Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

S

Saint

Ok... nu kommer en inte helt trivial fråga... alla dessa "snören" framtill. Vad är det korrekta namnat och vad är det för speciell utmärkande funktion de har?

Martingal vet nog de flesta hur den ser ut, men sedan tätnar mysiken. Jag har inga bilder nu (fixar det hemma sen) och vill inte själv sätta namn på dem utan det är ju ert jobb. ;)

1. Bred gummisnodd som fäster i sadelns små D-ringar och går fram runt hästens hals.
Namn:
Funktion:

2. Ofta helt i läder, påminner om en martingal då den löper äver hästens mankam vid manken, ligger högt över bogen eller snarare om halsen, fäster i gjorden och i sadelns små D-ringar. Oftast löstagbar martingal, kan ha resårdelar.
Namn:
Funktion:

3. Ofta i läder med ibland stora resårdelar, V-formad, löper ej över mankammen, ligger "lågt över bogen" eller snarare PÅ bogen, fäster i gjorden och i sadelns små D-ringar. Oftast löstagbar martingal.
Namn:
Funktion:
Skiljer sig från nr 2 genom:

4. Bred "rem" som löper tvärs över bringan och bogarna. Fäster i gjorden på sidorna. Har en längre rem som löper över mankammen för att hålla den uppe. Ses vanligast på FT-hästar.
Namn:
Funktion:
Skiljer sig från nr 2 och 3 genom:
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Jag har bilder på dem, men banne mig inte nån förklaring :D

1. Bred gummisnodd som fäster i sadelns små D-ringar och går fram runt hästens hals.
Namn: Hoppbrösta?
Funktion: Hålla sadeln på plats antar jag.
http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/390096.jpg

2. Ofta helt i läder, påminner om en martingal då den löper äver hästens mankam vid manken, ligger högt över bogen eller snarare om halsen, fäster i gjorden och i sadelns små D-ringar. Oftast löstagbar martingal, kan ha resårdelar.
Namn: Förbygel
Funktion: Vet egentligen inte, en kombination av att hålla sadlen på plats och att fästa martingal i? :o
http://www.henrikssonsridsport.se/eqlbrosta.JPG

3. Ofta i läder med ibland stora resårdelar, V-formad, löper ej över mankammen, ligger "lågt över bogen" eller snarare PÅ bogen, fäster i gjorden och i sadelns små D-ringar. Oftast löstagbar martingal.
Namn: Brösta
Funktion:
Skiljer sig från nr 2 genom:
http://www.henrikssonsridsport.se/eqlforbygel.JPG

4. Bred "rem" som löper tvärs över bringan och bogarna. Fäster i gjorden på sidorna. Har en längre rem som löper över mankammen för att hålla den uppe. Ses vanligast på FT-hästar.
Namn: En annan sorts brösta? Vet inte vad den heter
Funktion:
Skiljer sig från nr 2 och 3 genom:
http://www.hastfolk.se/2005-04/Bilder/0504-2-Linda.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

1. Resårbrösta, används av hoppryttare för att hålla sadeln på plats. Är "ute".

2. Traditionell förbygel. Hindrar att sadeln kanar bakåt vid ridning i terräng o.d.

3. Modern förbygel, samma funktion, används på hopphästar.

4. Brösta, håller sadeln på plats vid extrema påfrestningar så som FT. Fördelar trycket bättre. Devocouxs brösta har varit super-poppis på hopphästar senaste året.

Sen så är min åsikt att med en sadel som passar hästen så är samtliga helt överflödig, förutom just i terrängdelen av FT, då dom även hindrar sadeln från att gå runt. Dom som hopphästarna oftast har är i resår och får spännas så hårt att dom hindrar bogrörelsena om dom ska kunde hålla sadeln (för långt) framme.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

1. Resårbrösta, används av hoppryttare för att hålla sadeln på plats. Är "ute".

2. Traditionell förbygel. Hindrar att sadeln kanar bakåt vid ridning i terräng o.d.

3. Modern förbygel, samma funktion, används på hopphästar.

4. Brösta, håller sadeln på plats vid extrema påfrestningar så som FT. Fördelar trycket bättre. Devocouxs brösta har varit super-poppis på hopphästar senaste året.

Sen så är min åsikt att med en sadel som passar hästen så är samtliga helt överflödig, förutom just i terrängdelen av FT, då dom även hindrar sadeln från att gå runt. Dom som hopphästarna oftast har är i resår och får spännas så hårt att dom hindrar bogrörelsena om dom ska kunde hålla sadeln (för långt) framme.

Aha... så skillnaden mellan 2 och 3 är om den är modern eller inte... :p ;) :smirk:

Jag hade hoppats på att något skulle veta ett juste namn på den, typ.... typ.... typ... Äh, jag ger upp... :D
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Vissa kallar den "förbygel med resår".:p
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Fast helt överflödiga tycker jag inte att de är.
Skall man ha martingal så sitter den bättre om man har förbygel/brösta med martingal än om man bara har martingal.
En martingal med bara rem runt halsen kan lätt åka fram och fastna vid hästens manke om den utav någon anledning råkar sänka huvudet.

Själv använder jag en förbygel av modell "traditionell", så jag å min häst kan nog räknas in i kategorin "ute" ;)
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Det kan den iofs, men varför ska hästen ta ner huvudet så?

Det är ju typ om den ska klia sig på benen eller dricka vatten, och då kan man ju hålla i den så den inte åker fram... En förbygel är mer obekväm och blir lätt skav!
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Jaa, varför skall den det ?
Som du säger om den skall klia sig eller dricka vatten. Inte alltid man hinner ta tag i martingalen.
Eller om man skulle åka av, vilket faktiskt kan hända.
Den dagen min pålla slänger av mig (har hon inte gjort änu, "s") så kommer iaf förbyglen att sitta där den skall ;-)

En bra utpassad förbygel ger inga skav, men självklart är det bättre att ha en välutpassad martingal än en dåligt utpassad förbygel.
Dock tycker jag att många förbyglar sitter dåligt, antingen spända för kung och fosterland, eller helt hängande.
Och då ger det skav, förstås.

Min häst är väldigt skavkänslig och får skav av typ allt så här på våren (som shabrakkanten tex) men skav av förbygeln har hon aldrig fått.

bibbi
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Skall man ha martingal så sitter den bättre om man har förbygel/brösta med martingal än om man bara har martingal.
:eek: :eek: :eek:
vad har du sett för martingalar? (eller vad det nu kan heta i pluralis :p)

jag tycker precis tvärt om - vanlig martingal sitter kalas (om man nu vill ha det öht)
medan de som sitter i förbygeln brukar ha så värdelös passform att de knappt har ngn verkan alls oavsett var hästen har huvudet.
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

4. Brösta, håller sadeln på plats vid extrema påfrestningar så som FT. Fördelar trycket bättre. Devocouxs brösta har varit super-poppis på hopphästar senaste året.

Har dessutom den fördelen att den inte har ngn rem mellan frambenen - inget för hästen att fastna i om den har sån hoppteknik att hovar (ffa med brodd) är i magplattan där man fäster remmen :idea:
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Aha, det hade jag inte tänkt på! :) Men det låter helt klart smart.

Har aldrig haft nån häst som fastnat med benen, men två som lyckats fastna med tänderna, det var inte roligt... :crazy: så mitt martingal-användande har blivit minimalt.
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Jag har heller aldrig varit med om det, var en kompis som sade det till mig. Och efter att ha sett hennes magplatta förstår jag varför hon inte ville ha ngn rem där :crazy: såg helt massakrerad ut - dessutom specialsydd extra framskuren eftersom hästen satte brodden nästan mellan frambenen...
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Jag har heller aldrig varit med om det, var en kompis som sade det till mig. Och efter att ha sett hennes magplatta förstår jag varför hon inte ville ha ngn rem där :crazy: såg helt massakrerad ut - dessutom specialsydd extra framskuren eftersom hästen satte brodden nästan mellan frambenen...

Låter lite läskigt att rida en häst med den frambenstekniken... ;) :p :eek: Ungefär som om den kunde slå en knut på frambenen vid ett snett hopp och sedan störta...
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Jag kan hålla med om att det flesta martingalar sitter bra , men har varit med om (ffa på ponnier) att på hästar som brallar, eller stannar osv åker martingalremmen runt halsen fram.
Kommer ihåg att jag på ponnyn (som visserligen verken bockade eller stannade på hinder särskilt frekvent) satte fast remmen med gummiband i manen, efter att ha sett martingalremmen på kompisens häst åka fram till nacken på hästen, och hästen sedan fick fullständig panik när den inte kunde lyfta upp huvudet...

Därför tycker jag att förbygel är bättre, men som sagt, den måste vara rätt inpassad !
Håller med om att de ofta är konstigt utformade, på min förbygel fick jag göra massor med nya hål i remmen som sitter mellan frambenen för att den skulle sitta bra, och då är inte min häst särskilt liten.
Min förbygel är helt i läder och inpassad så att den sitter stadigt men inte hårt runt halsen på hästen och att den inte glappar mellan frambenen, och sedan är martingaldelen anpassad så att den är lagom lång.

Jag har dock, precis som du, sett massor med förbyglar som är felaktigt tillpassade, och då är det bättre med en martingal förstås, de är ju oftast lätta att passa in rätt.
Tycker dock att man ofta ser martingalar som är jättemycket för långa, eller utan martingalstopp, eller med felsatta martingalstopp.

Om man nu har en häst som inte behöver martingal men man vill ändå ha något som håller sadeln på plats håller jag med om att en brösta är det bästa, allt som sitter mellan frambenen på hästen är ju en potentiell risk.

bibbi
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

nä det tror jag inte att det är. den är väldigt kvick upp med benen bara (slår hårt i plattan).

mkt hellre en sån häst, med bra teknik och stor kapacitet än en med sämre teknik (typ hängande överarmar o dyl)
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

medan de som sitter i förbygeln brukar ha så värdelös passform att de knappt har ngn verkan alls oavsett var hästen har huvudet.

Vad/hur menar du?

Jag har en traditionell förbygel (utan resår) samt en vanlig martingal. Jag har aldrig upplevt att det skulle vara någon funktionell skillnad mellan martingalfunktionen på dessa.
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Har dessutom den fördelen att den inte har ngn rem mellan frambenen - inget för hästen att fastna i om den har sån hoppteknik att hovar (ffa med brodd) är i magplattan där man fäster remmen :idea:

Fast att en häst skulle fastna i den remmen är inte så sannolikt och de som har gjort det/skulle göra det beror nog mest på att remmen är på tok för lös - du vet när de hänger.

OK, kan kanske hända på en korrekt spänd rem också men risken är väl ändå väldigt, väldigt minimal.
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Jo dom som sitter på förbyglar brukar vara alldeles för långa. Även på min som är riktigt stor och har för maffig nacke för att ha vanlig martingal i full stl så är martingaldelen på förbygeln för lång för att ha nån effekt....
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Jo dom som sitter på förbyglar brukar vara alldeles för långa. Även på min som är riktigt stor och har för maffig nacke för att ha vanlig martingal i full stl så är martingaldelen på förbygeln för lång för att ha nån effekt....

Men... :smirk:

Ja ja... jag kanske har haft tur med mitt köp. Får väl tänka på detta om jag köper en ny någon gång... och köpa till en lös martingaldel för en COB... :D
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Låter lite läskigt att rida en häst med den frambenstekniken... ;) :p :eek: Ungefär som om den kunde slå en knut på frambenen vid ett snett hopp och sedan störta...

Min ponny fastnade i martingal remmen mellan benen när hon hoppade och störtade :crazy: Och hon är inte det minsta läskig att hoppa ;) Men hon har bra framben..!

Tillägg: Det var vid hoppning på gräs det hände, så det var förmodligen med brodden hon fastnade.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad är skillnaden på dessa? förbygel? hoppbrösta? resårbrösta? förbygeln vet jag det går ju som nån läderrem över mankammen framför...
Svar
2
· Visningar
1 320
Senast: palle
·
Hoppning Jag behöver snarast införskaffa en förbygel till tanten! Sadeln åker bak vid klättring och hoppning nu när hon börjat hoppa rundare...
Svar
11
· Visningar
2 083
Senast: Belleriet
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
38 313
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp