Omplac.. på grund av tidsbrist.

Calazirya

Trådstartare
Varför?
Varför skaffar man sig en valp för att sedan inse att man inte har tid?.. Som vuxen borde man inse att man inte kan köpa en valp bara för att den är söt.
Varför sätter man sig inte in i hur det är att ha en hund?

Varför köper folk en ras som de inte klarar av ?
exempel: En Alaskan Husky i en 2:a ?? centralt utan möjlighet att utföra vad den är avlade till?

Man blir bara ledsen!

Finns säkert fler trådar om samma ämne, men jag satt och läste på annonssidan och kom fram till att de flesta som säljs är omplaceringar, unghundar!

Stackars djur!

( Tur att det finns seriösa människor som tar sig an omplaceringar och ger dem ett värdigt och kärleksfullt liv )
 
Håller med, det är för många hundar som blir omplacerade tidigt...
det är nästan så man undrar hur många av dessa människor som säljer valpen pga allergi som verkligen blivit allergiska.. :confused:

fast jag måste säga att jag tycker inte det är så farligt när folk som bor i lägenhet skaffar krävande hundraser, visst är det en fördel om dom bor på landet och har närmare till naturen men annars är det ju fullt möjligt att träna drag fasten man bor i stan.
 
självklart, beroende på vart i landet man bor :) det var mer ett exempel på en männsika som tyckte att en Husky var kul och cool, men h*n tänkte aldrig på att den är avlad till drag ?! Precis som att alla COOLA Killar ska ha en Pittbull som dom går ut med på stan ?!
 
För att folk verkligen inte fattar vilken tid det tar. Även om man bara snabbrastar hunden 4 ggr per dag så tar det TID!

Sen fattar folk inte vilket åtagande det är med valp/unghund. Alla kan inte vara ensamma 9 h per dag när människorna jobbar heltid. Alla andra gör ju så säger folk, men det är ju ingen garanti för att det skall fungera för alla...

En valp/unghund kan ju vara ensam väldigt begränsad tid. Folk tror att man är hemma under sommarlovet och sen klarar sig hunden själv typ.

Gissa om att jag skrämmer folk som är på väg att skaffa sin första hund. Helst om de tänker på en snygg Schäfer eller en cool Husky.

De behöver sin rasanpassade stimulans, de kan inte vara ensamma, de behöver röra på sig varje dag (mer eller mindre, men man kan ju inte hålla de stilla veckovis direkt) de måste uppfostras osv osv.

Hund blir ju en livsstil, man kan inte anpassa hunden efter sitt eget liv.
 
Jag är inte heller så nådig i mina uttal till folk som vill skaffa en ras för utseendes skull!

Synd att det inte finns fler som säger i från !
 
Precis av denna anledning säljer jag bara mina valpar till människor som jobbar hemma/ är pensionärer/ förtidspensionärer/ jobbar skift/ har t ex jordbruk/ har ett jobb där hunden kan få följa med osv. Önskar uppfödare kunde ta sitt ansvar bättre! Har bl a en kompis som föder upp huskeys och säljer till t ex heltidsarbetande människor i lägenhet... Efter något halvår brukar hunden ofta vara ute på omplacering igen.
 
tyvärr hamnar allt för många hundar i fel hem. Jag vet ett ungt par här i vår stad (19 år) De har skaffat sig en dobberman. Som de bussar på de människor de ogillar. En tjej var tvungen att åka in på sjukan efter att ha blivit attakerad! :mad:
usch jag blir ledsen och arg! :( Fast så här är det ju med alla djur...Endel får leva lyckligt i rätt hem en del inte.
 
Så gör vi också!

Och har dom jobb där dom ibland får rycka ut och jobba heltid så ska det finnas någon i närheten som känner hunden som kan hjälpa till då.
Vi har som krav att hunden som vuxen inte ska vara lämnad mer än 4 tim/dag regelbundet. Självklart får alla någon kris ibland där man kanske är borta längre.. Men ja, som grund ska dom kunna ha med hunden på jobbet, jobba hemifrån eller inte jobba alls.

Ur kullen vi sålde precis nu så åkte ena valpen till en underbar människa! Hon har slutat jobba nu för att skaffa hund. Hon köpte ett vinterbonat sommarhus, ska byta bil och tillbringa en del av vintern i Spanien när valpen är äldre eftersom det är en korthårig ras som fryser! :D

Hon har gjort om hela sitt liv för denna hund, och planerat allt helt perfekt! :) Såna människor bara älskar jag att ha som valpköpare.. Hon ringer ofta (Vi sålde valpen i Torsdags) och berättar vilka bus hon hittar på, vad hon lärt sig och sånt :bow:
 
Jo, jag förstod va du menade :)
Det är tyvärr så att många inte begriper vad för typ av hund det är dom skaffar utan bara går efter utseendet.
 
Jag är en av dom som tar mig ann omplaserings hundar.Och förstår precis vad du menar.Jag har två omplaseringshundar nu.Båda blandras.Vilket faktiskt är det vanligaste hundar som plaseras om.Jag har en dam på 11 år och henne har vi haft i 6 år.Den andra vi har är en liten tik på 9 månader!Och hon kom till oss som 4 månader gammal pga att hon höll på att riva hemmet för damen som hadde henne.Damen hadde inte alls tänkt var det var för hund hon skaffat.När jag var där och tittade på valpen så stod hon på vardagsrumms bordet!Och var inte rummsren!Och tanten hadde dragit ner på hennes mat för att dämpa hunden som hon tykte var för livligJag tog över henne när hon var fyra månader! :smirk: :mad:Det är sorligt att folk inte tänker sig för när dom gör inköp av djur :mad: :mad: :mad:
Uppfödaren som den sistnämda hunden kom i från var inte seriös heller :(
Jag önskar att den oseriösa aveln upphör!Och jag anser även att den som säljer valpar och inte följer upp dem inte heller är seriös :devil:Visst kan man avla på bra hundar men jag tycker det är minst lika viktigt att man vet hur valparen får det och att de människor man säljer till verkligen är kapabla till at sköta och träna en hund...
 
Håller helt med trådskaparen! Själv har jag gjort ett aktivt val, om jag vill ha hund (ska dessutom köpa en till nu) och häst, kan jag inte jobba heltid. Därför ska jag bara jobba halvtid eftersom jag är priviligerad nog att ha råd med det. Om jag och min man skulle jobba heltid, skulle SJÄLVKLART våra hundar vara på ett bra hunddagis! Jag fattar inte hur folk kan lämna sina hundar timme efter timme...När folk frågar mig om råd om de ska köpa hund, talar jag om att HELA livet måste anpassas efter hunden. Har man tid att inte bara gå ut med hunden utan att träna den också?? En hund ska lekas med varje dag tex!
Suveränt med seriösa uppfödare! :bow:
 
:bow: för att det finns sådana som du !!

Uppfödaren till min hund ( renrasig med stam ) följer endast upp valpar som tillför hennes kennel något ( utställning ) Andra struntar hon i :devil: Vet fler som jag pratat med som upplevt samma sak som jag.

Inte för att jag vill att hon ska ha med min hund att göra ( han är livrädd för henne )

Man borde lyfta fram seriös avel och förbjuda oseriös avel !( det är ju lätt att säga, men svårt att genomföra.. )
 
Nåja, nu ska man inte hårdra alla. Familjeförhållandena och hela livet kan ju faktiskt ändras i ett naffs...som man kanske inte hade en aning om när man skaffade valpen eller hunden. Vadå sibiern Huskey...Golden/labbe/tax/pudlar tex är ju jakthundar...varför får man ha sådana som familjehundar då ??? Hur många jagar egentligen med dessa ?? Utför merparten av våra familjehundar det syfte dom egentligen är avlade för ? Näe. Tycker du dömer lite väl snabbt.
 
Är det rätt? Är det rätt att merparten av alla Goldens inte får jaga bara för att de flesta INTE gör det? Nä det är det inte.
 
Som Tippan skriver, gör saken att de flesta inte använder Golden till jakt idag det mer rätt att köpa en Golden för sällskap?

Och det ÄR en väldigt skillnad på att ha en Husky hemma i lägenhet och bara använda som sällskap än en Golden!! Och dessutom var det inte det som var själva pointen( om du läser ) utan att folk skaffar valp pga utseende och inte efter ändamål!
 
Fast det är väldigt många som har problem med sina Reterievers... Att de dessuomt blir sämre och sämre i mentaliteten gör ju inte heller saken bättre. När man bara avlar på utställingsmeriter så tenderar hundarna att bli hårdare och stökigare, inte alls som en Reteiver skall vara.

Jag var precis ut med min lilla unghund *pust* Jag blir helt svettig bara av att se henne kuta. Hon springer som att hon har eld i baken och skuttar och far som ett jehu. Sorry, men jag skulle aldrig rekomendera mina Labradorer till en barnfamilj ;)

Jag tror att man får lika mycket problem som med en Husky, bara det att de visar sig annorlunda. En Retriever biter sönder och förstör saker och drar en jävla massa i kopplet och är stört omöjlig att träffa andra hundar med. Så det påverkar vardagslivet väldigt väldigt mycket...

Mina bekanta har en Malamut som sällskap och de kämpar verkligen för att ge henne all den motion hon vill ha. De kan vara ute flera timmar på vardagarna och nästan hela dagarna på helgerna. Sen har de en gård hon kan ligga ute på hela dagarna. Tyvärr är hon elak som fan mot folk och andra hundar. Usch. Tyvärr vill hon inte dra, därför har hon fått omplaceras.
 
Hmm, min äldre bror hade en Malamute hon var också elak ! Nu har han en Alaskan Husky, dom bor i Åre så den hunden får verkligen arbete med vad den är avlad till.

så klart det visar sig på Retrivers också, och det du poängterade med dragandet kopplet stämmer väldigt bra .
( Man ser det rätt ofta )

Det är svårt med hundar och det är svårt att hitta en ras som passar!

Min nästa hund ska INTE vara avlad för jakt ( mindre instinkt ) Brukstyp ... :confused:
 
Jag håller helt med.
Jösses så många labbar jag träffar som inte får utlopp för sin energi på rätt sätt.
Har en granntant som har en 1 1/2 år gammal hane, han är så jobbig att inte ens jag vill stöta på honom i skogen.
Synd är det, han verkar vara en hund med god potential.
Lustigt att folk ser dem som sällskapshundar i så hög grad.
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund Detta kanske har varit uppe här innan, men alltså... Alla dessa hundar som säljs på Blocket, vart tar dom vägen? Finns det verkligen...
Svar
8
· Visningar
2 941
E
Övr. Hund Har suttit lite på blocket och kollat.. Blir så ledsen och arg när man ser alla dessa omplaceringshundar. 95% av dom är blandraser...
2
Svar
20
· Visningar
1 887
Senast: Duvan
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 745
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp