Olika bett

M

maximilia

Vet inte om detta ska ligga här eller på western?
Min häst är ganska känslig i munnen när vi är i paddocken. Men när vi rider ut så blir hon jättepigg och stark. Det känns inte så kul att behöva dra i henne hela tiden, så därför tänkte jag testa ett annat bett.
Nu använder jag ett vanligt tränsbett, men testade ett sånt här idag. Det var lite väl skarpt, finns det något likande (samma mundel) fast kortare skänklar?
Jag vill ha ett typ "westenbett" med kedja, men har även tänkt på pelham.
Är även inne på något slags kombinationsbett, men tycker det verkar krångligt.
Vad tror ni? Har ni några tips?
 
jag vet inte men en som jag känner skaffade en gammal galoppör för herrans massa år sedan.

Den var heltossig och när han skulle rida ut så stäppade den och ville rusa hela tiden.

Då gjorde han som så att han gjorde halt med den hästen när de andra gick vidare.
Kommer inte ihåg om han bara stod i halt eller om de ryggade också men sedan fick hästen gå iafl.

Han gjorde det varje gång hästen försökte något.

Den turen han skulle rida hade normalt sett tagit kanske 20 minuter att rida. Han hade kommit hem efter 1,5 timmar :crazy:

Den hästen blev ALDRIG riktigt lugn vid uteritt om han inte fick gå först sedan. Men mycket bättre,,,
d
 
:)

Vad kul att han lyckades..

Tyvärr tror jag att många skulle förlora den kampen med ett fullblod/galoppör ( eller annan steppig häst )Man kan aldrig vinna i styrka över en häst och att få den att stå kvar när dom andra kompisarna går är för många omöjligt och kan sluta i "katastrof"

Lydnads träning tror jag är en av dom bästa lösningarna, men att byta bett kanske inte helt ska förkastas!
Ett bett som gör att ryttare slipper slita i hästens mun kanske är ett bra alternativ, på kort sikt.
Men i långa loppet krävs mer lydnadsövningar!
 
Hon är världens lydigaste när vi tränar på marken eller tömkör. När jag rider i paddocken är hon ganska lugn, efter galoppen stressar hon upp sig lite, men hon lyssnar (nästan) alltid på förhållningar.

Problemet finns alltså bara när vi rider ut, och helst om man är några stycken.

Jag vill egentligen inte byta bett bara sådär, utan hellre träna henne att lyssna mer på mig, i ALLA lägen :crazy: Men till saken hör att vi har inte kunnat träna på 1½ år, pga att hon har varit skadad till och från. Nu håller jag på att sätta igång henne, har precis börjat galoppera ute, men tar det väldigt lugnt i paddocken (mest skritt). Så det är lite svårt att träna mer lydnad med henne, även om jag skulle vilja.

Så jag tänkte testa ett lite skarpare bett att ha nån gång ibland bara, vid lite "vildare" uteritter. Det är inte så kul att behöva dra så mycket i henne!
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 870
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 997
Senast: Bri
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 625
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 147
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp