"Om du hade mitt avelssto"

Sv: "Om du hade mitt avelssto"

En riktigt grym hingst för er som har ston på Island- Korgur frá Ingólfshvoli! Visad som femåring och har inte under 8 för något ext. och inte under 9 för ngt på rideg. (förutom 5a på passen-4g.) Stammen kombinerar Safir frá Vidvik, Geysir frá Gerdum, Ofeigur, Hervar, Sörli och en mängd fina ston.

KorgurFraIngolfshvoli01.jpg


Sen är det ju alltid lite osäkert med så pass oprövade hingstar. Hur tänker ni, väljer ni hellre en hingst som har bedömda avkommor?
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

En riktigt grym hingst för er som har ston på Island- Korgur frá Ingólfshvoli! Visad som femåring och har inte under 8 för något ext. och inte under 9 för ngt på rideg. (förutom 5a på passen-4g.) Stammen kombinerar Safir frá Vidvik, Geysir frá Gerdum, Ofeigur, Hervar, Sörli och en mängd fina ston.

Jag var tvungen att googla och jäklarns vad flott!

http://www.youtube.com/watch?v=npGyT4jQ8do
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Vet, jag är kär:D 9,5 för samlad galopp:love: Sen gillar jag att han har så jämn exteriörbedömning med.
 
Senast ändrad:
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

åh, Korgur är halvbror till Fluga som jag förmodligen kommer köpa. Såg honom på meistaradeildin, han är hur flott som helst! Gillar hans pappa, Leiknir, har sett flera fina avkommor efter honom.

Ska gå igenom tråden lite mer noggrant och fundera på hingstar till alla ston. Hade glömt bort den här tråden. :)
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

:angel: Ska bara gå till banken först......:eek:

Apflott!! Och gillade verkligen att han såg så mjuk ut i sina rörelser trots att de var enorma. Tycker en del hästar med lite mer extrema rörelser "alltid " verkar bli ridna så att de ser så spända ut...till slut bara viftar de med frambenen men man ser att ryggen och bakdelen är jättespända. Han böljade verkligen i tölten! Galoppen såg ju ut som en dröm också.....
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

+ Brolinskan

Ja visst är han fin. Jag inväntar prisuppgift och info om tillgänglighet från mina isländska hästtränare :D
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Vad har du att säga om Leikniravkommorna du sett? Han verkar väldigt intressant.

Nu KL

Hur tänker ni när ni väljer hingst - väljer ni hellre en hingst ni finner lite "tråkig" men som lämnat många fina avkommor, eller en hingst med toppbedömning och utstrålning som inte har (kanske inte hunnit) lämnat så mycket?
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Jag har precis köpt mig ett Leiknirsto. Det tredje stoet i tråden. Hon har, i likhet med Korgur otrolig gång med väldigt aktion och jämnstarka gångarter. Jag gillar utstrålningen och rörligheten i gångarterna. Korgur syns verkligen.
Fluga är dock rätt stressad och spänd vilket förmodligen kommer från mamman då jag har hört att Leiknirs avkommor snarare kan vara lite lata.
Andra Leiknir avkommor jag sett har också varit fina med mycket gång. En hingst jag skulle kunna tänka mig att använda!

Apropå val av hingstar så är jag både och. Ibland känns "säkra kort" på tok för tråkigt, men det beror på vad man ska betäcka med. Jag chansar gärna om jag tycker att stammen är stark och passar ihop till stoet. För mig är utstrålning viktigt, både på hingst och avkommor.

Hur tänker du?
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Kul!! Jag är dålig på att para ihop hästar, men ni får gärna ge förslag till mina.

Spaeta
016_113534295.jpg


spaeta-sommar_71640269.jpg


e: Segull frá Skardi
ue:Ófeigur frá Flugumýri
uu: Djörfung frá Hvítárholti

u: Harka frá Neidra-Ási
ue: Skardi frá Sydra-Skördugili
uu: Jörp frá Svadastödum

Obedömd
Fyrgångare med stark trav, svårare för tölten.

Ófeig

069_99517953.jpg


ofeig-oktober-2010-3_113533629.jpg


e: Berserkur frá Stukkisholmi
ue: Keillir frá Midsitju
uu: Brana frá Tungu

u: Tindra från Gryms
ue: Foldi frá Reynifelli
uu: Faxa frá Sólheimum

Ännu obedömd. Börjat visa pass, så kan väl räknas som 5-gångare. Bra tölt och trav.
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Hjälp vilken snygging!

Vi HAR ju ett sto på Island som ska betäckas i år:

fylking0910


Fylking

Hon har stammen:
e: Gellir frá Árbakka (4-gångare, bed till 8,37, e: Svadi frá Árbakka)

Gellir finns här: http://www.youtube.com/watch?v=bceOAuHX4sw

u: Embla frá Árbakka (e: Draupnir frá Hvolsvelli, u: Hrönn 4660 frá Kolkuósi), tot,bed: 8,21

Hon är i stort sett linjeavlad på kolkoúsblod (för er som läste artikeln i hingsbilagan som kom häromdagen stod det mer om det där...)

Hon tränades 2010 med sikte på Landsmót men drabbades av influensan och betäcktes sedan istället. Femgångare med mkt tölt, men kan bli lite styv. Traven var dock inga problem att hitta heller när hon var nyinriden (red henne nån gång när hon var nyinriden) men kan ev. behöva en hingst med vilja då det är en av Gellirs svagheter. Har här i Sverige en annan Gelliravkomma som dock är fyrgångare men de är rätt lika exteriört och även rörelsemönstrerna påminner om varandra och hon fick 8,05 för ext och 8:or för alla gångarter samt 8,5 för skritt.

Hingsten får gärna befinna sig på södra Island. Några idéer?
 
Sv: "Om du hade mitt avelssto"

Jag är väldigt förtjust i de Leiknirhästar jag sett, men jag vet inte var han står?
Om jag hade ett par ston på Island så skulle nog de få hälsa på Saer, Alfur, Korgur och/eller Leiknir.
 

Liknande trådar

Avel Stoet har fått artros i knäled i ett framben, yttre trauma så ingenting som skall vara ärftligt men det känns ju som ett vågspel...
Svar
3
· Visningar
1 538
Senast: sorbifolia
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 878
Senast: Freazer
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 459
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 113
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp