Ont i hjärtat - hypokondri

@lil-sis, aha har du också hypo? Pratade med fler om detta ikväll och tydligen kan det på lång sikt ge hjärtinfarkt.
Det är nog egentligen rätt logiskt om man tänker efter. Kroppen är ju van vid sitt hormon man tar, och slutar/glömmer man tvärt så får hjärtat jobba extra hårt = uttröttat = bröstsmärtor.

Skönt att inte vara ensam om detta, eller rättare sagt, skönt att det inte (oftast inte?) är akut, även fast det är väldigt obehagligt.

Innan jag fick sambandet förklarat var jag förstås orolig men det började vid 18års ålder redan och då var jag vältränad så det kändes inte så troligt med akut sjukdom. Då hade jag ännu inte fått hypon konstaterad, jag misstänker att den triggades igång av min första oplanerade graviditet som sjuttonåring.

Sen jag fick levaxin som 27-åring (...) så har jag sällan ont och just nu visar alla prover på friskt hjärta.
 
@lil-sis, aha har du också hypo? Pratade med fler om detta ikväll och tydligen kan det på lång sikt ge hjärtinfarkt.

Gäller främst om man går omkring med överdosering av levaxinet och då pratar vi om i åratal alltså. Att missa levaxinet nån/några dagar ger inga hjärtproblem eller känningar från hjärtat. Det tar flera veckor innan hormonbalansen i blodet förändras vid ändring i doseringen. Likaså om man missar att ta tabletten nån/några dagar.
 
Gäller främst om man går omkring med överdosering av levaxinet och då pratar vi om i åratal alltså. Att missa levaxinet nån/några dagar ger inga hjärtproblem eller känningar från hjärtat. Det tar flera veckor innan hormonbalansen i blodet förändras vid ändring i doseringen. Likaså om man missar att ta tabletten nån/några dagar.

Du menar att hjärtinfarkt enbart kan inträffa vid överdosering av Levaxin och isåfall efter årtal av överdosering?
Jag tror det är väldigt individuellt. Och enligt mig själv och många andra hyposar jag pratat med så kan snabbt avslut/glömt medicin också ge hjärtproblem. Dock tror jag inte att mitt exempel (glömt 3 dagar 100mkg) gör så att man får hjärtinfarkt. Men däremot tror jag nog att kroppen säkert kan reagera om man slutar tvärt/glömmer.
 
Nej, det menar jag inte, men risken för att få hjärtproblem pga levaxinet finns inte för att man glömmer medicinen någon dag eller ens i någon vecka. Det krävs en långvarig överdosering för att risken för hjärtproblem ska öka drastiskt just pga levaxin enligt mina läkare.

Äter själv 300 mkg/va dag och 375 mkg/va dag sedan +20 år tillbaka i tiden och det har hänt när livet varit vidrigt stressigt att jag glömt att ta medicinen i flera veckor och det enda som händer och av läkarna förväntas hända är att symptomen kommer tillbaka, inte att jag ska få en hjärtattack eller ens är i närheten av att få en. Det är liksom inte det vanligaste som sker om man är i övrigt frisk och fri från hjärtproblematik.
 
Nej, det menar jag inte, men risken för att få hjärtproblem pga levaxinet finns inte för att man glömmer medicinen någon dag eller ens i någon vecka. Det krävs en långvarig överdosering för att risken för hjärtproblem ska öka drastiskt just pga levaxin enligt mina läkare.

Äter själv 300 mkg/va dag och 375 mkg/va dag sedan +20 år tillbaka i tiden och det har hänt när livet varit vidrigt stressigt att jag glömt att ta medicinen i flera veckor och det enda som händer och av läkarna förväntas hända är att symptomen kommer tillbaka, inte att jag ska få en hjärtattack eller ens är i närheten av att få en. Det är liksom inte det vanligaste som sker om man är i övrigt frisk och fri från hjärtproblematik.

"På sikt" antyder inte ett par dagars felaktig medicinering i min ordbok.

Halveringstiden för levaxin är ungefär 6dgr. Är man stabil i nivåerna märker man troligen ingenting på bra längre tid än så.

Jag har problem med att värdena fluktuerar ganska mycket på samma dos (senaste året har TSH varierat mellan 0.2 och drygt 4 på samma dos). När det far iväg så känner jag av smärta i hjärttrakten.

Än så länge är jag frisk men sett till släkthistoriken så ska jag vara vaksam och det är möjligt att det är just det som gör mig så känslig för nivåskillnaderna.
 
På sikt innebär långvarigt i min värld och som sagt långvarig under/överdosering av levaxin kan ställa till div problem, men hjärtattack är inte det första som händer för att man över/underdoserar några veckor/månader. Andra symptom kommer långt innan.
 
På sikt innebär långvarigt i min värld och som sagt långvarig under/överdosering av levaxin kan ställa till div problem, men hjärtattack är inte det första som händer för att man över/underdoserar några veckor/månader. Andra symptom kommer långt innan.

Men det är ju ingen i tråden som påstått att man får hjärtproblem på en vecka.

"hyposmärta" i hjärttrakten lär ju inte vara hjärtinfarkt i första hand och ingen här har sagt det heller.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 361
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 642
Senast: Sel
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 937
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag har en lägre tid haft ont i vad jag tror är hjärtat. När jag sökte specifikt för att jag hade ont i hjärtat och tungt att andas för...
2
Svar
26
· Visningar
1 572
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp