Bukefalos 28 år!

Okomplicerade hästar - finns de?

Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag tycker det finns gott om okomplicerade hästar - just nu rider jag en halvblodsdam som går som en klocka ute i terrängen - både själv och med andra, funkar även fint på banan både i dressyr och hoppning. I stallet är det inga problem att bli lämnad själv eller med hovslagare och veterinär. Transporten går hon glatt på och på tävlingsplatser kan hon stå och koppla av även om det studsar runt en stegrande häst några meter från henne. Hon är inte alls tråkig för det utan har personlighet men hon krånglar inte i onödan. De flesta hästar jag har ridit mycket beter sig oftast som henne, jag måste haft väldig tur med de jag träffat på eller så vill jag helt enkelt inte rida de svåra fallen. :p
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

okomplicerade hästar - finns de?

Jag tror att alla hästar har något "problem".
Men det som är ett problem för mig behöver inte vara ett problem för dig... Nej men man prioterar ju olika och värdesätter olika egenskaper hos hästen.

Sedan kan ju en häst ha mer eller mindre problem :p
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag känner flera stycken som är riktiga små änglar. Majoriteten av hästarna som står i samma stall som mina är hur trevliga och okomplicerade som helst! Det är nog bara en 2-åring och min 5-åring som inte är helt okomplicerade - än. Med mer träning är jag rätt säker på att de kommer bli hur trevliga som helst :)

Håller med en föregående talare att det oftast är ägarna som är komplicerade, inte hästarna :p
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

När man läser trådar här får man lätt uppfattningen om att alla har problem på något sätt, och det är väl så att man inte behöver skriva av sig eller ställa frågor om allt är bra.

Men hästar som är helt okomplicerade, finns de? Dvs hästar som är lätta i all hantering (leda, sköta, skoning, lastning, duschspilta mm) och samtidigt trevliga att rida, på den nivå man nu vill. Som går att rida ut själva på utan problem under normala förhållanden (alla kan ju blir rädda för det oväntade).

Vill gärna höra lite solskenshistorier!

...och det är väl så att man inte behöver skriva av sig eller ställa frågor om allt är bra.


Jag tror det är som du skriver ovan. Har du inga problem med din häst så ber du inte heller om hjälp med den.

Angående din andra fråga så är den absoluta majoriteten av alla hästar ytterst okomplicerade... :D
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Här kommer en connemara till:love:

Förutom lastningen så är min kuse i princip helt okomplicerad. Jag kan rida vart jag vill, när jag vill, hur jag vill(aldrig några problem att rida ensam):D
Lätt att leda, grimskaftet blir aldrig sträckt, skulle nog lika gärna kunna gå utan men eftersom vi bor brevid e20 så vill jag inte prova:o
Står som ett ljus när man borstar och sadlar.
Har aldrig bockat, stegrat, sparkat eller bitit.
Känslig för hjälperna när man rider.
Kommer när man ropar i hagen.

Och sån här var han redan när jag köpte honom som 4åring:laugh:

Det är ju dock lastningen som vi har problem med, men jag tror att det går att komma över det med mer träning!
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag har många okomplicerade hästar som är lätta i hanteringen, hyfsat orädda. Trafiksäkra.
Tävlingskapaciteten är svår att avgöra eftersom de flesta är lite för unga än.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Kul att läsa så många solskenshistorier!:laugh:

Själv har jag en nästan helt okomplicerad herre. Kan vara lite spänd när man rider ut själv (och att matte då blir nervös är inte bra, men funkar med medryttaren och i sällskap inga problem). Lite svårlastad, men går till slut om man är envis.

Annars perfekt häst för mig som är lite smårädd, och en riktig läromästare i ridningen. Men han börjar bli till åren och därför kom funderingen om det finns fler att hitta därute... Kul att de inte verkar vara sällsynta, de trevliga och lätthanterade kusarna;)
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Mina tjejer kan nog sägas vara rätt så "okomplicerade" i det mesta. Båda är gudasnälla att sköta och göra iordning, vem som helst kan leda dem till och från hagen, inga sura miner med täckena och med vuxna ryttare är de för det mesta, helt okomplicerade att rida på, vare sig det är paddock, ridhus eller ute i naturen, själva eller i grupp. De är däremot vana vid att ha en van, vuxen ryttare som har lite att säga till om, samtidigt som båda två är rätt hetsiga, så kombinationen dessa hästar + ett oerfaret barn är inte jättebra.

För det mesta går det bra med trafiken också, D-ponnyn fixar det mesta utom barnvagnar och C-ponnyn det mesta utom motorcyklar som låter väldigt mycket (typ en HD) eller riktigt tung trafik som långtradare.

C-ponnyn är en klippa att sko, D-ponnyn blir fortare uttråkad och eftersom hon är helskodd brukar hon börja fjanta när det är en hov kvar. Hon tycker helt enkelt inte om att stå stilla. Hon är även knepigare att lasta, men inte på något sätt omöjlig. Jag tycker på det stora hela att de är trevliga individer där det positiva överskuggar det negativa.

D-ponnyn är en new forest på nio år, och C-ponnyn en 24-årig korsning mellan welsh och arab.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Min häst är okomplicerad att hantera, lasta, klippa och allt sådant. Hon är också inga större bekymmer för mig att rida, däremot kanske inte vem som helst klarar av att rida henne då hon är pigg och lite stark, men jag har som sagt inga bekymmer med det och tror inte att andra rutinerade ryttare heller skulle ha så stora problem om de inte var rädda/osäkra.
Hon hoppar allt man styr på och går fram i all terräng. Är inte 'tittig' eller liknande.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag tycket att min medryttarpålle är okomplicerad. Men vet inte om alla hade tyckt det?

Han är underbar i all hantering, aldrig några sparkar, hugg eller buffande. Är snäll i ridningen och bockar sällan.

Däremot kan han testa vid tränsningen, men för mig gjorde han det bara första gången. Han är nervös och lättskrämd ute men jag har aldrig sett det som ett problem eftersom vi ändå tar oss fram överallt. Är man bara bestämd och envis går allt som på en dans, men en mesig ryttare har kanske inte samma framgång...

Min pojkvän som aldrig har ridit förr har fått skritta på honom, utan några problem! Jag anser att han är världens snällaste häst :love:
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

En av mina gamla ponnyer var totalt okomplicerad, det var verkligen den snällaste ponny jag nånsin träffat. Ett connemarasto f-89. Har varit i avel ett par år nu och har fått en hög fina avkommor (hon själv fick 43p på riks) som också verkar ärva hennes supertemperament.
Min första ponny skulle jag nog vilja säga var okomplicerad också men snäppet busigare än den ovan och kunde busa till det om man tex galopperade på en stor äng, men hon var ung också.

Båda var enkla i hanteringen, lättlastade (såna som går in av sig själv), reds ut ensamma, hoppade, gick dressyr -you name it!
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Och jag pytsar in ytterligare två connemaror :D För övrigt mor och dotter. Mycket enkla att hantera, även för min otroligt hästrädda sambo. (Sambon som blivit väldigt kär i dotterponnyn :p Det är hans mysponny.) Den yngre var dessutom plättlätt att rida in. Hon har bara varit okej med allt och är väldigt trygg i sig själv. Mamman är ännu vassare på den fronten och är så trygg i sig själv att hon rentav beter sig egotrippat :rofl:
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Word :bow:

Skulle bara vilja tillägga att det oftast är ägaren/ryttaren son GÖR hästen komplicerad eller okomplicerad.

Håller helt klart med om det. Men måste också säga att det finns dom hästar som är så pass okomplicerade så att fast ägaren/ryttaren gör i stort sett allt så pass "fel" att man bara står och skakar på huvudet, så fungerar ändå hästen igenom hela vardagen :-)

/Camilla
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

har ett snällt islandssto som är väldigt snäll att hantera och jätte pigg och framåt när man rider :) hade lite svårt att få stopp på hon i början, när jag fick hon, men fick hjälp med det så det lösde sig! hon e ju fortfarande lika framåt men nu kan man kontrollera henne mycket bättre och hon lyssnar jätte bra :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag tycker att mitt 4-åriga islandssto är väldigt okompliserad. Hon har alltid blivit mycket hanterad så hon är inte särskilt rädd för någonting.

Jag började rida in henne i våras. Jag började med att tömköra henne lite vilket hon snappade upp väldigt fort. När det var dags för sadeln brydde hon sig inte alls och inte heller när det var dags att sitta upp. Hon förstod direkt framåtdrivande hjälper och gick att styra första gången jag red. Än så länge har hon aldrig bockat eller försökt kasta av mig.

Hon går fram över allt när vi rider ut även om hon får gå först (jag har inte ridit ut ensam någon gång). Om hon ser något som kan vara farligt vill hon gärna gå fram och kolla vad det är.

Trots att hon är den coolaste unghästen som jag någonsin har träffat på så är hon absolut inte lat på något vis. Hon är alltid pigg och framåt och kommer springande till grinden när hon hör att jag är på väg.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

KL

Glömde av en ponny som jag haft i träning (blev väldigt kär i denna) en liten svart skönhet och den absolut snällaste jag träffat på länge. Min pojkvän som åkt häst typ 2-3 gånger innan fick rida ut med henne (utan ledare) med mig , en till duktig ryttare och hennes dotter (som red en mountain). Trots att han var för lång och helt obalanserad så uppförde hon sig hur bra som helst! Vid ett tillfälle skulle vi trava på en åker (eftersom vi har en mouintain och en nybörjare skulle det inte gå så fort), men iaf, ponnyn fattar galopp. Kort galopp, jättefin, det gick inte fortare än vi andra travade : P Pojkvännen (som jag tränat start stopp med precis nyss) blev jätterädd, jag sa åt honom att 'bromsa som du gjorde nyss!' så gjorde han det, bromsade lite med rumpan och litegranna i tygeln. Ponnyn bröt av, inga problem. Så jäkla bussig ponny! Precis efter kunde han skritta på långa tyglar igen och hon bara knatar på.

I stallet var hon världens mysigaste, utöver att hon var rund och go och vacker att se på, så t.o.m. pojkvännen som var lite skeptisk blev småkär i henne.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag har världens mest okomplicerade gentleman. Han är supersnäll i alla lägen. Han kan ridas av nybörjare och avancerade ryttare och alla älskar honom lika mycket.

Jag har fått hem ett fyraårigt sto som också är helt fantastisk att jobba med. Så otroligt snäll och vill göra rätt hela tiden.

Men så är bägge utvalda på psyke som nummer ett i priolistan. Det är förresten två halvblod
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Min ena häst är HELT okomplicerad, utan att vara tråkig :love:
självklart kan han bli nervös någongång, han är ju fortfarande ett levande djur, men jag litar på honom till 100% och det finns nog ingenting som gör att han tappar kontrollen. Sko-Lasta-tävla-rida ut-hoppa titthinder(fast han är dressyrhäst)-klippa, ja allting :)

Han är helt underbar :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 290
Senast: Fiorano
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 078
Senast: Bison
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 794
Senast: Ramona
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 302
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp