Bukefalos 28 år!

Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

annan1

Trådstartare
Många hästägare har dagar då de funderar på om det inte vore bättre att sätta ut pållen på annons. Vissa dagar känns det som att min ponny skulle vilja sätta ut mig på annons. Då tror jag att det skulle låta ungefär så här:

Liten men stark människa säljes till ett gott hem med mycket egentid och regelbunden motion, gärna till erfaren häst som kan vidareutbilda henne i dressyren (kan grunderna, men inte mycket mer). Snäll, men har mycket egen vilja och tar lätt över om hon får chansen, därför inte till ren nybörjare. Gillar att lufsa i skogen men tar även gärna ett pass på banan. Hoppar hellre än bra. Bör gå på magert foder, gärna i lösdrift. Har haft två föl, bra mamma, men har nu gjort sitt i aveln då fölen ärver hennes tendenser till envishet.

Hur skulle det låta om din häst skulle skriva en säljesannons om dig?
 
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

Ha ha, jag återkommer. Måste åka till min röda drottning och höra vad hon skulle skriva :D ;)
 
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

Vuxen kvinna av okänd härstamning, ca 170 cm, säljes till ett gott hem. Grundutbildad, men inget ämne för de större klasserna. Snäll och snuddar åt det lata hållet, men är en typisk kärring med mycket humör och egen vilja som kräver en van, tålmodig häst som vill samarbeta. Säljes ej till en häst med en ledarskapsfilosofi. Väl miljötränad och älskar att se nya platser. Kan ej gå på lösdrift. Har visat aggressivitet mot andras föl och är därför absolut inget avelsmaterial. Hon är för stunden ur kondition och säljes i första hand som promenad- eller sällskapshäst, då hon även är mycket lättfödd.


...typ så. Fast egentligen skulle det nog mer vara "Bitchig jävla surfitta som fan inte fattar ett skit och bara ifrågasätter mig bortskänkes akut, annars slakt på måndag!!!".
angel.gif
 
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

Frisk kvinna till högstbjudande. (Eller den som hämtar henne först...)

kvinna, f 92, mellanblond, besiktigad UA

Hon är trevlig och så, men lite väl krävande för mig. Nu när sommaren med allt grönt gräs står runt hörnet så har mina intressen omprioriterats, och jag vill hellre tugga gräs än att vara ute i skogen och springa dagarna i ända.
Hon kräver EXTREMT mycket aktivering. Om man inte kan med henne ut i skogen och springa så får man stå ut med att bli tafsad på med borstar och sånt.
Är i tävlingskondition, men får nu bara stå, då jag ska äta, så vill du ha henne i tävlingskondition så gäller det att hämta henne illa kvickt, så hon annars sväller upp som tusan och blir svår att få upp på ryggen!

Först till kvarn! Extra billigt, vid snabb affär gratis! Vill helst bli av med henne så snabbt som möjligt...
 
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

En trevlig hobbymänniska för dig som vill ha en kul kompis men också komma ut och tävla lite på lätt nivå, i alla discipliner!

Kvinna född -84, ung i sinne och utseende.

Snäll och underhållande människa med både envishet och temperament! Kräver en häst som låter henne få sin vilja igenom med jämna mellanrum, för att upprätthålla motivationen till arbete. Hon är trygg i skog och mark, fungerar både med och utan sadel!
Kan grunderna och lite till men behöver vidareutbildas ytterligare för att nå framgångar inom dressyren. Hoppar bra och gärna, ej tittig! Villig till det mesta, orädd och har lätt till bus men gör inget dumt.

Passar bäst till den ambitiösa, nyfikna hästen som gärna tar med henne på olika typer av aktiviteter och upptåg.

---
:D
 
Senast ändrad:
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

Haha vilken rolig tråd!

Tror det hade låtit så här

Kvinna, f-88 med mkt kvar att ge. Blandras.
Perfekt nybörjarmänniska då hon är lugn i alla lägen, dock lite för lat för mig jag vill ha mer tryck i min människa. Utbildad i LB dressyr och 1m hoppning. Dressyren har hon mer kapacitet för men hoppningen kommer hon inte längre i. Kanske skulle vara något att avla på då hon är otroligt snäll mot andras föl och tar sig an dem. Går bra ihop med andra och är väldigt snäll.
Rör sig trevligt och flaxar inte så mycket på ryggen. Kan ha sina ''kvinnodagar'' men de brukar dämpas om hon får borsta lite. En mycket trevlig individ som jag helst ser hamnar hos ett gott hem då jag haft henne länge.

:)
 
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

Haha, ni är så roliga allihopa! Men vissa av er har inte så höga tankar om era hästars tankar om er, om man säger ... :D
 
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

Snäll kvinna

Passar till det mesta och försöker alltid göra sitt bästa, mycket lyhörd och kan bli spänd om man pressar henne. Säljes helst till dig som inte stressar och vill utveckla kommunikationen mellan häst och människa. Hon har bra tävlingsnerver, men inte varit ute så ofta pga nuvarande ägares ointresse. Kan vara reserverad mot främlingar, men när du vunnit hennes förtroende så har du en vän för livet. För tillfället ur form pga föl, men redo att sättas igång igen.
 
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

Kvinna i sina bästa år

Pga att jag hellre betar i hagen säljes denna kvinna, född 84, renrasig med ok stam. Kan dock ej avlas på och bör ej gå i flock med barn. En enmansmänniska som trivs bra i sitt eget sällskap, dock mycket gosig och omtänksam med mig. När du vinner hennes förtroende gör hon vad som helst för dig. Dock mycket smart och dominant och medveten om sin styrka. Bra pris till rätt hem, passar bäst till westernridning för den lite tuffare hästen som vill ha fart och fläkt. Passar bara dig som låter människan bestämma, kan annars bli farlig!
 
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

Gedigen finsk stam och hjärta av guld.

Mycket lättfödd hona i sina bästa år säljes med eller utan föl vid sidan. Tränas ett par gånger i veckan både i skog och i paddock, vi har även tränat mycket från marken och hon har visat sig vara väldigt lyhörd och samarbetsvillig. Har vissa balanssvårigheter men gör det man ber henne om, har ett trevligt temperament och stor arbetskapacitet. Har plåtar på artrosliknande förändringar i knän, pålagringar längs hela ryggen men inget som märks av mer än när hon ställs av, behöver jobbas för att inte bli stel och öm och behöver även regelbundet gås igenom av naprapat. Blir det du gör henne till, kanske inte lämpad för högre hoppning men säkert en cool terräng-tant, lättare dressyr eller varför inte western-inriktning? Blir lätt ranghög i hagen och trivs bäst själv, lättfrusen och trivs inte att stå ute för länge i kallt väder.

Pris diskuteras.
 
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

Människa säljes p.g.a dräktighet

En bra nybörjarmänniska för hästen som tycker om varierande aktiviteter. Hon är lugn i alla lägen och duktig på att hitta vart det kliar som mest om man bara är tydlig med vad man vill. Hon kan vara lite jobbig med flugsprayen och är väldigt envis. Ibland är hon lat och svår att få att arbeta, men det brukar gå att lösa genom att låta henne jaga en i hagen om hon varit lat för länge. Passar för den äventyrlige då man aldrig vet vad hon hittar på.

Säljes på grund av förväntad dräktighet till någon som uppskattar att få mycket mat eftersom det är en olat jag inte lyckats träna bort.
 
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

"Min" ena ponny hade aldrig bytt bort mig, oavsett. Den andra däremot har visserligen inget emot mig men är rätt likgiltigt inställd. Han hade nog skrivit ngt i stil med detta:

Helt ok tjej säljes/bytes mot någon med bättre minne

Född -92, dock redan rätt stel och i dålig kondition. Duger ändå till det mesta bara man har tålamod. Aningens sträng för min smak, man får varken gå lös på stallplan eller rista smilysar i betonggolvet med hovarna. Väldigt lugn och avslappnad ute i skogen, misstänker att hon inte alltid är vaken...
Minus för det dåliga minnet gällande att ta med sig morötter till stallet VARJE dag. Plus för de långa naglarna om det kliar någonstans!
Obs!
Grova verbala hot om slakt och ond bråd död förekommer frekvent, hon är inget för den som lätt tar illa vid sig.
 
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

Åh vad skoj!

Nu har jag iof ingen häst, men om jag hade så kanske den skulle skriva så här:

Söker du en kompis?

Jag säljer min hobbyryttare då jag har vill satsa mer på min tävlingskarriär.

Hon är trygg, lugnt och trevlig att ha och göra med på marken. Skriker och viftar sällan och räds inte flaxande hovar. Men hon föredrar gosiga hästar som står med fötterna stadigt på jorden. På ryggen är hon lite mer osäker och passar bäst på en något flegmatiskt lagd häst. Du bör tycka att det är trevligt att vara ute i skogen, rida på bana och hoppa lite små hinder ibland. En ryttare för den som önskar lite lagom av allt. Inga större tävlingsambitioner och byter inriktning som andra byter skor. Ibland tränar hon för dressyrprogram, ibland för en clear round hoppning och ibland är det distansritt på schemat. Du bör ha en ängels tålamod då hon allt för ofta inte har en aning om vad hon pysslar med där uppe. Men om du bara tar det lugnt och fortsätter med det ni höll på med nyss så brukar hon hitta rätt knapp till slut. Ditt tålamod kommer då belönas med många snälla ord och klappar.

Passar stadiga och viktbärande hästar. Lättskrämda eller heta hästar som vänder på en femöring gör sig icke besvär."
 
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

Hahahaha, det här var en tråd i min smak! Många glada skratt!:D

"Bortskänkes!
Lite äldre hästmänniska bortskänkes till någon som vill ha en riktig kompis att mysa i stallet med och att promenera i skogen med. Ett och annat ridpass ibland, men sällan något ansträngande eftersom människan i fråga har dokumenterade ryggproblem och bara duger som promenad- och myskompis.
Inget avelsvärde.
Mycket snäll, lättfödd och anspråkslös. Klarar dock inte av lösdrift med fri tillgång på mat, eftersom hon mycket lätt blir fet.
Kan funka som ren sällskapsmänniska.
Är noga med var hon hamnar, eftersom jag har haft henne så länge och jag vill att hon kommer till ett mycket gott hem."
 
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

Min annons hade väl blivit typ såhär:

Pigg och personlig korsning född -92, 158 cm hög, säljes till skogsridning, träning och lättare tävling.

Behöver mycket motion för att bibehålla ett bra humör! Gärna fri tillgång till mat eftersom hon är mer åt det svårfödda hållet. Håller utan problem för träning och lättare tävling. Säljes till en mindre häst eventuellt ponny. Pigga hästar är inget problem!
Hon fungerar bra i flock och är något dominant, hon är aldrig elak men säger ifrån om det inte passar henne.

Säljes till pigg och orädd häst som vill ha en livskamrat!
 
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

Fullständigt galen kvinna säljes!

Ganska liten, 162 hög.

För det mesta är denna kvinna väldigt lugn, och tar det mesta med en klackspark.
Men sen kommer de där dagarna... Då ska man stå ut med att få en badboll kastad på sig, få en presenning över HELA sig, gärna gå över eld, bli klättrad på på de mest konstiga sätt. Så det kräver att du har ett stort lugn och enorma mängder tålamod.
Hon har dessutom väldigt dålig koordination. Hon kan bokstavligt talat stå still och trilla omkull. Ibland övar hon detta med så att man ska vara van.

Hon har ett jävla temprament med. Gör man inte som hon vill så är hon envis som synden för att få sin vilja igenom.
Händer det dock något så är hon väldigt bra. Tar bara ett djupt andetag och hjälper dig lugnt och metodiskt genom det hela.

Det som är bra med henne är dock att hon kan lite inom många områden! Så du som vill ha många utmaningar, här har du din ryttare!

Säljes ENDAST TILL RUTINERAD ryttare!!!
 
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

Intressekoll: En människa i sina bästa år, som har mycket kvar att ge.

Lättfödd, utbildad inom samtliga discipliner i yngre år. Har tävlat framgångsrikt i hoppning som ung ponnyryttare. På senare år omskolad till westernridning, vilket passar henne mycket bra då hon inte riktigt klarar höga hinder längre. Tycker även mycket om att lufsa i skogen, men behöver ett pass på banan då och då för att hållas igång, tappar annars lätt motivationen. Hon är ingenting för en hårt satsande häst utan passar bättre för dig som vill ha en trevlig kompis att ha kul med. Klarar av att ha viloperioder utan att bli alltför krävande.

Människan passar bäst för en häst som är lugn och har ett mjukt sätt då plötsliga rörelser kan få henne att skygga, även om hon oftast håller sig kvar i närheten eller på din rygg. Med den här människan får du ett fritt och bra hästliv, mycket utevistelse och lagom träning. Hon är sällan sjuk och är inte speciellt skadebenägen, förutsatt att du lyssnar på henne och inte bestämmer dig för att springa iväg okontrollerat.

Eftersom vi är tveksamma till att sälja är detta endast en intressekoll. Människan säljes endast till en seriös, lugn mindre (runt 150 cm) häst med goda nerver och måttligt behov av träning.
 
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

Vilken kul tråd! Gör ett försök...

Vi är två hästar (mor och dotter) som tyvärr måste sälja vår ryttare då hon inte nöjer sig med att låta oss bestämma. Hon är liten och mycket vänlig men otroligt bestämd och tålmodig. Håller sig lugn i alla lägen utom när det finns hinder på ridbanan då hon har bomfobi. Passar den lite nerviga dressyrhästen som aldrig vill hoppa men med ambitioner att nå de lite svårare klasserna i dressyrens skumma värld. Ett plus om du gillar att komma ut i skog och mark ibland.

Hemmet viktigare än priset!

:p
 
Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

Lite halvgammal triangelmärkt och lite sliten kvinna du kan luffsa i skogen med.
Ingen idé att lära henne ngt längre utan bara mysa med.
Lite trög men med ett otroligt gott hjärta och ett tålamod utöver det vanliga !!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 210
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 096
Senast: yamyam
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 738
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp