Bukefalos 28 år!

Omojligt att fornya svenskt pass!

Jag som precis tappat bort mitt körkort funderar på hur jag ska kunna hämta ut mitt nya. Då jag just nu inte har något idkort och första lediga tiden för pass är augusti :cautious: kan ju inte leva utan idkort till augusti
Om det går bra med ett "vanligt" id-kort från skatteverket, så kan man tydligen ansöka om det på ett servicekontor:
https://skatteverket.se/privat/folk...ygsgivare.4.76a43be412206334b89800035849.html

När jag kollade runt tidigare idag för egen del (behöver skaffa nytt ID, men passet funkar ju så länge för mig), så fanns det faktiskt enstaka tider i närheten av Stockholm redan i april.

Men man behöver ju som sagt ngn som är godkänd att intyga att man sig själv... :)
 
Är ju lite snårigt med att det finns olika ID-kort känns det som. Funderar på om jag behöver ett Nationellt ID eller om det räcker med ett "vanligt". Har nog tagit med mig passet oavsett när jag har rest även om mitt leg borde har räckt... Och reser ju väldigt sällan...
 
Har pa Vastkusten i USA far man ta sig 453 Svenska mil (straxt under 300 miles) om man kor och kor hela tiden utan att stanna tar det enligt Google ungefar 43 timmar for att komma till en ambassad som kan utfarda pass. Svensk Ambassad finns numera bara i New York och i Washington DC ...
Tidigare fanns det mojlighet att fa pass i Texas, California, Chicago ... Cincinnati och Seattle tror jag och fler stallen mitt i landet.



Har har hela familjen gett upp pa det Svenska passet ... Vi kor med vara Amerikanska pass, dels ar det aldeles for svart att fa ett pass och hur ska vi kunna halla Svenska pass giltiga nar de bara galler 5 ar? Det finns inte en chans att vi aker sa ofta till Sverige.

Det Amerikanska passet galler i 10 ar och det ar (enligt myndigheterna) JATTE ko for att fa pass nu efter pandemic ... 8-11 veckor. MEN om man har en "emergency" (familje medlem sjuk eller sa) kan man fa ett pass pa under 72 timmar ... "urgent travel" innom 5 business days eller "Expedited" som just nu tar 5-7 veckor.

Hmmmm... Maste vara jatteknepigt, framforallt om ni vill resa i Europa sa maste det ju vara jattemycket lattare pa svenskt an amerikanskt pass.
Kanns konstigt att passervicen dragits insapass!
 
Är ju lite snårigt med att det finns olika ID-kort känns det som. Funderar på om jag behöver ett Nationellt ID eller om det räcker med ett "vanligt". Har nog tagit med mig passet oavsett när jag har rest även om mitt leg borde har räckt... Och reser ju väldigt sällan...

Om man redan har tex körkort och inte reser mycket känns det helt onödigt med nationellt id-kort. Jag valde att skaffa ett när jag bytte pass senast, men det var med tanke på att jag reser mycket. (Dels för den visserligen lilla men ändå meckiga risken att passet försvinner när man är på resa, dels för att jag ibland behövde klara mig utan passet ett par veckor när det legat på ryska ambassaden för visumansökan. Det sista lär ju inte vara så aktuellt de närmsta åren...)

Däremot förvånar det mig att så många inte har något pass. Just nu är det ju inte konstigt, när de säkert hunnit gå ut under covid-tiden, men i övrigt? 🤔 Det är ju inte så att alla länder accepterar ett pass som snart går ut.
 
Hmmmm... Maste vara jatteknepigt, framforallt om ni vill resa i Europa sa maste det ju vara jattemycket lattare pa svenskt an amerikanskt pass.
Kanns konstigt att passervicen dragits insapass!

Precis! Tyvarr kan vi ju inte flyga till DC eller New York vart 5te ar for att fixa pass. :banghead:
Tidigare fanns det en "Pass buss" som gick efter kusten har (och en nagon stans "mid west") dar man kunde ta passfoton och sedan skickades passet till narmaste consulate. Det fungerade bra ... men sedan stalldes pass bussarna in och nu finns det bara Washington DC och New York.
Lustigt hur manga ambassader det finns i Europa, medan man har stangt ner flera har i USA och (om jag inte missupfattat) aven i Australien.
 
Jag har nyligen bokat i Skåne. Fick först tid i början av juli men sen lyckades jag få en tid i mitten av april. Sambon fick först i augusti men knep sen en tid i förra veckan redan. Man får sitta och uppdatera sidan konstant ett tag, för det kommer ut lite tider titt som tätt. Och när någon kommer gäller det att vara blixtsnabb, för det verkar sitta många bakom skärmarna som gör likadant. Galet? Absolut. Men inte omöjligt!

Så gjorde jag! När jag först försökte, för drygt två veckor sen, var första tiderna i slutet av juli. Men jag uppdaterade sidan frekvent på morgonen och efter någon stund dök det upp samma eftermiddag i hemstaden. Så nu har hela familjen pass.
Men jag fick som sagt ligga i.
Nu är första tid som går att boka i september.
 
Vill du spara pengar och miljön så ta tåget.
Även tåget kör ju över broar, vilket gör priserna helt sjukt höga. Bara första resan, där jag måste ha med maken, kostar minst 1500 kr i tågbiljetter. Någon vecka senare ska passet hämtas ut, efter samma tur över sundet. Alla i Danmark bor liksom inte i Köpenhamn och kan komma til Malmö C på en halvtimme.
 
Fast hos andra myndigheter kan man ju få en tid bokad i sitt namn trots GDPR? Kommer jag inte på den bokade tiden hos vården får jag betala för besöket ändå. Förstår inte hur GDPR skulle ställa till det för just polisens bokningssystem...
Jag vet att det låter märkligt.
Polisen anlitar ett privat företag för tidsbokningssystemet. Även Skatteverket har samma lösning. Jag tror att det är då GDPR hindrar att vissa personuppgifter sparas.
Sen finns det nog inget lagstöd för att debitera för uteblivna passbesök och idkortsbesök. Vården har det lite bättre där.
 
Även tåget kör ju över broar, vilket gör priserna helt sjukt höga. Bara första resan, där jag måste ha med maken, kostar minst 1500 kr i tågbiljetter. Någon vecka senare ska passet hämtas ut, efter samma tur över sundet. Alla i Danmark bor liksom inte i Köpenhamn och kan komma til Malmö C på en halvtimme.
Fast då är det inte direkt broavgifter som är problemet. Jag vet inte hur det är för stora och lilla bält men en enkelbiljett från Malmö till Köpenhamn kostar 136 svenska kronor och åker man 2 tillsammans får man 20% rabatt. Visst det är inte gratis men ett par tusingar som du skrev om i broavgift har jag svårt att se med tåget. Sist jag åkte genom hela Danmark med tåg kostade det 400 kr eller så.
 
Sag en tid den 26 juli, och sedan ocksa en tid i september i samma stad som mamma och pappa bor i, men bada forsvann innan jag hann boka!
 
Precis! Tyvarr kan vi ju inte flyga till DC eller New York vart 5te ar for att fixa pass. :banghead:
Tidigare fanns det en "Pass buss" som gick efter kusten har (och en nagon stans "mid west") dar man kunde ta passfoton och sedan skickades passet till narmaste consulate. Det fungerade bra ... men sedan stalldes pass bussarna in och nu finns det bara Washington DC och New York.
Lustigt hur manga ambassader det finns i Europa, medan man har stangt ner flera har i USA och (om jag inte missupfattat) aven i Australien.
Flyga dit vart femte år är väl inte omöjligt?
Varför Sverige har fler ambassader i Europa är ju för att det är fler länder här. USA är ett land. Likaså Australien.
Men jag trodde faktiskt det fanns konsulat på usas västkust?
 
Fast då är det inte direkt broavgifter som är problemet. Jag vet inte hur det är för stora och lilla bält men en enkelbiljett från Malmö till Köpenhamn kostar 136 svenska kronor och åker man 2 tillsammans får man 20% rabatt. Visst det är inte gratis men ett par tusingar som du skrev om i broavgift har jag svårt att se med tåget. Sist jag åkte genom hela Danmark med tåg kostade det 400 kr eller så.

Om du tar dina priser tur och retur och för två personer, dvs gånger 4 plus samma resa en vecka senare för en person, så är vi redan uppe på ett par tusingar. Det blir hipp som happ för mig ekonomiskt, om jsg tar tåg eller bil. Det krävs ju också att det finns tider att få i Malmö. Annars tillkommer ju resan vidare till Lund eller var man nu kan få tid och det är billigast för mig med bil. Tråkiga utgifter på "ingenting" är det oavsett och därför är det lättast för mig att bli dansk medborgare. Måste ju bara ha ett svenskt pass först, innan jag kan ansöka om det 😉.
 
Flyga dit vart femte år är väl inte omöjligt?
Varför Sverige har fler ambassader i Europa är ju för att det är fler länder här. USA är ett land. Likaså Australien.
Men jag trodde faktiskt det fanns konsulat på usas västkust?

Det finns ett konsulat i San Francisco. Tror dock inte att de kan utfärda "riktiga" pass, bara den tillfälliga varianten? 🤔

Det har åtminstone tidigare funnits möjlighet att hämta ut officiella handlingar där, så att man slipper åka en gång till för att få ut det. Men det var ju mer än 10 år sedan "vi" flyttade hem nu, så det kan ha ändrats många gånger om.

(Det var ett jäkla krångel för att förnya svenskt körkort åtminstone, såpass att det var enklare att ta amerikanskt på plats. 😅)
 
Däremot förvånar det mig att så många inte har något pass. Just nu är det ju inte konstigt, när de säkert hunnit gå ut under covid-tiden, men i övrigt? 🤔 Det är ju inte så att alla länder accepterar ett pass som snart går ut.

Jag har inte haft pass på ca 15år, inte varit utomlands heller. Så varför skulle jag ha ett uppdaterat pass då?
Tror säkert många har det som mig. :)
 
Om du tar dina priser tur och retur och för två personer, dvs gånger 4 plus samma resa en vecka senare för en person, så är vi redan uppe på ett par tusingar. Det blir hipp som happ för mig ekonomiskt, om jsg tar tåg eller bil. Det krävs ju också att det finns tider att få i Malmö. Annars tillkommer ju resan vidare till Lund eller var man nu kan få tid och det är billigast för mig med bil. Tråkiga utgifter på "ingenting" är det oavsett och därför är det lättast för mig att bli dansk medborgare. Måste ju bara ha ett svenskt pass först, innan jag kan ansöka om det 😉.

Fast du kan inte inkludera resan i sig i "enbart broavgifter", en stor del av kostnaden är för resan i sig.
 
Pa ambassaden i Wien finns det
Det finns ett konsulat i San Francisco. Tror dock inte att de kan utfärda "riktiga" pass, bara den tillfälliga varianten? 🤔

Det har åtminstone tidigare funnits möjlighet att hämta ut officiella handlingar där, så att man slipper åka en gång till för att få ut det. Men det var ju mer än 10 år sedan "vi" flyttade hem nu, så det kan ha ändrats många gånger om.

(Det var ett jäkla krångel för att förnya svenskt körkort åtminstone, såpass att det var enklare att ta amerikanskt på plats. 😅)
Jag vet inte om det gäller över hela världen men här i Österrike är det bara pa ambassaden i Wien som man kan göra passet. Däremot kan jag sen hämta ut det (mot en extra avgift) pa konsultatet i Innsbruck (som förövrigt är en advokatfirma utan koll pa Sverige alls men tjänar väl lite extra pa att vara konsulat).
 
Jag har inte haft pass på ca 15år, inte varit utomlands heller. Så varför skulle jag ha ett uppdaterat pass då?
Tror säkert många har det som mig. :)

För att det är extremt mycket jobbigare att lösa ett nytt id-kort om man blivit av med det enda man har, och då fyller passet en dubbel funktion eftersom det även är enda sättet att stärka sin nationalitet om det behövs. (Och även om man har god tillgång till personer som lagligen kan stärka ens identitet, (jag har inte en enda som inte skulle innebära långa resor,) så får man inte ett nytt id-kort på en dag och det är helt klart besvärligt att vara utan när det behövs.)

Enda anledningen att inte ha ett pass är i mina ögon helt enkelt att det är något dyrare än vissa andra id-kort, men å andra sidan behöver man ju inte i så fall skaffa ett pass om det faktiskt skulle dyka upp en utlandsresa av någon anledning. Tillfälligt pass är dyrt, och att skaffa ett riktigt kräver som synes lite framförhållning.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 418
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 561
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp