Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Jag blev nästan sjösjuk när jag läste din beskrivning. Själv hade jag nog farit med huvudet före in i en gran. :eek: Det låter sundast och klokast att skippa ensamuteritterna.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Men nu var väl läget extremt.
Du måste ut igen- mest för din skull.
Blir han sådär rädd igen- får du väl hoppa av.

Det är ju rätt årstid för att få till det- om det blir rutin.

Kör på nu gummman.:bow:
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Till alla:

Jag kommer fortsätta promenera med honom. Och kanske kanske kommer det en dag som det funkar. Men jag lägger bort ambitionerna helt och hållet så att jag inte bygger upp för besvikelse ifall det aldrig kommer gå. Finns andra hästar jag kan lulla på ensam i skogen om det är det jag vill.

Så visst kommer jag fortsätta ut, men inte uppsuttet. Är aningens mör idag. Tror jag drog till något i ryggen i en mjukdel för det är lite ömt på en punkt.

Tack för all pepping. Hade inte kommit så här långt utan den.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Men alltså - jag tycker det låter som det gått jättebra?!!!!

Bara nu med rådjuren osv som det blev för mycket. Inte konstigt.
Har du ingen liten slinga du kan rida på i skogen, så att han får gå på samma stigar och bli invand? sånt gör ju skillnad också om det är grund trygghet som saknas.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Absolut att det gått bra. Den förvånade uppsynen på honom när jag inte tog fighten vid första spinnen var obetalbar. Hästar kan tappa hakan. Tro mig. Så p åden punkten har det gått strålande.

Men rädslan var något helt annat. Det är ingen elak häst. Han har aldrig bocka av någon, någonsin. En tjej har åkt av och det var hennes eget fel. (man krullar inte ihop sig som en boll uppe på sadeln när man longeras utan stigbyglar, ens i den lugnaste galoppen). Han är mycket mån om att vara rädd om sin ryttare, speciellt mig. Han vet hur mycket bus och lek jag tål och går inte över den gränsen. Han vet också var min "jag ger mig" gräns är för fighterna och går dit men inte längre. Finns ingen elakhet i honom alls. Jag har en gång varit med honom själv i skogen när han fått panik och då stod han och skrek rakt ut och bara skakade. Då hade vi precis flyttat hem igen och jag tog det mer som "hjälp, ny plats" än "hjälp, jag är ensam i skogen".

Så vi promenerar vidare och rider ut i sällskap. Nu är ju då syrran på sjukan igen men bara hon är hemma och orkar så rids det ut, med kompis.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Absolut att det gått bra. Den förvånade uppsynen på honom när jag inte tog fighten vid första spinnen var obetalbar. Hästar kan tappa hakan. Tro mig. Så p åden punkten har det gått strålande.


Jag var säker på att det skulle funka :D De är kloka blodisarna :cool:
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Jag var säker på att det skulle funka :D De är kloka blodisarna :cool:

Ja det finns ju ilte fullblod i honom. 25% på mödernet och lika på fädernet. Klok är han. Han har inte glömt att han bott utomlands och hanterats på annat språk. Kräldjuret är tvåspråkig. Det är ganska kul att longera och växla språk på kommandon hej vilt. Folk blir lite konfunderade när de tittar på.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Till alla:

Jag kommer fortsätta promenera med honom. Och kanske kanske kommer det en dag som det funkar. Men jag lägger bort ambitionerna helt och hållet så att jag inte bygger upp för besvikelse ifall det aldrig kommer gå. Finns andra hästar jag kan lulla på ensam i skogen om det är det jag vill.

Så visst kommer jag fortsätta ut, men inte uppsuttet. Är aningens mör idag. Tror jag drog till något i ryggen i en mjukdel för det är lite ömt på en punkt.

Tack för all pepping. Hade inte kommit så här långt utan den.
Men ska allt jobb vara förgäves:confused:
Han blev ju skiträdd- bara. D
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Vad jag menar är att jag lägger bort kraven på att det ska funka. Går det så går det. Går det inte så blir jag inte ledsen för det. Kravet att det ska gå plockas bort. SÅ vi kommer kravlöst promenera i skogen. Allid med sadel på för en dag kanske jag sitter upp i alla fall.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Jag tycker att det lät som att det gick bra under denna tur. :o Att hästen är osäker och tvivlar på ditt ledarskap är uppenbart tycker jag, det är därför den blir så extremt skärrad över lukter och annat. Den ska inte behöva bekymra sig för sånt. Däremot hade jag nog, om jag upplevde tendenser till panik hos hästen, vänt hem igen så fort jag upplevde ett uns av pustande/lugn hos den, berömt och klappat om och sagt att det där gjorde du bra. Man behöver inte ta en hel tur om det inte är fysiskt möjligt men man ska vänta ut hästen tills den gör rätt innan man vänder eller sitter av den.

Att hästen vill gå bakom dig när den är osäker är återigen ett tecken på att den inte litar på ditt ledarskep. Att följa är ett uttryck som lätt tas väldigt bildligt. Att följa betyder inte "att gå bakom". Att följa kan tvärt om vara att gå dit ledaren önskar. Om du säger till din häst att "du kan gå framför mig" så kommer din häst att göra det om han litar på ditt omdömme i situationen. Att "skicka" någon före är ett dominant beteende, dvs ett beteende en ranghögre häst gör i regel.

Jag vet inte hur ni jobbar med er relation. Gör ni det ute i skogen också? Du stärker hästens förtroende för dig genom att övervinna hinder och rädslor. När du rider med sällskap, rid alltid först! Framförallt i situationer där hästen börjar strula. Hästen måste lära sig att den klarar av dessa situationer och att den alltid kan lita på att det du ber om inte slutar i katastrof. Ta med hästen ut på promenad och stanna till i en skogsglänta. Jobba där med ledövningar såsom ni gör i stallet. Dvs att leda ur alla positioner, be hästen gå först mellan träd, osv. Tänj på gränserna och bevisa för hästen, med små steg, att det inte finns några faror på andra sidan.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Jag håller med dig i det du säger till viss del. Jag tror inte det handlar om att han inte litar på mig utan att han inte litar på att han själv reder upp situatuinen och söker därmed min hjälp.

Ledövningar har jag redan beskrivit tidigare att jag jobbar med oavsett var jag är. Det faller sig naturligt. Och detta fungerar.

I det som hände igår var han riktigt rejält rädd och då var det "följa jon" som gällde. Mitt beslut att fortsätta turen trots hans rädsla är just för att det finns ett visst mått av istadighet och han skall inte få lära sig att utnyttja denna.

Men som sagt, vi kommer knalla vidare runt i skogen. Jag till fots och han bredvid/framför/bakom beroende på situation och vad hans psyke tål för stunden. Inga krav på att vi någonsin kommer kunna rida ut ensamma men skulle det mot förmodan gå, någon gång i framtiden, så kommer det vara en bonus.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Jag håller med dig i det du säger till viss del. Jag tror inte det handlar om att han inte litar på mig utan att han inte litar på att han själv reder upp situatuinen och söker därmed min hjälp.

Ledövningar har jag redan beskrivit tidigare att jag jobbar med oavsett var jag är. Det faller sig naturligt. Och detta fungerar.

I det som hände igår var han riktigt rejält rädd och då var det "följa jon" som gällde. Mitt beslut att fortsätta turen trots hans rädsla är just för att det finns ett visst mått av istadighet och han skall inte få lära sig att utnyttja denna.

Men som sagt, vi kommer knalla vidare runt i skogen. Jag till fots och han bredvid/framför/bakom beroende på situation och vad hans psyke tål för stunden. Inga krav på att vi någonsin kommer kunna rida ut ensamma men skulle det mot förmodan gå, någon gång i framtiden, så kommer det vara en bonus.

Jag håller inte med. Om man observerar hästar i sin naturliga miljö är det ett klockrent dominant beteende att skicka en annan häst före mot en fara. Den ranghögre skickar en ranglägre före. Fullständigt logiskt efter som att ledaren är den som är mest värdefull i en flock. Och dessutom är det fullständigt till 100% dominant att valla en annan individ, vilket är just vad hästen gör när den skickar dig före. Ledaren ska ALLTID ha sista ordet när det gäller position. En häst som inte följer anvisningar för position, följer inte. Det är ren och skär fakta. Du har rätt i att hästen skickade dig före pga att den är rädd, men det är ett klockrent dominant beteende. Anledningen till att jag förtydligar detta är att om du inte förstår hästens sätt att tänka försvårar du det markant för dig själv i din problemlösning.

Du skriver att du gör övningarna överallt utan problem. Du kan alltså be hästen gå före dig i skogen? Hur långt före? Kan du tömköra? Då är det ju precis det du ska göra när ni hamnar i en sådan situation när hästen blir panikslagen och du tvingas sitta av. Tömkör eller led honom att gå framför dig. Det beskrev du i ditt inlägg att du inte kunde, utan att han hetsade så fort du hamnade bakom hans öga. Återigen, klockrent.

Om du kan hantera honom ur alla positioner från marken, överallt, så har du en mycket väl fungerande byggsten. När det blir otäckt låter du honom följa, dvs gå före dig mot faran. Kan du inte det så vet du vart det brister.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Jag orkar inte dra hela hans livshistoria och min träningsfilosfi. Det handlar om nio år ihop. Från födsel till nu.

Däremot vågar jag påstå, efter 40 år med häst, att jag kan se skillnaden på när man behöver någon framför sig som en snuttefilt och när man är tuff och kaxig nog att kunna gå framåt själv först.

Han kan gå först ute i skogen med andra hästar. Han kan gå i mitten. Han kan gå sist. Jag kan avgöra om han skall gå förbi ett annat ekipage eller släppa förbi. Han kan även ridas bredvid andra.

Han är också alfa hane i hagen. Vi har ett alfa sto också. Gissa vad? Hon går först när de vandrar på led. Så det där med att en ledare alltid vallar/går sist, stämmer inte.

Så vi tar och lägger det där med dominans och vem som är boss åt sidan och slutar generalisera hur det skall vara enligt diverse böcker eller teorier/praktiker och tittar på individen istället. Den här hästens osäkerhet när han inte har sina hästkompisar med sig påverkar honom mycket. Det är en häst som HATAR att vara ensam. Han måste se sina kompisar eller människor. Han måste också se vad som är läskigt. Jag tror inte att jag har så stora problem med ledarskapet när jag kan stå bredvid honom med grimma och grimskaft bredvid en grävmaskin som mest påminner om ett monster ur Terminator med sina lampor och rörelser och han är HELT LUGN. Ställer jag däremot in honom i boxen och lämnar honom där medans maskinen jobbar så försöker han spränga boxväggarna.

Och med det sagt tänker jag återgå till jobbet.
:)
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Det är bara veka ledare- fegisar som skickar ngn före.
Schlubber- det kallas för ledarsto.:grin: hingsten går bakom o vallar.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Det är bara veka ledare- fegisar som skickar ngn före.

Hur många har inte sett hundvalpar, kattungar och människobarn stå och dra sticka om vem som ska gå först mot det läskiga skrämmande?
Schlubber- det kallas för ledarsto.:grin: hingsten går bakom o vallar.
I know! det bara blev så eftersom jag skrev alfa hane. ;)

Nä, nu måste jag jobba. Jäkla astma har hållit mig vaken hela natten och lagom slö idag. Får gå in imorgon och kompa min slöhet idag.
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

Så vi tar och lägger det där med dominans och vem som är boss åt sidan och slutar generalisera hur det skall vara enligt diverse böcker eller teorier/praktiker och tittar på individen istället. Den här hästens osäkerhet när han inte har sina hästkompisar med sig påverkar honom mycket. Det är en häst som HATAR att vara ensam. Han måste se sina kompisar eller människor. Han måste också se vad som är läskigt. Jag tror inte att jag har så stora problem med ledarskapet när jag kan stå bredvid honom med grimma och grimskaft bredvid en grävmaskin som mest påminner om ett monster ur Terminator med sina lampor och rörelser och han är HELT LUGN. Ställer jag däremot in honom i boxen och lämnar honom där medans maskinen jobbar så försöker han spränga boxväggarna.

:bow::rofl:

Huvet på spiken, eller hur man säger!

Jag har följt tråden och förstår vad du säger. Vi har haft en valack som bara inte gick att rida ut själv med. Jag har inget att tillägga, du har fått bra råd. Framförallt har du själv kunskap och insikt nog att förstå hur du måste hantera situationen.

Norrland
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

(knapplån)

Jag har också en som är jobbig ute, och har läst igenom tråden och fått mig en rejäl tankeställare. Har ju gjort felet att jag tagit strid med pållen när det kör ihop sig. Men idag testade jag med att vänta ut honom. Han kan både bli vettskrämd och ibland istadig. När han blir vettskrämd kastar han sig runt och när han blir istadig fryser han fast i marken. Idag frös han fast. Och jag satt bara där och väntade. Satt en halvtimme, till och från. Bad honom gå ett par steg och stanna igen då och då. Han backade en bra bit en gång också. Men tala om förvånad häst, han fattade nog inte vad som hänt med matte!

Nu vet man ju inte om problemet går att lösa på detta vis än, han är rätt påhittig... Men hittills verkar det bra!

Tack för en tråd med bra tips! Mina idéer hade liksom tagit slut...
 
Sv: Omöjlig att rida ut själv - hjälp.

säker på att han inte faktisk ser/luktar/hör något skrämmande då?? bara för att inte du märker något så betyder det inte att det inte finns något där..

tycker det låter märkligt att han plötsligt börjar backa och kasta sig när ni kommit en bit, är det trotsighet eller flockberoende brukar det komma när staller försvinner ur synhåll.

hästar som backar är så låsta att det sällan går att driva fram dom, det resulterar bara i att det går ännu snabbare bakåt eller så reser dom sig. det är mkt onaturligt för en häst att rygga! så det bästa du kan göra är att sitta still och vänta ut honom. eller hoppa av.

jag tror det blir bättre med tiden, du måste bara öva! vare sig det beror på osäkerhet eller trots. en bra grej är att vända INNAN han börjar konstra. så att uteritten blir en positiv upplevelse! nästa gång rider du en liten bit till osv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 450
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 436
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 154
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp