Ont i fot vid vila.

Det är populärt att försöka få folk att tro att smärtan "bara satt sig i huvudet". Men man bör vara försiktig med sådant, det kan finnas en högst uppenbar fysisk orsak till smärtan. Även om den hållit i sig ett tag. Men ett poppis sätt för sjukvården att slippa ifrån problemet...
Jag för min del vet att det inte sitter i huvudet.
 
Om det inte gör ont när du använder foten skulle jag fortsätta använda foten.
Jag skadade min fot ordentligt en gång (trampad av häst) och det var smärtsamt i ca ett halvår. Men jag hade inte ont när jag använde foten och därför begränsade jag mig inte. Smärtan försvann trots detta till slut.
Smärta som varar mer än ett par månader är oftast neurologisk, dvs det finns inget fysiskt skäl för foten att göra ont men hjärnan lägger på en smärta för den agerar på felaktig information för att den tror att den behöver akta foten. Googla mindbody för mer information.
Så har du inte vrickat foten eller brutit nåt, vilket det inte låter som, så skulle jag inte vara rädd att använda foten.
Det där är ett missförstånd av vad neurologisk smärta är/kan vara. Den kan uppstå av många olika sorters rent fysisk skada i olika delar av nerven eller nervsystemet. En nerv som är klämd gör ont och det är nervsmärta, en nerv som tappat sitt yttersta hölje pga inflammation gör ont och det är nervsmärta. Att det sedan i vissa fall går att minska tex inflammation med hjälp av att reglera sitt autonoma nervsystem eller hormonutsöndring med meditation som så trendigt kallas mind-body-tekniker är en annan grej, men det betyder inte att skadan ”sitter i huvudet”.

Förlåt för OT.

TS jag hoppas du orkar vända dig till en fysio. Bara för att de inte kunnat hjälpa förr med annan skada, måste inte det betyda att det är kört med fysiohjälp för denna skada också.
 
Om det inte gör ont när du använder foten skulle jag fortsätta använda foten.
Jag skadade min fot ordentligt en gång (trampad av häst) och det var smärtsamt i ca ett halvår. Men jag hade inte ont när jag använde foten och därför begränsade jag mig inte. Smärtan försvann trots detta till slut.
Smärta som varar mer än ett par månader är oftast neurologisk, dvs det finns inget fysiskt skäl för foten att göra ont men hjärnan lägger på en smärta för den agerar på felaktig information för att den tror att den behöver akta foten. Googla mindbody för mer information.
Så har du inte vrickat foten eller brutit nåt, vilket det inte låter som, så skulle jag inte vara rädd att använda foten.
Så är det inte, det kan ibland bli en sk sensitisering som påverkar centralt men det är inte speciellt vanligt. Det sprider sig också till andra ställen isåfall. Det sitter inte i huvudet. Men däremot kan det ju bli sekundära problem om man pga smärta belastar fel under en längre period eller medvetet eller omedvetet inte tar ut förr rörlighet tex. Men så länge ts inte vet vad det är är det svårt för någon att ge råd. En del saker behöver belastas lagom och andra kräver kanske vila/avlastning.
 
Problemet är att det gör mer ont efter belastning.
Eller belastar gör jag ju. Står och går varje dag men efter jogg eller cykel så ökar smärtan trots att jag inte känner i stort sett ngt vid belastningstillfället.
Okej, jag läste att du inte hade ont när du belastar men att det gör ont vid vila. Det grundade jag mitt svar på.
Att smärtan ökar efter belastning är ju inte bra.
Har du fått foten röntgad? Kollat senor?
 
Så är det inte, det kan ibland bli en sk sensitisering som påverkar centralt men det är inte speciellt vanligt. Det sprider sig också till andra ställen isåfall. Det sitter inte i huvudet. Men däremot kan det ju bli sekundära problem om man pga smärta belastar fel under en längre period eller medvetet eller omedvetet inte tar ut förr rörlighet tex. Men så länge ts inte vet vad det är är det svårt för någon att ge råd. En del saker behöver belastas lagom och andra kräver kanske vila/avlastning.
Ja mycket svårt att ge råd. Läste inte hela tråden, utan grundade min tanke i att foten inte gör ont vid belastning men vid vila. Precis som min fot gjorde.
Den läkte ju snabbt, men gjorde trots det ont bra länge utan att funktionen påverkades.
 
Det är populärt att försöka få folk att tro att smärtan "bara satt sig i huvudet". Men man bör vara försiktig med sådant, det kan finnas en högst uppenbar fysisk orsak till smärtan. Även om den hållit i sig ett tag. Men ett poppis sätt för sjukvården att slippa ifrån problemet...
Jag skrev ju också att om foten inte är skadad. Jag antar att man efter tre månader med smärta fått foten undersökt?
 
Okej, jag läste att du inte hade ont när du belastar men att det gör ont vid vila. Det grundade jag mitt svar på.
Att smärtan ökar efter belastning är ju inte bra.
Har du fått foten röntgad? Kollat senor?
Jag blev inte beviljad röntgen utan hänvisad till fysio.
 
Ja mycket svårt att ge råd. Läste inte hela tråden, utan grundade min tanke i att foten inte gör ont vid belastning men vid vila. Precis som min fot gjorde.
Den läkte ju snabbt, men gjorde trots det ont bra länge utan att funktionen påverkades.
Funktionen påverkas ju egentligen inte. Kan springa utan att ha det minsta ont men det gör ont i vila efteråt. För mig är det ofattbart hur det kan vara helt smärtfritt vid belastning.
 
Jag blev inte beviljad röntgen utan hänvisad till fysio.
Okej! Så synd.
Men en fysio kan ju säkert hjälpa en del. Vad fick du för svar när du var där?
Jag träffade en fysio som hjälpte mig komma till rätta med mina knäsenor när jag gick med långvarig smärta i knäna. Superimponerad över kunnigheten! På mindre än en månad var smärtan borta.
 
Okej! Så synd.
Men en fysio kan ju säkert hjälpa en del. Vad fick du för svar när du var där?
Jag träffade en fysio som hjälpte mig komma till rätta med mina knäsenor när jag gick med långvarig smärta i knäna. Superimponerad över kunnigheten! På mindre än en månad var smärtan borta.
Har inte varit där.
Har varit där vid två andra tillfälle. En med varje fot efter benbrott. Olika brott pga olika saker. Men ingen gång har de kommit med ngt som hjälpt. De har inte haft i stort sett ngt att komma med.
 
Funktionen påverkas ju egentligen inte. Kan springa utan att ha det minsta ont men det gör ont i vila efteråt. För mig är det ofattbart hur det kan vara helt smärtfritt vid belastning.
Men det är inte ofattbart alls, finns en del problem som ger sådana symptom som man kan få hjälp av av en bra fysioterapeut, alla är inte bra dock. Är den man får inte kunnig nog så får man byta.
 
Men det är inte ofattbart alls, finns en del problem som ger sådana symptom som man kan få hjälp av av en bra fysioterapeut, alla är inte bra dock. Är den man får inte kunnig nog så får man byta.
Fast ingen verkar ju ha en aning om vad problemet är eftersom det inte alls gör ont vid belastning. Så det verkar ju ovanligt.
 
Fast ingen verkar ju ha en aning om vad problemet är eftersom det inte alls gör ont vid belastning. Så det verkar ju ovanligt.
Men du har ju inte gett det en chans ens med det här problemet? Och nej, det är inte ovanligt alls. Och som sagt, träffar du en som inte är duktig nog så får du be om att träffa en annan.
 
Har inte varit där.
Har varit där vid två andra tillfälle. En med varje fot efter benbrott. Olika brott pga olika saker. Men ingen gång har de kommit med ngt som hjälpt. De har inte haft i stort sett ngt att komma med.
Förstår!
Jag har också mycket dålig erfarenhet av vården och jag går inte dit igen om jag inte är döende. 🤣 Enda gången jag blivit imponerad var just den jag nämnde om knäna.
Så ibland träffar man rätt person.

Här får du väl avgöra om du vill söka hjälp med risk att få ett likadant svar som förgående tillfällen, eller hoppas att det går över på egen hand kanske med lite lågintensiv aktivitet under tiden. Kroppen är ju fantastisk på att läka!
 
Ingen har kunnat nämna ett enda problem och inte Google heller.

Nej för de verkar inte kunna fötter. Och vad skulle de kunna göra?
Men hur ska någon över nätet kunna berätta för dig vad du har för problem med foten? Och jo, dom kan kroppen bra och vad som påverkar vad, det är liksom deras jobb. Och vadå vad kan dom göra, dom kan hjälpa till med övningar och rörelser som påverkar åt rätt håll så att du tillslut kanske kan bli symptomfri vad det än är. Som sagt om den du får inte har erfarenhet och kunskap nog att hitta problemet så be om att få träffa någon annan.

Och det står visst i tråden vad det kan vara för ev fel, jag skrev i början av tråden vad som kan ge problem i vila men inte i rörelse tex.
 
Men hur ska någon över nätet kunna berätta för dig vad du har för problem med foten? Och jo, dom kan kroppen bra och vad som påverkar vad, det är liksom deras jobb. Som sagt om den du får inte har erfarenhet nog så be om att få träffa någon annan.
Nej fast om det inte är konstigt skulle ju ngn kunna räkna upp vad för diagnoser som passar med värk i vila och inget vid belastning. För jag hittar inte en enda som inte innefattar värk även vid belastning.
Det kom inte en fysioterapeut som jag är kompis med heller på.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 805
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
951
Senast: sassiball
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 325
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp