Bukefalos 28 år!

Okomplicerade hästar - finns de?

Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Alla hästar är okomplicerade! Det handlar helt och hållet om vems händer den hamnat i :laugh:

Det skriver jag under på! Min ena häst är verkligen ett bevis på det. Hon var ett h-vete när hon kom till mig. Nu, två år senare, är hon hur enkel och trygg som helst.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Min första egna ponny var en gammal gentleman som fungerade lika bra i grupp som ensam och aldrig ställde till med några problem.

Nästa egna häst var en kallblodstravare direkt från travet men som var riden hela tiden parallellt. Han var också rakt igenom snäll och rätt okomplicerad, hans enda problem var att han AVSKYDDE att bli stucken men inte värre än att det gick att vaccinera. Ev PCkur hade väl varit knepigare men antagligen gått att lösa det också.

Efter det var det Patsy, drömponnyn. Lite egensinnig men inga problem att rida ut själv, trafiksäker (men gillade inte långtradare) och tämligen lätt att ha och göra med, red tom in henne själv. Trodde dock att hon var dum i huvudet ett tag och sökte hjälp men det visade sig att hon hade ont (hon var genomgången innan hon började arbetas på nya stället men det fanns inget att anmärka på, det tog ett tag innan vi hittade problemet och när det var löst så var hon lättsam igen!).

Sedan köpte jag en fjording som sades vara besvärlig med att bocka och kasta av och sådär. Hon provade att bocka första gången jag red henne, sedan var största problemet att hon var en sådan gräslig arbetsnarkoman! :crazy: Gick liksom inte att hålla nöjd.

Efter det så fick jag köpa min gamla favoritponny och det enda problemet med henne var att hon inte ville bada kallt. Annars kunde alla rida, lasta, leda, tömköra, linlöpa osv. :love:

När hon togs bort så köpte jag en halvsyster som inte ville lastas men det gick över :-)

Det finns MÄNGDER med kanonbra hästar men de finns det ju som bekant inte så mkt att fråga om :p
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Min nuvarande ponny är enligt mig okomplicerad. I och för sig har han huggorm i sin DNA, men förutom det så står han där man ställer honom samt funkar utmärkt att träna i grupp och ensam. Leda, lasta, verka, duscha - nemas problemas.

Han gör det man ber honom om och går mest runt är ganska nöjd med livet:)
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Clydesdalen vi hade var inte komplicerad på nåt sätt eg.
Största (haha) problemet var att hans hovar var så satans tunga och att
hitta tillräckligt stor utrustning :p
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Till stor del tror jag det beror på ägaren/ryttaren, vad man anser vara ett problem eller inte, och vilka erfarenheter man har.

Jag köpte en gång en valack som säljaren menade var helt omöjlig att ha själv i något sammanhang, framförallt i stallet. I min värld så är helt omöjlig = helt okontaktbar av stress; står på bakbenen och är direkt farlig. Den här hästen var lite orolig de första gångerna, gnäggade och stampade lite, men inte mer än så. Det gav med sig med lite träning.

För mig var den här hästen inte komplicerad, för säljaren var den väldigt komplicerad...
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Precis, vad menas med okomplicerad? Är det en snäll och väluppfostrad häst eller är det en häst som är så låg och ointresserad av sin omgivning att den är som en robot?

I så fall tar jag alla gångar en riktigt komplicerad häst framför en som verkar helt likgiltig inför livet....
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

okomplicerade hästar - finns de?

Jag tror att alla hästar har något "problem".
Men det som är ett problem för mig behöver inte vara ett problem för dig... Nej men man prioterar ju olika och värdesätter olika egenskaper hos hästen.

Sedan kan ju en häst ha mer eller mindre problem :p

Jag tror tvärtom faktiskt. Eller rättare sagt - god avel lönar sig = gott tempertament = okomplicerad.

Alla hästar är okomplicerade! Det handlar helt och hållet om vems händer den hamnat i :laugh:

Typ så tänker jag också, det finns ju betydligt mer komplicerade hästägare än hästar (tror jag).

Precis, vad menas med okomplicerad? Är det en snäll och väluppfostrad häst eller är det en häst som är så låg och ointresserad av sin omgivning att den är som en robot?

I så fall tar jag alla gångar en riktigt komplicerad häst framför en som verkar helt likgiltig inför livet....

Precis, det beror ju på vem man frågar. I mitt helt helt personliga tyckande så är stressade/nervösa/uppjagade hästar rätt jobbiga, jag står inte ut med en häst som är på helspänn hela tiden. Jag är liksom en ponnyperson rakt igenom, vakna och framförallt nyfikna/intresserade gillar jag. Men det betyder ju inte att den andra typen av häst är komplicerad bara för att jag har lättare att hantera "ponnytypen".
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

När man läser trådar här får man lätt uppfattningen om att alla har problem på något sätt, och det är väl så att man inte behöver skriva av sig eller ställa frågor om allt är bra.

Men hästar som är helt okomplicerade, finns de? Dvs hästar som är lätta i all hantering (leda, sköta, skoning, lastning, duschspilta mm) och samtidigt trevliga att rida, på den nivå man nu vill. Som går att rida ut själva på utan problem under normala förhållanden (alla kan ju blir rädda för det oväntade).

Vill gärna höra lite solskenshistorier!

Ja !!Min :bow:tyvärr är det så att vanlig sund hästkunskap
inte praktisera längre....Därav många problem:eek:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: Lutten
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
516
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 301
Senast: Fiorano
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 141
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp