Bukefalos 28 år!

Omojligt att fornya svenskt pass!

Börjar på riktigt lacka på detta nu. Har tittat varje dag i över en månad men lyckas inte få en tid innan vår resa i juni. Dottern var som sagt inte född innan nyligen så det har liksom inte gått att ordna ett pass till henne tidigare. Vi får sannolikt skaffa provisoriskt pass men läser att köerna gör att det tar hela dagar att vänta, vilket inte är dunderkul med liten bebis, och vet man ens om man hinner innan de stänger om man väntat hela dagen? Jag tycker att det är under all kritik att polisen inte kan se till att vi kan få ordna ID-handlingar till vårt barn.
Jag tappade bort mitt körkort för någon vecka sedan och behövde då skaffa id-handling för att att få nytt körkort. Nu hade jag tur som kunde fixa ett id-kort, men att vara utan legitimation i sex månader är inte rimligt
 
Hur andrar man vart man hamtar ut passet? Kan jag ansoka i Malmo men hamta ut pa ambassaden i London?
Nu vet jag inte hur det gäller med att skickas utomlands, men när vi gjorde pass före jul så fick vi välja att hämta ut de närmare oss. Vi fick välja typ vart vi ville i Sverige:)
 
Börjar på riktigt lacka på detta nu. Har tittat varje dag i över en månad men lyckas inte få en tid innan vår resa i juni. Dottern var som sagt inte född innan nyligen så det har liksom inte gått att ordna ett pass till henne tidigare. Vi får sannolikt skaffa provisoriskt pass men läser att köerna gör att det tar hela dagar att vänta, vilket inte är dunderkul med liten bebis, och vet man ens om man hinner innan de stänger om man väntat hela dagen? Jag tycker att det är under all kritik att polisen inte kan se till att vi kan få ordna ID-handlingar till vårt barn.
Problemet är egentligen inte polisen utan alla som under pandemin fått sina pass utgångna och inte bokade tid innan. Så nu när reseindustrin kommit igång igen blev det en ketchupeffekt och ovanligt många vill boka passtid samtidigt.
 
Problemet är egentligen inte polisen utan alla som under pandemin fått sina pass utgångna och inte bokade tid innan. Så nu när reseindustrin kommit igång igen blev det en ketchupeffekt och ovanligt många vill boka passtid samtidigt.

Jo jag förstår det, men jag anser att det är en myndighets jobb att lösa problem som dyker upp bättre än hur polisen (inte) löst detta.
 
Jo jag förstår det, men jag anser att det är en myndighets jobb att lösa problem som dyker upp bättre än hur polisen (inte) löst detta.
Det finns väl bara ett visst antal utbildade passhandläggare och ska de prioritera passansökningar genom att sätta många fler på det jobbet så måste de dra ner någon annanstans inom polisorganisationen.
 
Det finns väl bara ett visst antal utbildade passhandläggare och ska de prioritera passansökningar genom att sätta många fler på det jobbet så måste de dra ner någon annanstans inom polisorganisationen.

Jag förstår att det finns skäl men jag står fast vid att jag anser att de hanterar situationen dåligt. Bara det att bokningssystemet är under all kritik, det hade tagit en konsult ett par dagar att fixa ett bättre. Nu gjordes det på privat initiativ i stället osv.
 
Jag hörde på nyheterna igår att de skulle göra passtiderna personliga, så vissa inte kan boka upp flera och sälja tiderna.

Hoppas att det kan hjälpa till att bidra lite också. Ihop med att de har helgöppet också.
 
Nej, därför ska utredarna bara lämna ut pass, inte hantera ansökningar. De har ju inte utbildning för det.

I ett lpo ska utredarna arbeta med pass på 20% framöver. Som ett exempel då.
Om det går att sätta en utredare utan djupare "pass-kompetens" på att lämna ut pass så borde det väl gå ungefär lika bra att hyra in vem som helst från Pensionärspoolen eller Poolia eller Academic Work eller valt bemanningsföretag... tänker jag.
 
Lustigt hur manga ambassader det finns i Europa, medan man har stangt ner flera har i USA och (om jag inte missupfattat) aven i Australien.
Nja, det finns ju i allmänhet en ambassad per land, och så kanske konsulat i någon/några större städer utöver huvudstaden. Så inte alls konstigt att det är många i Europa, eftersom det finns många olika länder här.
 
Om det går att sätta en utredare utan djupare "pass-kompetens" på att lämna ut pass så borde det väl gå ungefär lika bra att hyra in vem som helst från Pensionärspoolen eller Poolia eller Academic Work eller valt bemanningsföretag... tänker jag.
Skillnaden är att utredarna har klarat säkerhetsprövningen som tar en jäkla tid. Utredarna har dessutom förkunskaper i polisens system etc.
 
Hur andrar man vart man hamtar ut passet? Kan jag ansoka i Malmo men hamta ut pa ambassaden i London?
De frågade mig när jag var där och ansökte om det nya var jag ville hämta det. Jag vet dock inte om man kan hämta det på en ambassad. Om du inte fått svar kan jag fråga när jag hämtar mitt nya som borde vara klart till helgen.
 
De frågade mig när jag var där och ansökte om det nya var jag ville hämta det. Jag vet dock inte om man kan hämta det på en ambassad. Om du inte fått svar kan jag fråga när jag hämtar mitt nya som borde vara klart till helgen.
Jo, det kan man :)
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 380
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 536
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
930
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp