Ok för kompis att ligga med ett exligg fast det är jobbigt?

@Andromedae Ok, tack för förtydligande. Hela det inlägget uppfattades på ett annat sätt av mig iaf, sorry!

@LadyCovergirl Det där med känslor är delikata saker, jag tar hellre det säkra före det osäkra.
Som du kan inte jag komma ihåg alla mina ONS heller (ja, jag har haft min beskärda del av det också. Därför jag vet att jag inte vill ha mer av det ), men ett ONS för några år sen är liksom inte samma sak som ett ex. Skulle du inte känna igen dina närmaste vänners ex om du träffade dem? Jag träffade och umgicks mycket med mina vänners ex när de var tillsammans med mina vänner, skulle inte ha några problem alls på den fronten. :)
 
Det är himla skönt att jag inte har vänner med sådana åsikter. Det hade kört ihop sig direkt om jag ska komma ihåg vilka folk har legat med eller varit tillsammans med eller är intresserade av :cautious:
Dels var jag oftastmed när mina vänner träffade sina ragg så jag minns dem.
Sen räcker "åh där är kalle jag hadeihop det med" för att jag skulle släppa tanken.
Vi har inget förbud, det är bara så självklart. Caisa förklarar det väldigt bra.
 
Och jag upplever att det inte är samma ruljans på partners i vuxen ålder + att folk har flyttat runt så problemet är ännu mer obefintligt
 
Och jag upplever att det inte är samma ruljans på partners i vuxen ålder + att folk har flyttat runt så problemet är ännu mer obefintligt

Diskussionen handlar väl inte om hur vanligt det är, utan vad man gör om det händer?

Personligen tycker jag (såklart) det är väldigt bra att varken jag eller min sambo hade utgångspunkten att kompisars ex var förbjuden frukt, för i så fall hade vi varit olyckligt kära i varandra. Det innebär ju dock inte att någon av oss haft för vana att ligga med kompisars ex. Men jag förstår att det är lätt att moralisera över andras val om man själv aldrig hamnat i den situationen att man blivit attraherad av en kompis ex.
 
Senast ändrad:
Och jag upplever att det inte är samma ruljans på partners i vuxen ålder + att folk har flyttat runt så problemet är ännu mer obefintligt
Jag upplever faktiskt att folks utrymme för "sidohistorier" ökar markant när barnen blir stora, igen. Om man upplever "buksvägerskaskapet" som jobbigt, kan det nog bli en liten utmaning. Vid det laget finns det så många som man har känt väldigt länge.

(Eller så visar sig dina vänner vara kyskare än mina. :) )
 
Jag upplever faktiskt att folks utrymme för "sidohistorier" ökar markant när barnen blir stora, igen. Om man upplever "buksvägerskaskapet" som jobbigt, kan det nog bli en liten utmaning. Vid det laget finns det så många som man har känt väldigt länge.

(Eller så visar sig dina vänner vara kyskare än mina. :) )

jag hänger nog inte med. Du menar att det skulle vara jobbigt om min vän hade en sidohistoria med en annan vän med oss? Ja det låter skitjobbigt för alla.

Det är kanske skillnad på umgänge, vi umgås inte i sån fast krets att allas ex ingår i den. Jag tror inte vi umgås med nåns ex faktiskt.
 
jag hänger nog inte med. Du menar att det skulle vara jobbigt om min vän hade en sidohistoria med en annan vän med oss? Ja det låter skitjobbigt för alla.

Nej, jag tycker inte själv att det låter så jobbigt. Eller, det beror på hur det hanteras. Det behöver inte bli jobbigt, visar det sig, skulle jag säga.

Snarare reflekterade jag lite över att förvisso verkar förhållandena bli längre (ombildas mer sällan) efter en viss ålder. Men sen kommer nya livsfaser då nya saker händer. Så noterar jag att numera verkar den nyvunna friheten med stora barn, skapa nya sorters friheter också inom/mellan förhållandena. På ett sätt som nog skulle göra känslor som dina väldigt jobbiga att leva med. Men som inte betyder att det blir vare sig fler eller färre ex att hantera.
 
jag ser fortfarande inte problemet då ex inte finns i kretsen där mina vänner tex letar partners. Och som jag sa, vi diskuterar inte förhållanden utan ligg.

Med sidoförhållande förstod jag det som otrohet. Jävligt stökigt om våra vänner börjar vara otrogna med varandra anser jag.
 
Och jag upplever att det inte är samma ruljans på partners i vuxen ålder + att folk har flyttat runt så problemet är ännu mer obefintligt
Vad har det att göra med om man känner sina vänners ex eller inte? Flyttar du och lär känna nya människor så lär du ju inte känna till alla deras ex/fd ligg, så jag ser inte hur flytter tar bort det problemet?
 
Chansen att mina vänner träffar mitt gamla ex när vi bor i olika landsändar ser jag som obefintlig. Olika landsändar behövs inte ens, jag träffar inte ens på mina ex fast jag bor kvar i samma stad fast i en annan del.
 
jag ser fortfarande inte problemet då ex inte finns i kretsen där mina vänner tex letar partners. Och som jag sa, vi diskuterar inte förhållanden utan ligg.


Hur många förhållanden börjar med kärlek vid första ögonkastet? Det som börjar som ett ligg kan bli ett förhållande. Men du och dina vänner kanske inte har sex förrän det är ett förhållande? Och leta partners? Jag är nog lite mer go with the flow. :p I mitt umgänge har många träffat partners genom gemensamt umgänge, vilket innebär att ex ofta blir kvar i bekantskapskretsen när det tar slut.
 
@CaisaLundblad @Pontevecchio Fast att känna sina vänners ex förutsätter ju att man känt sina vänner i princip hela livet och så är ju inte alltid fallet. Åtminstone jag har nära vänner idag vars ex jag inte träffat, för att jag lärt känna dem som vuxen.

Majoriteten av mina närmaste vänner har jag känt sen barnsben ja. De andra av mina nära vänner (alltså, så många har jag inte. Ett par st som jag inte känt sen barnsben.) har oftast berättat om sina ex på ett eller annat sätt så jag "känner" dem på det sättet. Och de skulle nog upplysa mig om att snubben jag tog en fika med igår är dennes ex. Precis som Ponte ingår liksom inte exen i bekantskapskretsen heller, chansen att jag skulle springa in i en av mina närmare vänners ex som jag inte kände är på gränsen till obefintlig. Att jag dessutom skulle känna attraktion till just denne person är ännu mer osannolikt.
Aldrig varit ett problem för mig, med andra ord. Skulle den osannolika situationen uppstå får jag väl se hur jag hanterar den då.
 
Diskussionen handlar väl inte om hur vanligt det är, utan vad man gör om det händer?

Personligen tycker jag (såklart) det är väldigt bra att varken jag eller min sambo hade utgångspunkten att kompisars ex var förbjuden frukt, för i så fall hade vi varit olyckligt kära i varandra. Det innebär ju dock inte att någon av oss haft för vana att ligga med kompisars ex. Men jag förstår att det är lätt att moralisera över andras val om man själv aldrig hamnat i den situationen att man blivit attraherad av en kompis ex.

Men vem moraliserar över era val? Ni får ligga med och ha förhållanden med vem ni vill, det är väl ingen som sagt nåt annat? Jag hänvisar till Pontes avatar.
 
I Sthlm tycker jag det är lätt hänt att springa på gamla ligg, de ställen man träffades på är ju ställen som båda troligen går på, därav inaveln på Stureplan.
 
Men vem moraliserar över era val? Ni får ligga med och ha förhållanden med vem ni vill, det är väl ingen som sagt nåt annat? Jag hänvisar till Pontes avatar.

Här:

Nä tycker bara att det är ofräscht att härma sina vänner.

Inga moraliska tankar utan bara ett "varför?" Finns väl egentligen inget skäl till att inte köpa sin kompis begagnade kläder eller boende heller men det känns också märkligt.

"Tycker det är ofräscht" och "inga moraliska tankar" skär sig.

Vill man inte ligga med kompisars ex så ska man inte göra det heller, men att säga att man tycker det är ofräscht, då lägger man en värdering i andras handlingar.
 
Ja, jag tycker att andra är ofräscha när de gör det.
jag ser inte behovet eller meningen med det.
Därmed inte sagt att jag förbjuder dem, alla är fria att göra vad de vill. Och jag att umgås med vem jag vill.
 
Majoriteten av mina närmaste vänner har jag känt sen barnsben ja. De andra av mina nära vänner (alltså, så många har jag inte. Ett par st som jag inte känt sen barnsben.) har oftast berättat om sina ex på ett eller annat sätt så jag "känner" dem på det sättet. Och de skulle nog upplysa mig om att snubben jag tog en fika med igår är dennes ex. Precis som Ponte ingår liksom inte exen i bekantskapskretsen heller, chansen att jag skulle springa in i en av mina närmare vänners ex som jag inte kände är på gränsen till obefintlig. Att jag dessutom skulle känna attraktion till just denne person är ännu mer osannolikt.
Aldrig varit ett problem för mig, med andra ord. Skulle den osannolika situationen uppstå får jag väl se hur jag hanterar den då.
Det förstår jag, men i TS fall har ju situationen uppstått och alltså är den inte osannolik för alla.

För mig är det dessutom tvärtom, mina närmsta vänner har jag lärt känna i vuxen ålder. Flera av oss har även flyttat runt lite under de senaste åren, bott på olika orter. Det gör vi även idag och det är inte så att alla ingår i samma vänskapskrets, utan vissa av mina närmsta vänner har aldrig ens träffats. Så jag har långt ifrån stenkoll på vilka de legat med tidigare i livet.

Nu har visserligen de flesta sambo/man, hus och vissa även barn, så kanske det spelar in att det inte är så viktigt att poängtera vilka man haft ihop det med tidigare.

Oavsett, så är inte min poäng på något sätt att du har fel, utan jag vill bara påpeka att mångas situationer ser annorlunda ut, där det inte blir lika självklart som för dig vilka man ska undvika.

Sen ja, det finns många att välja på, det är kanske ingen större risk att man ramlar över en väns ex, speciellt inte om de bor på annan ort. Men jag har flyttat, en hel del, majoriteten av mina närmre vänner också, jag ser inte varför deras ex inte skulle kunna det.
 
Ja, jag tycker att andra är ofräscha när de gör det.
jag ser inte behovet eller meningen med det.
Därmed inte sagt att jag förbjuder dem, alla är fria att göra vad de vill. Och jag att umgås med vem jag vill.
Ofräscha på vilket sätt? Är man lika ofräsch om man ligger med någon som legat med nån annan tidigare? Eller bara om den legat med någon man känner? Varför är just det senare mer ofräscht i så fall? Vad jag vet brukar mina vänner duscha regelbundet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: Otherside
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 081
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 462
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp