Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

precis, det är just när de är broddade som risken finns.

dessutom är det snyggt med en riktig brösta :)
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Vad/hur menar du?

Jag har en traditionell förbygel (utan resår) samt en vanlig martingal. Jag har aldrig upplevt att det skulle vara någon funktionell skillnad mellan martingalfunktionen på dessa.
Precis som Centaur säger är martingaldelen i ca 99 fall av 100 alldeles för lång.
dessutom upplever iaf jag att martingalen hamnar för nära halsen och ringarna för långt från bettet på tyglen och iom det mister martingalen sin funktion.
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Precis som Centaur säger är martingaldelen i ca 99 fall av 100 alldeles för lång.
dessutom upplever iaf jag att martingalen hamnar för nära halsen och ringarna för långt från bettet på tyglen och iom det mister martingalen sin funktion.

Så vad är bästa lösningen... en brösta med en vanlig martingal över/utanpå?
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

ingen martingal alls :angel: (ärligt talat har jag väldigt sällan sett nån martingal som verkligen gjort nytta)

Om jag nu skulle behöva martingal och brösta/f-bygel skulle jag använda en vanlig martingal och sätta innanför bröstan/f-bygeln.
Men det är jag det, det finns de som tycker att det fungerar med martingaldel till förbygel åxå. Man får helt enkelt pröva sig fram tills man hittar ngt som passar ens syften.
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

ingen martingal alls :angel: (ärligt talat har jag väldigt sällan sett nån martingal som verkligen gjort nytta)

Om jag nu skulle behöva martingal och brösta/f-bygel skulle jag använda en vanlig martingal och sätta innanför bröstan/f-bygeln.
Men det är jag det, det finns de som tycker att det fungerar med martingaldel till förbygel åxå. Man får helt enkelt pröva sig fram tills man hittar ngt som passar ens syften.

Varför innanför?
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

tja nu när du säger det så - man kan säkert ha den utanpå åxå :). bröstor brukar ju ha en särsk ögla för det.

eftersom jag aldrig använder martingal själv har jag aldrig testat, utan bara sett att de som har bägge har martingalen innanför...
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

tja nu när du säger det så - man kan säkert ha den utanpå åxå :). bröstor brukar ju ha en särsk ögla för det.

eftersom jag aldrig använder martingal själv har jag aldrig testat, utan bara sett att de som har bägge har martingalen innanför...

Det känns som att bröstan (som ju skall förhindra att sadeln glider bakåt) kan komma att ligga rätt hårt emot bringan på hästen. Om matringalen skulle ligga innanför så skulle det kunna medföra att;

1. Gummiploppen på martingalen pressas in i hästens hals av trycket från bröstan = obehaglig tryckpunkt.

2. Om martingalen glidit oturligt (eller om bröstan pressat iväg ploppen) och bröstan spänner åt så kan bröstan låsa martingalen så att den martingalen så att den blir alldeles för kort = säkerhetsrisk.

Det var i alla fall så jag tänkte... om det verkligen föreligger någon reell risk för detta eller om det är "tankemonster" vet jag inte... :D :D
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

En fundering till alltså... dessa förbyglar där delar är i resår... hur mycket nytta gör de egentligen?

Igår fick jag hem en katalog från Shires uk... jag hittade flera bröstor som var HELT i resår... känns rätt meningslöst plus att det borde skava rätt illa på hästen?
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Igår fick jag hem en katalog från Shires uk... jag hittade flera bröstor som var HELT i resår... känns rätt meningslöst plus att det borde skava rätt illa på hästen?

OT, men hur fick du fatt i den? Jag har försökt att beställa den på deras hemsida, men "beställa-funktionen" verkar inte funka.:confused:
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

OT, men hur fick du fatt i den? Jag har försökt att beställa den på deras hemsida, men "beställa-funktionen" verkar inte funka.:confused:

Jag skickade ett mail till deras info, sa att beställafunktionen var trasig och bad dem skicka en katalog till min adress... :p

sales@shires-equestrian.co.uk
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Aha, tack så mycket! Då ska jag ta och mejla dem.:)
 
Sv: Olika typer av "remmar" framtill... martingal, brösta, förbygel... och...?

Aha, tack så mycket! Då ska jag ta och mejla dem.:)

Tyvärr verkar det inte gå att beställa av dem... och det svenska ombudet är en grossist.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad är skillnaden på dessa? förbygel? hoppbrösta? resårbrösta? förbygeln vet jag det går ju som nån läderrem över mankammen framför...
Svar
2
· Visningar
1 320
Senast: palle
·
Hoppning Jag behöver snarast införskaffa en förbygel till tanten! Sadeln åker bak vid klättring och hoppning nu när hon börjat hoppa rundare...
Svar
11
· Visningar
2 083
Senast: Belleriet
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
38 313
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp