Om du skulle bygga stall...

Sv: Om du skulle bygga stall...

Jag är uppvuxen på en hästgård med 9 boxar. Stallet är stort, halva byggnaden är stall med hönsrum (pryl/garderobsrum idag), en stor fölbox, foderrum, sadelkammare och andra utrymmen. Andra halvan är 3 garage, ett förråd och ett vagnsskjul. Så det är en stor byggnad :p

Därför drömmer jag om ett litet stall! Vill ha nåt litet och enkelt att sköta. Som det är nu blir det så stora ytor och har man heltidsjobb hinns inte alls med, att måla om tar en evighet, att högtryckstvätta en gång om året likaså...

Jag vill ha öppet till nock över boxarna (eller åtminstone rejäl takhöjd!). Sen ett loft över sadelkammare/foderkammare för förvaring av hö/halm. Ev kan jag istället för loft tänka mig något slags "uterum" för detta, som ett simpelt garage. Stallet ska vara isolerat, välventilerat såklart, inte uppvärmt. Om hagarna och utrymmet tillåter kan jag tänka mig upp till 4 boxar. Men antagligen bara 2, antingen har jag en häst och en inackordering eller två egna hästar. Det ska finnas utrymme för allt, även om det inte ska bli stora utrymmen; en vägg där man kan hänga grepar och kvastar, en plats att torka täcken, sadelkammare/foderkammare man kan stänga till - vägrar ha foder öppet för hästarna att komma åt!

Det viktiga för mig är att ha råd att göra livet enkelt. Jag vill kunna dränera och grusa upp utanför stalldörren, vägar till hagarna och vid grindarna. Jag är trött på lera! Fördelen med ett litet ställe är att det inte är så hemskt mycket som ska grusas osv, jämfört med i dagsläget. Vill ha varmt och kallt vatten i stallet också.

Känner inte att jag måste ha en spolspilta. Avlopp i stallgången duger fint, och en smidig lösning med vattenslang dit. Nära till en stor ridanläggning. Ridhus/ridbana är dyrt att ordna, och kräver sin lilla yta samt underhåll. Bor man i ett hästtätt område finns det oftast flera ridhus att välja mellan, om det skulle kärva med det närmsta kan man förhoppningsvis lasta och åka till ett annat. Att ha ridavstånd till en bra anläggning duger fint, hellre bra ridvägar runt knuten i så fall!

Edit: Glömde hur boxarna ska se ut. Vill ha skjutdörrar med galler i dörren som kan öppnas och stängas. Gärna med stora fönster som kan öppnas, så blir det lite som utebox. Vill inte ha grovsnickrat, vill ha färdigt och fina detaljer :) Vill inte ha ett extravagant stall men det vore kul med några fina småsaker på boxarna, en lyxig svart skylt utanför etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Om du skulle bygga stall...

och jag säger tvärtom!! lägg aldrig spolspiltan direkt ved dörren för då kommer vattnet frysa så fort man öppnar lite! samt att det alltid är kallare precis vid dörren.

och sååå leriga är dom ju inte om benen. :p man får ju ändå sopa stallet flera ggr om dagen pga hö, spån, hovkratsning osv så om nån liten bit jord ramlar ur hoven på väg till spolspiltan så är det inte hela världen.

tomten; har du varit i ett isolerat stall? det blir INTE 20 grader kan jag lova, särskilt inte med den takhöjden, då får man spendera 10.000 i månaden på uppvärmning.r

är det 10 minus ute så har jag bara ett par grader i stallet, och då är det ordentligt isolerat i båda tak och väggar.



Haha det beror nog på vart man bor. "Hemma" i Roslagen hade vi två dagar med snö förra vintern, 4 veckor med blankis och resten var lera. Nu snackar vi två decimeter lervälling vid in/utgång till hage.
Och eftersom hästarna rörde sig mest längs staketen så spelade det ingen roll vart vi satte grindhålet...

Det blir fruktansvärt äckligt i stallet. Stallet är isolerat med tillgång till både AC och värmefläkt vilket man ville...
Under de 2,5 åren jag stod där så frös vattnet EN gång. och då sipprade det ändå så efter en stunds rinnande med varmvatten så släppte det helt...



Nu bor jag i Åre. Här har vi på de 3 månader jag varit här haft EN kladdig dag i stallet. Pratar jag med dom hemma så får dom typ paddla kanot ut i hagen när de ska hämta hästarna :cool:

Och min erfarenhet säger att det inte är enbart vårat stall. ALLA stall som jag varit i i mina 20 hästår i Roslagen är mer eller mindre lervälliga större delen av året.
Det blir så övermättat med vatten så dränering är skitbra men det hjälper ändå inte när det är som värst.

Jag prata senast igår med folk hemma, det har regnat i 2 veckor i sträck... uuuusch!
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

det är sjukt mycket jag skulle göra men en sak som är säker är att jag skulle sätta krubborna till vänster om boxdörren!
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

Jag skulle prioritera:
-4 boxar
-Spolspilta under tak utomhus för att slippa fukt o i samma sektion ha tvättstuga+täckestork
-Kallstall
-Högt i tak
- Stora boxar med öppningsbara fönster att svänga utåt
-Bred stallgång
-Rejäl sadelkammare somär uppvärmd
-Foderkammare
-Loge där man kan köra in stora rundbalar av både silage o halm
-Vattenkoppar med bra vattenflöde
-Foderautomater

Tillägg: Vill inte ha en gödselplatta som står intill stallet utan hellre en conteiner en kort bit bort
 
Senast ändrad:
Sv: Om du skulle bygga stall...

Jag kan hålla med, här regnar det konstant och det tar fasiken aldrig slut, man blir så trött på alltihop:(
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

Jag har precis byggt nytt:

- kallstall med högt till tak och bra ventilation (öppet till nock ca 8 m takhöjd)
- 4 boxar inne varav 2 stora fölboxar
- 3 uteboxar som kan funka som isoleringsstall när nya hästar kommer
- breda stallgånger
- extra breda dörrar så man smidigt kan gå ut med sto och föl tillsammans
- duschspilta med varmvatten året runt (utomhusutkastare och beredaren sitter innanför i sadelkammaren)
- stor uppvärmd sadelkammar (50 kvadrat) med torkrum
- stor loge där det går att köra in foder med traktorn
- boxarna har fönster som är både öppningsbara och tippbara
- boxarna går att öppna mot stallgången

Efter ett år är jag supernöjd med stallet. Det är lättarbetat och alla trivs! Jag tänkte dock väldigt mycket och länge på hur jag ville ha det, så det var ganska genomarbetat!
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

Fanns det inte en hel drös med trådar för något år sen som hette typ "drömstall" eller något? Har för mig att man gjorde det i paint eller liknande och skaparen hade gjort väggar, boxar, skottkärror och allt möjligt som man fick placera ut som man ville?
 
Sv: Om du skulle bygga stall...

Vi håller på att bygga ett nytt stall. Skulle renovera det gamla kostallet som fanns, men efter att ha börjat titta på det närmre så insåg vi att det var ett lost call. Timmerstommen var så rutten att man i stort sett kunde knäcka av dem för hand. Det var bara att riva och bygga nytt på samma plats, fast ny grund. Vi valde att mura upp stallet med leca.

Vi valde att dela in det nya stallet i två olika delar. Ett för hästarna, med 6 boxar på 3,5x4 m och två fölboxar på 4x4,7 m, varje box utom en fick minst ett eget fönster och egna ventilationshål samt att det är en takhöjd på 5-6 m och ventilation i taket. Jag ville ha ett kallstall, men ifall stallet inte är fullt så att hästarna inte klarar av att värma upp det på egen hand så är det byggt och klart för att jag ska kunna värma upp det.

Sen gjorde vi ytterligare en del som jag kallar för den "mänskliga delen", som är uppvärmd. Genom en skjutdörr från stallet så kommer man in i ett utrymme där jag har spolspilta och två skötselplatser. Där finns även en minitvättstuga, med torkskåp, stöveltvätt samt tvättmaskin. I ett rum innanför tvättstugan så finns det ett torkrum där det ska bli täckeshängare. Innerst i den "mänskliga delen" så är det ett omklädningsrum med pentry + wc med dusch, sadelkammare med direkt anslutning till skötselplatserna samt foderrum. Foderrummet har anslutning till en lastkaj under tak där strö osv ska kunna förvaras samt ensilagebalarna osv. Där finns även gödselcontainern. Nu ska det byggas en värmepanna för hela gården där man an bränna allt, så förhoppningsvis så kommer vi att kunna bränna gödslet där också, när det har bränt klart.

Ska komma ihåg att slänga in bilder när det är klart, stunden jag längtat efter nu i 1år. :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 849
Senast: __sofia__
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 043
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 763
Senast: Pudlan
·
Anläggning Hej, Jag och min sambo har nyligen köpt en mindre gård på landet. Här finns möjlighet till egen häst men inget stall. Det finns en...
2
Svar
34
· Visningar
6 025
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp