Om rumsrenhet- extremfallet..

Då är det dags att ha mer uppsikt över henne. Typ hela tiden. Hon får helt enkelt inte gå omkring fritt. Lite frihet under ansvar. Klarar man inte av att ta ansvar klarar man inte av friheten och därför begränsar du den så att hon inte kan ta sig friheten att kissa eller bajsa inne.

Om det innebär att ha henne mer i valphagen så är det så det får bli. Alternativt ha henne med överallt i huset där ni är. Hon får inte gå ifrån er och går hon ifrån er så öppnar ni dörren och skickar ut henne innan hon får fortsätta till vattenskålen eller vart det nu är hon är på väg.

Nya, lite hårdare, tag med henne och så ska du se att detta reder sig inom kort.

Jag tvivlar tyvärr..men önskar du har rätt. Vi har redan gjort det där. Valphagen är enda stället hon håller sig- men är den inte precis bredvid min säng (jag sover extremt lätt kan tilläggas) så funkar det bara om den hålls olagligt liten för förvaring och det känns inte kul att hon ska leva i bur i princip.. Inte i längden. Så fort hon inte sitter där gör hon ifrån sig.
Hon är redan med hela tiden där vi är, men hon är extremt skicklig på att sätta sig precis bakom ryggen på en, eller bredvid till och med. Kan låta osannolikt men hon är verkligen extremt snabb och om man tex lagar mat måste man ju röra om i en gryta eller så och tja då är det färdigt. Eftersom det knappt syns skillnad på henne när hon kissar eller bara sitter ner (mycket fluff..) så är det svårt.
 
Har ni möjlighet att ha henne stunder i hundgård? Så hon måste göra ifrån sig ute? Tänker om det är en mental grej mot att kissa ute, så om hon måste för att hon är ute så kanske det släpper?

Eller kisskydd, funkar med löpskydd. Det kanske hon tycker känns obehagligt att kissa i så ha på det hela tiden inne. Om inte annat kanske det underlättar hos hundvakter som slipper torka pölar inne.

Redan provat löpskydd, hon är väldigt skicklig på att ta av sig/bita sönder alla typer av skydd. Om nån har tips på ett utbrottssäkert så tas det gärna emot!! (Jag hade precis den tanken om att hon skulle tycka det var obehagligt att bli blöt.. vet bekantas hundar- då chihuahuahanar- som uppenbarligen inte bryr sig och kan gå runt med sjöblöta kisskydd men tänkte att det är ju värt ett försök!)

Hundgård har vi tyvärr inte möjlighet till. Har oxå tänkt på det där med mental ovilja på något sätt men på morgonen när hon är väldigt nödig verkar det inte bekomma henne alls (tänker på de små valpar jag haft som tyckt det varit obehagligt ute i början, tycker inte de betett sig riktigt så här, men jag kan givetvis ha helt fel!).
 
Är föräldrarna rumsrena?

Har en fd kollega som fött upp Pomeranian i 20 år. Hon hävdar att rumsrenheten är ärftlig, och att det är ett stort problem inom rasen. Många avlar på vuxna hundar som inte är rumsrena, och avkommorna har också svårt med rumsrenheten.

Har också bekanta som föder upp Chinese Crested och Chihuahua som hävdar samma sak.

Usch :( Har kontaktat uppfödaren och bett om tips och frågat om hur det brukar gå med tidsaspekten osv men inte fått svar än. Hoppas det kommer.

Hur kan sån avel få fortgå? Jag hade aldrig köpt en hund av en ras med sådana problem.

Mina hundar har fattat vinken på nåt dygn och efter en vecka eller två med intensiv passning och spring har de varit rumsrena. Det är för mig det normala.

Exakt vad jag är van vid. Jag brukar lägga väldigt mycket tid och energi på inköpta hundar och bevaka dem som en hök och den snabbaste fattade galoppen på 2-3 dygn (även om det var jobbiga dygn där jag fick vänta ut honom ute, haha) och de andra i regel ett par veckor som du skriver. Sedan kan det givetvis bli en del olyckor efter det- typ på en matta de gillar eller när det ösregnat ute på en del känsliga osv- men att iaf se en förbättring brukar gå.
 
Tack för alla svar, bara fortsätt bomba med idéer!

Känns sjukt deppigt, jag har en familj och sambo som brukar tåla det mesta med mina hundar-men nu säger allihop att jag borde omplacera. Grejen är att jag gillar den här hunden i övrigt MEN detta känns desperat och hopplöst. Jag börjar nästan (förstå mig rätt nu) förstå de som har hundar i burar i andra länder eller de som kör på låda inne så som nämnts i tråden. För när man är två personer som konstant passar en hund (vi turas ju om att ha henne med oss hela tiden) och den ändå sätter sig inne så fort den har möjlighet efter flera månaders passning dygnet runt känns det verkligen kämpigt.

Känner i övrigt lite som @France skriver, att det kommer absolut finnas de som vill ha henne (hon är ju supertrevlig och fin i övrigt) men jag är rädd att då blir hon burhund när även de ger upp. Om de inte har nåt knep de kan klara som inte jag kommit på, det vore ju det bästa. Bara tanken på att det kan ligga på linjerna känns ju dock rätt deppig!
 
Hur kan sån avel få fortgå? Jag hade aldrig köpt en hund av en ras med sådana problem.

Mina hundar har fattat vinken på nåt dygn och efter en vecka eller två med intensiv passning och spring har de varit rumsrena. Det är för mig det normala.
Alla mina har haft förståelse för att man inte gör ifrån sig inne redan när de kommer från uppfödaren. Sen lyckas de inte alltid i början, men det syns väl att de försöker!
 
Tack för alla svar, bara fortsätt bomba med idéer!

Känns sjukt deppigt, jag har en familj och sambo som brukar tåla det mesta med mina hundar-men nu säger allihop att jag borde omplacera. Grejen är att jag gillar den här hunden i övrigt MEN detta känns desperat och hopplöst. Jag börjar nästan (förstå mig rätt nu) förstå de som har hundar i burar i andra länder eller de som kör på låda inne så som nämnts i tråden. För när man är två personer som konstant passar en hund (vi turas ju om att ha henne med oss hela tiden) och den ändå sätter sig inne så fort den har möjlighet efter flera månaders passning dygnet runt känns det verkligen kämpigt.

Känner i övrigt lite som @France skriver, att det kommer absolut finnas de som vill ha henne (hon är ju supertrevlig och fin i övrigt) men jag är rädd att då blir hon burhund när även de ger upp. Om de inte har nåt knep de kan klara som inte jag kommit på, det vore ju det bästa. Bara tanken på att det kan ligga på linjerna känns ju dock rätt deppig!

Jag hade nog bitit ihop och haft henne på _extremt_ begränsad yta i några veckor, för att bryta mönstret. Ta ut henne varje/varannan timme för rastning. Se till att aktivera henne ordentligt utomhus flera gånger om dagen, men inte ge henne chansen att tramsa runt och göra ifrån sig inne.
 
Min äldsta trillade poletten ner för när hon var... 8 mån och jag var ledig i 1,5v och kunde ta ALLA rastningar och konsekvent godisbelöna. Att bestraffa något inne var inte möjligt, märktes först när någon av oss trampade i en pöl...
Efter den där intensivperioden är hon närmast rumsren, enstaka olycka i samband med löp. Den yngre litar jag fortfarande inte på (5 år), men där kunde jag inte köra samma träning heller.
Småhundar är senare. Din är uppenbarligen inte mentalt mogen för rumsrenhet. Drygt som fasen, men bara att vänta ut och konsekvent hantering. Sorry att jag inte har något mirakelmedel.
 
Redan provat löpskydd, hon är väldigt skicklig på att ta av sig/bita sönder alla typer av skydd. Om nån har tips på ett utbrottssäkert så tas det gärna emot!! (Jag hade precis den tanken om att hon skulle tycka det var obehagligt att bli blöt.. vet bekantas hundar- då chihuahuahanar- som uppenbarligen inte bryr sig och kan gå runt med sjöblöta kisskydd men tänkte att det är ju värt ett försök!)

Hundgård har vi tyvärr inte möjlighet till. Har oxå tänkt på det där med mental ovilja på något sätt men på morgonen när hon är väldigt nödig verkar det inte bekomma henne alls (tänker på de små valpar jag haft som tyckt det varit obehagligt ute i början, tycker inte de betett sig riktigt så här, men jag kan givetvis ha helt fel!).
Sätt en barnbody över, eller ha enbart den. Gärna med ben, sen får man göra hål för svansen. Det hade jag på min hane när han kastrerades. Sätt i binda så behöver man inte tvätta så ofta.
 
Sätt en barnbody över, eller ha enbart den. Gärna med ben, sen får man göra hål för svansen. Det hade jag på min hane när han kastrerades. Sätt i binda så behöver man inte tvätta så ofta.
Du läste att det var en pompom va??? Det får nog vara en dockbody om den ska passa.;)
 
Det finns tyvärr en del småhundar som aldrig någonsin blir rumsrena och måste hållas strikt i hage eller liknande inomhus för att inte göra sina behov där - trist med sant. Som någon redan skrivit så har det nog setts för mycket mellan fingrarna hos många uppfödare under lång tid tillbaka gällande rumsrenheten, så det blivit en arvsfråga.
 
Har hon ro att kissa/bajsa ute? Jag har en omplacering som kom hit när han var nästan sju månader. Enligt säljaren var han helt rumsren, jo tjena :meh: Nu var han enormt stressad och traumatiserad av sin uppväxt så det var mycket att jobba med, tilliten inte minst, men det enda som fungerade för honom var att lära in kommandot kissa. Vi kunde vara ute i trädgården hur länge som helst, vi kunde gå promenader men han varken kissade eller bajsade utan det gjorde han inne när han inte kunde hålla sig längre. Jag började ta honom till ett träd precis utanför trädgården där jag visste att någon annan hund aldrig kissade eftersom jag tänkte att han kanske inte vågade när trädgården luktade min andra hund och på promenaderna var ju också min andra hund med. Jag stod där med typ 50 cm koppel och upprepade kissa. Han flamsade runt med allt han kunde hitta men när vi stått där tillräckligt länge (jag stod alltså blick stilla och upprepade kissa en gång i minuten) så föll polletten ner och det var beröm i massor och godis. Han kissar fortfarande sällan vid promenader (han är nio år nu) och visst händer det enstaka gånger att han kissar inne men inte varje dag utan snarare kanske en gång i månaden och då som markering vid kattlådan och då för att han har gått upp i stress av någon anledning. Nu kan jag säga till honom att gå ut och kissa och han gör det. Är vi ute och åker så är det inte heller några problem utan han kissar och bajsar på kommando. Det var några jobbiga veckor innan han fattade att han inte kom ifrån trädet förren han hade kissat och att kommandot betydde kissa/bajsa och han var inte helt rumsren förren han var ett år men nu tycker jag inte att det är något problem.
 
Har hon ro att kissa/bajsa ute?.

Det har hon faktiskt (bra fråga dock!). När det blåser är hon lite för distraherad av löv men annars kan jag inte skylla på något sådant. Jag har stått och varit tråkig vid en viss punkt så som du beskriver och provat både lös- en del valpar går ju lättare då, det gör absolut inte den här, då drar hon och äter saker istället- och i koppel, och är jag tillräckligt långrandig lägger hon sig och sover. På riktigt, sover, utsträckt på sidan. Det eller så försöker hon äta allt som finns. Så ro har hon absolut, hon bara verkar inte gilla att gå ute. Detta med att hon lagt sig för att sova har hänt även när vi hunnit ta henne precis när hon ska sätta sig inne och därmed borde vara rejält nödig men icke.
 
Typ ungefär så och det är tragiskt. Vem vill ha en hund som alltid pinkar inne liksom :meh:

Nej det vill man inte, man blir fasen galen!! Idag har hon bara varit lös totalt 2,5 h vilket resulterat i tre pölar.
Det knäppa är att även om man får henne att gå ute verkar hon nästan tvångsmässigt ändå sätta sig och klämma ur sig en pöl inne strax efter. Hon har hållit sig 8-9 timmar i sträck i inhägnad idag då jag tänkte testa tipset om att begränsa kraftigt under en period (rastad ute flera gånger givetvis men gjorde då inget förrän sista vändan nu då hon gjorde av sig och sedan fick vara lös) men gått och kissat i köket två gånger på trekvart när hon varit utsläppt.
 
Det har hon faktiskt (bra fråga dock!). När det blåser är hon lite för distraherad av löv men annars kan jag inte skylla på något sådant. Jag har stått och varit tråkig vid en viss punkt så som du beskriver och provat både lös- en del valpar går ju lättare då, det gör absolut inte den här, då drar hon och äter saker istället- och i koppel, och är jag tillräckligt långrandig lägger hon sig och sover. På riktigt, sover, utsträckt på sidan. Det eller så försöker hon äta allt som finns. Så ro har hon absolut, hon bara verkar inte gilla att gå ute. Detta med att hon lagt sig för att sova har hänt även när vi hunnit ta henne precis när hon ska sätta sig inne och därmed borde vara rejält nödig men icke.

Är hon kollad av veterinär? Det där låter riktigt underligt faktiskt. Har ni fler hundar som kissar där du står med henne? Vissa valpar vågar helt enkelt inte kissa/bajsa då utan håller sig tills det verkligen inte går längre.
 
Nej det vill man inte, man blir fasen galen!! Idag har hon bara varit lös totalt 2,5 h vilket resulterat i tre pölar.
Det knäppa är att även om man får henne att gå ute verkar hon nästan tvångsmässigt ändå sätta sig och klämma ur sig en pöl inne strax efter. Hon har hållit sig 8-9 timmar i sträck i inhägnad idag då jag tänkte testa tipset om att begränsa kraftigt under en period (rastad ute flera gånger givetvis men gjorde då inget förrän sista vändan nu då hon gjorde av sig och sedan fick vara lös) men gått och kissat i köket två gånger på trekvart när hon varit utsläppt.
Hon kan ju uppenbarligen hålla sig och har koll på att man inte ska "kacka" i eget bo,då du provat allt annat så hade jag nog prövat min mera hands on teknik,då kanske det går upp ett litet liljeholmens för lilla damen.

Och innan det blir folkstorm,det går inte alltid att gulla sig ur problemen,en snabb dask eller utlyftning i skinnet/pälsen kan ibland vara lösningen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
711
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 259
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 919
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp