Bukefalos 28 år!

Omojligt att fornya svenskt pass!

@Steffie Svenska ambassaden i Londons service är verkligen under all kritik när det gäller det här, det är liksom allmänt accepterat bland svenskar i Storbritannien att dem kan man inte lita på när det gäller pass, så jag tror du gör helt rätt i att söka dig till Sverige istället.

För oss som inte bor i London är det också helt befängt att man ska behöva resa i massor av timmar (ca 6-7h för min del, ENKEL resa) och betala stora summor för att få ett pass, annars är alternativet att åka till Sverige. Det är liksom både snabbare och billigare för mig att flyga T/R till Sverige. Det är inte ofta UK ligger i framkant, men när det gäller passförnyelse gör de faktiskt det i och med att man kan göra det online (och så det här med att deras pass gäller i 10 år också såklart)!
 
Det går bra så länge man har annan giltig legitimation. Är svårt att hämta ut om man inte har giltigt legitimation
Eller någon som intygar att du är du och följer med till passexpeditipnwn. Jag hade ingen giltig legitimation förra året när jag förnyade mitt pass så min sambo fick följa med och skriva under att jag är jag.
För att hämta ut passet krävs ingen legitimation, eftersom det nya passet är din legitimation.
 
Är det någon som vet varför det svenska passet bara är giltigt i 5 år, istället för 10 som i de flesta andra länder? Känns som att en höjning från 5 till 10 år för vuxna skulle göra enorm skillnad på alla sätt, och ärligt talat är det väl ganska få som ändras sådär vansinnigt drastiskt mycket på 10 år efter att man fyllt 18?

Jag har för mig att det är många som "tappar" bort sitt pass och det är därför :confused:
Barnens pass gäller bara i tre år så min tioåriga dotter kommer i år skaffa sitt fjärde pass. (Det första gällde i fem år så 0-5, 5-8, 8-11 och nu nummer fyra.)
 
Är det någon som vet varför det svenska passet bara är giltigt i 5 år, istället för 10 som i de flesta andra länder? Känns som att en höjning från 5 till 10 år för vuxna skulle göra enorm skillnad på alla sätt, och ärligt talat är det väl ganska få som ändras sådär vansinnigt drastiskt mycket på 10 år efter att man fyllt 18?
Det ändrades 2016 från 10 till 5 år för vad jag förstår säkerheten. Därför är det många pass som går ut /har gått ut förra året.
 
Så länge man bara har någon med sig som kan ID-styrka, och där denne har en giltig legitimation, är det ett icke problem.
Så här är det inte längre.
Medföljande behöver vara nära släkting nuförtiden.

Min syrra hamnade nyligen i dåligt läge, utgånget körkort, borttappat pass - och de enda som skulle kunnat hjälpa henne var jag och vår bror.
Så jag mötte henne i trådnämnda Tierp, för att lösa denna knut.
 
Så här är det inte längre.
Medföljande behöver vara nära släkting nuförtiden.

Min syrra hamnade nyligen i dåligt läge, utgånget körkort, borttappat pass - och de enda som skulle kunnat hjälpa henne var jag och vår bror.
Så jag mötte henne i trådnämnda Tierp, för att lösa denna knut.
Inte nödvändigtvis, men det krävs absolut någon typ av relation från t.ex. släktband, sambo-/partnerskap, arbetsgivare eller dylikt.
 
Inte nödvändigtvis, men det krävs absolut någon typ av relation från t.ex. släktband, sambo-/partnerskap, arbetsgivare eller dylikt.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/godkanda-intygsgivare/

I hennes fall var det bara hennes två bröder som funkade - då hon nyss lyckats byta arbetsgivare.

Möjliga medföljande enligt länken:
  • Make, maka, registrerad partner eller sambo enligt 1 § första stycket i sambolagen (2003:376)
  • Förälder
  • Mor- eller farförälder
  • Myndigt barn eller myndigt barnbarn
  • Myndigt syskon <== här är jag!
  • Vårdnadshavare
  • Familjehemsförälder
  • God man
  • Arbetsgivare eller behörig arbetsgivarrepresentant (minst ett års anställningstid)
  • Anställd vid kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden, exempelvis en polis i tjänst som utreder dig.


    (liiite wild and crazy att outa sig som myndig, men va fan - living on the edge, lixom..!)
 
Jag har för mig att det är många som "tappar" bort sitt pass och det är därför :confused:
Barnens pass gäller bara i tre år så min tioåriga dotter kommer i år skaffa sitt fjärde pass. (Det första gällde i fem år så 0-5, 5-8, 8-11 och nu nummer fyra.)
Attans. Läste tråden och tänkte att det är ju skönt att vi har passen iordning... Men barnens gick visst ut för ett halvår sen.
 
Jag läste ett uttalande från en polis igår i AB, att man där sett att det finns personer som bokar upp jättemånga tider och sedan säljer dem. Det framgick dock inte riktigt om det var ett utbrett fenomen eller om det är olika anledningar i landet till att det är så svårt att få tider.

Vet inte varför man inte kan koppla bokningen till en specifik person (vilket sades vara anledningen till att polisen inte kan göra något åt saken även om de uppmärksammat problemet) men det borde de verkligen se över och förhindra. Det är ju helt galet att det går att utnyttja bokningssystemet på det sättet!
Jag tror GDPR hindrar
 
Mitt pass gick ut under pandemin och jag bor i DK, alltså måste jag åka till Sverige (gånger två - fixa pass och hämta pass) för att få det ordnat. Ett par tusingar bara till broavgifter. Till råga på allt har jag gift mig och bytt namn under tiden, så måste först registrera namnändring hos skatteverket. Mitt enda ID är det danska körkortet (i nytt namn), så jag har inget giltigt ID till att fixa passet och måste därför släpa med maken över bron.

Vi hade planer om att resa till New York i sommar, men med dessa väntetider så går det nog lite längre tid innan vi kommer iväg...

Överväger att ansöka om danskt medborgarskap för att slippa allt krångel nästa gång passet behöver förnyas.
Vill du spara pengar och miljön så ta tåget.
 
Jag är lycklig innehavare av en bokad tid för passförnyelse, mitt gick ut i december. Jag hade inte en tanke på att det skulle vara så långa väntetider när jag bokade och då var det en månad. Jag ska bara till Norge i slutet av Mars så jag hade förmodligen klarat mig med körkortet, men då jag ska flyga så känns det säkrare med pass. Och det är som sagt krångligt att förnya om man blir av med sitt enda leg.
 
@Steffie Svenska ambassaden i Londons service är verkligen under all kritik när det gäller det här, det är liksom allmänt accepterat bland svenskar i Storbritannien att dem kan man inte lita på när det gäller pass, så jag tror du gör helt rätt i att söka dig till Sverige istället.

För oss som inte bor i London är det också helt befängt att man ska behöva resa i massor av timmar (ca 6-7h för min del, ENKEL resa) och betala stora summor för att få ett pass, annars är alternativet att åka till Sverige. Det är liksom både snabbare och billigare för mig att flyga T/R till Sverige. Det är inte ofta UK ligger i framkant, men när det gäller passförnyelse gör de faktiskt det i och med att man kan göra det online (och så det här med att deras pass gäller i 10 år också såklart)!

Just nu är ambassaden mitt bättre hopp då de bara släpper tider 3 månader i förväg, så jag kan hoppas på att få en tid o juli när det släpps den 1 april, men passexpeditionerna i Skåne var alla helt fullbokade (fram tills mitten av september, därefter går det inte att boka mer) när jag kollade tidigare idag.
Får väl kolla om det släpps nya tider imorgon på måndag.

Blir en längre Sverige resa då inom att jag måste vänta på att passet ska blir klart också - tur att jobbet ändrar reglerna i.sommar sp att jag får arbeta utomlands i upp till 20 dagar om året - kul att ta ut semester för att vänta på att ett pass ska blir klart annars!
 
Extra personal för att förnya folks pass? Nej finns betydligt viktigare uppgifter för polisen att lägga resurser på.

Det går bra ett förnya det svenska passet även när det gamla gått ut. Ska du inte resa så förnya inte passet just nu pga det höga trycket.


Tycker att förse medborgare med ID är en ganska viktig service för en stat att bestå med...

Även om jag förhoppningsvis kan resa på mitt brittiska pass känns det som att det kommer bli onödigt krångligt att förnya efter att passet går it - då måste jag definitivt flyga hem så att jag kan släpa stackars mor till en passexpedition för att verifiera min identitet, då jag inte har annat svenskt ID.
 
Hah, trodde Tierp låg i Skåne- låter som om det skulle kunna vara en byahåla utanför Kristianstad typ, men tittade på Google och insåg att det är i runda slängar 9 timmar hemifrån mamma och pappas.. lol
Jag såg en FB-tråd häromdagen där någon från jag-minns-inte-vart men kanske typ Enköping, hade bråttom med pass och sett att det fanns tider i Torsby (som är min närmaste passexpedition). Men problemet de hade var att "det verkar bara gå att ta sig dit med bil :eek::eek::eek:". Eeeehhh, ja....

Mvh har utgånget pass (pga pandemin), ska utomlands åtminstone i september och idag fanns tider tidigast i augusti. Men men, dä årner sä.
 
Just nu är ambassaden mitt bättre hopp då de bara släpper tider 3 månader i förväg, så jag kan hoppas på att få en tid o juli när det släpps den 1 april, men passexpeditionerna i Skåne var alla helt fullbokade (fram tills mitten av september, därefter går det inte att boka mer) när jag kollade tidigare idag.
Får väl kolla om det släpps nya tider imorgon på måndag.

Blir en längre Sverige resa då inom att jag måste vänta på att passet ska blir klart också - tur att jobbet ändrar reglerna i.sommar sp att jag får arbeta utomlands i upp till 20 dagar om året - kul att ta ut semester för att vänta på att ett pass ska blir klart annars!
Jag har nyligen bokat i Skåne. Fick först tid i början av juli men sen lyckades jag få en tid i mitten av april. Sambon fick först i augusti men knep sen en tid i förra veckan redan. Man får sitta och uppdatera sidan konstant ett tag, för det kommer ut lite tider titt som tätt. Och när någon kommer gäller det att vara blixtsnabb, för det verkar sitta många bakom skärmarna som gör likadant. Galet? Absolut. Men inte omöjligt!
 
Tycker att förse medborgare med ID är en ganska viktig service för en stat att bestå med...

Även om jag förhoppningsvis kan resa på mitt brittiska pass känns det som att det kommer bli onödigt krångligt att förnya efter att passet går it - då måste jag definitivt flyga hem så att jag kan släpa stackars mor till en passexpedition för att verifiera min identitet, då jag inte har annat svenskt ID.
Jag som precis tappat bort mitt körkort funderar på hur jag ska kunna hämta ut mitt nya. Då jag just nu inte har något idkort och första lediga tiden för pass är augusti :cautious: kan ju inte leva utan idkort till augusti
 
Jag har nyligen bokat i Skåne. Fick först tid i början av juli men sen lyckades jag få en tid i mitten av april. Sambon fick först i augusti men knep sen en tid i förra veckan redan. Man får sitta och uppdatera sidan konstant ett tag, för det kommer ut lite tider titt som tätt. Och när någon kommer gäller det att vara blixtsnabb, för det verkar sitta många bakom skärmarna som gör likadant. Galet? Absolut. Men inte omöjligt!
Det gjorde jag förra året i slutet av juni/början av juli när hela familjen (5 pers) behövde nya pass inom 2v. Satt och uppdaterade sidan som en galning i typ tre dagar och då helt plötsligt fanns det massor av tider att välja på! :)

Direkt efter att jag fått bokningsbekräftelsen på mailen loggade jag in igen för att kolla om det fanns tider kvar, mest för skojs skull (bokade alltså inget!). Nästan alla tider var borta då, så de går verkligen snabbt.

Men som du sa, det är inte omöjligt. Dock får man nog räkna med att övervaka sidan några dagar och sedan boka snabbt som tusan när det väl kommer upp något 🙂
 
För oss som inte bor i London är det också helt befängt att man ska behöva resa i massor av timmar (ca 6-7h för min del, ENKEL resa) och betala stora summor för att få ett pass, annars är alternativet att åka till Sverige. Det är liksom både snabbare och billigare för mig att flyga T/R till Sverige. Det är inte ofta UK ligger i framkant, men när det gäller passförnyelse gör de faktiskt det i och med att man kan göra det online (och så det här med att deras pass gäller i 10 år också såklart)!
Tycker att förse medborgare med ID är en ganska viktig service för en stat att bestå med...

Har pa Vastkusten i USA far man ta sig 453 Svenska mil (straxt under 300 miles) om man kor och kor hela tiden utan att stanna tar det enligt Google ungefar 43 timmar for att komma till en ambassad som kan utfarda pass. Svensk Ambassad finns numera bara i New York och i Washington DC ...
Tidigare fanns det mojlighet att fa pass i Texas, California, Chicago ... Cincinnati och Seattle tror jag och fler stallen mitt i landet.

Även om jag förhoppningsvis kan resa på mitt brittiska pass känns det som att det kommer bli onödigt krångligt att förnya efter att passet går it - då måste jag definitivt flyga hem så att jag kan släpa stackars mor till en passexpedition för att verifiera min identitet, då jag inte har annat svenskt ID.

Har har hela familjen gett upp pa det Svenska passet ... Vi kor med vara Amerikanska pass, dels ar det aldeles for svart att fa ett pass och hur ska vi kunna halla Svenska pass giltiga nar de bara galler 5 ar? Det finns inte en chans att vi aker sa ofta till Sverige.

Det Amerikanska passet galler i 10 ar och det ar (enligt myndigheterna) JATTE ko for att fa pass nu efter pandemic ... 8-11 veckor. MEN om man har en "emergency" (familje medlem sjuk eller sa) kan man fa ett pass pa under 72 timmar ... "urgent travel" innom 5 business days eller "Expedited" som just nu tar 5-7 veckor.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 370
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 534
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
929
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp