Bukefalos 28 år!

Om islandshästens framtid

Sv: Om islandshästens framtid

Heja Dig!!:bump:
Som alltid har du en klok inställning till det mesta tycker jag.
Det här var en riktigt bra tråd! Skall ut och köpa Ridsport och läsa artikeln.
moccis (som har två hästar jag valt själv utan att stirra mig blind på vad andra tycker.)

Obs, gammal tråd! ;)
 
Sv: Om islandshästens framtid

Det kan bli svårt att gå ut och köpa det numret när tråden (och numret) är från 2004

/Malin
 
Sv: Om islandshästens framtid

Det skrivs mycket om inavel här,men hur många hästar tror ni de startade aveln på Island med. Det var ju vikingarna som tog med sig hästar dit i sina skepp,så det kan inte ha varit så många.
 
Sv: Om islandshästens framtid

Det kan bli svårt att gå ut och köpa det numret när tråden (och numret) är från 2004

/Malin

HOPPSAN! :o
Där ser man hur det kan gå då man sällan är inne på Buke och inte är tillräckligt uppmärksam!
Inte undra på att jag inte hittar artikeln i tidningen jag köpte idag!:crazy:
Icke förty så är tråden jätteintressant!
moccis
 
Sv: Om islandshästens framtid

Det skrivs mycket om inavel här,men hur många hästar tror ni de startade aveln på Island med. Det var ju vikingarna som tog med sig hästar dit i sina skepp,så det kan inte ha varit så många.

Du förstår säkert skillnaden när det gäller naturligt urval genom friskhet och överlevnadsduglighet och mänskligt urval där urvalet kan grunda sig på vad som helst.
T ex långa öron ;)
 
Sv: Om islandshästens framtid

Du förstår säkert skillnaden när det gäller naturligt urval genom friskhet och överlevnadsduglighet och mänskligt urval där urvalet kan grunda sig på vad som helst.
T ex långa öron ;)

:bow: :bow: :bow: Mitt i prick! Fast nu är det väl mer långa halsar gärna av hjorthalstyp som gäller i dagsläget! :angel: Kunde inte låta bli...
 
Sv: Om islandshästens framtid

:bow: :bow: :bow: Mitt i prick! Fast nu är det väl mer långa halsar gärna av hjorthalstyp som gäller i dagsläget! :angel: Kunde inte låta bli...

:angel: :angel: Tycker hjorthalsar är hiskligt fult:angel: :angel:
Jag tycker bara att det visar på en häst som har gått aldeles för länge i fel form
 
Sv: Om islandshästens framtid

:angel: :angel: Tycker hjorthalsar är hiskligt fult:angel: :angel:
Jag tycker bara att det visar på en häst som har gått aldeles för länge i fel form

Jag har sett flera som ser ut så utan att ha blivit ridna! Dvs nacken är inte välvd utan rak eller välvd åt fel håll! Skitfult! Du tänker nog på när de dessutom ridits fel så de utvecklar en kraftig underhals. Men det kan även oinridna hästar ha det med, särskilt hingstar.
 
Sv: Om islandshästens framtid

Som den ansvarstagande (?) trådskapare jag är vill jag inte att den här tråden, som låg på sista sidan (snacka om at jag hade tråkigt...), skall falla ut i cyber-intet!
Så puttputt!

/Malin
 
Sv: Om islandshästens framtid

*KL*

Ang eksemavel så tycker jag att vi måste öppna ögonen lite. Många säger att dom är emot eksemavel men att ett eksemsto från Island ändå är okej pga att hon kommer från Island. Hingstar med eksem tas ur avel (fast vissa oseriösa hingstägare döljer eksemet eller vill inte se) men ston är det visst fritt fram att avla på hur som helst.
Visst att man kan göra så att eksemet inte syns med täcken och salvor och liknande men hästen har ju fortfarande eksem.
I somras var det en kompis till mig som betäckte sitt sto med en eksemhingst och jag frågade VARFÖR?
-Ja men han är ju jätte snygg och jag är säker på att avkomman kommer bli världens finaste.
-Okej, men han har ju eksem och det mår han inte bra av och att det är bevisat att det kan föras över till avkomman.
-Ja men han är ju snygg och jag tror inte att det är så farligt.

Och sen var det ett till sto som ville betäcka med honom och stoet hade också eksem + VÄRLDENS sämsta hovkvalite.
Och så frågade jag den ägaren samma sak.
-varför?
- jag vill ha ett föl efter henne och han är ju fin.
Hon var VÄL informerad om att han hade eksem och hon visste mycket väl om att hennes sto hade det och ändå betäckte hon.

Sen frågade jag vad hon skulle göra med fölet, skulle hon sälja, behålla, tävla, barnhäst. Och då svarade hon´: jag vet inte, jag har inte tänkt så långt än.

Amen snacka om att jag blev förbannad! :mad:Men det är ju som sagt inte mitt sto eller hingst så jag kunde inte göra något annat än att gå och vara förbannad.

Men hur fan tänker man om man betäcker sådär?!
Känner man inget som helst ansvar för hästarna?

Och sen att dom avlade med en hingst som man inte får avla med. Dom hade nämligen inte skickat in rapport till SIF om hans eksem.
Blir så jävla förbannad, och visst jag är bara 15 år och dom är snart 40 år men jag känner ändå att jag har fan mer koll och känner mer empati än någon av dom verkar göra.:cry:

hur ska vi få bort den här typen av avel?
 
Sv: Om islandshästens framtid

En lite udda vinkling av eksemaveln.
De snabbt utvecklade klimatförändringarna, har gjort, att helt nya arter av insekter och andra djur förflyttar sig norröver. Tex var det inte länge sedan Island fick sin första geting!
Jag tror att det bara är en tidsfråga, innan Island får samma svidknottsproblematik som vi i övriga Norden. Då lär eksemproblemet bli synligt även för islänningarna. Och eftersom de är mer benägna än vi andra att ta bort sådana djur, skulle det förhoppningsvis i såfall kunna komma att bli början på en självsanering av exportdjur.

Folk som tänker avla på ett eksemdjur, som aldrig ägt en häst med gravt eksem, och inte vet hur det drabbar både djur och djurägare, borde bombarderas med ekonomiska kalkyler av kostnader för en sådan djurhållning, samt bilder i massor på hur det kan se ut.
Det är ett lidande utan dess like!!!
Jag har en hel del att säga om de här obetänksamma människorna!

Dessutom, är jag lite misstänksam mot importer med borstsvans. Det kan naturligtvis vara loppor och annat. Men jag tycker mig ha sett tendenser till eksem hos hästar stående på Island, redan innan de når Sverige.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag lägger tråden här då jag egentligen tycker den berör både avel samt träning. Så Hästmänniska kändes som ett bra mellanting...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
23 074
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 398
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag måste få prata av mig lite, detta kommer nog bli långt. När jag var nio år köpte vi min första häst. Min dröm gick i...
Svar
8
· Visningar
1 693
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 232
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp