Ord som borde tas i bruk igen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare MCP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 318
  • Visningar Visningar 7 596

Bukefalos 30 år!

När jag läste den här tråden kom minnet av vad pappa brukade säga när jag och brorsan bråkade som små:
"Det blir bara gråt och tannagnisslan av 'et".

Det kanske inte passar in helt eftersom det just är mer ett uttryck, men det var faktiskt väldigt länge sedan jag hörde någon säga så, så jag postar ändå 😁
Gråt och tandagnisslan är bra!

”Diktan och traktan” är ett uttryck jag använder en del, men jag har nog inte hört någon annan göra det. Vad säger bukefalisterna, vet ni vad det betyder?

”Diktan och traktan” är ett uttryck jag använder en del, men jag har nog inte hört någon annan göra det. Vad säger bukefalisterna, vet ni vad det betyder?
"Dikt an" för mig betyder tätt intill, så "trakt an" kanske är nära men inte helt intill?

Eller är jag ute och cyklar? :)

Jag har inte hört det innan och har knappt en aning. Vill du ge en översättning?

Dikt an är alldeles intill, så nära det går.
Det används ganska ofta på mitt jobb? Men jag vet inte om nån använder så mycket utanför jobbet.

Trakt an har jag aldrig hört.

Hällörad och kalasbyxor. Och småbyxor.
Småbyxor har jag dagligen, är det fest åker kalasbyxorna på då de är avsedda för fest och dagsljus.
Åh :love: Kalasbyxor har jag inte hört sen jag bodde i Skåne och var liten nog att gå på barnkalas. Småbyxor var ett ord jag först hörde för nåt år sen, visst betyder det trosor? Eller inkluderar det även kalsonger?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka