ok, hur skulle ni göra?

mm, synd att man inte är bra på arbete från marken...
fast han har faktiskt ryggmuskler, dom är bara inte utvecklade... :p :rofl:
 
Jag har för mig att man får ha tredelat med kula i lopp. Max tre brytbunkter, men det står det något om hur mittdelen frå se ut? Någon?
 
Jag har ett tredelat travbett med kula som jag köpt på travshoppen, har svårt att tänka mig att det inte skulle vara godkänt. Nu gick jag ju bara in skulle ha ett tredelat och fick just det bettet (har ett med platta också, men det är 10,5 i storlek så det är bara 7-åringen som kan ha det).

/// ghost
 
Hej!
Jag har inte tid att läsa hela tråden just nu, så om jag kommer med upprepningar får ni ha överseende.. :)

Om jag uppfattade ditt inlägg så kommer problemet när ni kommer in till tränaren och banan?
Vanligt problem... :smirk:
Mitt lilla tips är att du frågar tränaren om han kan ta hästen "i träning" 1-2 månader och under den tiden försöker du/ni bara varva ner Piper... Skritta på banan och andra ställen han blivit het på.. Alltså försöka få honom att glömma bort att det är en "tävlingsbana" och få honom att se det som ett "andra" hem...

Detta funkade iallafall på min hetsporre Lisa.. som började darra av nerver så fort vi kom in på banan eller andra "tävlings/fortkörnings" platser.. :bow:
 
jo, problemen kommer ju när vi kommer in på banan. Tränaren hade pållen i träning i 2½ år innan jag fick honom och då var han mycket värre, så jag tror inte det funkar :p dessutom tycker inte tränaren om min pålle :eek: :p
Hmm, ska ju bara köra väldigt lugnt nu tills equiterapeuten kommer, så då kan jag ju passa på att sitta och skritta (jogga blir det ju i början) på banan på helgerna :idea: Har ju faktiskt bara 2 km körväg dit, så de e ju inte sååå farligt... ;)
Förresten, ringde precis equi, hon har inte tid förrän 17:e maj... :crazy:
 
Sprang iväg och tittade i propparna och där står det mycket riktigt inget om att det ska vara platta i mitten... Undras varför jag fått för mig det??? Men det är ju bra, för nu kan pållen ha sitt eget bett i loppen :)
 
Jag menade ju inte att du skulle lämna ifrån dig hästen (tror ju inte någon tränare har lust att sitta och skritta en gammal het häst på bana :D) utan att du kanske skulle kunna få ha han där en månad eller två och bara ge han tid och vänja sig och få honom att inse att han inte måste TÄVLA varje gång han kommer in till banan..

Men har du så kort bit dit kanske det räcker att som du säger köra dit ocjh sen bara ta det lugnt!
Se till att inte sätta press på honom eller låta honom kuta på, utan bara lugna jobb som ger självförtroende.. :)
So fort han blir het eller börjar "pulla" gör något annat, ta upp och vänd och bara skritta..
Hur lätt som helst med en het häst :angel:
 
nää, att ha honom hos tränaren ett tag är nästan uteslutet. Han verkar trivas jättebra i stallet han står i nu och tränaren har bla mycket sämre hagar.
Jo, tänkte nog börja köra dit och jogga på banan ett varv nästan varje gång jag ska köra (iaf de gånger det är hyfsat lugnt på banan) Verkligen superlätt att skritta en het häst på banan! (klarar du det så kan du få komma ner och köra :D)
Förresten! han är INTE gammal!!! :crazy: :D
 
Kan ju inte låta bli att lägga mig i din pålle och era problem. :smirk: Nu ska jag ju inte säga att jag är nån expert på problem hästar men några har det ju blivit med tiden. Du kan ju själv avgöra vad du vill testa, resten kan du ju låta bli,eller hur!! Min första tanke är ju att det är någe fel nå`n stans, men var :confused: Jag skulle rekomendera dig att kolla upp honom, jag var in nu senast i förra veckan med min nordis som fungerar ganska likt din pålle fast han kan även slå på banan, men är hur trevlig som helst att rida i skogen om man e själv, trodde inte det var nå´t större fel där inte, men vi hittade efter TRE tim letande en inflamation på hovbenet :( Så nu får vi hoppas att det läker! Jag har flera såna ex där det inte verkar som det vore någe fel men när man kollar närmre så hittar man det mest otroliga.
Är du helt 110% säker på att han inte gått om kull?? Det kan sätta sina spår. Har haft en kuse en gång som var mera en galen på banan och hemma med och när jag menar galen så va den galen! Där vi hämtade den så satt de upp i stallet, lyckades att ta sig ut på banan sen red de allt vad de gick (fans bara ett tempå på den det var fullfart framåt) Det enda sätt de hadde för att stanna den var att rida in i stallet!!!! När vi hade haft den ett tag och kvalat den så skulle vi starta märkte vi snart att den var smart och liksom hittade på de olika banorna. Det var liksom alltid kul att åka med den. Först var det en fråga om det gick att lasta, sen om man kom ut på banan och kom man så långt var det bara att hoppas att den var kvar på banan tills starten gick, då var den snäll, men den galoperade ganska ofta. :crazy: När den så småningom fick vandra vidare till de evigt gröna ängarna så ville vi obducera den, det vissade sig att den har gått runt med en ben flisa i ryggen som antagligen gått upp någon gång då den gått om kull!! :( Som sagt jag har många exempel och det behöver ju inte vara nå´t som stämmer med din pålle... men ägna en liten tanke åt det skadar ju inte. Om du vill ha flera tips så delar jag gärna med mig men du karnske tycker att jag snackar massa gojja, men som jag skrev först du kan ta åt dig det du vill... :rofl: Fast helt ärligt byt tränare/kusk! Och tänk på att alla travare är inte födda för att trava!!
 
Om du nu inte ska prova det vi pm:ade om så har jag andra alternativ....

Jag har haft en del såna hästar själv, den sista i raden var en skenkamp och var helt oregerlig före och under lopp...MYCKET beror på kusken...väldigt mycket faktiskt....Jag började med att leta upp en en kolugn kille som jag kunde PRATA med...tala om precis exakt hur jag ville ha det....vi började med jobb på banan.....Hästen fick ALLTID skritta upp på banan, skritta i ett halvt varv iallafall, sen fick han börja jogga(i början gick det i 140)..sådär höll vi på i flera månader....grabben fick sen kvala honom på "samma" sätt och hästen hade fått förtroende för honom och höll sig lugn....han körde de första starterna med honom och han kunde t om köra han på 2 fingrar bakom bilen :eek: :eek: :D

Det var väldigt viktigt för denna hästen att jag valde kuskar efter honom....valde jag "fel" kusk så var det skit....han blev klockren och galopperade istort sätt aldrig när jag ägde honom...roligast var när "min kusk" fick vinna på Åby från dödens med honom :D :D

Det är viktigt att kusken tycker om din häst, för sånt känner hästarna....Jocke(min kusk) gillade hästen jättemycket....lite typ "Gamla Bettan" stuket :rofl: :rofl:(fast han var valack)

När jag sedan sålde hästen efter några år var han som en klocka och inga problem....felet var bara att det blev fel kusk några ggr för mycket...kusken hade "hört talas" om hästen(som han var INNAN jag fick honom) och var helt enkelt rädd och tog björntag direkt :crazy: :crazy:....hästen skenade faktiskt ett par ggr mitt inne i loppen :crazy: han blev helt oregerlig igen......

Du måste försöka känna in din egen häst och fundera över hur han vill ha det...bestämma kusken efter det...säkert finns det nån lugn, trygg amatör/lärling som kan lyssna på dig som ägare och jobba upp förtroendet på din häst...låt hästen bestämma....och jag kan lova att han bestämmer INTE att vara het och tokig, utan han vill säkert ha lugn o ro även på banan.
 
:)jag tror på det som rikkan skrev med skritt träning för att han ska lära sig kontrollera kroppen. det blir samtidigt som hjärngympa för hästen och stärker självförtroendet.
:)den typen av träning brukar vara mer "uttröttande" än typ snabbjobb.
du verkar openminded så det kommer säkert att gå bra.

:(VARNING dock för tredelat bett i fel hand!
man bör välja bett efter kuskens handlag.

lycka till
 
hm, ja... Fast jag tror knappast det då han har varit sån hela tiden. Han vilade i knappt ett halvår för ett år sen med, så då borde det ju läkt ut isf. :confused:
Han har gått omkull, men det har inte gett någon skillnad i temperament (vi hade honom både före och efter).
Låter ju spännande med den där kusen iaf... :crazy: en del pållar verkar ju ha det som sin livsuppgift att göra det lite mer spännande för oss... :crazy:
du får gärna skriva mer tips, jag tar åt mig av det jag tycker verkar stämma. :)
 
jag funderar vidare på det vi pm:ade om och testar ev det när jag fått ryggen fixad på honom.
Den här lärlingen som kört honom två gånger är super! Han är lugn och glad och skulle nog kunna lyssna noga på vad jag säger. :)
 
Jag menar bara att hästar inte föds heta, hästen är ju ett djur som vill jobba :) men för en del kan smärta visa sig så olika. En del blir heta och endel kan bli lata. Vet inte vad du tror på det där med att "prata" med hästar :smirk: Jag har en tjej som håller ej jämn kontakt med mina kusar, nu måste jag ju erkänna att jag inte trodde på det men när bevis efter bevis visade saker som hon omöjligt kan veta så e jag faktiskt tvungen att tro henne. (Hon bor inte nära mig men kan beskriva min gård, vissa hästar har hon inte träffat men kan beskriva deras utseende m.m) En häst jag hadde en gång var det en som "pratade" med, han beskrev att han varit på en lååång resa, han bodde hos sin uppfödare tills han åkte till mig (bodde då i Danmark o hästen i Sverige)Han beskrev travbanan med vatten stall m.m. Han beskrev mig o min lilla hund, han beskrev min kille (som tränade honom) han talade om att han var bäst av alla att han kunde springa fort,fort, fort. Att vi lärde han att sätta sina fötter rätt men han blev så nervös när det var publik att inget funkade och då blev han osäker. Ganska kul att höra med tanke på att tjejen inte visste att han varit i från gården och hon visste bara att han var en häst hon skulle prata med. Det han sagt stämmde jätte bra med hur han var. Jätte snäll häst som travade kanon, men när det blev lopp funkade ingenting... provlopp o kval gick bra han kvalade en gång på valla på 18 och då hade han inte tjänat någon ting :rofl: Nu vet jag att det e många som sitter och tycker att jag e galen, men helt ärligt vad kan man förlora på det?? Man kan ju få reda på något som man inte visste eller han kan ha egna önskemål som man kan testa. Nu e det ju inte alla hästar som vill prata men det kan vara andra hästar i stallet som pratar mera. Jag har en kille i stallet just nu som pratar för alla han älskar att snacka o skvallra... På så sett kan vi hålla koll på våra hästar vad de vill och var de har ont, men som sagt de e ju inte allt man kan få veta.
 
jo, jag har faktikst funderat på det med :)
Den troliga anledningen till att han är het och stressad är ju att han blev pressad hårt som unghäst av en mindre vänlig tränare...
Det hade verkligen varit roligt att höra vad han har att säga...
 
Jag lovar att min häst är född het...... Hon har haft samma temperament hela tiden, redan innan inkörning, men det är också den enda häst som jag träffat på med det här beteendet. :bump:
 
Ja visst, med mina underbara körhänder får jag vilken het häst som helst att skritta lugnt som en gammal oxe, trots provlopp :) Eller inte.. :D

Har jag sagt att han är Gammal? :confused:
 
Ja det e ju alltid undantag förstås. ;)
Men jag tror inte att denhär hästen är ett sådant undantag. Det är ju tyvärr vanligt att hästar som visar talang som unghästar inte håller i psyket och då kan det ju bli så här.
Jag hoppas bara att det går att göra nå´t åt det... En vacker tös jag har blev hårt tagen som ung häst, och kördes för länge med en lösbenbit, hon slutade att äta och det tog ca: 1år före vi kunde träna henne igen och när hon varit borta nästan 2½år så blev hon tvåa på gävle med förstorat målfoto!!! :rofl: Hon vann 1 lopp och var 2:a 11 ggr och tjänade på 5år ca 200000 :love: det blev en kanon för mig men de duger ju inte åt alla. Nu går hon här och ska i dagarna ha sitt andra föl!! :love:
 
hehe, om du lyckas med det så kan du få köra min pålle!!! :D Du skulle nog göra dig rätt känd här nere på banan om du klarade av det direkt... :crazy:
:rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 432
Senast: Roheryn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp