Ont i benet

Suck. Jag börjar tröttna på att ha ont.
Vi var i fjällen och vandrade i veckan. Jag kunde gå ungefär 50 meter i stöten, sen fick jag sätta mig och vila en stund. Nedför gick bättre, men uppför var fruktansvärt.

Jag pratade med en läkare i psykiatrin som trodde det kunde vara kroniskt kompartmentsyndrom.

Läste i min journal att läkaren jag träffade sist, för ca tre-fyra veckor sen, tyckte att jag skulle tillbaka till sjukgymnast. Det sa han inget om när jag var där. Då skrev han bara ut etoxicorb och Paraflex och skickade hem mig. Behöver jag säga att medicinen inte hjälpte ett dugg?

Jag ska ringa vårdcentralen igen imorgon måndag, boka en tid och försöka på något sätt få dem att förstå hur vansinnigt ont det gör.

Jag vet inte om sjukgymnastik kan hjälpa mer? Har provat diverse stretching (som jag fortfarande gör dagligen, trots att jag inte märker någon skillnad), lampor, TENS, vila, träning.. Jag har gjort specialsulor hos en expert, jag är noga med vilka skor jag har. Vad mer kan jag göra egentligen?
Då borde det ju finnas möjlighet till operation :up:
 
Jag ska bara få läkaren att gå med på att låta mig boka en tid till att börja med..

Har du fått testa gabapentin än? Det låter ju som om att det är dags. Vad jag förstår är det ju inget fel i att testa, även om biverkningslistan är ganska lång så är vi ju jäkligt många som blivit hjälpta av det.
 
Har du fått testa gabapentin än? Det låter ju som om att det är dags. Vad jag förstår är det ju inget fel i att testa, även om biverkningslistan är ganska lång så är vi ju jäkligt många som blivit hjälpta av det.
Nä, jag blir bara skickad mellan läkare och sjukgymnast utan att någon gör något..
 
Nä, jag blir bara skickad mellan läkare och sjukgymnast utan att någon gör något..

Fy fan vad surt alltså.......... fråga nästa gång om du inte kan få testa. Eller säg att du annars kommer att testa utanför läkarvården. Då kanske det blir fart på dem.
 
Fy fan vad surt alltså.......... fråga nästa gång om du inte kan få testa. Eller säg att du annars kommer att testa utanför läkarvården. Då kanske det blir fart på dem.
Jaa jag får prova nåt sånt. De ska ringa upp nu om en stund, jag får komma på nåt bra att säga.

Det är riktigt frustrerande att inte bli tagen på allvar. En sjukgymnast sa att jag haltar ju inte inte, så då kan jag inte ha så ont :mad:
 
Vad ska jag säga då? Jag blir ju bara bollad mellan olika läkare och sjukgymnaster..
Du ska givetvis inte säga till en läkare att du tänker ta narkotikaklassad medicin som ej är utskriven till dig.

Du kan säga att nu har du testat x antal gånger med sjukgymnastik, visa upp journalkopior från sjukgymnast och be dem att de remitterar dig till en ortoped för vidare utredning. Lägg tonvikt vid att du inte kan eller vill vara hemma från ditt arbete pga din värk i benet längre. Att benet gör det svårt att motionera och att du vill vara fysiskt aktiv för att må bra.
 
Du ska givetvis inte säga till en läkare att du tänker ta narkotikaklassad medicin som ej är utskriven till dig.

Du kan säga att nu har du testat x antal gånger med sjukgymnastik, visa upp journalkopior från sjukgymnast och be dem att de remitterar dig till en ortoped för vidare utredning. Lägg tonvikt vid att du inte kan eller vill vara hemma från ditt arbete pga din värk i benet längre. Att benet gör det svårt att motionera och att du vill vara fysiskt aktiv för att må bra.
Vad tror du jag har sagt? De har läst journalen hoppas jag. Där finns massor med besök hos läkare, sjukgymnaster, röntgen allt möjligt.

Jag sitter på kontor så jobba kan jag göra. Men jag kan inte gå, vilket de inte verkar ta på allvar. Jag blir nonchalerad och avfärdad, och skickas tillbaka till sjukgymnast eller läkare beroende på vilken jag såg senast.
 
Du ska givetvis inte säga till en läkare att du tänker ta narkotikaklassad medicin som ej är utskriven till dig.

Du kan säga att nu har du testat x antal gånger med sjukgymnastik, visa upp journalkopior från sjukgymnast och be dem att de remitterar dig till en ortoped för vidare utredning. Lägg tonvikt vid att du inte kan eller vill vara hemma från ditt arbete pga din värk i benet längre. Att benet gör det svårt att motionera och att du vill vara fysiskt aktiv för att må bra.

Jag tror att detta är sagt många gånger på två år.....tror du inte?

Man behöver ju inte blurra ut det som jag säger men man kan ju säga att man förstår att folk självmedicinerar när man inte får den hjälp man behöver.
 
Då har jag varit hos läkare igen. Han konstaterade att det inte finns nåt att göra 🤷‍♀️
Men jag ska få en remiss till nån slags artärundersökning. Vi får väl se om den visar nåt...

Ibland finns det kanske inte ngt att göra rent krasst men har du fått ngn slags diagnos? Eller förklaring till de problem du har?
 
De har typ uteslutit propp och tumör. Det är ju bra men det finns ju mer som kan vara fel. Typ kompartmentsyndrom, men det ville läkaren inte kolla.
 
Du har inte nära till nordvästra skåne? Här finns en fantastisk kinesiolog som folk åker 10 mil för. Hon hjälper också patienter på sjukhuset.
Mjo, ett tiotal mil. Inte läst så mycket om just kinesiologi, det verkar inte så seriöst alla gånger. Men jag tar gärna emot tips på duktiga utövare!
 
det finns ju mer som kan vara fel. Typ kompartmentsyndrom, men det ville läkaren inte kolla.

Kan bero på att det är väldigt ovanligt och att det -vid de få tillfällen någon ändå drabbas av kompartmentsyndrom- nästan uteslutande drabbar folk som idrottar och där någon muskel ökat i volym väldigt fort på kort tid.

Ibland får man inget entydigt svar angående orsak.
Frågan är väl mer vad -om något- som går att göra för att lindra denna ospecificerad smärta som du drabbats av.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 937
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp