Onödiga tillägg i foderstaten..?

S

Silly

Har funderat på att ge pållen min lusern och linfrö men nu räknade jag lite på foderstaten och hon behöver enligt Hippocampus i princip bara ensilage och mineral. Ska jag ge lusern endå? Behöver bygga muskler, har aldrig använt lusern förut (soja) och hon har inte haft särskilt mycket muskler på tre år. Min tränare föreslog lusern och olja men behöver jag verkligen ge det nu? Vet att det är bra med så mycket grovfoder som möjligt men det är så inpräntat att man ska ge kraft oxå (eller pelleterat grov) att jag blir osäker på om hon verkligen klarar sig med bara ensilaget (värden: TS 67%, 6,4 MJ/kg foder, 41 g protein/kg foder). Ska jag förlita mig på att ensilaget räcker eller är lusern, linfrö eller olja någon form av mirakelfoder som verkligen bör provas?

/Silly
 
Sv: Onödiga tillägg i foderstaten..?

Jag tycker definitivt att du ska lyssna på din tränare. Du sa ju att hästen inte haft så mycket muskler på tre år, då kanske något behöver göras. Man kan inte lita blint på foderstater. Hästar är individer och två halvblod i samma storlek och samma ålder kanske inte alls behöver samma mängd foder. Jag själv tycker att lusern är mycket bra när det gäller att bygga upp muskler.
 
Sv: Onödiga tillägg i foderstaten..?

Hur har ditt hö/silage varit de tidigare åren då?
Hästen kan ha behövt dessa tillägg tidigare år men inte nu.
Eller så lyckas inte hästen tugga i sig vad den behöver och måste få ett mera näringstätt foder.
Kolla tänderna och mät hur mycket hästen får i sig.
Och så titta slutligen på hästen.
Ser den ändå ut att behöva mera, ge den mera.
 
Sv: Onödiga tillägg i foderstaten..?

Vi har haft oanalyserat hö alla år, första gången vi använder ensilage och första året jag räknat ordentligt på foderstaten. Nu har hon gått på 9 kg ensilage, 1-3 dl soja, mineral och betfor i över en månad utan någon skillnad, magen har blivit lite mindre men inga muskler. Hon går inte sådär övermycket, blir svettig två pass i veckan, resten blir vila eller lätt ridning.

Tänderna var det väl 2 år sen vi kollade sist så det är väl dags igen... Grejen är att jag haft henne på väldigt proteinrik foderstat utan resultat tidigare.

Tror jag köper lite lusern och ser vad som händer..
 
Sv: Onödiga tillägg i foderstaten..?

hejsan hej..

Jag tror nog att lite lucern kanske hade gjort sig bra hos din häst.

jag har oxå räknat på samma programm som du har gjort och mitt hbl som är lite för tunnt ska ha 1½-2kg kraft groov 90 och ca 8kg hö enligt det programmet, men det känns som väldigt lite hö!! det känns som väldigt lite alltihop, så jag kommer ringa kraft o be dom räkna åt mig i stället. visserligen har ja ett bra hö på TS på 84 MJ på 8.8 och smrp 85/kg foder men ändå så känns det inte riktigt bra.

hmm.. ett rent pussel det där..
 
Sv: Onödiga tillägg i foderstaten..?

Jag tror snarare att det är brist på total mängd MJ.
Om energin inte räcker så tas den från muskulaturen.

Mera mat, mera näringstät mat.
Och så noga med selen, E-vitamin och B-vitamin.
I ett uppbyggnadsskede så är lusern ett utmärkt foder.
Och oljan är bra för att få upp energimängden så att proteinerna kan bygga i stället för att brännas upp.
 
Sv: Onödiga tillägg i foderstaten..?

Jag tror snarare att det är brist på total mängd MJ.
Om energin inte räcker så tas den från muskulaturen.

Mera mat, mera näringstät mat.
Och så noga med selen, E-vitamin och B-vitamin.
I ett uppbyggnadsskede så är lusern ett utmärkt foder.
Och oljan är bra för att få upp energimängden så att proteinerna kan bygga i stället för att brännas upp.


du har pm!:)
 
Sv: Onödiga tillägg i foderstaten..?

b-vitamin är det väl bara hårt arbetande hästar som har brist på?

det där med att det tas från muskulaturen har jag aldrig tänkt på. blir mer mat från och me nu =)

Tack för alla svar:)
 
Sv: Onödiga tillägg i foderstaten..?

Det verkar vara ett kanon grovfoder som du har fått tag i! Var glad!;) Det din häst behöver nu för att bygga muskler är troligen den jobbiga faktorn...mer träning:angel: ;) .

SaraXX
 
Sv: Onödiga tillägg i foderstaten..?

Haha, antagligen.. Synd bara att det är så förbannat lerigt och mörkt!!

Ang hur mycket hästen arbetar (det man fyller i i uträkningsprogrammen) kan man ta ett genomsnitt på hela veckan? Skiftar lixom mellan 1-2 timmars hård träning och vila eller 30 min slappridning..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 073
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 204
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 921
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 280
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

  • Hijabis i stallet!
  • Pivo
  • Nybörjarponny!

Omröstningar

Tillbaka
Upp