Om rumsrenhet- extremfallet..

Det här med att hon inte gör ute försen hon är riktigt akut nödig, du kan inte testa att vattna upp henne några gånger om dagen och efteråt gå ut med henne så man VET att hon är ordentligt nödig och kan styra kissandet på ett annat sätt?

Och övrig tid ha henne i famn, bur eller konstant uppsikt så hon inte får chansen att göra inne?
 
Så ro har hon absolut, hon bara verkar inte gilla att gå ute.
En bekant hade en valp som inte ville kissa utomhus och vi förstod inte varför. Gå ut och kissa, det är väl naturligt? Hos uppfödaren hade man lagt ut kartonger och tidningar på golvet inne, där valparna fick göra sina behov. Så bekantingen fick en idé att lägga en tidning i gräset - och vips; där var ju en kissplats. Efter en tid med tidningar på samma ställe gick det bra med gräset. Ibland är det bra att tänka utanför lådan. :D
 
Straffa in rumsrenhet? Har vi verkligen inte kommit längre? O_o

Det här är inte en markerande hanhund (som jag inte heller tycker ska straffas för sitt beteende, men det är en annan diskussion), det här är en hund som ännu inte blivit rumsren. Att hon håller sig när hon är instängd i en liten valphage behöver inte bero på att hon har alla kopplingar rätt i kropp och knopp och kan kontrollera sig om hon vill, det kan (minst) lika gärna bero på att när hon är fysiskt begränsad triggas inte reflexen (och produktionen minskar dessutom). Hon är av en ras som ofta inte lyckas bli rumsrena förrän uppåt året eller mer, tänker ni er att det är för att de hamnat hos ägare som inte slår eller skrämmer dem?! Det är ju ett jäkligt märkligt rassamband, faktiskt. De är inte färdigbakade, helt enkelt! Och det är fördjävligt, det är jättejobbigt, jag förstår det. Men att försöka straffa in det är ju som att straffa att hon nyser...

Att göra en kissplats ute mer lockande att just kissa på ser jag som enda möjligheten framåt. Jag tror inte det kommer att betyda att hon slutar göra inne - för jag tror inte ett ögonblick på att det är under hennes kontroll - men det kommer ju att minska i alla fall. (Och håller man på och slår och skrämmer henne för att hon gör inne så blir det fan så mycket svårare att få henne att göra något ute!) Välj en undanskymd plats ute, samla ihop kiss från pölarna inne, och sprid ut det där ni vill hon ska kissa ute.
 
Straffa in rumsrenhet? Har vi verkligen inte kommit längre? O_o

Absolut ska man inte straffa en valp som inte är rumsren, men i vissa lägen på äldre unghundar kan det vara befogat att markera att sånt gör man inte inne - det behöver inte vara någon stor grej.
Kommer så väl ihåg min engelska bulldogg, som i stort sett var rumsren - förutom om hon var lite trött, för då blev hon lat och pinkade där hon stod. Hon var inte känslig hund, men en liten "åthutning" räckte för att hon skulle gå ut därefter och pinka och inget hon gjorde någon större affär av. Inte värre än att säga åt en hund att inte knapra på väggen eller liknande när den tidigare fått veta att så gör man inte. Allting är för mig inte en stor bestraffning när man säger ifrån :)

Men självklart måste hunden först fatta vad allt handlar om, för annars förstår den ju inte budskapet och blir då givetvis osäker.

När det gäller TS hund så tror jag mer på att avgränsa ytan och så småningom utöka den gradvis och långsamt.
 
Absolut ska man inte straffa en valp som inte är rumsren, men i vissa lägen på äldre unghundar kan det vara befogat att markera att sånt gör man inte inne - det behöver inte vara någon stor grej.
Kommer så väl ihåg min engelska bulldogg, som i stort sett var rumsren - förutom om hon var lite trött, för då blev hon lat och pinkade där hon stod. Hon var inte känslig hund, men en liten "åthutning" räckte för att hon skulle gå ut därefter och pinka och inget hon gjorde någon större affär av. Inte värre än att säga åt en hund att inte knapra på väggen eller liknande när den tidigare fått veta att så gör man inte. Allting är för mig inte en stor bestraffning när man säger ifrån :)

Men självklart måste hunden först fatta vad allt handlar om, för annars förstår den ju inte budskapet och blir då givetvis osäker..

Vad som är OK och inte att straffa sin hund för, eller hur, behöver vi ju inte ens diskutera, vi är inte överens men oavsett:
som i stort sett var rumsren - förutom om hon var lite trött, för då blev hon lat och pinkade där hon stod

Tycker du att det verkar vara en liknande situation med TS hund? Det tror jag inte att du tycker? Det TS beskriver är verkligen inte en hund som är "i stort sett rumsren", eller hur? Bara lat, skulle inte tro det...
 
Välj en undanskymd plats ute, samla ihop kiss från pölarna inne, och sprid ut det där ni vill hon ska kissa ute.
Vad gäller min bekantings valp, så var det en vintervalp av en frusen ras - så valparna var nog inte ute så länge hos uppfödaren och den valpen kanske aldrig hade kissat ute; hon förstod helt enkelt inte vad som förväntades av henne när hon sattes ut i gräset. Men efter att ha lyckats på tidningen en gång, så fick den ligga kvar och då gick det upp ett liljeholmens. Sen blev det lite bredvid tidningen och sen försvann den och så kissade hon i gräset. Samma ställe hela tiden.
 
Vad som är OK och inte att straffa sin hund för, eller hur, behöver vi ju inte ens diskutera, vi är inte överens men oavsett:


Tycker du att det verkar vara en liknande situation med TS hund? Det tror jag inte att du tycker? Det TS beskriver är verkligen inte en hund som är "i stort sett rumsren", eller hur? Bara lat, skulle inte tro det...
Precis som jag skrev så nej, inte på TS hund - där håller jag för att begränsa och sen utöka :)
 
Precis som jag skrev så nej, inte på TS hund - där håller jag för att begränsa och sen utöka :)

OK, la du till det efter du postat? Eller så missade jag det. Sak samma, jag ser inte vad det tillför TS att ta upp en hund med ett helt annat problem (med liknande symptom) och OKa straff för det problemet. Varför? Det är ju vilseledande likt...

I övrigt är jag mer än bara lite less på att obehag ska tonas ner hela tiden (ej riktat specifikt/enbart till @russinbulle utan det är fritt fram att ta åt sig eller låta bli). Obehag som har en straffande effekt på beteenden är obehagliga. Annars funkar de inte. Jag ser inte vad det är att diskutera, det är inte "straff fast ändå inte", det är effektiva straff och de är effektiva för att hunden tycker de är så obehagliga att den vill slippa uppleva det igen. Sen kan man ju själv trösta sig med att det var så milt så, men uppenbarligen var det ju hårt nog för den som upplevde det. Varför hymla om något man tydligen inte har några problem att göra?

Men som sagt, jag tycker inte att ännu en diskussion om huruvida man straffar "snällt och mysigt" eller ej tillför den här tråden något hjälpsamt. Det går över huvud taget inte att straffa bort ett beteende som inte är konsekvensberoende, för mig är det uppenbart att TS hund inte kan kontrollera sig - och för övrigt har TS redan uppgett att de har försökt straffa bort det. Så om inte råden efter det ska handla om hur man maximerar rädsla och smärta för att få en kraftigare effekt vetefan vartåt man tänker att tips om straff ska leda...
 
OK, la du till det efter du postat? Eller så missade jag det. Sak samma, jag ser inte vad det tillför TS att ta upp en hund med ett helt annat problem (med liknande symptom) och OKa straff för det problemet. Varför? Det är ju vilseledande likt...

I övrigt är jag mer än bara lite less på att obehag ska tonas ner hela tiden (ej riktat specifikt/enbart till @russinbulle utan det är fritt fram att ta åt sig eller låta bli). Obehag som har en straffande effekt på beteenden är obehagliga. Annars funkar de inte. Jag ser inte vad det är att diskutera, det är inte "straff fast ändå inte", det är effektiva straff och de är effektiva för att hunden tycker de är så obehagliga att den vill slippa uppleva det igen. Sen kan man ju själv trösta sig med att det var så milt så, men uppenbarligen var det ju hårt nog för den som upplevde det. Varför hymla om något man tydligen inte har några problem att göra?

Men som sagt, jag tycker inte att ännu en diskussion om huruvida man straffar "snällt och mysigt" eller ej tillför den här tråden något hjälpsamt. Det går över huvud taget inte att straffa bort ett beteende som inte är konsekvensberoende, för mig är det uppenbart att TS hund inte kan kontrollera sig - och för övrigt har TS redan uppgett att de har försökt straffa bort det. Så om inte råden efter det ska handla om hur man maximerar rädsla och smärta för att få en kraftigare effekt vetefan vartåt man tänker att tips om straff ska leda...
Word!:bow:
Ska ett straff vara effektivt så måste det ju vara så pass hårt att det skrämmer individen från att utföra beteendet igen(OM individen nu kopplar "rätt" beteende till straffet, men det är en annan diskussion). Att straffa ett djur så pass hårt är inte etiskt försvarbart.

Till TS jag hade som tidigare föreslagits försökt hålla hunden på en väldigt liten yta under en period för att förhoppningsvis kunna vända trenden och få den att börja göra i från sig ute. Jag förstår att det verkligen är en en jobbig och påfrestande situation och jag hoppas verkligen att ni lyckas lösa det!
 
Vad gäller min bekantings valp, så var det en vintervalp av en frusen ras - så valparna var nog inte ute så länge hos uppfödaren och den valpen kanske aldrig hade kissat ute; hon förstod helt enkelt inte vad som förväntades av henne när hon sattes ut i gräset. Men efter att ha lyckats på tidningen en gång, så fick den ligga kvar och då gick det upp ett liljeholmens. Sen blev det lite bredvid tidningen och sen försvann den och så kissade hon i gräset. Samma ställe hela tiden.

Så var det med Floyd också. Var snökaos när vi hämtade honom och pga skitdåligt väder hade han knappt varit ute som valp. Det tog nästan en vecka innan han kissade med "lätthet" ute. Vi behövde inte använda tidning, men gick till samma plats hela tiden och lade på "kissa" som kommando.
 
Word!:bow:
Ska ett straff vara effektivt så måste det ju vara så pass hårt att det skrämmer individen från att utföra beteendet igen(OM individen nu kopplar "rätt" beteende till straffet, men det är en annan diskussion). Att straffa ett djur så pass hårt är inte etiskt försvarbart.

Till TS jag hade som tidigare föreslagits försökt hålla hunden på en väldigt liten yta under en period för att förhoppningsvis kunna vända trenden och få den att börja göra i från sig ute. Jag förstår att det verkligen är en en jobbig och påfrestande situation och jag hoppas verkligen att ni lyckas lösa det!
Fast jag vill lägga in en brasklapp här. Beroende på vad det är för hund behöver en korrigering inte alls vara "hård och oetisk" för att få fram önskad effekt. Jag har verkligen aldrig pucklat på eller tryckt ner mina hundar, de är ändå fullt kapabla att förstå att en lätt harkling eller "appapp" betyder att jag inte gillar vad de gör. Och de avbryter/ undviker såna beteenden för att de är nöjda när jag är nöjd, typ. Det är en viktig del av socialt samliv att kunna uttrycka missnöje med nått utan att det ska bli krig eller katastrof av det. Jag håller med om att valpar inte ska korrigeras för att de pissar inne, men jag håller inte med om att hundarna traumatiseras av att de får reda på att nån i familjen är missnöjd med dem.
 
Fast jag vill lägga in en brasklapp här. Beroende på vad det är för hund behöver en korrigering inte alls vara "hård och oetisk" för att få fram önskad effekt. Jag har verkligen aldrig pucklat på eller tryckt ner mina hundar, de är ändå fullt kapabla att förstå att en lätt harkling eller "appapp" betyder att jag inte gillar vad de gör. Och de avbryter/ undviker såna beteenden för att de är nöjda när jag är nöjd, typ. Det är en viktig del av socialt samliv att kunna uttrycka missnöje med nått utan att det ska bli krig eller katastrof av det. Jag håller med om att valpar inte ska korrigeras för att de pissar inne, men jag håller inte med om att hundarna traumatiseras av att de får reda på att nån i familjen är missnöjd med dem.
Ja och då är vi där igen, korrigering och bestraffning. Dessa behöver ju inte vara synonyma, utan det avgörs av hur individen upplever det och vad vi väger in i orden när vi pratar om dem. Jag kan också säga "appapp" till min hund för att tala om att det hon är på väg att göra inte är något jag gillar. Sen är ju definitionen bestraffning = beteende som minskar i frekvens. Så på så sätt är väl även ett "appapp" en bestraffning om det får ett beteende att minska.
Det är, i min värld, absolut skillnad på att visa vilka beteenden som inte är önskvärda och vad jag vill se istället samt att bestraffa ett beteende, då en bestraffning inte innehåller någon information om vad jag vill ha istället för det oönskade beteendet.
För att en bestraffning ska vara effektiv så måste den vara tillräckligt hård för att individens motivation att utföra det oönskade beteendet ska minska.
Jag tänker mig att ett "appapp", såklart beroende på hur det används, kan bli en signal för att "prova något annat istället, det du gör nu kommer inte att löna sig". Så uppfattar i alla fall jag att min hund uppfattar det, hon förväntar sig definitivt inte stryk eller obehag. En sådan signal skulle i så fall snarare vara en korrigering än en bestraffning antar jag? Även om jag hellre ser det som information om att det finns andra beteenden som skulle kunna löna sig mer.
Det jag höll med Monstermom om var ju just bestraffningar.
 
Fast jag vill lägga in en brasklapp här. Beroende på vad det är för hund behöver en korrigering inte alls vara "hård och oetisk" för att få fram önskad effekt. Jag har verkligen aldrig pucklat på eller tryckt ner mina hundar, de är ändå fullt kapabla att förstå att en lätt harkling eller "appapp" betyder att jag inte gillar vad de gör. Och de avbryter/ undviker såna beteenden för att de är nöjda när jag är nöjd, typ. Det är en viktig del av socialt samliv att kunna uttrycka missnöje med nått utan att det ska bli krig eller katastrof av det. Jag håller med om att valpar inte ska korrigeras för att de pissar inne, men jag håller inte med om att hundarna traumatiseras av att de får reda på att nån i familjen är missnöjd med dem.

Jag skulle säga att det handlar mindre om typ av hund och mer om hur pass befästa beteenden är.
 
Jag tror inte heller att hundar traumatiseras av en mild tillsägning, även om de upplever den som lite obehaglig för stunden. Ladda har sagt till Floyd rejält på skarpen några gånger när han hängt henne i öronen så hon fått ont, någon gång såpass rejält att han skrikit till och ynkat någon minut efteråt. Det dröjer i regel inte så lång tid innan han är på henne igen...

Jag tycker inte att det är någon ursäkt för att använda korrigeringar i träning, och definitivt inte i TS fall, men bara som en input. Hundar traumatiseras inte av att man muttrar på dem ibland.
 
Men kan det inte vara en idé att lära hunden att kissa inomhus på tidning istället? Och sen lägga ut tidningar i varje rum. Eftersom hon uppenbarligen inte är mogen nog för att hålla sig och det kanske tar ytterligare ett halvår så skulle jag själv tycka att det var mycket bättre för mig, mina hundvakter och mina golv att hunden gjorde sina behov på tidning. Sedan tar man successivt bort tidningarna när hunden är redo.
 
Är hon kollad av veterinär? Det där låter riktigt underligt faktiskt. Har ni fler hundar som kissar där du står med henne? Vissa valpar vågar helt enkelt inte kissa/bajsa då utan håller sig tills det verkligen inte går längre.

Ja det kissas lite överallt här. Vi bor i bostadsrätt i ett tättbebyggt område så att hitta en pinkfri plats är omöjligt, dock berör det ju henne inte alls på morgnar och när vi råkar få henne att glömma av sig, däremot har hon faktiskt ALDRIG gjort av sig när vi tagit bilen ut till skogen för att se om det är lättare där. Det är det verkligen inte..

Det här med att hon inte gör ute försen hon är riktigt akut nödig, du kan inte testa att vattna upp henne några gånger om dagen och efteråt gå ut med henne så man VET att hon är ordentligt nödig och kan styra kissandet på ett annat sätt?

Och övrig tid ha henne i famn, bur eller konstant uppsikt så hon inte får chansen att göra inne?

Vi börjar testa det nu! :)

En bekant hade en valp som inte ville kissa utomhus och vi förstod inte varför. Gå ut och kissa, det är väl naturligt? Hos uppfödaren hade man lagt ut kartonger och tidningar på golvet inne, där valparna fick göra sina behov. Så bekantingen fick en idé att lägga en tidning i gräset - och vips; där var ju en kissplats. Efter en tid med tidningar på samma ställe gick det bra med gräset. Ibland är det bra att tänka utanför lådan. :D

Jag har tänkt tanken att ha tidningar inne, om inte annat för att det vore bekvämare för oss själva, men den galoppen fattar hon inte. Däremot strimlar hon dem gärna i 765 bitar och drar runt dem i sina kisspölar som ligger på andra ställen..

Välj en undanskymd plats ute, samla ihop kiss från pölarna inne, och sprid ut det där ni vill hon ska kissa ute.

Alltså, samla ihop kiss.. det är en pom. Det blir inte direkt gigantiska mängder att samla ihop om man säger så.. Och hon har ju redan en plats där hon kissar varje morgon så jag ser inte hur det skulle hjälpa? Där har hon ju kissat fullt ut på morgonkissen sedan start vilket nu då är kanske 4 månader?

Men kan det inte vara en idé att lära hunden att kissa inomhus på tidning istället? Och sen lägga ut tidningar i varje rum. Eftersom hon uppenbarligen inte är mogen nog för att hålla sig och det kanske tar ytterligare ett halvår så skulle jag själv tycka att det var mycket bättre för mig, mina hundvakter och mina golv att hunden gjorde sina behov på tidning. Sedan tar man successivt bort tidningarna när hunden är redo.

Som sagt, hon älskar tidningar. I tusen bitar. Det funkar inte för min foglossning att plocka småbitar (hon har sönder dem till kanske 3-4 mm stora bitar) hela tiden.
---------------------------

Jag har haft många valpar som varit omogna och inte redo för att lära sig hundraprocentigt men jag får inte alls de vibbarna av den här. Hon försöker inte alls, jag börjar luta åt att antingen är hon inte mentalt kapabel eller har hon det bara inte i sig av annan anledning (arv?). Som jag skrivit innan så ser jag större försök till att hålla sig hos mina valpar som inte ens varit leveransklara. Det enda den här inte gör (i regel, undantag finns) är att kissa exakt där hon ska sova. Det gör henne inget att kissa precis där hon ska äta och sedan kliva runt i det.

Jag är faktiskt redo att ge upp, men jag kan inte tänka mig att någon vill köpa en hund om de får veta varför jag säljer. :( Inte rätt typ av människa i alla fall. Men som sagt, nån annan kanske kan lösa tricket direkt..
 
Att det inte är lättare i skogen förvånar mig inte alls. Där finns så många andra dofter att bara det kan hämma. Jag hade tagit hunden till en riktigt duktig veterinär som får utreda henne på längden och på tvären.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
711
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 259
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 919
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp