Omojligt att fornya svenskt pass!

Jag tycker överhuvudtaget att det är konstigt att de tar passfoto på så små barn (under 1 år). De ändrar sig så snabbt att det blir helt omöjligt att känna igen dem via passbilden i slutet på passets giltighetstid. Jag har för mig att man inte gjorde det förr just p.g.a. den orsaken.

Jag hade en lustig upplevelse när vi skulle skaffa pass till dottern som då var 6 år. När vi beställde passet så fick dottern skriva sin namnteckning m.h.a. en dator och en "penna" på en skärm. När jag sen hämtade våra pass var hon inte med. I passet hade de tryckt namnteckningen hon skrivit och så fick jag instruktioner om att hon var tvungen att skriva namnteckningen EXAKT likadant i passet med bläckpenna. Hon var 6 år och skrev aldrig sitt namn likadant två gånger på raken. Ibland hamnade bokstäver spegelvänt och ibland rätt. En hejvild blandning av versaler och gemener för att inte tala om att handstilen inte var speciellt stabil. Och så bara ett försök att skriva det exakt likadant som hon hade gjort en månad tidigare. Totalt vansinne!
Nu kan jag inte tala för den handläggaren, men vi brukar säga att det ska vara ”exakt” för att det inte ska bli problem i det land kunden ska resa till (vilket det kan bli när namnteckningen inte är tillräckligt lik, även för barn). Generellt finns det mer förståelse för att barn inte skriver likadant alltid, men vi måste ändå vara tydliga med att det ska vara ”exakt samma” just för att minska risken för problem.
 
Nu kan jag inte tala för den handläggaren, men vi brukar säga att det ska vara ”exakt” för att det inte ska bli problem i det land kunden ska resa till (vilket det kan bli när namnteckningen inte är tillräckligt lik, även för barn). Generellt finns det mer förståelse för att barn inte skriver likadant alltid, men vi måste ändå vara tydliga med att det ska vara ”exakt samma” just för att minska risken för problem.

Fast en 6-åring är inte alltid kapabel till det, speciellt inte när de bara har ett försök på sig och det inte går att göra om.
 
Fast en 6-åring är inte alltid kapabel till det, speciellt inte när de bara har ett försök på sig och det inte går att göra om.
Haha, hade varit intressant att be min sexåring om det, han hade garanterat misslyckats också :)

Vi fixade för övrigt nytt pass till honom häromdagen / han behövde inte signera alls, de såg kanske att han var ”not able to sign”. Vet nån passexpert från vilken ålderman ber om signatur, eller är det svävande? :)
 
Fast en 6-åring är inte alltid kapabel till det, speciellt inte när de bara har ett försök på sig och det inte går att göra om.
Nej, jag är medveten om det, men likväl måste vi vara tydliga med att det behöver vara samma för att det inte ska bli problem. Hur namnteckningen blir i slutändan är bortom vår kontroll, men då har i alla fall kunden blivit informerad.
Haha, hade varit intressant att be min sexåring om det, han hade garanterat misslyckats också :)

Vi fixade för övrigt nytt pass till honom häromdagen / han behövde inte signera alls, de såg kanske att han var ”not able to sign”. Vet nån passexpert från vilken ålderman ber om signatur, eller är det svävande? :)
Det är 7 år numera.
 
Nej, jag är medveten om det, men likväl måste vi vara tydliga med att det behöver vara samma för att det inte ska bli problem. Hur namnteckningen blir i slutändan är bortom vår kontroll, men då har i alla fall kunden blivit informerad.

Det är 7 år numera.
När jag ansökte senast så blev min namnteckning inte som jag normalt skriver, den blev väldigt olik (svårt att skriva på touchscreen när man är van vid papper) men jag sa tyvärr att jag var nöjd med den. Ångrade mig på vägen hem men då var det ju för sent.
Sen när jag hämtade passet och id-kortet så skulle jag ju skriva likadant. Gjorde så gott jag kunde.
Nu har har jag inga reseplaner men det kan väl bli problem om man t.ex. checkar in på hotell (ska man signera nåt då?) och namnteckningen inte är likadan som i passet?
 
Men gud så dåligt. Bilden ska godkännas, eller ”underkännas”, på plats. Ni ska få besked på plats. Det går sällan ta perfekta bilder på barn, men så länge ögonen syns tydligt (och inget ”störande” är med på bild) ska det inte vara några problem. Väldigt tråkigt att det uppenbarligen inte görs på samma sätt för alla handläggare. 🤷‍♀️ Också dåligt att erbjudandet om nationellt ID-kort inte kom upp.

Ja alltså, det var så sjukt stressigt så jag förstår att det blev skit. Det var en riktigt dålig bild, och jag vet inte om hennes kläder täckte halsen eller liknande, för hon som fotade henne i fredags var otroligt noga med att inga kläder skulle täcka eller vara i vägen.

Ja, nu ska vi inte resa förrän i slutet av sommaren, annars kanske vi hade pratat om nationellt ID-Kort...
 
När jag ansökte senast så blev min namnteckning inte som jag normalt skriver, den blev väldigt olik (svårt att skriva på touchscreen när man är van vid papper) men jag sa tyvärr att jag var nöjd med den. Ångrade mig på vägen hem men då var det ju för sent.
Sen när jag hämtade passet och id-kortet så skulle jag ju skriva likadant. Gjorde så gott jag kunde.
Nu har har jag inga reseplaner men det kan väl bli problem om man t.ex. checkar in på hotell (ska man signera nåt då?) och namnteckningen inte är likadan som i passet?
Jag tror man signerar när man checkar in på hotell, och ja, det kan bli problem om namnteckningen inte stämmer överens, men behöver såklart inte bli det.
 
Jag har inte läst hela tråden, men brorsan som bor i England fick en tid på svenska ambassaden i Wien för att göra en passansökan. Där hade de informationen att en av passmaskinerna var trasiga, därav extra förseningar.

Detta hade jag inte hört något om i Sverige.
 
Nu skriver DN att polisen i Malmö har knappt 10 000 pass och id-kort som folk inte hämtat ut.
Alltså va? O_o
Tydligen har man tre månader på sig att hämta, sen makuleras de och man måste göra en ny ansökan.

Det är så jävla snåla tider för att hämta, iaf här. 12-16 på vardagar och man kan kan ju inte be någon annan. Jag har försökt komma ifrån jobbet i flera veckor för att hämta 😵‍💫
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 232
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 399
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
920
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp