Bukefalos 28 år!

Okomplicerade hästar - finns de?

Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Vår Kalle är till största del enkel att ha att göra med,eller iof båda är ganska enkla (har en shettis också). Han är supersnäll,vem som helst kan mata,leda,borsta. Aldrig ett öra bakåt eller sura miner åt människor. Tålmodig med hovslagare,veterinärer. Ett minus är att han vissa dagar är rädd för vissa saker,tex cyklister som dyker upp oväntat,snöskotrar. Men det blir bättre.. Han är en riktig gentleman i hanteringen. Lite stark men han är ju ett kallblod.Shettisen däremot är totalt orädd! Går fram överallt. Ett minus med henne är att man inte får visa sig rädd för då tar hon över.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Har en 6-åring här hemma som är så okomplicerad att jag tyckte det blev tråkigt, så jag sålde henne till mamma som började behöva en påläggskalv till att ta över efter sin gammelgubbe :-p

Det är planen för min också när mammas sto vandra vidare. Mamma vill aldrig ha en ny häst som hon inte känner och någon mer unghäst klarar hon inte heller riktigt av, hon känner sig på tok för gammal :p Så min nuvarande som hon känt sedan han var 2.5 och som hon rider lite sporadisk då och då passar ju helt perfekt som pensionärshäst. Dessutom tycker hon han är rolig att rida :)
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag hittar nog fler okomplicerade än komplicerde hästar. åtminstonde ute i verkligheten

Däremot kan det vara värre med ryttaren/ägaren.
DE kan vara komplicerade:D

Word :bow:

Skulle bara vilja tillägga att det oftast är ägaren/ryttaren son GÖR hästen komplicerad eller okomplicerad.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag har en pensionerad kallblodstravare och han är helt okomplicerad. Vid hantering, rid själv i skogen, rida på ridbana själv eller med sällskap. Han har ingen vidare dressyrutbildning men jag lullar helst i skogen och han ställer upp på allt. Fungerar perfekt för mig!
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

KL

Har haft flera okomplicerde ponnyer, dock inte sagt att dom inte gjorde någonting nånsin som jag inte bad om... t.ex. kunde man ju roffa åt sig gräs i farten, man kunde hoppa jämfota ett par dm åt sidan när grannarna skrämdes. Har bara haft en ponny som bockat när man sitter på och det gjorde han bara en gång om året : P Annars har mina ponnyer varit underbart snälla! har aldrig behövt att vara rädd att galoppera på, eller rida ut små rundor på egen hand.

Har i princip alltid fått sköta mina ponnyer själv, när jag var liten var såklart mamma eller systrarna där och övervakade, men inte värre att jag iaf var för själv. Samma med ridningen, även där fick jag rida mycket på egen hand (igen med övervakning). Som sagt, dom ponnyer jag fått ha hand om och rida på har varit otroligt vänliga hästar.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag gillar okomplicerade hästar;) Och Royal kan verkligen läggas till på listan över okomplicerade hästar! Och SNÄLLA:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Min lilla Filimon kan nog räknas som okomplicerad.

Han rids både ensam och i sällskap utan problem, hovslagaren har bara beröm till övers, veterinären som var här och vaccinerade hade inga problem alls med honom. Går själv i hagen när kompisen är ute, utan allt för mycket åthävor, han gnäggar till hästarna i den andra hagen några gånger bara. Vem om helst kan ta in honom, han följer med så fint. Tyvärr skulle jag vilja säga, han är lättstulen om nån skulle vilja!

Själv i stallet är inga problem, mot barnen är han en ängel (han råkade bita mig i fingret när han precis flyttat hit, men det är enda gången han gjort nåt dumt.)

Han gick barnridning igår, andra gången han "jobbar" så jag förväntade mig inte perfekt beteende alls - men han stod som en ängel under presentationen. 25-30 barn vill fram och klappa, och han nosar på dem alla, puttar lite med mulen på nån, låter sig klappas, kännas på och visa sina hovar utan att ens blinka en enda gång!

Jag re-kör in honom nu med (inkörd som 3åring men inte stått iskaklar sedan dess), han är helt cool med det. Ryckte till lite när det skrapade om skaklarna första gången bara.

Det enda som är en liten nackdel är att han är matgalen, så huvudet åker ner i backen så fort han ser en chans till det, men han stannar inte helt tvärt så barnen ramlar iallafall inte av.


Jo, just det, vi tricktränar med klicker med, och jävlar i min lilla låda vilen arbetsmaskin jag skaffat mig! Han TIGGER om uppgifter, och på 5 minuter lärde han sig bergsgeten, den utför han perfekt nu. Han vet också, efter 2-3 minuter var parkeringsplatsen är vid träning, snabb som få och villig till all slags aktivitet!

Underbara, fina lilla shetlandskillen, bara 8 år gammal i kroppen, men vis som en hundra år guru!
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Min är totalt okomnplicerad. Snäll i all hantering, kan gå själv ute, stå själv i stallet, ridas ut själv o med andra, snäll att sko, lasta, klippa, spola, bra med andra hästar i hagen osv osv. Han kan vara tittig, men han gör inget, vänder inte, kastar sig inte utan blänger bara lite på det läskiga.
Han var svår att sitta upp på när jag köpte honom men nu är han jättesnäll. Kan bocka när man galopperar ute men det är av ren glädje så det ser jag inte som ngt dåligt.
Lite tungriden, han är stooor men väldigt snäll. Hoppar allt i alla lägen. En perfekt gentleman i sina bästa år :)
(o ändå var han omöjlig att sälja när han låg på annons eftersom han kastade av folk o betedde sig som en jäkla apa, men mot mig o min man har han alltid varit perfekt o ficki därför stanna hos oss :) )
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag har 6 travare och samtliga är helt okomplicerade...finns ingenting jag skulle kunna klanka ner på.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag har en okomplicerad fullblodsvalack på 11 år.
Köpte honom som nyss fyllda 4 åring, så har haft honom i 8 år nu. Som 4 och 5 åring var han lite stökig från backen med folk som var osäkra och lätt kunde skrämmas, kunde stoja med dem vid utsläpp. Ställde mig då i ett stall med service ett år, där samma rutinerade personer släppte ut varje dag, då försvann problemet direkt. Sen dess har han blivit gammal och vis, han gitter inte hålla på med folk, så han är jättesnäll vid utsläpp - undandag kan vara ngn dag om det blåser storm då kan han möjligtvis bli lite på tårna (är 170 så han blir lite stor när han blåser upp sig :D).
snäll att sko, klippa, veterinär, att åka med. Fått tragla med lastningen första åren då han hade klaustro från tidigare startbox träning. Gick dock att lösa så numera är han okomplicerad, på sin höjd lite trög att gå in, tar ibland max 15 minuter då han står och segar och har sig på rampen "bara för att". väl inne vet man inte att man har en häst därinne, - snäll också att lasta av.

cool i nya miljöer och på nya ställen. Älskar att komma ngnstans nytt - varje gång vi flyttat har han tyckt det är askul, - bara att rida rakt ut i nya markerna samma dag, inga problem.
Kan ridas ut ensam och i sällskap, han är trygg och stadig som en klocka och mycket lydig.
kan stå själv inne och gå själv i hagen.
Jättefin och trevlig att rida då han älskar jobb och att få känna sig duktig :)

har jag glömt ngt? :D
 
Senast ändrad:
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Många av de hästar jag hade på Solvalla var helt okomplicerade, just för att de aldrig fått bli komplicerade eller lärts sig hur man gör för att vara det. De hade hanterats av proffs hela livet och inte lärt sig en massa bus.

Så upplever jag många proffshästar oavsett disciplin. Man har inte tid med en massa special-jox om man ska ta hand om 8 hästar per dag. Därför får hästarna lov att lära sig fungera.

Min gamling är för mig okomplicerad. andra kan få problem med honom. Men för mig funkar han väldigt bra. Han skos, spolas, klipps, masseras, stretchas, lastas etc utan problem. Han är rätt välutbildad i dressyren, gör det mesta utom passage och bytena är inte befästa eller bra. Men gör piaff och galoppiruetter, skolorna, skänkelvikning etc. Han går även att rida på i grimma och ett grimskaft om man skiter i formen. Man kan busa hej vilt i skogen utan att tappa kontrollen. Jag, som är urusel på att hoppa, kan parvla mig över hinder med honom. Han är löslongerad mycket och gör där det mesta. Han gör en hel del trick. Och han är väldigt följsam vad det gäller kroppsspråk. Han står still på kommando och kan lämnas så. Han backar på kommando och stannar på håll. Man kan skicka honom upp och ned för naturhinder, banker etc i lina och han kan skickas på hinder lös eller i lina. Han går att binda upp i skogen vid ett träd om man vill.

Han var då jag köpte honom dock utdömd för lynnesfel och skulle annars slaktas. Han var då oridbar, farlig i boxen och slet sig eller gick till attack då folk ledde honom. Han gick inte att lasta, slogs för sitt liv vid skoning, klippning, spolning och fick panik av uppbindning. Och av att ens ha bett i munnen..

Min unghäst börjar bli väldigt bra. Från marken är han super. Man kan skicka honom för kroppsspråk, även upp för naturhinder eller banker tex. Han börjar snudd på bli sån att man kan lämna honom lös och backa på håll. I boxen är det befäst. Men inte riktigt annars. Han är numer bra att verka, stretcha och går att hålla i alla kroppsdelar utan att han blir panikslagen eller ens orolig. Han är super att lasta, spola, spraya, binda upp. De flesta kan gå med honom utan problem. Han kan hoppa till någon gång om någonting sker snabbt. Men aldrig mer än det.
Vid hand är han klockren! Det går det att lägga honom i vilken form man vill. Han gör skolorna, skänkelvikning, trampar och vi har påbörjat galopp vid hand.
Ridningen är mer ordinär. Men det är ett framsteg från en häst som varit farlig. Idag är han mer som vilken unghäst som helst. Han har mycket nerv, energi och är känslig. Och kan bli lite unghästosäker på saker. Så han är inte för vem som helst att rida på. Men han är rätt hanterbar och stundtals väldigt, väldigt trevlig. Dock måste man klara av att sitta kvar om han skulle bli skraj och studsa iväg. Men så är det ju på många unghästar.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag har ett gäng okomplicerade arabdamer. Det är aldrig någon diskussion om något med dem, det klarade vi av när de var unga. Otroligt lyhörda för kroppsspråket, otroligt lugna och lätthanterliga (tvärtemot vad folk brukar säga om araber ...) Den ena kan vara tittig när man rider ute, men sticker aldrig, bockar aldrig eller något annat dumt, hoppar bara till.

Har använt dem som lektionshästar här hemma, och de tog verkligen hand om barnen som fick rida dem, som om de vore av glas ...
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag ser ju mina som "okomplicerade" men å andra sidan är jag ju van dom. Lätta i all hantering, lättlastade och gör det man ber om. Fröken rödhätta är dock väldigt känslig och har otroligt mycket vilja och kan ses som komplicerad för den som inte råkat på hästtypen tidigare. Men annars...nä...
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

jag har världens finaste, härligaste sto.
hon är otroligt säker i trafiken, bryr sig varken om bussar, lastbilar, traktorer, plogbilar eller motorcyklar. det bekommer henne liksom inte.
hon lastar i princip sig själv, kan ha lite bråttom ut men det är inte till något problem. när hon skos står hon still, hon älskar när man borstar henne, klipper henne och leder henne. hon blir lite kittlig när hon duschas men inte heller det är något problem.
jättetrevlig att rida, när man gör rätt får man verkligen mycket tillbaka. högt utbildad i dressyr.
att rida ut ensam/i grupp går bara fint båda delarna, samma om hon blir själv inne eller ute hagen.

efter många år med smått lynniga hästar fick jag tag i denna pärla och hon har rett ut alla rädslor jag drog på mig innan. :love:

det enda som gör henne till en liten drake är när det vankas mat och hon är hungrig. då får hennes hagkompis hålla sig undan lite för hon måste undersöka samtliga högar med hö innan hon bestämt sig vilken som är godast. :D
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

min varmblodsvalack är rätt okomplicerad men lite nervigt lagd. jättesnäll i hanteringen, somnar nästan när han skos för att han tycker att det är så mysigt. ompyssling överhuvudtaget är det bästa han vet. när han blir otålig kan han ibland naffsas, men biter aldrig hårt.
står bra själv inne eller ute i hagen. samma med ridningen.
saker som han inte gillar är avmaskning, klippmasking, sprayflaskor och täcken gör honom lite sur, men det funkar ändå.
snäll att köra, även om han busar lite ibland. busar i ridningen ibland också, men det är bara jag som rider honom så det funkar.
han tycker att bilar som står parkerade på främmande ställen och sågverk är lite läskiga, men det mesta annat går bra.

jag känner honom såpass väl att jag kan förutse vad han kommer reagera på, så för mig är han okomplicerad på det sättet.
hans nerver gör honom bara charmig tycker jag, och eftersom han är bara i smäcker d-ponny storlek så han skrämmer ingen.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jag har ett gäng okomplicerade arabdamer. Det är aldrig någon diskussion om något med dem, det klarade vi av när de var unga. Otroligt lyhörda för kroppsspråket, otroligt lugna och lätthanterliga (tvärtemot vad folk brukar säga om araber ...) Den ena kan vara tittig när man rider ute, men sticker aldrig, bockar aldrig eller något annat dumt, hoppar bara till.

Har använt dem som lektionshästar här hemma, och de tog verkligen hand om barnen som fick rida dem, som om de vore av glas ...

Känner igen min arabdam i det du skriver! :D Hon kan också vara tittig och vi har haft våra "vägra-gå-fram" strider ute men sen vi löst dom är hon en dröm att rida ut på. Kanske bara 99% trafiksäker men det betraktar jag som rätt normalt och förlåtligt.

Fantastisk pigg, lyhörd, uppmärksam, arbetsvillig, vill vara till lags. Snällast och lugnast i hagen. Lättfångad, lättlastad, lätt allting. Står och halvsover när hovis håller på.

Tanken att bitas eller sparkas eller göra något elakt mot en människa finns nog inte någonstans i hennes huvud. Skulle dö på fläcken om man sa ett hårt ord till henne.

Fruktansvärt söt också :p

Jag är så glad och nöjd med min lilla häst och tycker att jag hade en fantastisk tur som hittade henne.

TS: kul tråd!!! :bump:
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Mitt kallblod är väldigt okomplicerad!
Står lös på gången, leds med grimskaft om halsen (ibland knappt ens det, han brukar gå med snällt lös också). Ibland när jag tagit två hästar han han fått vänta utanför stalldörren medan jag gått in med den andra; då står han snällt och väntar tills jag kommit och hämtat honom:D Inga problem att rida ut, vare sig med eller utan sällskap, ridbanan är inte heller något problem. Hans enda problem ute är traktorer, men sålänge de kan passeras på 4 meters avstånd är det lugnt:p Supersnäll att köra också!
Han brukar få agera stoppkloss på uteritterna när unghästarna ska ridas in - de går där och dreglar i svansen på honom och han bara tuffar på.

Skos, klipps, duschas, lastas utan någon som helst diskussion. Snäll att i hagen med andra hästar (nästan för snäll ibland). Han kan stå själv både ute i hagen och inne i stallet, han gnäggar lite den första minuten, men ställer sig sen och vilar eller äter.
Bits eller sparkas inte, kommer när man ska hämta honom i hagen (såå söt när han tittar upp, ser att jag kommer och "hummar" lite på sitt speciella vis och börjar gå mot mig:love:)
Vaccinering och "stick" är också superenkelt, han bryr sig inte ett jota, och han tar snällt avmaskningssprutan i munnen när det ska göras.

Jag vet inte hur jag någonsin ska kunna ha någon annan häst, nu är jag ju så van vid att min är så snäll och jag tar det för givet.
Jag skulle dock aldrig göra så som jag gör med min, t ex ha lös i stallet, leda i grimskaft etc., med någon annan av stallets hästar.

Världens bästa häst:love:
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Min är riktigt okomplicerad. Lätt i all hantering, lasta, sko, duscha, leda, rida -både ut, på banan, själv i grupp, i trafik och i alla gångarter ,utav de flesta. Dock är hon lite väl stark och på för de allra minsta, men för större nybörjare är hon kalas :)

dsc_0326_149117349.jpg
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Baltazar är sjukt okomplicerad, nästan för snäll för sitt eget bästa. Från marken finns det ingenting som skrämmer honom och han dummar sig aldrig. I ridningen försöker han alltid sitt bästa, är visserligen svår att rida korrekt men när man hittar rätt knappar så gör han vad som helst för sin ryttare.
 
Sv: Okomplicerade hästar - finns de?

Jadå, visst finns de! Jag har haft flera stycken ;)

Först och främst ett helt gäng travhästar som visserligen varit lite heta ffa att köra men även att rida. Dock helt trafiksäkra, trygga i nya miljöer då de varit ute mkt på tävlingar, lätta att sko, klippa, duscha och lasta. Flera som presterat bra på banan och flera som sålts som promenadhästar och varit mkt uppskattade av sina nya ägare.

Dessutom en hel del ponnyer, dels ridlekisponnyerna som var mkt okomlicerade och funkade kanon till det de användes för = ridlektioner + lättare tävlingar. Min sista ponny var en liten :devil: som unghäst men idag är han såld som läromästare tävlad FEI dressyr, LB hopp, snäll att rida ut ensam och med sällskap, lätt att sko, klippa, duscha och lasta. Kräver sin ryttare för att arbeta dock men snäll.

Har ett halvblod hemma nu som är gudasnäll. Han kräver också sin ryttare då han är lite lat, hunnit bli 16 år gammal och kan alla knep för att slippa ta i ;) Däremot är han hur snäll som helst i alla lägen och vem som helst kan sitta upp och lulla både på banan och i skogen. Tävlad msv hopp och fin i dressyren.

Mammas förra halvblod var också en riktig ängel. Krävde sin ryttare i dressyren men snäll som få. Tävlad msv dress och lätt hopp. Snäll i alla lägen.

Dessutom har vi haft mkt unghästar som kommit att bli oerhört trevliga och trygga individer liksom några äldre hästar som kommit från dåliga förhållanden som blivit mkt trevliga efter lite träning. Även tävlingsponnyer på msv nivå som varit mkt trevliga i psyket.

Har nu ett avelssto som gått svår hopp som är en dröm att ha med att göra samt ett ponnysto i avel som också har ett fantastiskt temperament.

Så visst finns det supertrevliga hästar. Mkt handlar om människan som hanterar och tränar dem, även om det såklart inte är hela problemet. Jag har ett sto just nu som är en liten mardröm, hon är 6 år men som en 5-åring utbildningsmässigt. Förhoppningen är dock att hon kommer vara helt okomplicerad senare i livet. Det får ta lite tid, självförtroende kan man inte stressa fram.

Mvh JV
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: Lutten
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 301
Senast: Fiorano
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 141
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp