Ok att dricka starköl kl 3 en måndag?

Jag umgås nog i HELT andra kretsar än vad du gör för jag känner ingen som suktar efter alkoholen eller har den som prio 1 på semestern.
Vad vet du om vilka kretsar jag umgås i? Jag säger att jag inte VILL vara i en sån miljö, inte att jag är det.
 
Nej, jag förstår faktiskt inte varför du skriver det. Tråden handlade inte om kvalitativ mat till barnen (BARNEN!), utan om vardagsknäppandet av en bira av en småbarnspappa på landet.
Men jag svarade på en post från Honung, inte på ts den gången. Ibland kan trådar ge sig iväg.

Jag svarade på en post, ungefär samma sak som en annan person X skrev, Honung svarade på X, jag förklarade för Honung varför jag hade svarat som jag gjorde. Klart. Att svara på min förklaring om varför jag svarade på ett visst vis behöver ingen känna att de måste.
 
Nej, jag förstår faktiskt inte varför du skriver det. Tråden handlade inte om kvalitativ mat till barnen (BARNEN!), utan om vardagsknäppandet av en bira av en småbarnspappa på landet.
Men jag svarade på en post från Honung, inte på ts den gången. Ibland kan trådar ge sig iväg.

Jag svarade på en post, ungefär samma sak som en annan person X skrev, Honung svarade på X, jag förklarade för Honung varför jag hade svarat som jag gjorde. Klart. Att svara på min förklaring om varför jag svarade på ett visst vis behöver ingen känna att de måste. (och det var inte BARNEN i ngn typ av moralskräcksituation heller.)
 
Men jag svarade på en post från Honung, inte på ts den gången. Ibland kan trådar ge sig iväg.

Jag svarade på en post, ungefär samma sak som en annan person X skrev, Honung svarade på X, jag förklarade för Honung varför jag hade svarat som jag gjorde. Klart. Att svara på min förklaring om varför jag svarade på ett visst vis behöver ingen känna att de måste. (och det var inte BARNEN i ngn typ av moralskräcksituation heller.)
Du svarade på detta:
Varför ska man försvara alkoholintag så in i bänken, så fort någon deklarerar sitt ointresse för alkohol? DET är nog en faktor i den där ölen klockan tre en måndag. Bara för att man höjer ögonbrynet lite för det när ens partner pyshar upp biran, behöver det inte betyda att man är dum i huvudet. Liksom.

Och jag ser inte att jag nämner vare sig barn eller mat i den posten?
 
Alltså, om det nu är så jävla viktigt så äter vi inte köttbullar och makaroner varje dag. Igår var det kycklinggryta och ris. Stökigt är det ändå enligt mig. Och så dricks det vatten, mjölk eller juice till.
Min svärmor har jag aldrig sett dricka något starkare än lättöl, bara apropå. Jag vet dock att de dricker alkohol ibland men precis som vi väljer de att göra det efter måltiden.
 
Du svarade på detta:


Och jag ser inte att jag nämner vare sig barn eller mat i den posten?

Nej, så vad?
Ok tar det från början ;)

Y nämner, ej alkohol för barn makaroner alkohol passar inte
X dricker inte heller alkohol till makaroner men kanske till lasange
Jag (svarar utan att läsa X) men barn äter väl annat också så man måste väl inte dricka vin till makaroner för att dricka vin inför barn.
Du skriver måste ni alltid försvara alkohol.
Jag njae, det kanske egentligen inte var alkoholbristen jag reagerade över utan... barn ej lika med middag.

Så jag svarade genom att nämna barn och mat. Dvs jo det kan tyckas märkligt att jag försvarade alkohol i mitt inlägg (ovanför inlägget du klagar över), men jag erkänner sedan (kanske lite orelaterat till tråden) att det snarare är en annan sak jag reagerade över. (Inte min oooh så älskade alkohol, tydligen, som jag eg dricker lika lite av som alla andra i tråden.)

Men oavsett fånig diskussion som kan förstöra en tråd lika mycket som om du hoppat på barn mat diskussionen som jag inte ville starta utan bara förklara med.

Du tycker jag skrev ett orelaterat inlägg i diskussionen, händer inte det ganska ofta att folk gör så? Diskussionen behöver inte förstöras om ingen biter sig fast i det.
 
Alltså, om det nu är så jävla viktigt så äter vi inte köttbullar och makaroner varje dag. Igår var det kycklinggryta och ris. Stökigt är det ändå enligt mig. Och så dricks det vatten, mjölk eller juice till.
Min svärmor har jag aldrig sett dricka något starkare än lättöl, bara apropå. Jag vet dock att de dricker alkohol ibland men precis som vi väljer de att göra det efter måltiden.

Jamendåså, till kycklinggryta kan man dricka vin om man vill, många gör det, eller låta bli om man föredrar. Jag brukar föredra att låta bli, tydligen ni också.
 
Jag hade tyckt att det hade varit surt om min sambo alltid drack öl trots att vi skulle åka någonstans; just för att hela ansvaret då ju hade dumpats över på mig, men jag hade inte oroat mig för några alkoholproblem (alltså om jag nu inte sett tecken på andra sätt), mer att han var självisk som alltid tycker att jag ska köra runt överallt.

I övrigt dricker både han och jag när vi har lust, typ. Vi gillar öl båda två, och tar gärna en bärs ihop även om det råkar vara en måndag. Själv dricker jag inte alkohol såpass tidigt på eftermiddagen däremot; jag hade blivit frustrerad av att komma på att jag ville åka någonstans men inte kunde köra. :P Min sambo tillhör den coolare typen och kan lika gärna åka en annan dag.

Hade min sambo tyckt så värst mycket om vad jag gör hade jag nog blivit rätt förvånad, och antagligen tvärtom också. Jag har däremot varit tillsammans med en som blev knäpp när han drack, och då gjorde jag slut eftersom att jag inte vill leva med en massa "förbud".
 
Måndagsdrinken är den bästa drinken ;)
Fattar inte att folk får panik för att man tar ett glas eller två en vardag? Är det mindre skadligt på helgerna eller?
Jag tar en drink/ett glas vin flera ggr i veckan, ofta vardagar. Dricker mig mycket sällan berusad, kan lika gärna gå ut en måndag som en lördag. Har inte riktigt fattat detta med att supa till på helgerna .
 
Dotter hävdar att hennes uppväxt med den där okomplicerade relationen till alkohol gjorde henne bättre rustad för undomsårens drickande - dvs hon drack knappt alls. Till skillnad mot kompisen som tog alla tillfällen att dricka hejdlöst.
Det är nog fler saker som påverkar. Jag drack rätt mycket som (övre) tonåring, fortsatte festa och supa mycket i tjugoårsåldern och öh, gör det fortfarande (snart 30). :rofl: Jag gillar kickar, jag gillar att bli packad och jag umgås med folk som tycker likadant. Ett ganska annorlunda konsumtionsmönster jämfört med mina föräldrars.
 
Jag skulle också vara orolig om någon med alkoholism i släkten tog en starköl på måndagseftermiddagen. En person som troligen är genetiskt disponerad bör ha strikta regler för sitt alkoholintag, (typ dricker bara mellan 19-23 på fredagskvällen, eller på måndagseftermiddagen.....).

Ok du menar att hen skulle bli mindre alkis om intaget skedde på fredag kväll istället för måndag?
 
Ok du menar att hen skulle bli mindre alkis om intaget skedde på fredag kväll istället för måndag?
Det bukefalistiska bokstavstolkningssyndromet! (jag borde få en stol i svenska akademin!)

Det har ju inte med vad veckodagen heter. Det handlar om konsumtion i vardagen då det kanske inte är så himlarns lämpligt just där och då, oavsett när den inträffar i almanackan.
 
Vad vet du om vilka kretsar jag umgås i? Jag säger att jag inte VILL vara i en sån miljö, inte att jag är det.

Men du verkar tycka att folk är så? De som dricker alltså, eller som anser sig ha en avslappnad inställning till alkohol? Annars känns det ju som lite goddag yxskaft att ta upp så där från ingenstans.
 
Men du verkar tycka att folk är så? De som dricker alltså, eller som anser sig ha en avslappnad inställning till alkohol? Annars känns det ju som lite goddag yxskaft att ta upp så där från ingenstans.
Ja, jag tycker att det finns många människor som har den attityden, ja. Att jag umgås med dem stämmer dock inte.

Jag fattar inte varför det på Buke alltid är såhär: man nämner ett problem; tidigare tex att jag får höra rasistiska och fördomsfulla grejer om min sambo och på en gång är det nån bukefalist som säger "vad konstiga kompisar du har då". Varför tror så många bukefalister att de enda människor man kommer i kontakt med är dem man umgås med? Träffar ni aldrig någonsin människor utanför er egen bekantskapskrets? Har ni inte kollegor, vänners vänner, vänners familjer och släkter, partners släkt, klasskompisar, tidigare vänner, gamla pojkvänner och deras släkter och familjer etc etc etc?

Och du får tycka att det var hur goddag yxskaft du vill. Jag tyckte ditt "jag dricker vin/öl ibland och cola ibland ;)" var lite eh jaha och?.
 
Det verkar vara lite av en kulturgrej också. Halva min släkt är dansk och där är pilsner ett helt naturligt inslag i alla sammanhang. De dricker pilsner som vi har kaffe och kaka typ. För att inte tala om hur mycket alkohol som konsumeras av restaurangfolk….
 
Jag uppskattar bara inte att vara i en miljö där det liksom suktas efter öl jämt. "Nu är vi på semester - var kan jag dricka öl?", prio nr 1 liksom.

Åh jag håller så med! Vissa i min släkt är lite så. Inte alls ovanligt att det dracks 4-5 öl under en dag (plus 1-3 glas vin på kvällen) och det kunde börja till lunch :crazy: Ingen var full, okontrollerad eller betedde sig dåligt men alkoholorienteringen gjorde mig ändå illa till mods.

För vissa verkar det vara en uppoffring att inte kunna dricka alkohol, typ "åh nu ska jag hämta min son/dotter/man/bror/whatever och kan inte dricka BUUHUUU" medan jag snarare tycker att det är en gudkant med ett gott glas vin till en god middag men jag lider verkligen inte om jag "avstår". Ser det inte ens som att avstå om jag ska tänka efter, det är med orginalmode. (Obs, det där med uppoffring är ingenting jag lägger på någon här i tråden, bara en allmän reflektion!)
 
Åh jag håller så med! Vissa i min släkt är lite så. Inte alls ovanligt att det dracks 4-5 öl under en dag (plus 1-3 glas vin på kvällen) och det kunde börja till lunch :crazy: Ingen var full, okontrollerad eller betedde sig dåligt men alkoholorienteringen gjorde mig ändå illa till mods.
Ja, jag har också erfarenhet av precis det! Och jag tror att det är därifrån min överkänslighet kommer, jag tycker helt enkelt inte om när alkohol är så viktigt, när det är sån grej, när det suktas liksom. Däremot, förutom min sambo, känner jag ingen som inte dricker och jag har liksom inte problem med att folk dricker för de allra flesta gör ju ingen stor grej av det. De dricker om de känner för det och det passar men mycket mer än så är det inte. Äh, kan inte riktigt förklara.

Och det här är en utflytning, jag syftar alltså inte alls på TS make (gör det lite extra tydligt så ingen behöver lägga tid på att missförstå). Och jag är medveten om att mitt första inlägg i den här tråden egentligen hade väldigt lite koppling till TS inlägg.
 
Det verkar vara lite av en kulturgrej också. Halva min släkt är dansk och där är pilsner ett helt naturligt inslag i alla sammanhang. De dricker pilsner som vi har kaffe och kaka typ. För att inte tala om hur mycket alkohol som konsumeras av restaurangfolk….
Påminner mig om första gången jag hälsade på en dansk kompis i Köpenhamn. När jag kom upp första morgonen hade hon dukat till frukost och det stod nubbeglas med Gammeldansk på bordet

"Men va", sa jag, "det stämmer alltså att ni danskar tar en lille en redan på morgonen?"

"Nej", blev svaret, "men ni svenskar verkar ju vilja ha det så".

:D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: miumiu
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 846
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 973
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Stallstövlar, vilka håller?
  • Dressyrsnack 17
  • Sköra mungipor

Omröstningar

Tillbaka
Upp