Bukefalos 28 år!

Omojligt att fornya svenskt pass!

Det här är en dum fråga men jag ställer den ändå, för jag vet inte och borde veta. Hur bevisar man att man fortfarande är svensk medborgare om man inte har svenskt pass längre? När man förnyar svenska passet i utlandet - i alla fall i USA - måste man visa dokument på att man inte blivit medborgare i det nya landet man har uppehållstillstånd i/är skriven i (i mitt fall, green card). Jag vet att det är en process att avsäga sig sitt svenska medborgarskap men hur bevisar man liksom motsatsen? "Jag har inte skickat in formulär 135c så det bevisar att jag fortfarande är svensk trots att jag inte har pass och är skriven i utlandet"?
Du behöver knappast bevisa att du är Svensk medborgare för passmyndigheten. Vi har register över alla svenskar. ;Man måste kunna styrka sin identitet dock, det kan ju bli lite besvärligt.
 
Det finns en ypperlig anledning till att inte ha något pass - att man alltid håller sig inom Sveriges gränser. Mitt senaste pass utfärdades 2000... Sen dess har jag varit i Danmark 2 ggr (senast 2002, nöjestripp) och på Åland (2014, jobbrelaterat).
Jag har dock ett nationellt ID-kort, som jag blev tvungen att skaffa för att jag hade missat att mitt körkorts giltighet gått ut. (hade bara 5 års giltighet på det pga tunga behörigheter och krav på läkarintyg för förlängning av de behörigheterna)

Precis som du själv (och @Sassy) är inne på så kan ju ett pass (eller nationellt ID-kort, för all del) fylla en viktig funktion utöver att man vill kunna resa utomlands. Använder man t.ex. normalt sitt körkort (ja, så länge det nu kommer att gälla …) som legitimation är det inte jätteenkelt att skaffa ett nytt i händelse av att man t.ex. råkar tappa bort det och därmed står helt utan legitimation (eller av någon annan anledning behöver legitimera sig). Personligen har jag i så fall hellre ett giltigt pass, som också fyller sin funktion vid eventuell resa.
 
Såg nu i en lokal fejsbookgrupp att någon är upprörd för att de inte hinner skaffa nytt pass till barnen, till den resa de planerat på sportlovet.
Nog för att det är väntetider nu, men att tro att man ska hinna ordna med pass på en månad oavsett vilket år det är, är väl ändå extremt överoptimistiskt - eller?
 
Såg nu i en lokal fejsbookgrupp att någon är upprörd för att de inte hinner skaffa nytt pass till barnen, till den resa de planerat på sportlovet.
Nog för att det är väntetider nu, men att tro att man ska hinna ordna med pass på en månad oavsett vilket år det är, är väl ändå extremt överoptimistiskt - eller?

Nja. Normalt sett är det inga problem. Själva tiden för att få passet brukar vara 3-5 vardagar och det brukar vara ganska lätt att få tider för foto.
 
Såg nu i en lokal fejsbookgrupp att någon är upprörd för att de inte hinner skaffa nytt pass till barnen, till den resa de planerat på sportlovet.
Nog för att det är väntetider nu, men att tro att man ska hinna ordna med pass på en månad oavsett vilket år det är, är väl ändå extremt överoptimistiskt - eller?

Njaä? När jag fixade pass pga jobbet 2018 så fick jag tid direkt och passet någon vecka senare. Enda fördröjningen då var att det var svårt att passa in en tid med mitt jobb eftersom det var kassa tider på polisstationerna (Vilhelmina respektive Sorsele).
 
Såg nu i en lokal fejsbookgrupp att någon är upprörd för att de inte hinner skaffa nytt pass till barnen, till den resa de planerat på sportlovet.
Nog för att det är väntetider nu, men att tro att man ska hinna ordna med pass på en månad oavsett vilket år det är, är väl ändå extremt överoptimistiskt - eller?
Sportloven är väl iofs slut men kanske påsklovet?
 
Sedan vad gäller godkänd legitimation så är det för mig obegripligt att det inte ska kunna gå att göra om det så körkortet funkar som det?! Plus att klämma dit en rad med medborgarskap känns inte som rocket science...

Det är väl snarare tvärtom att det har diskuterats att körkort inte längre ska vara en giltig ID-handling? Tycker jag mig ha snappat upp någonstans, men vet inte var den diskussionen har landat.
 
I norge funkar bankkorten som legitimation, visste ni det? De har en liten bild med fejs och lite andra uppgifter (ingen aning om vad, men har norsk van)

Varfor skulle man vilja ta bort korkort fran att vara en giltlig ID handling?
 
Generellt är det 3 månader som gäller på de flesta ställen (inom hela EU till exempel), jag har förstått det som att de länder som kräver 6 månader är i minoritet. Som svensk medborgare blir du dessutom alltid insläppt i Sverige så länge du kan bevisa att hon är just svensk medborgare, så just den biten kommer inte att vara något problem för @Stefffie :)

Det har alltsa blivit andrat sedan vi fastnade i London ... Da var det 6 manader och som boende utomlands kunde vi inte fornya passet i Sverige utan var tvugna da att gora det via Ambassaden. :cautious: Det var en mycket intressant discussion med forst den Svenska flygplats personalen och sedan den i London :angel: men vi lyckades och kom med flighten en dag senare. Och en kvall i London ar ju aldrig helt fel.:p

Såg nu i en lokal fejsbookgrupp att någon är upprörd för att de inte hinner skaffa nytt pass till barnen, till den resa de planerat på sportlovet.
Nog för att det är väntetider nu, men att tro att man ska hinna ordna med pass på en månad oavsett vilket år det är, är väl ändå extremt överoptimistiskt - eller?

Sist jag skaffade pass var det i Sverige och det tog 3 dagar. (Och jag tyckte det tog FOREVER att fa ett Amerikanskt pass som tar 4-6 veckor)🙄

Det är väl snarare tvärtom att det har diskuterats att körkort inte längre ska vara en giltig ID-handling? Tycker jag mig ha snappat upp någonstans, men vet inte var den diskussionen har landat.

😳 Va? Varfor skulle inte korkort vara giltig legitimation langre?
 
Om du tar dina priser tur och retur och för två personer, dvs gånger 4 plus samma resa en vecka senare för en person, så är vi redan uppe på ett par tusingar. Det blir hipp som happ för mig ekonomiskt, om jsg tar tåg eller bil. Det krävs ju också att det finns tider att få i Malmö. Annars tillkommer ju resan vidare till Lund eller var man nu kan få tid och det är billigast för mig med bil. Tråkiga utgifter på "ingenting" är det oavsett och därför är det lättast för mig att bli dansk medborgare. Måste ju bara ha ett svenskt pass först, innan jag kan ansöka om det 😉.
Men varför har du väntat så länge med att förnya?
 
😳 Va? Varfor skulle inte korkort vara giltig legitimation langre?

Jag är inte insatt i detaljerna och om det är klubbat hela vägen (alltså i dag/fortfarande fungerar ju körkort för legitimering så som det alltid har varit), men det handlar om att vanliga körkort så som de ser ut i dag inte anses vara tillräckligt säkra samt att endast polisen ska kunna utfärda ID-handlingar.
 
På temat så behöver kompisens ungar nya pass pga mormor ska begravas utomlands. Strul med den andra föräldern som vägrar underskrift har gjort att pass inte har kunnat införskaffas flera månader i förväg. Det finns inga lediga tider och att vänta med resan är inget alternativ, reglerna säger att mormor måste vara begravd innan mitten på juli. Så det blir ev en "liten" tripp till Gällivare på påsklovet. Återstår bara att övertyga ungarna om att det är roligt att åka tåg i två nätter per resväg (vi åker från Lund).

Tips på vad man kan göra i Gällivare med tre barn 6-9 år?
 
Sedan vad gäller godkänd legitimation så är det för mig obegripligt att det inte ska kunna gå att göra om det så körkortet funkar som det?! Plus att klämma dit en rad med medborgarskap känns inte som rocket science...

Just att använda det som godkänd resehandling ställer ju ett gäng krav utöver medborgarskap, det är ju en standard inom Schengen som ska följas. Vette sjutton om det går att kombinera med den info som ska finnas på ett körkort. (Från början tänkte jag också åt det hållet, sen insåg jag att det är en väldigt svensk grej att utan problem kunna skylta med sin nationalitet överallt. Dessutom måste resehandlingar innehålla biometriska data.)

Utanför Schengen finns det bara ett sätt att ha ett godkänt id, och det är just pass.

Det är väl snarare tvärtom att det har diskuterats att körkort inte längre ska vara en giltig ID-handling? Tycker jag mig ha snappat upp någonstans, men vet inte var den diskussionen har landat.

Det har varit tyst om det i ett par år, och det skulle ju ha varit i år det trädde i kraft enligt förslaget, så det har nog runnit ut i sanden.

I norge funkar bankkorten som legitimation, visste ni det? De har en liten bild med fejs och lite andra uppgifter (ingen aning om vad, men har norsk van)

Varfor skulle man vilja ta bort korkort fran att vara en giltlig ID handling?

Norska idn är dock inte giltiga i Sverige och vice versa. (Förutom körkort, iom det nordiska körkortssamarbetet.)
Problemet med körkort är att de inte har samma säkerhet mot förfalskning som man vill ha, mycket brottslighet genomförs under falsk eller stulen identitet. (Vilket ju gör att det är svårt att reda ut brotten, och den som drabbas av stulen identitet kan ha en jäkla elände att ta sig ur.:down:)
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 414
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 557
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
941
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp