Bukefalos 28 år!

Okomplicerade hästar - finns de?

Silver Girl

Trådstartare
När man läser trådar här får man lätt uppfattningen om att alla har problem på något sätt, och det är väl så att man inte behöver skriva av sig eller ställa frågor om allt är bra.

Men hästar som är helt okomplicerade, finns de? Dvs hästar som är lätta i all hantering (leda, sköta, skoning, lastning, duschspilta mm) och samtidigt trevliga att rida, på den nivå man nu vill. Som går att rida ut själva på utan problem under normala förhållanden (alla kan ju blir rädda för det oväntade).

Vill gärna höra lite solskenshistorier!
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Mitt djur har vart livrädd för klippmaskinen men annars är han nog så okomplicerad man någonsin kan bli. Han blir inte ens jättetjock på sommaren :D Han är mer som en snäll hund :)
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Vi har världens mysigaste connemaravalack. Vi har haft honom 7 år och jag måste säga att han är en solskenshistoria. Vår dotter fick honom som läromästare, utbildad LA/LA. Hon var 12 år när hon fick honom. Som mamma har jag aldrig varit orolig - hon har kunnat rida ut själv, tillsammans med andra, leda, borsta, sadla, lasta, tävla, träna, duscha osv. med honom utan problem.

Han är en riktig prins som för den skull inte är tråkig utan har sin personlighet! Det som kan vara ett minus i protokollet är väl att han inte brydde sig så mycket om ifall han rev hindren på tävlingar... Lite småtråkigt när man åkte och tävlade men var gjorde det när allt annat runt omkring var så okomplicerat. Även om en häst i samma ridhus brallade runt som en tok, travade han fint runt fyrkanspåret. Han är fortfarande lika trevlig och mysig. Nu får han hjälpa till att uppfostra vår lilla tvååring.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag har haft väldigt mycket problem med min häst, framför allt på marken.

Eller, det är inte jag som har haft de värsta problemen, men folk i min omgivning som hanterat hästen har haft problem.
Hon har gått på bakbenen in från hagen, sprang in i folk och var allmänt tokig att ha att göra med i just gå in från hagen.

Troligtvis så blev hon såhär för att personalen inte alltid tog in henne bland de första och därmed lämnades kvar ute
för länge och bland de sista, av ungefär 60-70 hästar. Man kan ju inte kräva hur mycket som helst av fyra personal
på 70 hästar, så det är förståeligt att hon "glömdes bort". Men det hela gjorde henne väldigt stressad, panikslagen
när hon skulle in från hagen i rädsla över att bli kvarlämnad. En av de minsta hästarna på gården som står blickstilla
i hagen utan att röra ett öra, medens halvbloden drar som dårar i hagarna, då prioriterar man de som är galnast i hagen.
Min blev galen så fort man satte fast snöret i grimman.

Hon var snäll att lasta när jag köpte henne, men blev skadad och åkte 2-3 gånger i månaden till veterinären, åka transport
blev = ont i benen. Så hon började backa tills grimman gick sönder.

När hon varit skadad så var hon ett monster att ha att göra med för mig också, hon reste sig rakt upp, sparkade efter mig och
träffade flertalet gånger, bet mig etc. Inte en liten ängel direkt... ;) Och hon har varit skadad mycket då hon i och med att hon
var så stressad ute i hagen så lyckades hon få två senskador, lymfangit etc.

Men nu, äntligen så har jag fått ordning på henne!

Inga problem med att leda, sko, lasta - travar in i trailern för det mesta, spola, rida ut, trevlig att rida enligt mig,
oavsett om jag vill rida ett dressyrpass, ut i skogen, rejsa på terrängbana, skritta ut i grimma och grimskaft, hoppa småhinder.
Hon är till och med jättesnäll att ta in från hagen, lunkar in i sakta mas varje dag! Klippa - inga problem, huvud, ben allt går bra.
Röntgen gör hon utan lugnande och "min" veterinär blir "glad" när jag kommer bara för att de tycker att hon är så snäll att ha att
göra med. Sticka, medicinera, vaccinera rör hon inte en min åt.

Hon har blivit en supertrevlig och harmonisk häst, det som krävdes var en fast hand, ordentliga regler i hanteringen och motion.

http://www.youtube.com/watch?v=J-2jR_J0pqE Underbara ponny!
 
Senast ändrad:
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag tycker min kille är relativt okomplicerad. Har inga direkta "problem" med honom i den meningen. Han är snäll och medgörlig att båda rida och hantera. Har än så länge inte hittat något med honom jag har direkta problem med vad gäller hur han är som individ osv. Åker bra i transporten, är lugn i trafiken, gör inte mycket väsen av sig, tar nya saker med ro osv.

Däremot är han ju ingen robot, så det händer ju att han blir rädd när man är ute och rider, eller att han har dagar då han är lite mer på tårna och kan bli stark i skogen osv, men det är inget som är några problem att hantera för mig.

Han går fram överallt i skogen, står som en ängel när hovslagaren är här.

Det enda som jag direkt skulle vilja säga skulle kunna vara ett "problem" är att han är lite huvudskygg och rädd om sina öron. Dock hänger det ihop med att han har vårtor i ena örat som gör det obehagligt för honom att t.ex. bli tränsad "normalt" osv, men det är inget som stör mig eller skapar problem.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Min travarmärr var helt okomplicerad, kunde väl vara lite stotjurig i boxen men det var inget "problem". Supersnäll att sköta,lasta,rida ja typ allt. Ända problem jag upplevde var väl att hon var svårfödd och det faktum att hon hade en teststeronproducerande äggstockstumör som gjorde att hon låg på hingstnivåer när det gällde hormonnivåer och trots detta var hon okomplicerad på hemma plan, vi upptäckte hingstbeteendet när vi for på tävling och först då blev hon komplicerad.

Araben är okomplicerad i all hantering men lite knepigare att rida.;)
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag har en okomplicerad sto,,hon är otroligt snäll i hantering,sko,duscha etc...

Hon kan vara tittig om man rider ut själv men aldrig dum på något sätt....

Det ända hon kan göra är att reta gallfeber på mig i hagen när jag ska hämta henne :p......hon väntar in en och sen en halvmeter från henne drar hon en repa och sen kan hon hålla på så.......hon har alltid spetsade öron när hon har denna "underbara" lek :cool:.......men tack och lov så är det bara nån gång ibland.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Det beror ju på vad man menar med okomplicerad. ;)

Jag anser att en häst är okomplicerad om den är lätt att "läsa av" och beter sig så som en häst normalt gör. Det är t ex normalt för en häst att vara lite tittig och vaksam om man rider själv eftersom den är ett flock- och flyktdjur.

Någon annan kanske tycker att okomplicerad är detsamma som trygg. Även en kolugn häst kan dock vara komplicerad om den t ex inte vill lyfta på hovarna när man ska kratsa dom. :D
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Min häst är helt okomplicerad, kan inte komma på något som inte fungerar.
Timmerbilar som kör fort kan kännas lite stressande när man känner vinddraget från dom.
Han är just nu konvalecent och har varit på vet klinik ett par ggr.
Varje gång frågar folk om han fått lungnade medel:D sist var det 2 st som frågade. Kan utan problem gå själv i hage eller med brunstiga ston. kan gå med vilken häst som helst i hagen förutsatt att den andra hästen är snäll och fungerar.
Inte rädd eller tittig att rida, väldig försiktig när barn är med .
Älskar fölungar.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag vet en islandsvallack (som förövrigt är till salu) som är helt okomplicerad! Står i stort sätt lös på gången, snäll i all hantering, jätte trevlig att rida :) dock är han bara 4år,.. men fortfarande hur trevlig som helst! behöver bara lite mer utbildning ^^
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Det finns, för han bor hos mej!!! Inget jag provat får honom ur balans, står lös på gången när jag pysslar, snäll att sko, lasta, rida i grupp eller ensam, inte rädd för fan själv - det värsta han gör är att titta förebrående på mej när jag spänner sadelgjorden... Totalt trafiksäker, älskar föl, snäll mot barn, gillar hundar och hundvalpar, helt sinnessjukt att jag har hittat honom:love:
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Min första ponny var en sån där kanonhäst som ALLA kunde hantera. Hon var välriden, känslig för hjälperna, orädd, arbetsvillig utan att vara het, hade ett steg över medel, hoppade med mycket god teknik och stannade aldrig. Man kunde göra precis allt med henne. Hon var vänligheten själv och positiv till allt. Aldrig några problem med någonting - en riktig pärla.

Bara att inse - en sån häst kommer jag aldrig att få igen.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag hittar nog fler okomplicerade än komplicerde hästar. åtminstonde ute i verkligheten

Däremot kan det vara värre med ryttaren/ägaren.
DE kan vara komplicerade:D
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Var är gilla-knappen? ;)

De flesta hästar jag träffat har faktiskt varit okomplicerade. Och mitt hästliv varade i drygt 30 år, med olika typer av hästar i olika sammanhang...
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Har en 6-åring här hemma som är så okomplicerad att jag tyckte det blev tråkigt, så jag sålde henne till mamma som började behöva en påläggskalv till att ta över efter sin gammelgubbe :-p
Så egentligen har jag två solskenshistorier att ta för gammelgubben är en sådan han med.
Lugna med det mest, men ändå motor om man bara sätter fart på den. Otroligt enkla att lasta, inga problem att klippa, står bara och njuter när maskinen kliar dom, helt trafiksäkra. Hovslagaren är väl den enda som ibland har haft lite små problem med båda för det är tydligen lekstuga när han/hon dyker upp. Inga problem att duscha eller tvätta heller, kan möjligtvis steppa lite om vattnet är för kallt... Och båda är kelgrisar och busfrön av stora mått :-P

/Camilla
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

De är nog ganska sällsynta, men jo - de finns!

I stallet där jag jobbar nu är en av "mina" 10 hästar en sådan. Det är en 10-årig valack e. Laptop - Argentinus, en riktig snygging som både rör sig bra och hoppar super! Han har riktigt hög ridbarhet, gör byten i varje, piruetter osv. I hoppningen är han en riktig klocka, en sådan som ALLTID hoppar! Samtidigt är han försiktig och river sällan. När man rider ut är han också världens bästa, skyggar inte för ngt och går alltid fram där man vill! I all hantering är han superenkel, lätt att lasta osv. Dessutom är han jättegosig och allas älskling! Han kan stå själv i stallet, i hagen eller transporten/lastbilen, inga problem. De få nackdelar han har är att han är lite lat och kan testa nya ryttare genom att bocka lite, men så fort han känner att man är någorlunda rutinerad så är han jätteenkel.

Bättre häst allt-som-allt får man nog leta efter, jag brukar säga att jag vill ta med honom hem den dagen jag slutar här! :love:
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Så skönt när allt blir en solskenshistoria till slut och att du inte gav upp:bow:
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Royal är hemskt okomplicerad han också! :D Förutom vid infångandet i hagen. :cool:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 290
Senast: Fiorano
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 078
Senast: Bison
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 794
Senast: Ramona
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 302
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp