Olika typer av boggie

trofé

Trådstartare
Hoppas att jag lägger tråden rätt. Har för mig att jag läst om att det finns olika typer av boggie på hästtransporter. Är inte säker, men har något svagt minne av det. Den ena typen var i princip två axlar placerade efter varandra och den andra typen skulle vara mer flexibla individuellt, så att om man kör i gupp etc så följder det marken bättre och blir stadigare i släpet för hästen.

Om nu detta stämmer, någon som vill berätta mer? Och vilka märken har den ena eller andra typen? Era erfarenheter av de olika typerna?

Sv: Olika typer av boggie

Tack för svar! Vilka märken har vilken sorts boggie? Någon som har erfarenhet av båda sorterna?

Det är så vitt jag vet bara Ume och Boj som har samverkande boggie.

Jag har kört med båda, föredrar den samverkande när det är mkt svåvägar med gropar och gupp och skit men annars så räcker tandem långt och är säkrare på det viset att man kan köra med tre däck i nödfall, det går inte med den samverkande.

Ok tack! Vet du om Ume och Boj har det på alla sina släp, eller om det är särskilt tillval? Och hur kollar man på ett specifikt släp vilken sort det är? Tänker på om man köper transport begagnat.

Boj har äkta boggie som tillval, kostar 6000 kr extra. Tydligen passar det bäst om man kör på väldigt ojämna vägar, kälskadade vägar och grus, tydligen mest populärt i norrland. Om man kör mest på asfalt så är vanlig boggie att föredra.

Ume har samverkande som standard, vagnen ligger super bakom bilen :)

Titta på ett UME så vet du hur den samverkande ser ut sen. Det är liter mer delar på dem.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 254
Senast: __sofia__
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 192
Senast: Imna
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 223
Senast: Korekatten
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 809
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka