Ont i hjärtat - hypokondri

Saeta

Trådstartare
... det är säkert bara inbillning.
Men jag kan inte låta bli att bli uppjagad och rädd. Har vart så hela mitt liv.

Hur som helst. Jag fick ont i bröstet för ett tag sen (kanske 30-40 min sen). Det är inte ihållande utan det känns som att det är hjärtat som krampar. Nu kanske det inte är det, men det känns så. Inte att det tar dubbla slag utan att det bara liksom krampar. Sen släpper det och känns normalt för att sen komma någon kramp till. Och så har det hållt på. Jag har även en obehagskänsla i vänsterarmen. Som någon slags träningsvärk. Armen är kallare än resten av kroppen också. Men det kan lika gärna vara psykiskt. Hjärnan är ju bra listig...

Pappa är ju hjärtsjuk med jag vet inte vad. Han har opererats för en drös infarkter, hjärtflimmer och han har även en pacemaker.
Jag är ju på vårdcentralen relativt regelbundet och varje gång dom har lyssnat på hjärtat så har allt låtit bra. Jag har också bra blodtryck. Dom har aldrig hittat något fel på mitt hjärta och som yngre har jag också gjort en del EKG utan något fel eller något att reagera på, vad jag vet.

Jag vet ju att man ska ta hjärtproblem på allvar, men samtidigt kan det ju lika gärna vara ångest eller typ kramp i lungorna eller något annat. Muskeln runt hjärtat eller vad som helst. Men jag i min enorma oro tror alltid det värsta och tänker att jag snart kommer dö. Typ.

Ja, jag borde hellre ringa 1177 än att skriva en tråd här, men jag vill inte belasta dom samt skämma ut mig. Det enda dom kommer göra att troligtvis att säga att antingen ska jag bara stanna hemma och vila eller åka in till akuten. Och akuten avstår jag in i det längsta att besöka. Värre plats finns inte.
Någon kanske har en aning om vad det kan vara? Eller kan lugna mig, eller något.
 
Fast njää...? jag har haft så här förut och det har ju gått över, så det borde väl inte vara något då?
Ändå blir jag så rädd
 
Om du sitter med kramp i hjärtat och vänster arm känns konstig så ska du väl iaf inte sitta och starta en tråd om det på buke i första hand utan kontakta sjukvården pronto.
 
Jag har fått liknande under ångestattack, otroligt obehagligt, men ofarligt.
Men hjärtsmärtor ska tas på allvar, jag tycker du bör ringa 1177.

Ah, nu har inte jag någon ångestattack, men har haft tidigare och har ju då haft liknande smärta/obehagskänsla.
Känns som ångesten blir värre, att jag börjar få ångest på riktigt nu.

Har dock inte något annat symtom. Känner mig pigg i övrigt.
 
Om du sitter med kramp i hjärtat och vänster arm känns konstig så ska du väl iaf inte sitta och starta en tråd om det på buke i första hand utan kontakta sjukvården pronto.

Alltså det är inte ihållande och inte hela tiden. Jag har något obehag i armen, men det kan lika gärna vara något annat. Och oron gör väl sitt och späder på så det blir värre. Jag kan ju vara uppe och röra mig och jag kan använda armarna. Mår inte dåligt i övrigt.
 
@Saeta

Det skadar inte att ringa 1177. För din egen skull tycker jag du ska ringa. Dom tycker inte du är jobbig som "stör" dom. Det är deras jobb att hjälpa dig.
 
Tack, du har rätt. Det är nog så. Jag känner mig ivägen bara...
Nu har det gått över. Jag provade att andas och koncentrera mig på endast en fläck framför mig och konstigt nog släppte det i hjärtat/bröstet eller vart det nu var. Har fortfarande känningar i armen men det är mycket bättre. Det känns mer som träningsvärk i handen.

Kommer det tillbaka så ringer jag!
 
Ja, kommer det tillbaka ringer du bannemig direkt! :crazy:
Hjärt/Bröstsmärtor är allvarliga saker! :eek: även om det mycket väl kan vara ofarligt så är det inget snack om saken - hjärtproblematik ska uteslutas innan man avfärdar det som ångest.
Jag tycker absolut att du ska ringa 1177 nu ändå.
Nu har jag förvisso välkänt hjärtfel som de har stenkoll på - men får jag bröstsmärtor är det 112 som gäller - även om det senare visat sig vara "bara" ångest.
Jag hade inte chansat, speciellt inte om man befinner sig i riskzonen.
Övervikt, dåliga kostvanor, rökning, mediciner ,"förlamande" trötthet och hjärtfel i släkten är några exempel.
 
Jo förstår att det ska tas på största allvar.
Nu har jag kommit på vad det var som felades. Jag har glömt ta mitt Levaxin (för sköldkörteln) i tre dagar.
Fick veta att man kan få hjärtinfarkt av att inte ta den/sluta tvärt.
Det har lugnat sig rejält sen jag tog tabletten för typ... 2 timmar sen.
 
Ja. Om det nu gick över efter att du tog Levaxin, och du ännu inte åkt in så antar jag att det var därför du skrev hypokondri.
 
Jaha. Smärtorna kom tillbaka. Jag ringde 1177.
Hon sa att så länge jag liksom mår bra i övrigt så behöver jag inte göra något. Håller det i sig till imorgon så skulle jag kontakta vårdcentralen för att boka en tid. Det behöver inte vara hjärtat utan man kan även ha kramp i någon muskel (minns inte namnet) som sitter rumt omkring/bakom. Lungmuskel något kanske det var.
Hur som helst, eftersom jag även har hypo så kunde jag avvakta ytterligare, dessutom eftersom jag också glömt Levaxinet. Det känns så mycket lugnare nu när jag vet att det inte är så farligt som jag trodde.
 
Min fd sambo fick inflammation i någon muskel i bröstet. Det gav honom lite andnöd och ont i bröstet.

Min panikångest visade sig som bröstsmärta, kallsvettningar, kryp i ena armen och jag blev helt röd. åkte till akuten några gånger men var helt frisk.

När jag ringde min mamma i ett anfall tvingade hon mig att springa upp för trappen här hemma, när hon var kvar i luren. Eftersom inget blev sämre kunde jag också fatta att det bara var psykiskt. Det brukar bli värre när man väl har tänkt tanken också. Bara tanken "jag kan inte andas" kommer så kan man inte andas.

Med det sagt så ska man såklart ta symtom på allvar, men till slut känner man igen sina anfall.
 
Jag dyker ju en del och har man hypokondri och sen tar med Klaus ner i djupet, ja ni vet Klaus-stro fo-Bi så blir det inge bra alls. Jag har hjälpt en blivande dykare av med dom dumheterna en gång och han dyker fortfarande frekvent och har vidareutbildat sig inom dykeriet också.

Hur jag gjorde? Jo jag tog med honom på lite enklare grunda dyk och mer eller mindre tvingade honom att fokusera på knepiga uppgifter som att snickra form, koppla vrånga sjöledningar och sånt som man måste vara helskärpt för att fixa. I den situationen finns ingen möjlighet att känna efter hur kroppen ev. mår (den säger till själv om nåt är fel) eller oroa sig för vad som kan hända,,,,,,,men aldrig kommer att kunna hända.

Personligen känner jag inte efter ett skit hur jag mår eller inte mår, det överlåter jag åt reptilhjärnan att sköta, jag bara gnetar på med det jag vill göra och har inga begränsningar alls, kanske just därför att jag skiter i att känna efter.
 
Ja. Om det nu gick över efter att du tog Levaxin, och du ännu inte åkt in så antar jag att det var därför du skrev hypokondri.

Slarvar man med sitt levaxin åt ena eller andra hållet så kan det ge bröstsmärtor.

I längden kan hjärtat ta stryk.

Men det är oftast inte akut.

Mitt hjärta är väl undersökt då jag får ont när hypon strular. Innan jag fick levaxin hade jag ofta ont och ihållande.

Nu kommer det "bara" när jag slarvat ett tag.
 
Innan jag fick levaxin hade jag ofta ont och ihållande.

Oj, jag har ofta ont men har antagit att det beror på ångesten och inte funderat mer på det (mitt hjärta är dessutom ultraljudat för inte alltför länge sen av annan orsak). Men mina värden ligger ju "på gränsen till hypotyreos", kanske dax att ta ett snack med läkare om det... igen.
 
@lil-sis, aha har du också hypo? Pratade med fler om detta ikväll och tydligen kan det på lång sikt ge hjärtinfarkt.
Det är nog egentligen rätt logiskt om man tänker efter. Kroppen är ju van vid sitt hormon man tar, och slutar/glömmer man tvärt så får hjärtat jobba extra hårt = uttröttat = bröstsmärtor.

Skönt att inte vara ensam om detta, eller rättare sagt, skönt att det inte (oftast inte?) är akut, även fast det är väldigt obehagligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 352
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 642
Senast: Sel
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 909
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag har en lägre tid haft ont i vad jag tror är hjärtat. När jag sökte specifikt för att jag hade ont i hjärtat och tungt att andas för...
2
Svar
26
· Visningar
1 570
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp