Onödiga prylar i hästvärlden?

Bukefalos 30 år!

Kom på en till; KÄKREM!

Om man ska tro en viss dyr hemsida vars träns ofta saknar käkrem så uppfanns denna rem för att kunna hindra motståndare vid krig att rycka av hästens träns. Men om det ens ska fungera så behöver käkremmen spännas bra mycket hårdare än vad vi gör idag.

Och ja, hur ofta har käkremmen verkligen räddat tränset från att åka av över öronen när ryttaren trillat av framåt vid exempelvis vägran i hoppning? Vilket ju är den moderna anledningen till att käkremmen finns. Ibland kanske, men oftast inte.
Jag som har en häst som gärna kliar sig bakom öronen med frambenet har flera gånger räddats av käkremmen.

Jag minns en som gick med snodd på min ridskola, möjligen två men aldrig de andra, sent 90-tal.
Jag vet dessvärre en ridskola i Lund där ALLA hästarna och ponnyer går med snodd. Utan undantag. Dessutom är hästarna och ponnyer hårt insända.

Bodde under några år i Lund nära denna ridskola. Funderade på att börja rida där och kollade på några lektioner. Då jag bodde i närheten promenerade jag också ofta förbi ridskolan.

Alla hästarna och ponnyerna gick med snodd hela tiden, utan undantag.

De skrittade fram med snodden lös. Sen gjorde alla halt och ridläraren drog åt snodden hårt på alla hästarna och ponnyer. I slutet av lektionen gjorde alla halt igen och ridläraren spände ut snodden.

Även vid hoppning red samtliga fram på snodd, sen togs den bort under själva hoppningen, om hindren var högre. Sattes på igen efter hoppningen. Vid lägre hinder var snodden på hela tiden.

Jag behöver väl knappast säga att jag inte började rida på den ridskolan...

Jag vet dessvärre en ridskola i Lund där ALLA hästarna och ponnyer går med snodd. Utan undantag. Dessutom är hästarna och ponnyer hårt insända.

Bodde under några år i Lund nära denna ridskola. Funderade på att börja rida där och kollade på några lektioner. Då jag bodde i närheten promenerade jag också ofta förbi ridskolan.

Alla hästarna och ponnyerna gick med snodd hela tiden, utan undantag.

De skrittade fram med snodden lös. Sen gjorde alla halt och ridläraren drog åt snodden hårt på alla hästarna och ponnyer. I slutet av lektionen gjorde alla halt igen och ridläraren spände ut snodden.

Även vid hoppning red samtliga fram på snodd, sen togs den bort under själva hoppningen, om hindren var högre. Sattes på igen efter hoppningen. Vid lägre hinder var snodden på hela tiden.

Jag behöver väl knappast säga att jag inte började rida på den ridskolan...
usch vad dåligt! Låter som ett skitställe ur det anseendet

Väldigt många bett, nosgrimmor och benskydd är helt värdelösa.
Gillar inte grejen med stora spännen eller dinglande smycken på tränset, verkar skitirriterande för många hästar.

Ridstrumpor är suveräna om man har egenheten att strumpor alltid kasar ner när man går, och om man lätt får skav på skenbenen av ridbyxor och stigläder. (Jag kan få skav trots stövlar, har världens mest skavkänsliga hud. :down:)

Ridjackor och västar tycker jag ofta är super, använder till största del ridjackor även utanför stallet! Många fickor, ofta bra placerade reflexer, och det går att få passform som har utrymme för rörelse utan att sitta som en säck. :love:
Tips: fotbollsstrumpor. Höga. Inga mönster där det börjar slitas. Tajta nog att hålla kvar ett benskydd

Kom på en till; KÄKREM!

Om man ska tro en viss dyr hemsida vars träns ofta saknar käkrem så uppfanns denna rem för att kunna hindra motståndare vid krig att rycka av hästens träns. Men om det ens ska fungera så behöver käkremmen spännas bra mycket hårdare än vad vi gör idag.

Och ja, hur ofta har käkremmen verkligen räddat tränset från att åka av över öronen när ryttaren trillat av framåt vid exempelvis vägran i hoppning? Vilket ju är den moderna anledningen till att käkremmen finns. Ibland kanske, men oftast inte.

Jag har islandshästar och gissningsvis 90% av alla "islandsträns" saknar käkrem. Och vi klarar oss finfint ändå - hoppar dock inte och är inte ute i krig heller! :D

Fattar nog inte. På vilket sätt skulle fotbolsstrumpor vara bättre? Min uppfattning är att de brukar vara lite tjockare?

Själv har jag övergått till att använda stödstrumpor eftersom jag svullnar och annars inte kommer i ridstövlarna😅
De slits inte lika illa (å andra sidan red jag en del distansritt - fotbollsstrumpor gav lite stöd och höll ritt efter ritt - vilket ridstrumpor (de där tjusiga rutiga) inte gjorde)

De slits inte lika illa (å andra sidan red jag en del distansritt - fotbollsstrumpor gav lite stöd och höll ritt efter ritt - vilket ridstrumpor (de där tjusiga rutiga) inte gjorde)
Aha. Har aldrig upplevt att ridstrumpor slits så mkt men jag rider iofs alltid med stövlar om jag ska göra mer än skritta ut typ. Nuförtiden finns det ju dessutom ridstrumpr i alla möjliga material och utformningar, de rutiga är väl inte så vanliga längre..

Käkrem är helt onödigt, har haft en häst där tränsen gärna gled av och ingen käkrem hjälpt till där oavsett hur hårt den spändes... En annan onödig grej är snokremen. Behöver hästen det stödet tycker jag att en remont grimma är bättre.

Den lilla ryktborsten som bara är för huvudet, pannborste.
1771662096266.webp

Snokrem. Har sjuttielva liggandes hemma eftersom jag aldrig fattat poängen med dessa, bara ett spänne till att knäppa ju? Använder sällan nosgrimma öht, men ibland vill jag ha det för att det är snyggt 🙈

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka