Öppen och ärlig diskussion om att gå ned i arbetstid vs. jobba heltid

Bukefalos 30 år!

Men gud en lön på 40.000:- kan väl inte anses vara låg? O_o
Jag vet att buke inte är representativt för befolkningen men inte ens här kan väl 40' vara en låg lön?

I övrigt köper jag att bara % av arbetstid inte ger hela bilden för hur framtiden blir.

Nej, det tycker inte jag heller att den är. Jag menar bara att i relation till den högre lönen så är den låg. (och exemplen är fiktiva!)

Jag är själv med min tvååring och jobbar 80% med kortare dagar. Har lite ojämnt schema så vissa dagar blir nära full dagar och andra är kortare. För mig är det ett helt annat liv de dagar jag hämtar vid 14-15 istället för 16-16.30, vi hinner stanna på lekplatsen, träffa kompisar eller bara leka själva en stund innan det är hela köret med middag och kväll. Hon är piggare och jag orkar ta mig mer tid och är lugnare i allt de dagarna. Förlorar ju skitmycket pengar, men det är så värt för mig att vi hinner göra sånt som vi gillar även vissa vardagar.

Hej!

Jag och min man diskuterar fram och tillbaka här hemma om att gå ned i arbetstid eller inte.
Våra barn är 4 och 6 år. Vi jobbar idag heltid och barnen går på förskola 7.15-16.00 mån-tors samt 7.15-13.00 fredag.
Den stora går i förskoleklass plus fritids samma tider.
Vi båda känner att barnen är helt slut när vi kommer hem på eftermiddagarna samt att det är så mycket tjafs och gnäll på dom. Det är svårt att få till en vettig kväll. Att de bråkar vet jag inte om det bara beror på trötthet men absolut att det finns med i ekvationen.
Mannen kunde justera sin arbetstid lite så han går hem 14.30 på torsdagar och hämtar direkt då så jobbar han in den timmen någon kvart här och där istället.

Jag skulle vilja höra era erfarenheter och hur ni tänkt/tänker kring heltidsjobb/deltidsjobb.
Hur ni tänkt kring förlorad inkomst och pension eller bara allmänna tankar.
Nu generaliserar jag men oftast är det kvinnan som går ned i tjänst och i vår familj om bara jag skulle gå ned i tjänst skulle det innebära att jag alltid får lämna och hämta vilket jag tycker skulle sätta stor press på mig.

Men jag vill gärna ha er input!

MVH
Vi har jobbat heltid båda två hela tiden (pappan tog långa sommarlov med fl fram till 4). Men, jag har alltid haft ett jobb med flexibla tider, även när jag har haft patientarbete på heltid har jag haft möjligheten att jobba mindre ibland och mer ibland. Barnets pappa jobbar egentligen bara 3 månader om året (2 veckor i taget dygnet runt) så i praktiken har barnet trots våra heltider sällan varit på förskola/fritids/skola mer än 8/dag. Nu styr jag min tid otroligt mycket själv och har som sagt ca 9 månader på mig att styra den medan 3 är mer låsta. Hade vi båda haft 8-16.45 jobb med krav på att det är den tid man jobbar och inget kan tas igen helger/kvällar så hade vi nog båda gått ner i tid.
Ibland tänker jag att det bästa jag gjort är att skaffa barn med en man där vi båda tjänar helt ok och ungefär lika mycket. Allt blir enklare när just den ekonomin inte spelar så stor roll..

På individuell nivå kan jag tycka att många kan hejda sig lite när det kommer till den ekonomiska hetsen. Man behöver inte göra karriär, tjäna mest och konsumera mest. De roligaste, och viktigaste, sakerna i livet är oftast andra saker, exempelvis barnen. Så jag tror att många som har den ekonomiska möjligheten skulle må bra av att gå ner i tid. Många kvinnor har ju dessutom gift sig med någon med lön och åker således med på den kakan (utöver den allmänna- och tjänstepensionen).

På samhällsnivå blir det ju problematiskt eftersom män redan har mer makt, och ju fler kvinnor som prioriterar ner karriären och ju fler män som prioriterar upp den desto mer sannolikt lär det fortsätta så. När män sitter på makt, inflytande och kapital riskerar kvinnors perspektiv att åsidosättas. Mammor tenderar ju dock, generellt, att redan bära hela världen på sina axlar så jag skulle väl vara restriktiv med att skuldbelägga de som går ner i tid för att få ihop livet som samhället satt dem upp för att inte hinna med. Ansvaret är delat många parter. Men en tanke jag kan ha ibland.

Själv har jag valt en kreativ yrkesbana och kommer således sannolikt inte hamna i ledningsgruppen igen. AD, Creative Directors osv. brukar sällan göra det oavsett om de arbetar 70% eller 100%. De brukar heller inte tjäna lika mycket. Men jag hoppas att jag är en god förebild genom att vara lycklig, visa att man kan jobba med det man brinner för och att kreativt skapande är viktig del av samhället.

När det kommer till ekonomi tänker jag att man först och främst får se över vilka ekonomiska förutsättningar man har. Ibland upplever jag att diskussionen om jämställdhet fastnar där, och det kanske inte är så konstigt eftersom en stor del av den feministiska resan har handlat om ekonomisk frihet. Den är viktig för oss. Men många utav oss har också ekonomisk frihet idag. Vi riskerar inte att bli beroende av en man, vi riskerar inte att bli fattigpensionärer om vi arbetar och sparar som vi ska. Så om man har dessa förutsättningar tycker jag att vi bör vrida diskussionen till; hur mycket pengar vill jag ha, och hur mycket tid vill jag ha med barnen. Mer pengar är inte alltid rätt val, för alla, och jag tycker att det är lite trist att det ibland låter så. Man kan också välja att gå ner i tid och anpassa sina utgifter därefter, för att kunna vara mer med sina barn när de är små, likväl som att man kan välja ett roligare yrke före ett som är högre betalt. Det gäller givetvis män och kvinnor i lika hög grad. Så det var väl bara det jag ville säga om det. Om din ekonomi är trygg så ser jag inga problem med att du också har valfrihet.

Sen en annan tanke är hur stor skillnad det skulle bli för er att gå ner i tid, men ni känner era barn bäst givetvis. Jag upplever också att vi har mycket tjafs och gnäll när vi hämtar, men jag upplever inte att det spelar någon större roll vilken tid vi gör det. Det är som att hela dagens känslor kommer upp när de ser mamma eller pappa. Vi försöker lösa det med extra mellis, lugn stund, mycket kontakt. I vårt fall tror jag att gå ner i tid hade gjort att läget hade varit likadant, fast med mindre pengar. Visserligen med mer tid med barnen på vardagarna, och det hade jag gärna tagit.
Jag tycker inte heller det spelat så stor roll när på dagen vi hämtat, vi hade nog tur under förskoleåren att vi precis utanför (4 förskolor runt om) finns en stor lekplats där alla liksom mellanlandade, åt lite mellis och hängde. Klart det förekom utbrott bland barnen men det var lite som en katalysator för alla att bara landa ner lite innan man gick hem till middag och kväll. Jag saknar det nu när förskolan är slut :)

Vi har det just nu otroligt lyxigt skulle jag vilja påstå. Sambon pluggar hemifrån och jag jobbar 80% (främst kväll och natt så jag får ut en hel del ändå pga ob osv). Sonen går på förskolan som vi i princip bor granne med och pga våra arbetstider går han mycket sällan heldagar (det längsta är väl 8.30-16 mellan mina nattpass). Hämtas 17.15 när jag jobbar kväll men har då endast varit på föris under eftermiddagen. Vi snittar nog 3-4 dagar per vecka där och turas om att lämna och hämta. För min del tycker jag att det är värt att bara jobba 80%. Det ger mig mer tid för saker jag gillar, mer tid ihop med sonen och det påverkar inte ekonomin (lägger ändå undan ca 1/3 av lönen varje månad och det hade varit på "spar" som jag lagt resterande 20% av lönen om jag jobbat 100%...) Vi är dock ingen spenderarfamilj utan kör runt i ganska så fula och gamla bilar och har inte någon direkt extravagant livsstil... Så, som jag inledde. Vi har det otroligt bra och det känns som att det är få förunnat. Det hade blivit en stor omställning om jag börjat jobba dagtid måndag-fredag (ärligt talat så är jag djupt imponerad över hur alla ni med den typen av jobb får ihop vardagen - särskilt med mindre barn). Vi har, som många andra sagt, valt att satsa på nuet. Vem vet om vi ens får bli pensionärer (eller när vi får gå i pension)? Få vet vad som.väntar runt livets nästa hörn liksom. För mig är det bättre att ha det bra här och nu.

Det jag däremot har gjort är att bytt tjänst.

Jag är välbetald, har gjort lite karriär, typ.
Men nu med småbarn bytte jag jobb, gick ner drygt 4000kr i lön, men slapp personal ansvar och fick mindre ansvar på jobbet. Har betydligt sämre utvecklingsmöjligheter, men i min nuvarande situation är det så vårt det!

Vi jobbar just nu heltid båda två med ett barn. Maken har kontorstider med flex, jag i vården med tre-skift men generös arbetstidsförkortning så jobbar kanske 90-95% i reell tid. Dock varannan-var tredje helg vilket sliter på maken. Sonen går oftast på förskolan 4 dagar i veckan och har som längst 07.45-16.30, mem oftast kortare dagar.

Vi har också köpt oss ett renoveringsobjekt som vi ser som vår investering till att leva ett annat liv längre fram. Vi lägger all tid och alla pengar på huset för att om 3-4 år ta ett beslut om att bo kvar eller sälja. Kanske kommer vi att flytta närmare svärföräldrarna där huspriserna är betydligt lägre eller bara ny värdering och därigenom kunna förhandla om lån osv. Oavsett är planen att jobba mindre med lönearbete inom några år.

När äldsta barnet började förskolan gick jag ner till 80 %, ledig en dag i veckan. Som lärare har det tyvärr ofta inneburit att jag har arbetat 100 % men fått betalt för 80 %. Även om jag har varit hemma en dag i veckan så har jag behövt arbeta mer hemma än vad förtroendetiden egentligen har räckt till. Är man ensam mentor till 27 elever och fortfarande behöver gå på alla möten som de som arbetar heltid gör, så räcker det inte att någon annan håller i lektionerna en dag i veckan för att det ska motsvara 20 % mindre jobb.

Jag har ändå valt att fortsätta med att vara hemma en dag i veckan, äldsta är nu 6 år och jag är inne på tredje barnet. Kommer fortsätta vara hemma en dag i veckan även när yngsta går förskola och förskoleklass. Jag ska dock försöka stå på mig mer så att jag faktiskt inte arbetar mer än vad jag får betalt för.

Pensionen ja... Jag vet. Det blir ju ganska många år av deltidsjobb för mig, och även år av att vara föräldraledig på heltid. Jag tänker såhär: Barnen är det viktigaste i mitt liv och jag vet att jag aldrig kommer ångra att jag tillbringade mycket tid med dem när de var små. Jag har som ambition att arbeta några (kanske ganska många då...) år extra innan jag går i pension istället.
Jag är också lärare, ledig en dag i veckan, men haft tur med bra chef som anpassat mitt schema efter min arbetstid! Har förstått dock att det oftast är mer som för dig, att man får betalt för 80 men nästan får arbeta 100 i alla fall!

Jag ska börja säga att jag har inte barn än. Så ta mitt inlägg utifrån det. Önskar man gå ner i tid och har råd med det så skulle mitt tips vara att bägge föräldrar (om man är två) går ner i tid istället för att bara en går ner i tid. Tex om man funderar på att ena förälden gå ner till 80%, så skulle jag istället föreslå att båda föräldrarna går ner till 90% (eller 80% om man klarar det).

Sen, ska man gå ner i tid bör det vara ett jobb där man verkligen kan gå ner i tid. Med det menar jag att man då även faktiskt jobbar mindre. Jag tycker det verkar vanligt att när man går ner i tid så hamnar man tyvärr i en situation där man jobbar lika mycket men får betalt utifrån den deltidstjänst man ska ha. Mitt jobb är sådant att jag med största sannolikhet fortfarande skulle jobba 100% plus lite till även om jag gick ner i tid. Knepigt det där!

Hej!

Jag och min man diskuterar fram och tillbaka här hemma om att gå ned i arbetstid eller inte.
Våra barn är 4 och 6 år. Vi jobbar idag heltid och barnen går på förskola 7.15-16.00 mån-tors samt 7.15-13.00 fredag.
Den stora går i förskoleklass plus fritids samma tider.
Vi båda känner att barnen är helt slut när vi kommer hem på eftermiddagarna samt att det är så mycket tjafs och gnäll på dom. Det är svårt att få till en vettig kväll. Att de bråkar vet jag inte om det bara beror på trötthet men absolut att det finns med i ekvationen.
Mannen kunde justera sin arbetstid lite så han går hem 14.30 på torsdagar och hämtar direkt då så jobbar han in den timmen någon kvart här och där istället.

Jag skulle vilja höra era erfarenheter och hur ni tänkt/tänker kring heltidsjobb/deltidsjobb.
Hur ni tänkt kring förlorad inkomst och pension eller bara allmänna tankar.
Nu generaliserar jag men oftast är det kvinnan som går ned i tjänst och i vår familj om bara jag skulle gå ned i tjänst skulle det innebära att jag alltid får lämna och hämta vilket jag tycker skulle sätta stor press på mig.

Men jag vill gärna ha er input!

MVH

Min input? Gå ner så mycket i tid som ekonomin tillåter och så länge som lagen ger dig rätt att göra det. Skit i om du är man eller kvinna, vill båda föräldarna göra det så gör det. Ta chansen, värt varenda krona.

Här kan man läsa om hur pensionen påverkas: https://www.pensionsmyndigheten.se/...pension/smabarnstiden-kan-paverka-din-pension

Jag tycker det oftast målas upp att man kommer bli urfattig för att man är deltidsledig med barn i 8 år. I mitt fall blir det kring 800-1000 kr mindre i månaden. Med tanke på att jag kommer få ta pension kring 70 så handlar det om under 200 000 kr mindre i total pension om jag dör som 85-åring.

Min input? Gå ner så mycket i tid som ekonomin tillåter och så länge som lagen ger dig rätt att göra det. Skit i om du är man eller kvinna, vill båda föräldarna göra det så gör det. Ta chansen, värt varenda krona.

Här kan man läsa om hur pensionen påverkas: https://www.pensionsmyndigheten.se/...pension/smabarnstiden-kan-paverka-din-pension

Jag tycker det oftast målas upp att man kommer bli urfattig för att man är deltidsledig med barn i 8 år. I mitt fall blir det kring 800-1000 kr mindre i månaden. Med tanke på att jag kommer få ta pension kring 70 så handlar det om under 200 000 kr mindre i total pension om jag dör som 85-åring.
Håller med!

Sen när barnen blir så stora att dom inte "behöver" mamma och pappa på samma sätt så kan man ju jobba heltid igen, om man vill det. Då behöver man inte heller förlora så mycket till sin pension sen.

Håller med!

Sen när barnen blir så stora att dom inte "behöver" mamma och pappa på samma sätt så kan man ju jobba heltid igen, om man vill det. Då behöver man inte heller förlora så mycket till sin pension sen.
Det här är knepigt tycker jag. Ser jag i min bekantskapskrets verkar det mer ”värt” att gå ner i tid när barnen är i skolålder jämfört med förskoleålder. Som vuxen behöver man lägga mer tid på läxor, aktiviteter och annat i skolåldern även om barnen inte ”behöver” en. Det är ju trist om man går ner i tid under förskoleåren med tanken på att jobba heltid sedan, bara för att inse att det är ”sedan” man verkligen hade behövt extra tid med barnen? Hur vet man :D

Det här är knepigt tycker jag. Ser jag i min bekantskapskrets verkar det mer ”värt” att gå ner i tid när barnen är i skolålder jämfört med förskoleålder. Som vuxen behöver man lägga mer tid på läxor, aktiviteter och annat i skolåldern även om barnen inte ”behöver” en. Det är ju trist om man går ner i tid under förskoleåren med tanken på att jobba heltid sedan, bara för att inse att det är ”sedan” man verkligen hade behövt extra tid med barnen? Hur vet man :D

Problemet är att har du inte särskilt i ditt kollektivavtal* får du inte jobba deltid efter att barnet fyllt 8 år utan uttag av föräldrapenning. Eller ja du få ju om din arbetsgivare går mer på det eller om du skaffar en deltidstjänst. Men du har inte samma skydd och rättighet.

*vissa kollektivavtal ger en förlängd rätt tills barnet fyller 12 år.

Håller med!

Förlusten enligt pensionsmymdigheten består dock, även när jag börjar jobba heltid kommer min pension vara lägre. Jag behöver jobba mer än heltid för att reparera den skadan.

Förlusten enligt pensionsmymdigheten består dock, även när jag börjar jobba heltid kommer min pension vara lägre. Jag behöver jobba mer än heltid för att reparera den skadan.
Ja, därför skrev jag "inte heller förlora så mycket".

Men alla ska ju tänka efter sina egna förutsättningar, en del anser sig ha råd med att gå ner i tid - andra inte. Det finns inget "ska" i detta, eller motsättningar.

Vi har ju en bra barnomsorg i Sverige av just anledningen att alla ska kunna jobba (från början var det för att kvinnorna också skulle kunna arbeta och ha sina egna pengar, idag tyvärr så måste de flesta arbeta). Men faktum kvarstår, vi har en bra barnomsorg!

Jag har för första gången gått ner i tid nu.
Har egentligen en fördelaktig arbetstidsmodul som gör att jag är schemalagd 83%, men ska täcka 7% vid frånvaro på ett år. Då jobbar jag totalt 90%, men får 100% i lön.
Av dessa 7% ska 4 pass vara förlagda på helg.

Kruxet är, att det mestadels är helgpass som saknas. Det är då folk vill ha semester. Sjukfrånvaro vanligast på helg också…
Det gjorde att jag bokade in majoriteten helgpass för att beta av dessa 7%.

Barnen är tonåringar och nu känner jag själv att tiden med dem hemma börjar rinna mig ur händerna.
Jag vill inte jobba var och varannan helg när jag redan har fasta helger. Så jag har gått ner till 90% och gått ur denna arbetstidsmodul.
Jag kommer jobba lite mer (då jag också får 2 timmars högre veckoarbetstid), få sämre lön, men färre helgpass.

Problemet är att har du inte särskilt i ditt kollektivavtal* får du inte jobba deltid efter att barnet fyllt 8 år utan uttag av föräldrapenning. Eller ja du få ju om din arbetsgivare går mer på det eller om du skaffar en deltidstjänst. Men du har inte samma skydd och rättighet.

*vissa kollektivavtal ger en förlängd rätt tills barnet fyller 12 år.
I stort sett alla i min bekantskapskrets har till 12 år, liksom jag (min arbetsgivare ger dessutom möjlighet att gå ner i tid tillfälligt även efter 12 år, dvs inget krav på FL eller att man tappar sin heltidsgrund). Och många sparar fl-dagar för att ha just till skolåldern.

I stort sett alla i min bekantskapskrets har till 12 år, liksom jag (min arbetsgivare ger dessutom möjlighet att gå ner i tid tillfälligt även efter 12 år, dvs inget krav på FL eller att man tappar sin heltidsgrund). Och många sparar fl-dagar för att ha just till skolåldern.

Jättebra, men det är fortfarande en avtalsfråga. Föräldraledighetslagen ger bara rätt till 8 års ålder/första skolåret.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka