"En sylta" säger en inte så ofta längre om enkla matställenDet gör nog jag också. Sedan finns ju ölhall också men det ser jag mest som namn på ett specifikt ställe. Som Karlstads ölhall.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"En sylta" säger en inte så ofta längre om enkla matställenDet gör nog jag också. Sedan finns ju ölhall också men det ser jag mest som namn på ett specifikt ställe. Som Karlstads ölhall.
Jag gör"En sylta" säger en inte så ofta längre om enkla matställen
Vika syltor rekommenderar duJag gör![]()
Här på Södermalm i Stockholm finns det en sylta i nästan varje kvarter.Vika syltor rekommenderar du
Däromkring du bor menar jag
Gråt och tandagnisslan är bra!När jag läste den här tråden kom minnet av vad pappa brukade säga när jag och brorsan bråkade som små:
"Det blir bara gråt och tannagnisslan av 'et".
Det kanske inte passar in helt eftersom det just är mer ett uttryck, men det var faktiskt väldigt länge sedan jag hörde någon säga så, så jag postar ändå![]()
Alltså, en sylta är väl ett sunkhak? Jag skulle säga att sunkhaken börjar bli sällsynta även på Söder.Här på Södermalm i Stockholm finns det en sylta i nästan varje kvarter.
"Dikt an" för mig betyder tätt intill, så "trakt an" kanske är nära men inte helt intill?Gråt och tandagnisslan är bra!
”Diktan och traktan” är ett uttryck jag använder en del, men jag har nog inte hört någon annan göra det. Vad säger bukefalisterna, vet ni vad det betyder?
Inte i mina kvarter. Har minst tre i husen alldeles bredvid mitt.Alltså, en sylta är väl ett sunkhak? Jag skulle säga att sunkhaken börjar bli sällsynta även på Söder.
Jag har inte hört det innan och har knappt en aning. Vill du ge en översättning?Gråt och tandagnisslan är bra!
”Diktan och traktan” är ett uttryck jag använder en del, men jag har nog inte hört någon annan göra det. Vad säger bukefalisterna, vet ni vad det betyder?
Googlade nu och tror att jag var way offGråt och tandagnisslan är bra!
Aldrig hört och ingen aning om vad det betyder.Gråt och tandagnisslan är bra!
Det nåt som min mamma skulle kunna säga och jag blev triggad bara av att läsa det!Vrång är ett bra ord.
Är du lite vrång idag?
Jag och min sambo såg en fransk film och insåg att låneordet imbecill används alldeles för sällan nuförtiden!![]()
Hur i all världen kan jag ha missat detta fina och ålderdomliga uttryck hela mitt liv?!Gråt och tandagnisslan är bra!
ÅhHällörad och kalasbyxor. Och småbyxor.
Småbyxor har jag dagligen, är det fest åker kalasbyxorna på då de är avsedda för fest och dagsljus.