Om du inte har paddock eller ridhus?

Sv: Om du inte har paddock eller ridhus?

Om du inte har paddock elller ridhus att rida din häst, hur övar du kommunikationen mellan er? Just nu finns det ingen paddock att använda men det kan ju ändå vara ide att hålla en bra kommunikation mellan hästen och en själv. Hur gör ni som, liksom jag är fritidsryttare men vill bygga ett bra samspel? Tips, tack! :bow:

Håller med övriga talare att kommunikation övar man ju på hela tiden var man än är med hästen :)

Men förstår också vad du menar egentligen, känner du att du vill vara inom staket eller stängsel, så kan du ju se ut en bit nånstans om du har en jämn plätt till exempel i hagen och sätta upp några vita plaststolpar och lite eltråd mellan dem, till en lagom stor fyrkant o träna därinne, tills ni känner er säkra ihop, du och hästen.
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhus?

Oavsett var du rider - se till att du bestämmer varje steg. 4 skritt, 4 trav, halt, fattning, avbrott osv. Rid aktivt hela tiden - inget åkande förrän det är lång tygel på väg hem. Då övar du kommunikation och lydnad hela tiden och får en häst som verkligen lyssnar. Jo, det är jobbigt - jag vet, men det funkar!

Menar du steg eller minuter? Jag tror det är detta jag kan behöva tänka på för att min häst ska lyssna när jag kan behöva få stopp i vissa lägen. HON FUNGERAR RÄTT BRA MEN NÄR VI ÄR UTE MED ANDRA HÄSTAR SOM ÄR STÖRRE OCH SNABBARE BLIR DET LÄTT ATT JAG ÅkER MED OCH KÄNSLAN AV ATT INTE KUNNA STANNA NÄR JAG VILL. nÄR VI ÄR ENSAMMA, ursäkta, såg inte att jag fick versaler, så har jag bättrekoll på farten och att stanna när jag önskar. Även att om vi går först har hon börjat kicka bakåt den andra hästen. Detta har börjat efter sommarbetet. Före var hon mindre explosiv. Kraftfodret är det minimala(1 näve havre, 1 näve berfor, 1 dl mineraler, lite Bvitamin samt 7-9 kg hö från gården där hon betat på sommaren. Lagom hull och hovslagarn tycker hovarna visar att hon får bra mat. Kanske är det brunsten på vintern som är i lite olag för det är olika perioder som energin verkar vara överfull. Rider ca 4-5 dagar per vecka mellan 1-2 tim per gång.Vi tränar kommunikation på marken också förstås.
 
Sv: Om du inte har paddock eller ridhus?

Det är "ute" det händer ;) tränar min unghäst mkt med läskiga saker, drar ensilageplast över huvudet och längs bakbenen etc, inne på gången är inget läskigt, i paddocken går det över fort, däremot ute i skogen får jag en helt annan reaktion! Framförallt om vi är ute o rider o det kommer blåsande, så visst övas ledarskapet mer när man hålls utanför områden som är instängda o känns säkra!
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 773
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
974
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 098
Senast: mily
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp