricka mycket mer än jag gör. Jag gillar smaken,att det bränner lite och värmer men jag har ett sådant kontrollbehov att jag verkligen inte vill bli lullig.

Jag har ännu inte smält besvikelsen över hur usel systembolagets alkoholfria snaps var. Så djäkla svårt borde det ju inte vara kan man tycka.
 
Jag kommer ihåg att jag läste någonstans, under min tid i England, att en indisk curry kan ge liknande kroppsligt rus som att röka cannabis :D så hade de mätt olika grytor. Har för mig en korma gav starkast rus.

hittade! nåt i den här stilen: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/989256.stm
(står dock inget om det jag tyckte mig komma ihåg om korma så jag kan lätt ha kommit ihåg fel men poängen är där ;) )
Det kan ju förklara varför jag lider av ett sushiberoende. En gång när jag studerade la jag glatt 350 kr på en enda sushimåltid och fick mer eller mindre leva på makaroner och ketchup resten av månaden. Men det var sååå värt det. Och med äkta wasabi som revs framför ögonen på mig...
 
Jag önskar verkligen att de kunde uppfinna något som ger samma upplevelse i smak, mun och hals utan att man blir full. Då skulle jag dricka mycket mer än jag gör. Jag gillar smaken,att det bränner lite och värmer men jag har ett sådant kontrollbehov att jag verkligen inte vill bli lullig.

Jag har ännu inte smält besvikelsen över hur usel systembolagets alkoholfria snaps var. Så djäkla svårt borde det ju inte vara kan man tycka.

vet inte om du gillar cocktails, men med ingefära går det att få till bra värmande och brännande :) jag gjorde en supergod sirap en gång - sedan beror det ju lite på vad en blandar det med om det sedan blir sött, starkt, syrligt, rumstemperatur, kallt osv.
 
vet inte om du gillar cocktails, men med ingefära går det att få till bra värmande och brännande :) jag gjorde en supergod sirap en gång - sedan beror det ju lite på vad en blandar det med om det sedan blir sött, starkt, syrligt, rumstemperatur, kallt osv.
Jag tänkte tipsa @escodobe om hemgjord ingefärssnaps! En kompis hade gjort det en midsommar och det var väldigt mycket snapskänsla över den brännande ingefärsshoten.
 
Av njutning över hur god curryn är? :laugh: Det köper jag! Fast inte att korma skulle ge bäst effekt.

Jag käkade just en brittisk korma idag, och det var absolut såpass njutbart att det gav ett lätt rus/pirr :D.

Men att jämföra det med cannabis? Inte som det påverkar min kropp åtminstone, jag skulle väl snarare jämföra cannabis med palt. Gott, men du blir trött, och tar du för mycket tokdäckar du. Men alla reagerar ju olika.

Artikeln snackar ju om förhöjd puls etc, så då kanske vi ska jämföra curry med centralstimulantia ;).
 
jag skulle väl snarare jämföra cannabis med palt. Gott, men du blir trött, och tar du för mycket tokdäckar du. Men alla reagerar ju olika.
:rofl:

Jag lutar åt att om det hade varit så, så hade palt varigt olagligt. Men jag håller frågan öppen tills jag har provat palt. (Ska påminna min paltälskande kompis som lovat att bjuda på palt!)
 
vet inte om du gillar cocktails, men med ingefära går det att få till bra värmande och brännande :) jag gjorde en supergod sirap en gång - sedan beror det ju lite på vad en blandar det med om det sedan blir sött, starkt, syrligt, rumstemperatur, kallt osv.
Ja. Jag beställer oftast alkoholfria cocktails och där märks verkligen skillnad på om en bartender är duktig eller ej. Chili är gott i drinkar det med.

Jag tänker mer på whisky, ren sprit och bra öl (systembolaget blir visserligen bättre och bättre på alkoholfri öl men utbudet går inte ens att jämföra)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: miumiu
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 650
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp