Bukefalos 28 år!

Omräkning av energi och protein i Spiller's Happy Hoof

Iser

Trådstartare
Ni som fodrar med Spiller's Happy Hoof, vilka värden räknar ni på när ni gör foderstat. Överallt hittar jag bara värdena som står på hemsidan:

Digestible Energy (MJ/kg) 8.8
Oil (%) 4.0
Protein (%) 8.0
Fibre (%) 25.0
Starch (%) 4.0
Vitamin A (iu/kg) 10,000
Vitamin D (iu/kg) 1,500
Vitamin E (iu/kg) 200
Selenium (mg/kg) 0.1
Copper (mg/kg) 15.0
Zinc (mg/kg) 100

Hur räknar jag om detta till svenska enheter?

Någon som vet hur mycket socker det innehåller?
 
Sv: Omräkning av energi och protein i Spiller's Happy Hoof

Digestible Energy (MJ/kg) 8.8 7,6 MJ
Oil (%) 4.0
Protein (%) 8.0 68 gr smb rp
Fibre (%) 25.0
Starch (%) 4.0
Vitamin A (iu/kg) 10,000
Vitamin D (iu/kg) 1,500
Vitamin E (iu/kg) 200
Selenium (mg/kg) 0.1
Copper (mg/kg) 15.0
Zinc (mg/kg) 100


Uppgifter från svenska foders hemsida!
 
Sv: Omräkning av energi och protein i Spiller's Happy Hoof

Digestible Energy (MJ/kg) 8.8 7,6 MJ

Protein (%) 8.0 68 gr smb rp

Uppgifter från svenska foders hemsida!

Det skulle vara intressant att veta hur Svenska foder har kommit fram till dessa värden! Jag misstänker att dom bara har tagit ett värde “ur tomma luften”!

Förmodligen har dom läst följande mening i Rundgren/Plancks bok: “I genomsnitt för en hästfoderstat räknar man med att den omsättbara energin är 86% av den smältbara.”

8,8 x 0,86 = 7,6 MJ

Det värde som Rundgren/Planck anger är dels endast ett ungefärligt värde, dels avser det hela foderstaten och inte ett enskilt foder. Om man läser vidare i Rundgren/Plancks bok så kan man läsa att “Skillnaden mellan värdena för enskilda fodermedel kan vara både mindre och större. Motsvarande siffra för kraftfoder är över 90%, medan den för fiberrikt grovfoder kan gå ner mot 80%.”

Jag skulle kontakta Svenska foder och fråga hur dom har kommit fram till dessa värden innan jag använde dem i en foderstatsberäkning.
 
Sv: Omräkning av energi och protein i Spiller's Happy Hoof

Från säcken: 4% stärkelse (starch) och 5% socker (sugar).
 
Sv: Omräkning av energi och protein i Spiller's Happy Hoof

Tack för era svar, även om jag inte blev jätte mycket klokare.

Jag har nu tittat lite på D&H's Safe & Sound också, som känns som ett väldigt likvärdigt foder. Fast det är ju svårt att säga egentligen, för det finns oerhört lite info att hitta om dessa foder på nätet - i alla fall på svenska.

Nu har jag samma fråga om detta foder. Tänkte kolla här först om någon kan innan jag startar en helt ny tråd. Det finns ju många trådar om D&S redan, har dock inte lyckats hitta analysvärden och innehåll i någon av dom.

På Brogården's hemsida står så här:

http://www.brogaarden.se/dodson-horrell/hast/fritid/vilalattfodda/safe-sound

Men det är ju samma fråga där, vilken måttenhet det är.:confused:

Jag är väldigt förvånat att svenska foderförsäljare, som tar importerar foder, inte själva har större intresse av att veta innehållet i det dom säljer.
 
Sv: Omräkning av energi och protein i Spiller's Happy Hoof

Det är fel värden man angett där, 85 g protein och 8 MJ. På D&H hemsida så anger man 8% råprotein och 8,5 MJ.
Men det är råprotein man anger och inte smältbart.
 
Sv: Omräkning av energi och protein i Spiller's Happy Hoof

Förmodligen har dom läst följande mening i Rundgren/Plancks bok: “I genomsnitt för en hästfoderstat räknar man med att den omsättbara energin är 86% av den smältbara.”

8,8 x 0,86 = 7,6 MJ

Det värde som Rundgren/Planck anger är dels endast ett ungefärligt värde, dels avser det hela foderstaten och inte ett enskilt foder. Om man läser vidare i Rundgren/Plancks bok så kan man läsa att “Skillnaden mellan värdena för enskilda fodermedel kan vara både mindre och större. Motsvarande siffra för kraftfoder är över 90%, medan den för fiberrikt grovfoder kan gå ner mot 80%.”

Men då kan man alltså göra en hyffsad uppskattning av ME i kraftfoder genom att multiplicera DE med 0,9? Givet att man inte ger några enorma mängder kraftfoder så blir ju felet sätt till den totala foderstaten ganska litet.

Finns det några bra formler för att uppskatta smältbart råprotein, eller skiljer det sig för mycket mellan olika fodermedel? Isåfall borde det väl ändå gå att göra en (grov) uppskattning utgående från huvudingredienserna i fodret? (T.ex. ger jag kwikbeet och har gjort antagandet att förhållandet råprotein/smältbart råprotein borde vara ungefär samma som för betfor.)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Analysen i år är så dålig att jag funderar på om det blivit något fel. :crazy: Samma bonde, samma fält, samma lab (fast annan...
Svar
5
· Visningar
1 127
Senast: Fille
·
Foder & Strö Fick dessa värden av en återförsöljare för Dodson Horrel Foalcreep Analytical Constituents: Crude Protein 18.0% Crude Oils &...
Svar
2
· Visningar
795
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
17 808
Senast: spaderÄss
·
O
Foder & Strö Hur får jag till en bra foderstat utan hö/silage som bas? Det jag har tillgång till är hackad halm (havre).. Bor i Israel och pga...
Svar
3
· Visningar
888
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp