omskärelse...

Jag vet inte.

Religionsfrihet är viktigt. Judar och muslimer pratar ju om omskärelsen som ett tecken på förbundet med gud.

Omskurna män verkar inte missnöjda, mig bekant.

Jag befarar alltid i såna här frågor, att bakomliggande motiv handlar om svårigheter för en vit majoritetsbefolkning att hantera islam och invandrin etc.

Om det kom en stor rörelse eller röst av omskurna män, som var mot det, skulle jag lyssna på dem.
Om du befarar att Centerfolket har svårigheter att hantera muslimer och judar får du nog tänka om. Det strider mot alla djupare instinkter hos en centerpartist :)

Vad det kan leda till hos andra är en värre fråga. Jag inser att det lätt kan späda på främlingsfientlighet.

Och visst finns det gott om negativa vittnesmål från män?
Måste det vara en massiv rörelse för att du ska tro på det? Räcker det inte med att det finns många män som berättar om negativa följder? :confused:
 
Jag vet inte.

Religionsfrihet är viktigt. Judar och muslimer pratar ju om omskärelsen som ett tecken på förbundet med gud.

Omskurna män verkar inte missnöjda, mig bekant.

Jag befarar alltid i såna här frågor, att bakomliggande motiv handlar om svårigheter för en vit majoritetsbefolkning att hantera islam och invandrin etc.

Om det kom en stor rörelse eller röst av omskurna män, som var mot det, skulle jag lyssna på dem.

Det finns jättemånga män som är missnöjda med att ha blivit könsstympade. Det finns en rörelse också, om den ör stor får du bedöma själv.

http://norm.org/
 
Religionsfrihet i all ära, men just Frihet antyder ju att det är någonting man får välja själv. En kyrka eller tro kan man lämna bakom sig - en permanent stympning är där hela livet.
Jag blev indöpt i svenska kyrkan efter påtryckningar från svärföräldrarna och har numera lämnat kyrkan, det har givetvis inte satt några spår men min mor har ändå lite snett bett om ursäkt för att hon inte stod på sig och väntade. :heart
 
Räcker det inte med att en enda vuxen man önskar att det var ogjort?
Jag vet inte.

Jag önskar att jag hade sluppit växa upp i Småland. Men jag tycker inte att man ska förbjuda folk att bo med sina barn där.

Usel jämförelse, jag vet. Vad gäller omskärelse, vet jag inte.

Det enda jag vet är att jag har problem med att ett vitt majoritetssverige är så upptaget av de frågor som pekar ut invandrargrupper.
 
Om du befarar att Centerfolket har svårigheter att hantera muslimer och judar får du nog tänka om. Det strider mot alla djupare instinkter hos en centerpartist :)

Vad det kan leda till hos andra är en värre fråga. Jag inser att det lätt kan späda på främlingsfientlighet.

Och visst finns det gott om negativa vittnesmål från män?
Måste det vara en massiv rörelse för att du ska tro på det? Räcker det inte med att det finns många män som berättar om negativa följder? :confused:
Jag befarar att exakt alla vita svenskar har såna problem. Medvetna eller omedvetna. Jag vet inte om jag är svensk, men jag är helt klart vit nog för att ingå i den där problematiska gruppen. Du också.

Resten: jag vet inte.
 
Jag vet inte.

Jag önskar att jag hade sluppit växa upp i Småland. Men jag tycker inte att man ska förbjuda folk att bo med sina barn där.

Usel jämförelse, jag vet. Vad gäller omskärelse, vet jag inte.

Det enda jag vet är att jag har problem med att ett vitt majoritetssverige är så upptaget av de frågor som pekar ut invandrargrupper.
Men det vita majoritetssverige kan ju heller inte bortse från frågor bara för att de handlar om invandrargrupper?
 
Tycker absolut att det ska förbjudas men vet samtidigt om att det förmodligen inte kommer göra någon skillnad. De lär bara åka till ett land där det är lagligt att utföra det och få det gjort där :(
 
Läste precis att centerledaren Annie Lööf, som jag tolkar henne, inte har för avsikt att följa stämmobeslutet: "Det här är inget som vi kommer att skriva riksdagsmotioner om, säger Annie Lööf " [Dagen].
 
Fast jag tycker att man spelar folk med SD:s bevekelsegrunder lite i händerna om vi ser detta som en fråga som handlar om invandrargrupper. Det är väl en fråga som handlar om barns rättigheter?

Först och främst handlar det väl om barns rättigheter i förhållande till religion?

Ja, vi har religionsfrihet. Men när det inskränker på barns rättigheter att bestämma över sin egen kropp? Nej tack!
 
Jag är helt emot det. Det är för mig helt obegripligt att det är tillåtet. Jag tycker det är vansinnigt att göra icke nödvändiga ingrepp på små barn.

Jag skulle kunna tänka mig 15års gräns, då bedöms man ju vara såpass vuxen att man får ansvara för sina handlingar inför lagen.
 
Jag tycker själv att det är svårt, religionsfrihet är å ena sidan väldigt viktig men å andra sidan så kan jag tycka att barnperspektivet väger tyngre (eller djur, andra religiösa grupper, eller HBTQ eller kvinnors rättigheter för att bredda lite eftersom det inte är helt ovanligt att diskutera religionsfrihet i samband med att någon annan måste tolerera en eventuell kränkning).

Att skilja på religion från saker som politik, kultur och tradition är en ganska sekulariserad vana att syssla med så jag har full förståelse för att personer som kommer från ett sammanhang med omskärelse kan ta väldigt illa vid sig och uppleva att det är en attack på hela existensen. Jag har efter att ha studerat religion på universitetsnivå en relativt komplicerad syn på vad som är ok att göra i religionens namn och vad individen kan samtycka till där jag själv inte riktigt bestämt var jag står. Däremot så kan jag tycka att det är viktigt att ge barnen en röst.

Min upplevelse är att det har kommit mer och mer rapporter om män som fått problem efter omskärelse under det senaste decenniet, även om risken för att drabbas för väldigt allvarliga biverkningar är liten och många är nöjda med resultaten. Det här verkar vara en relativt balanserad BBC artikel trots att den delvis tar avstamp i en ung man som suiciderade efter en delvis medicinskt motiverad omskärelse och det nämns en del fall där barn dött, även efter att läkare omskurit men som även innehåller en saklig intervju med en välkvalificerad urolog https://www.bbc.com/news/uk-england-47292307

Jag kan nog också, delvis, känna samma skavighet som @Petruska beskriver över att majoritetssamhället lägger sig i minoritetsgruppers normer och traditioner. Därför tror jag att det kan vara viktigt att arbeta med personer som har en bakgrund i en tradition där manlig omskärelse är vanligt (enligt artikeln jag länkade så är ca 95% av männen i Nigeria, 75,5% i USA och 60% av männen i Australien omskurna, så det är inte bara i primärt judiska och muslimska sammanhang det är väldigt vanligt). För den som är religiös är det troligen en ännu skam och tabu att prata om biverkningar.
 
Individens rättigheter och i det här fallet barnet går alltid före religionsfrihet. Frihet att utöva sin tro gäller bara i den utsträckning det inte tvingar andra eller inskränker på andras rättigheter. Annars hamnar man i mycket farlig situation där man kan motivera väldigt mycket hemskheter med religion för religionsfrihet är inte begränsat bara till abrahamitiska eller etablerade religioner utan även nya och okända.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 497
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 316
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp