Bukefalos 28 år!

Omojligt att fornya svenskt pass!

Fast du kan inte inkludera resan i sig i "enbart broavgifter", en stor del av kostnaden är för resan i sig.
Nej, men jag tror nog att du fattar budskapet ändå 😉. Det är helt enkelt svindyrt att få ett nytt pass, oavsett hur jag reser.

Om jag kör bil kostar det helt specifikt broavgifter (bränsle behöver jag inte betala pga. firmabil). Om jag tar tåget säger det ju sig själv att broavgiften inte är utspecifierad i biljettpriset. Tågbiljetter över t.ex. Storebælt kostar dock mer än motsvarande sträcka andra ställen i landet, pga. att det kostar extra att åka över den där jäkla bron som borde ha varit gratis eller billigare för lång tid sedan. För mig är det alltså avgifter över broar som gör resan till ett passkontor i Sverige svindyr. Helt oavsett tåg eller bil. När jag tågpendlade över Storebælt kostade pendlarkortet flera tusen kronor mer om månaden, än om jag pendlat åt andra hållet. Men du har helt rätt i att jag ju inte kunde se precis hur många kronor som specifikt gick till bron i priset.
 
Däremot förvånar det mig att så många inte har något pass. Just nu är det ju inte konstigt, när de säkert hunnit gå ut under covid-tiden, men i övrigt?
Enda anledningen att inte ha ett pass är i mina ögon helt enkelt att det är något dyrare än vissa andra id-kort, men å andra sidan behöver man ju inte i så fall skaffa ett pass om det faktiskt skulle dyka upp en utlandsresa av någon anledning. Tillfälligt pass är dyrt, och att skaffa ett riktigt kräver som synes lite framförhållning.
Det finns en ypperlig anledning till att inte ha något pass - att man alltid håller sig inom Sveriges gränser. Mitt senaste pass utfärdades 2000... Sen dess har jag varit i Danmark 2 ggr (senast 2002, nöjestripp) och på Åland (2014, jobbrelaterat).
Jag har dock ett nationellt ID-kort, som jag blev tvungen att skaffa för att jag hade missat att mitt körkorts giltighet gått ut. (hade bara 5 års giltighet på det pga tunga behörigheter och krav på läkarintyg för förlängning av de behörigheterna)
 
Fick tag i en tid i Trelleborg den 12 September nu - 1 manad innan nuvarande gar ut - phew!
Antar att det blir ett sensommarbesok till Sverige iar da

Kan du verkligen aka pa ditt pass innom 6 manader fran utgang? Jag har blivit stoppad, liksom sonen, pa olika stallen i varlden for att passet inte har mer an 6 manader kvar tills det gar ut.

Flyga dit vart femte år är väl inte omöjligt?
Varför Sverige har fler ambassader i Europa är ju för att det är fler länder här. USA är ett land. Likaså Australien.
Men jag trodde faktiskt det fanns konsulat på usas västkust?

Inte omojligt som sa ... men det blir dyrt da man ocksa maste overnatta minst tva natter for att fa ihop det. Visst kan NY vara ett trevligt resmal, men inte direkt det jag tankt lagga pengar pa nar det finns sa manga fler stallen jag aldrig sett eller hellre reser till.

Det finns gott om konsulat i USA men deras formaga att utfarada pass togs bort for ett antal ar sedan.

Det finns ett konsulat i San Francisco. Tror dock inte att de kan utfärda "riktiga" pass, bara den tillfälliga varianten? 🤔

Det har åtminstone tidigare funnits möjlighet att hämta ut officiella handlingar där, så att man slipper åka en gång till för att få ut det. Men det var ju mer än 10 år sedan "vi" flyttade hem nu, så det kan ha ändrats många gånger om.

(Det var ett jäkla krångel för att förnya svenskt körkort åtminstone, såpass att det var enklare att ta amerikanskt på plats. 😅)

Konsulat kan inte utfarda pass langre ... men daremot horde jag i gar att Sverige gor om sitt konsulat i San Francisco till ett "General Konsulat" som ocksa kan gora "ambasad grejor" och har vi tur kan de ocksa utfarda pass.
Det ar ju rimlig distance (ungefar 100 Svenska mil) dessutom spenderar jag mycket hellre nagra dagar i San Fransisco (eller "the bay area") an i New York.:p
 
Kan du verkligen aka pa ditt pass innom 6 manader fran utgang? Jag har blivit stoppad, liksom sonen, pa olika stallen i varlden for att passet inte har mer an 6 manader kvar tills det gar ut.

Hoppas komma in i landet atminstonde! Har ett brittiskt pass ocksa, som haller till 2027, sa det kan jag anvanda for andra resor salange)
 
Lyckades haffa tid till dottern i morgon. Någon som skaffat pass till bebis och vet hur det går till? Vi båda vårdnadshavare kan vara på plats, visst borde det räcka då att bara dyka upp alla tre och vi kan fylla i alla papper på plats? Vi tar med våra leg såklart. Har läst deras instruktioner men tyckte att det var lite otydligt. Hur vet de att vår dotter är vår dotter, och inte en annan bebis vi tagit med oss? 😅
 
Lyckades haffa tid till dottern i morgon. Någon som skaffat pass till bebis och vet hur det går till? Vi båda vårdnadshavare kan vara på plats, visst borde det räcka då att bara dyka upp alla tre och vi kan fylla i alla papper på plats? Vi tar med våra leg såklart. Har läst deras instruktioner men tyckte att det var lite otydligt. Hur vet de att vår dotter är vår dotter, och inte en annan bebis vi tagit med oss? 😅

Om det inte har ändrats eller jag minns fel så är det bara att knata dit. Bebisar behöver inte signera :D
 
Kan du verkligen aka pa ditt pass innom 6 manader fran utgang? Jag har blivit stoppad, liksom sonen, pa olika stallen i varlden for att passet inte har mer an 6 manader kvar tills det gar ut.



Inte omojligt som sa ... men det blir dyrt da man ocksa maste overnatta minst tva natter for att fa ihop det. Visst kan NY vara ett trevligt resmal, men inte direkt det jag tankt lagga pengar pa nar det finns sa manga fler stallen jag aldrig sett eller hellre reser till.

Det finns gott om konsulat i USA men deras formaga att utfarada pass togs bort for ett antal ar sedan.



Konsulat kan inte utfarda pass langre ... men daremot horde jag i gar att Sverige gor om sitt konsulat i San Francisco till ett "General Konsulat" som ocksa kan gora "ambasad grejor" och har vi tur kan de ocksa utfarda pass.
Det ar ju rimlig distance (ungefar 100 Svenska mil) dessutom spenderar jag mycket hellre nagra dagar i San Fransisco (eller "the bay area") an i New York.:p
Dressutom blir det dyrt när man måste flyga tillbaka för att hämta upp passet. De skickar ju inte dem med posten. :(

Jag bor ändå nära NYC men mitt pass för 170 dollar kostade mig ändå c 600 dollar totalt eftersom konsulat-tiderna är så tidigt på morgonen att man måste bo på hotell för att inte missa dem (i alla fall i NYC har de alla tider på morgonen, vet inte hur det är i Washington). Kan inte tänka mig hur dyrt det skulle bli för en familj t.ex i Minnesota att förnya sina svenska pass.

Men vi har ju valt att bo här. Och man kan inte förvänta sig att ett litet land som Sverige skulle ha konsulat överallt. Det skulle ju bli astronomiskt dyrt. Men kanske kunde de nordiska länderna gå ihop och ha ”ambassad-kontor” tillsammans på strategiska platser?
 
Dressutom blir det dyrt när man måste flyga tillbaka för att hämta upp passet. De skickar ju inte dem med posten. :(

Jag bor ändå nära NYC men mitt pass för 170 dollar kostade mig ändå c 600 dollar totalt eftersom konsulat-tiderna är så tidigt på morgonen att man måste bo på hotell för att inte missa dem (i alla fall i NYC har de alla tider på morgonen, vet inte hur det är i Washington). Kan inte tänka mig hur dyrt det skulle bli för en familj t.ex i Minnesota att förnya sina svenska pass.

Men vi har ju valt att bo här. Och man kan inte förvänta sig att ett litet land som Sverige skulle ha konsulat överallt. Det skulle ju bli astronomiskt dyrt. Men kanske kunde de nordiska länderna gå ihop och ha ”ambassad-kontor” tillsammans på strategiska platser?

Fast man har dragit in pa flera general konsulat i USA som tidigare utfardade pass ... och nu har man bestamt att oppna ett som tidigare fanns igen.
Jag har stott pa gemensamma Norsk-Svenska konsulat ett par ganger, men kan for mitt liv inte komma ihag nar och var. 🤔
 
Jag behöver förnya mitt pass sedan innan pandemin, och min son behöver också ett pass då vi troligtvis ska tåga utomlands i sommar. Kollade nyss och det fanns tid idag (för två personer alltså) på eftermiddagen i både Malmö och Lund.
 
I vår familj går ett pass ut i början av oktober. Första tiden i Göteborg är nu i mitten av oktober. Även om vi inte nu har en resa bokad under novemberlovet så kanske vi vill resa då och vill inte bli stoppade av någon saknar pass. Alltså förnyar vi passet så fort som möjligt för ha möjlighet att resa i november om vi vill. För vem vet när de lyckas reda upp ”det höga trycket”.
Shit vad fort tiderna isf går åt! 😳
Jag bokade för två veckor sen och fick 21 Juli. Det var snabbaste tiden i Göteborg/Stenungsund/ Uddevalla/Trollhättan.
 
Det finns en ypperlig anledning till att inte ha något pass - att man alltid håller sig inom Sveriges gränser. Mitt senaste pass utfärdades 2000... Sen dess har jag varit i Danmark 2 ggr (senast 2002, nöjestripp) och på Åland (2014, jobbrelaterat).
Jag har dock ett nationellt ID-kort, som jag blev tvungen att skaffa för att jag hade missat att mitt körkorts giltighet gått ut. (hade bara 5 års giltighet på det pga tunga behörigheter och krav på läkarintyg för förlängning av de behörigheterna)
Ja med tanke på "miljötråden" så är ju att stanna i Sverige det enda vettiga att göra, om man är mån om miljön liksom. Fast jag förstår ju förstås att det är enkelt att tycka något som man själv gör "rätt" på och hävda "bäst för miljön" och sedan åka utomlands för att man har det som intresse och VILL göra det....lätt att glömma vad som är bäst för miljön och vår planet då.
 
Nej, men jag tror nog att du fattar budskapet ändå 😉. Det är helt enkelt svindyrt att få ett nytt pass, oavsett hur jag reser.

Om jag kör bil kostar det helt specifikt broavgifter (bränsle behöver jag inte betala pga. firmabil). Om jag tar tåget säger det ju sig själv att broavgiften inte är utspecifierad i biljettpriset. Tågbiljetter över t.ex. Storebælt kostar dock mer än motsvarande sträcka andra ställen i landet, pga. att det kostar extra att åka över den där jäkla bron som borde ha varit gratis eller billigare för lång tid sedan. För mig är det alltså avgifter över broar som gör resan till ett passkontor i Sverige svindyr. Helt oavsett tåg eller bil. När jag tågpendlade över Storebælt kostade pendlarkortet flera tusen kronor mer om månaden, än om jag pendlat åt andra hållet. Men du har helt rätt i att jag ju inte kunde se precis hur många kronor som specifikt gick till bron i priset.
Förlåt, jag ville bara tipsa om att det går att komma undan betydligt billigare. Jag sökte för skojs skull och såg att det gick att åka för från 260 kr (dkr) mellan Kolding (Jyllad) och Köpenhamn för 2 personer och sen 246 skr över till Malmö om du vill komma undan billigare. För en person är det drygt halva priset.

Klart det kostar mer över broarna, men med tåg är det inte så fasligt mycket.
 
Ja med tanke på "miljötråden" så är ju att stanna i Sverige det enda vettiga att göra, om man är mån om miljön liksom. Fast jag förstår ju förstås att det är enkelt att tycka något som man själv gör "rätt" på och hävda "bäst för miljön" och sedan åka utomlands för att man har det som intresse och VILL göra det....lätt att glömma vad som är bäst för miljön och vår planet då.

Man kan aven resa utomlands med tag :)
Jag har ju latt att komma ut i europa med Eurostar, ju langre norr i Sverige man bor ju svarare/langre resa blir det ju saklart.
Dessutom ar det for mig viktigt att ha pass aven om man inte ska resa - det ar det enda anvandbara dokument jag har som bevisar mitt svenska medborgarskap, och att halla reda pa medborgarskap och rattigheter ar viktigt for en utlandssvensk!
 
Jag behöver förnya mitt pass sedan innan pandemin, och min son behöver också ett pass då vi troligtvis ska tåga utomlands i sommar. Kollade nyss och det fanns tid idag (för två personer alltså) på eftermiddagen i både Malmö och Lund.

Man kan nog ha tur! jag har forsokt fornya en del under morgonen for att se om aterbud friat upp nagra senare datum, men webbsidan krashar alltsomoftast.
Ar inte jattepressande for mig anda, men hade foredragit att aka till Sverige i typ juli nar mamma har semester, sa vore kanon om jag kan fa tag pa nagot datum, kring da
 
Man kan aven resa utomlands med tag :)
Jag har ju latt att komma ut i europa med Eurostar, ju langre norr i Sverige man bor ju svarare/langre resa blir det ju saklart.
Dessutom ar det for mig viktigt att ha pass aven om man inte ska resa - det ar det enda anvandbara dokument jag har som bevisar mitt svenska medborgarskap, och att halla reda pa medborgarskap och rattigheter ar viktigt for en utlandssvensk!
Ja, och det tycker jag är jättebra faktiskt! Många flyger tyvärr fortfarande, en i tråden här tex, men jag tycker tåg är ett bra alternativ till flyg för att ändå kunna få något av det man gillar.

Jag förstår att pass är viktigt för dig som utlandssvensk, men för en svensk boende i Sverige känenr inte jag behovet, som svar på något annat inlägg varför så få hade det, eller vad som undrades. Det behövs inte helt enkelt.
 
Kan du verkligen aka pa ditt pass innom 6 manader fran utgang? Jag har blivit stoppad, liksom sonen, pa olika stallen i varlden for att passet inte har mer an 6 manader kvar tills det gar ut.
Generellt är det 3 månader som gäller på de flesta ställen (inom hela EU till exempel), jag har förstått det som att de länder som kräver 6 månader är i minoritet. Som svensk medborgare blir du dessutom alltid insläppt i Sverige så länge du kan bevisa att hon är just svensk medborgare, så just den biten kommer inte att vara något problem för @Stefffie :)
 
Det här är en dum fråga men jag ställer den ändå, för jag vet inte och borde veta. Hur bevisar man att man fortfarande är svensk medborgare om man inte har svenskt pass längre? När man förnyar svenska passet i utlandet - i alla fall i USA - måste man visa dokument på att man inte blivit medborgare i det nya landet man har uppehållstillstånd i/är skriven i (i mitt fall, green card). Jag vet att det är en process att avsäga sig sitt svenska medborgarskap men hur bevisar man liksom motsatsen? "Jag har inte skickat in formulär 135c så det bevisar att jag fortfarande är svensk trots att jag inte har pass och är skriven i utlandet"?
 
Det här är en dum fråga men jag ställer den ändå, för jag vet inte och borde veta. Hur bevisar man att man fortfarande är svensk medborgare om man inte har svenskt pass längre? När man förnyar svenska passet i utlandet - i alla fall i USA - måste man visa dokument på att man inte blivit medborgare i det nya landet man har uppehållstillstånd i/är skriven i (i mitt fall, green card). Jag vet att det är en process att avsäga sig sitt svenska medborgarskap men hur bevisar man liksom motsatsen? "Jag har inte skickat in formulär 135c så det bevisar att jag fortfarande är svensk trots att jag inte har pass och är skriven i utlandet"?
Om du har medborgarskap sedan födseln kan du beställa ett personbevis från Skatteverket där det framgår att du är svensk medborgare samt när du fick ditt medborgarskap. Har du blivit medborgare på senare dagar kan Migrationsverket utfärda ett bevis på medborgarskap.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 409
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 550
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
941
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp