Bukefalos 28 år!

Om islandshästens framtid

Freyr

Trådstartare
Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket av det vi diskuterat den senaste tiden här på Buke!

Referat i korthet av artikeln:
"Gör inte islandshästen till en inavlad tävlingshäst"

Den lättridna familjehästen, som gjort rasen så populär, avlas inte i Sverige som mål; den ses som en biprodukt! Kraftiga hingstar döms ner och islandshästen visas upp mer och mer som en ren tävlingshäst, som behöver en rutinerad ryttare för att ridas. Den snäll, lugna kloka hästen, med medelbra gång eller gång under medel blir allt sällsyntare.
Ja, insändaren är rätt lång och Anette penkar även på EU-regler för avel, diskriminering av fri avel (i.o.m. att det kostar avsevärt mer att registrera en avkomma till en icke-godkänd hingst) det alltmer utbredda missnöjet som börja märkas blad fritidsryttare med olika erfarenheter.

Är det verkligen BARA hästarna som avlats till större gång, mera aktion och större vilja? Är inte en bit i det att vi, ryttarna runt om i landet, som rider in och tränar hästar har blivit duktigare och mera tekniska som ryttare och rider in och fram hästara bättre. Alltså, missförstå mej rätt! Jag tänker att många av de hästar som skulle för låt oss säga 10-15 år sedan setts som hästar med gång under medel eller medelgod gång helt enkelt skulle setts så då för att ingen ridit dom rätt/ lika bra som många ryttare/tränare gör idag. Hänger ni med på mitt resonemang?
Självklart har en exteriör förändring börjat ske i aveln, det se jag med! De riktigt högt bedömda hästarna är högbentare, smäckrare och kanske lite "fladdrigare" är för 10 år sedan. Jag undrar då och då om en, idag legend, som Orri frá Thufu hade fått en lika bra bedömning i dagens Sverige som då han bedömdes på Island? Ja, han har enorm aktion och en explosiv vilja (som inte alltid bär framåt), men någon gracil och superhögbent kille är han inte.

jaja, tankarna är många och jag tycker att det är synd att avelsutskottets ordförande och en herre till (får jag skriva namnen här då de svarat på insändaren i tidningen??? Fick jag skriva insändarens författares namn???) kom med ett så kort och outtömmande svar! Svaret gick ut på att de skrev Avelsmålet (som alla väl kan hitta på SIF:s hemsida) och nej, vi avlar som FEIF vill...

/Malin
 
Sv: Om islandshästens framtid

Ja det handlar väl mycket om att vi har blivit kunnigare om dessa isläningar, förr så skickade dom ju hit dom sämre hästarna.
Men nu är vi kunnigare o islandshästen har blivit större än nånsin,
o visst är det så att det avlas till att de ska bli tävlings hästar som är explosiva med mycket vilja.
Dessa familje hästar blir mer sällsynta dessa goa o snälla som alla kan rida, o dessa inhemska grova kompakta hästarna börjar ersättas av de slanka o högbenta.
Självklart har även vanlig svensson som skaffar islandshästar blivit mer kunnig om gångarterna vi tränar för duktiga instruktörer, o börjar tävla mer.

Det har verkligen förändrats med vårat ökade intresse för dom här hästarna, vi åker alltmer till island o får mer o mer insikt om gång arterna.

Personligen tycker jag det är lite synd att dessa goa familjehästarna blir mer sällsyntare.
Det var därför jag skaffade isläningar för att dom är tuffa klarar mer o har ett underbart psyke.
Men ibland undrar jag om vi glömmer bort att det är islandshästar som klarar tufft väder o är gjorda för att gå mycket över stock o sten.
Vi tränar dom mer för tävlingar harvar runt i en paddoc när de är gjorda för att andvändas på ett helt annat sätt.


Själv skulle jag alldrig byta bort mina isläningar mot en annan häst
ras, jag fulkomligt älskar dessa hästar.

Finns inget bättre än att rida ut o tölta helt underbart!
 
Sv: Om islandshästens framtid

Jag snabbläste artikeln på biblioteket. Jag tycker herrarnas svar var dåligt.
Och jag håller med Anette. Efterfrågan är större på bra familjehästar än "lovande tävlingsämnen" med fem gångarter och mycket vilja, och visst har ryttarna utvecklats på 10-15 år.
 
Sv: Om islandshästens framtid

Håller med, tycker att svaret var nästan oförskämt. Fakta ja, men det där vet vi ju alla. Det är en debatt vi vill ha.
 
Sv: Om islandshästens framtid

Såg inte den här tråden, jag skrev en kommentar i långa tråden om Avelsmålet.

Tycker insändaren var bra, även om jag kanske inte håller med om precis allt, nog tycker jag att hingstarna skall ha mer än medelmåttiga gångarter t.ex. även om de i övrigt är vad marknaden vill ha.

Kopierar in det jag skrev här - och ja, jag nämner folk vid namn, eftersom insändarsvaret var undertecknat och de därmed valt att vara offentliga.

- - - -

Prenumererar ni på Ridsport? Den kom i brevlådan idag. Har bara ögnat lite i den och blickarna föll på en helsidesinsändare "Gör inte islandshästen till en inavlad tävlingshäst" där sambaengi? (gissar jag) har skrivit om just islandhästaveln.

Som genmäle ett helt korrekt svar av Göran Häggberg och Jan Lockwall vad gäller islandshästens avelsregler men ett "goddag yxskaft" vad gäller som svar och genmäle på de frågor som ställdes i artikeln.

Därutöver helt klart och tydligt uttryckt "Ett allmänt mål är att avla fram lättbyggda ridhästar".

Visst skall vi väl ha lättbyggda islandshästar OCKSÅ! men inte bara. Vart tog den "typiska robustheten" vägen som klart står utskrivet i avelsmålet och även citeras i genmälet till artikeln?
 
Sv: Om islandshästens framtid

Anette Svensson, det är jag det och jag blir glad när jag hör ni är positiva till insändaren. Jag började fila på den innan jag drog igång debatten här och sedan har debatten och de som deltagit hjälpt men fila till den så ni får faktiskt känna er delaktiga! Den var dubbelt så lång från början men jag blev ombedd att korta ner den och är ganska nöjd med resultatet. Några få visste om den innan och har läst den isin helhet. Men jag hoppas också att ni läst Stina Helmerssons intervju av dr Águst Sigurdsson, chef för hästaveln på Island, i Islandshästen nr 8 s 8. för han säger faktiskt samma saker!

Nu är tärningen kastad! Jag håller med om att svaret var riktigt tamt men det beror kanske på något som står i intervjun med Águst: man har redan dragit igång diskussionerna hur man skall förändra bedömningssystemet så att islandshästens mångfald bevaras och inte bara tävlingshästegenskaperna! Så vi har medvind från topparna på Island och det finns nog en viss medvetenhet om detta hos SIF.

Dessutom är regeringsbeslut taget och jordbruksverket har fått i uppdrag att utarbeta nya regler för hingstar som är anpassade till EU-reglerna. Sverige bryter mot dessa och våra avelsbedömningskrav betraktas som ett handelshinder helt enkelt. Framtiden kan bli sådan att en hästveterinär skall bedöma om hästen är frisk och har ett sådant lynne att den lämpar sig för avel och att den inte har exteriöra defekter samt friska rörelser. Allt annat är ju egentligen oväsentligt!

:bump: Anette :bump:
 
Sv: Om islandshästens framtid

Kanske en spännande framtid vi har att se fram emot för islandshästavlen med andra ord :D
 
Sv: Om islandshästens framtid

Det vore något att visa herrarna vad Águst säger....
 
Sv: Om islandshästens framtid

Det är ju så att eftersom vårt svenska avelsmål inte på något sätt är använt i praktiken utan vi är i händerna på islänningarnas bedömningssystem, så ÄR det ju där vi måste påverka.

Att verka internationellt och tex genom mailinglistor på internet och Eidfaxi få igång debatter om avelsmålet är IMHO mycket mer verkningsfullt än att försöka påverka enskilda svenskar med egna intressen.

Att bedömningssystemet hela tiden ändras efter vad islänningarna vill ha är ju accepterat.

Så då gäller det att få dem att förstå vad de kan sälja ;)

Vackra snälla lättridna och lätttöltade stabila viktbärande problemfria pållar, utan för mycket passdominans och utan islandshästens sjukdomar vill ju folk KÖPA. Alltså måste de lösa spatt- och eksemproblematiken och avla mer efter "marknaden" om de vill hänga med och kunna få exportera.

Det är bara med plånboken man kan påverka och motivera.
 
Sv: Om islandshästens framtid

Alltså måste de lösa spatt- och eksemproblematiken och avla mer efter "marknaden" om de vill hänga med och kunna få exportera.

Men du, detta är inte enbart en problematik som finns på Island den finns i allra högsta grad även här hemma. Titta bara när man inte kan rida på ett sto längre för att den har fått spatt, då avlar man istället. :devil:

Att hästar har eksem verkar inte heller vara ett hinder för fortsatt avel, varför sätta kraven på andra i omgivningen när man inte själv är benägen att uppfylla dem. :angel: Skillnaden är ju bara den, att på Island upplever man inte eksem på samma sätt som vi därför att den inte kommer i dager där som hos oss. Så man förstår att de inte ser eksem som ett problem, men å andra sidan det gör ju tydligen inte andra här hemma heller. :smirk:

Just eksembiten är intressant, för så fort den kommer till diskussion kan man ge sig den på att det finns hur många undantag som helst till varför man skall avla på en häst med eksem ändå. :crazy:
 
Sv: Om islandshästens framtid

Ja, svenskarna är hopplösa med sin avel.

Islänningarna är bättre på att rensa ut.


Eftersom det är de som sätter reglerna som vi avlar efter så kommer ju rasen i ett bättre läge om vi tex får spattrtgkrav på avelsdjur (vilket närmast rensat bort spatten i holländsk avel) och ett gentest för allergier. Når vi så långt kommer islänningarna att upptäcka vilka hästar de kan exportera och därför satsa på dem.

Då kan vi få bra kolumner i BLUPen ;)
 
Sv: Om islandshästens framtid

Silverkedjan skrev:
Ja, svenskarna är hopplösa med sin avel.

Islänningarna är bättre på att rensa ut.


Eftersom det är de som sätter reglerna som vi avlar efter så kommer ju rasen i ett bättre läge om vi tex får spattrtgkrav på avelsdjur (vilket närmast rensat bort spatten i holländsk avel) och ett gentest för allergier. Når vi så långt kommer islänningarna att upptäcka vilka hästar de kan exportera och därför satsa på dem.

Då kan vi få bra kolumner i BLUPen ;)

Ja vänta dig inte att det blir bättre när nu SIF tagit in en halvblodsfolk i avelsutskottet! Det har varit ett väldigt vanligt resonemang att stoet som har för dåligt lynne för att ridas eller pga någon fysisk defekt inte kan ridas sätts i avel. Om det är pga en skada så är det ok, men jag har förstått att så inte alltid är fallet. Och jag vet inte hur många hingstar jag hört som är nästan omöjliga att hantera och som folk är livrädda för! Kända "topphingstar". Finns de som har en gång mellan box och hage för att ingen vågar/kan leda dem däremellan!

Och så detta med semin. Aldrig i livet jag tänker inseminera mina hästar! Jag vill veta att hingsten är en bra hingst och har ett naturligt beteende att ta väl hand om sin flock. Jag vill inte avla dockor som måste skyddas från varandra så de inte blir skadade och snart är vi väl där att de skall ha enskild hage och bara vara ute en timme om dagen som en del storhästfolk gör för de är sååå rädda att hästarna skall skadas! Nä jag vill ha kvar den robusta, tåliga och naturliga islandshästen!

Apropå eksemavel. Jag har hela tiden hävdat att islandsfödda ston med eksem det är en sak. Har sett massor av sådana men inte en enda med eksemavkomma. Men däremot reagerar jag kraftigt när en häst har växt upp här i Sverige, Norge eller Danmark och får eksem. Den har visat att den saknar den genetiska förmågan att utveckla immunitet. Trots det finns det de som avlar på sådana ston! Döm om min förvåning när jag fick höra att en förstaklasshingst i Sverige har ett danskfött eksemsto som sin mamma! Hur seriöst är det att dels avla på ett sådant sto och dessutom ta fram en godkänd hingst! Bland det värsta jag hört hittills!

Har förstått att det finns eller har funnits en och annan dansk hingst med eksem som de fortsatt avla på trots att de gett eksemavkommor och faktum är att det verkar vara vanligare med danskfödda eksemhästar än svenskfödda! Vore intressant att veta vilka hingstar det rör sig om. Är det någon som vet någon sedan så PM:a mig gärna.

Hur någon kan avla på en spatthäst, det begriper jag inte! Det är värre än eksem i mina ögon!

:bump: Anette :bump:
 
Sv: Om islandshästens framtid

Hur någon kan avla på en spatthäst, det begriper jag inte! Det är värre än eksem i mina ögon!

Tycker du. :rofl:
I vart fall finns det nämligen vetrinärer som bestämt hävdar att hästen blir bättre i sin spatt av att få föl, sen att åkomman finns på defektlistan tycks man ha glömt bort totalt. :angel:
 
Sv: Om islandshästens framtid

Balderum skrev:
Det vore något att visa herrarna vad Águst säger....

Man kan nog anta att avelsutskottets ordförande är medlem i SIF (och därför liksom alla andra får Islandshästen i brevlådan), så den artikeln har han med största sannolikhet sett... (för jag gissar att jobbar man ideellt med avel så är man säkert tillräckligt intresserad för att läsa de artiklar i Islandshästen som berör ämnet) :D
 
Sv: Om islandshästens framtid

Det har varit ett väldigt vanligt resonemang att stoet som har för dåligt lynne för att ridas eller pga någon fysisk defekt inte kan ridas sätts i avel.

Jo fast det behöver inte bli tokigt. Min ursnälla hästs mamma ska enligt ryktet ha varit omöjlig att rida. Han är världens snällaste (visserligen villig, men absolut stabil och trygg).


Och jag vet inte hur många hingstar jag hört som är nästan omöjliga att hantera och som folk är livrädda för! Kända "topphingstar". Finns de som har en gång mellan box och hage för att ingen vågar/kan leda dem däremellan!

Å sen finns det kända topphingstar som man lätt kan släppa in både barn, hundar och katter till i hagen utan problem. Det beror nog inte så mycket på gener utan på vem som hanterat och uppfostrat hästen.


Och så detta med semin. Aldrig i livet jag tänker inseminera mina hästar!

Varför inte då? Det är väl jättebra om man kan använda topphingstar på Island som inte kommer exporteras även utomlands via semin. Och i synnerhet tvärtom - när vi i Sverige får fram en riktigt bra hingst (vi hade ju ett tag världens högst bedömda hingst) så kan islänningarna trots sina import regler avla på den hingsten på Island på sina fina ston där. Det är väl toppen!

Men visst är det säkert roligare både för hingst och ston att köra den naturliga varianten... :D
 
Sv: Om islandshästens framtid

Båbbe skrev:
Jo fast det behöver inte bli tokigt. Min ursnälla hästs mamma ska enligt ryktet ha varit omöjlig att rida. Han är världens snällaste (visserligen villig, men absolut stabil och trygg).




Å sen finns det kända topphingstar som man lätt kan släppa in både barn, hundar och katter till i hagen utan problem. Det beror nog inte så mycket på gener utan på vem som hanterat och uppfostrat hästen.

Så du menar att hästar inte på något vis nedärver sitt lynne och att man ska strunta i om föräldrarna är hanterbara och/eller ridbara? Jag är fullt medveten om att många faktorer påverkar hur hästen uppträder alltifrån tidigare erfarenheter och hantering till fysiska problem men det finns gott om hästar som är kända för att nedärva skarpt lynne och svårhanterlighet.

Om man har en selektion på att avla på alla ston som av någon anledning inte är ridbara så borde det inte vara svårt att räkna ut att avkommerna blir därefter, vilket givetvis inte innebär att alla blir dåliga.
 
Sv: Om islandshästens framtid

Boj skrev:
Tycker du. :rofl:
I vart fall finns det nämligen vetrinärer som bestämt hävdar att hästen blir bättre i sin spatt av att få föl, sen att åkomman finns på defektlistan tycks man ha glömt bort totalt. :angel:

Vad i h-e är det för tokig veterinär! :mad:

Saknar ord, det var bland det dumasste jag hört! :confused:

:bump: Anette :bump:
 
Sv: Om islandshästens framtid

Lobelia skrev:
Så du menar att hästar inte på något vis nedärver sitt lynne och att man ska strunta i om föräldrarna är hanterbara och/eller ridbara? Jag är fullt medveten om att många faktorer påverkar hur hästen uppträder alltifrån tidigare erfarenheter och hantering till fysiska problem men det finns gott om hästar som är kända för att nedärva skarpt lynne och svårhanterlighet.

Om man har en selektion på att avla på alla ston som av någon anledning inte är ridbara så borde det inte vara svårt att räkna ut att avkommerna blir därefter, vilket givetvis inte innebär att alla blir dåliga.

Kan bara hålla med! Det är en sak om man avlar på ett sto som varit så illa ansatt av människan att hon blir knäckt av att ridas och kastar av folk tex. Men en häst som alltid haft knepigt lynne och varit svårhanterlig sedan sedan födseln och aldrig blivit ridbar, den låter man antingen gå som prydnad och sällskap eller slaktar! Man avlar inte på den! Men det har skett på halvblodssidan! Stoet har visat sig vara så knepig i lynnet, tom aggressiv mot människor, sparkar, biter och är ej ridbar. Men hon är vacker och har kanongång. Och då har man satt detta sto i avel! Det är en av anledningarna att svenska halvblod fått dåligt rykte. Danskarna skakar på huvudet och undrar hur vi står ut med våra halvblod!

Ett exempel: Min ridlärare hade ett sto som gick elitklassen i hoppning. Men i stallet var hon en mardröm och det var i stort sett bara han som kunde hantera henne. Så fort man kom nära boxen så tryckte hon sig mot gallret med öronen tätt bakåtstrukna och en hotfull kroppshållning. Drt gick inte att gå in i boxen för då attackerade hon. Vid ett tillfälle när ridläraren tävlade med en annan häst så skulle de som hade helgjouren i stallet fodra och mocka åt denna dam. En fick hålla undan stoet med en grep medan den andra mockade och lade upp mat. Väl utkommen håller en av dem runt gallret till boxen och pustar ut "Jag klarade mig!" varpå hästen gör ett utfall och hugger henne över handen! Fy för! Och jag lovar jag sett flera sådana halvblod! Men jag tror att tänket har förbättrats men det tar tid att "tvätta bort" det här blodet ur aveln.

Själv föredrog jag fullbloden och travarna. De var ofta heta och känsliga men hellre det än aggressiva och kaxiga! En elak och aggressiv häst funkar inte inom galopp och trav. Mitt eget fullblodsavelsto var lika go som en go islänning! Men även om hon var kelen, ärlig, snäll och mycket barnkär så inte tusan skulle jag satt ett barn att rida henne för het var hon! En riktig familjehäst skall vara så mysig som mitt fullblodssto men samtidigt vara lugn, tålig och cool. Det finns som Águst säger många olika lynnen som måste passa. En tävlingshäst har ett bra lynne om den är som mitt fullblod men den är för het för att platsa som familjehäst!

:bump: Anette :bump:
 
Sv: Om islandshästens framtid

En till bra tråd som vi kan använda så att vi inte behöver diskutera avelsmålet i tråden om Skulassons bok!
Tänkte att det passar bra under denna rubrik att diskutera det här med storleken och lättbyggdheten.

-FRÅN TRÅDEN NY BOK- MAGNÚS METOD-

det är ju bara att man tittar på hingstarna som finns att tillgå....de små får mindre betäckningar, de högre får fler....de "moderna" hästarna får fler betäckningar.
men häst pappa tex har MKT bra meriter men trots detta går andra mer Moderna hästar med MINDRE bra meriter före och får massor av betäckningar.
min häst pappa fick 0 betäckningar i år det är verkligen sorgligt.
--
men sen finns det ju stora och grova, och höga och taniga.....det är de taniga och höga jag är rädd för....vill inte att de robusta starka viktbärande hästarna ska försvinna.

Jag tror inte att det var storleken som avgjorde att din hästs pappa inte fick så många ston ifjol (men jag är osäker på om 0 verkligen stämmer) utan snarare var han var stationerad. Och att det förutom honom finns ytterligare fyra (nu fem!) 1kl hingstar på Gotland och inte så många avlare. :) (Solfari från Kvarnbacka, Hvatur från Lönneberga, Thyrill fra Harlaugstödum, Gustur fra Stykkisholmi& Forkur från Lovön) Många säsonger har han tävlats och därför inte tagit emot så många ston, men jag håller med om att det är synd för han är verkligen superfin och verkar vara en superhärlig ridhäst med bra lynne.

Jag tror liksom "ang" att en av orsakerna till att den genomsnittliga mankhöjden ökat är att hästar i allmänhet får bättre uppväxtförhållanden nu än de kanske fått genom tidigare århundraden vad gäller utfodring i unga år och att många små hästar kunde varit flera cm större om de från början fått rätt utfodring. Men jag menar absolut inte att alla småvuxna hästar är felaktigt utfodrade. Bara attt standarden höjts och att hästarna därför i allmänhet blivit större. Nu får jag väl på nöten, men jag tror också att det är många som är ovana att se islandshästar i toppkondis och därför upplever dem som onaturligt smäckra och långbenta, när många hästar som just nu är i överhull/ är feta egentligen i stommen är ganska smäckra. jag tycker att många avelshästar visas i alldeles för magert skick, man skall inte se revbenen. Minns en hemsk bild på en norsk hingst som "Kurre" visade i en annan tråd tex. Det är en ganska rejäl häst som där såg väldigt smäcker och långbent ut. Efter vad man hör "allmänt" så verkar det vara svårare att få igenom grövre kompakta hästar, men på den senaste bedömningen jag var på fick flera rejäla hästar riktigt bra poäng. Jag hoppas verkligen att dn grova kompakta typen försvinner, men jag tror inte att risken är SÅ överhängande som man kan få intryck av ibland. Det har väl alltid funnits båda sorter?

Angående stora töltande raser så finns det trådar på avel som man kan söka på om Aegidienberger som är en korsning av Islandshäst/ Peruansk paso.
 
Senast ändrad:
Sv: Om islandshästens framtid

Oj då så fel det kan bli jag tappade ett INTE och meningen fick motsatt innebörd, jag menar naturligtvis att

Jag verkligen INTE hoppas att den grövre och mer kompakta typen försvinner.

skulel även lagt till lite kring avelsbedömning som jag inte hann innan ändringstiden gick ut, nämligen ett MEN apropå att många grövre hästar tokbantas inför visningar och att det inte borde få gå till så. Händer det att hästar stoppas inför visningar för att de är för magra?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag lägger tråden här då jag egentligen tycker den berör både avel samt träning. Så Hästmänniska kändes som ett bra mellanting...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
23 077
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 399
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag måste få prata av mig lite, detta kommer nog bli långt. När jag var nio år köpte vi min första häst. Min dröm gick i...
Svar
8
· Visningar
1 693
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 233
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp