Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Alexandra_W

Trådstartare
Fblherrn såg riktigt off ut nu ikväll. Reagerade redan när jag tog in vid 20, på att han kom och gick i gåsmarsch, normalt är det full fart när jag ropar.

Kom in i boxen, kissade det första han gjorde (som vanligt), åt kraftfodret och ställde sig och började äta silage. Men såg verkligen hängig ut. Ser drogad ut, 'dimmig på ögonen'. Tempade och var i princip övertygad om att han skulle ha feber. Icke, 37.5. Tämligen normalt för honom, möjligen en eller ett par tiondels grader lågt men SÅ extremt många ggr har jag inte kontrolltempat honom, så inom felmarginal.

Känt och klämt, hittar inget konstigt förutom ett litet krustigt sår (stort som 75% av en tioöring) på sidan av mulen. Inte spec ömt, inte svullet, ingenting i munnen. Har dock iskalla örontippar, i övrigt normalvarm. (går täckad med 100 gr regntäcke, fleecefoder). Magen lät ordentligt.

Kollade honom igen en knapp timme efter intag. Då stod han och hängde, såg lika drogad ut, och väldigt 'tulig'. Normalt en kelig häst, men sådär överdrivet kelen har jag bara sett honom när han hade ONT av muskelskadan. Hittar dock inte minsta 'övrigt tecken' på att han skulle må dåligt. Fortf iskalla örontippar, annars inget. Tarmljud på båda sidor, okej kapilläråterfyllnad i tandköttet, inte uttorkad (nypa hudveck). Hade lagt två fullt normala högar, druckit lite och som sagt ätit. Tempade om, 37,6.

Ny koll igen nyss. Då stod han och åt silage, har druckit mer, lagt fler högar, tempen ligger still etc. Dock ser han fortfarande drogad ut och är tulig. Har 'sprattlat' lite i boxen, vet inte hur, men var lite kringrört, såg ut som han hade rullat men inte ett spån i svansen, ev skrapat för att lägga sig men inte gjort det? Magen låter, visar inga koliksymptom i övrigt. Stod lugnt och vilade ena bakbenet när han åt när jag kom ner. Pulsen normal, andningsfrekvensen normal.

Så, finns inte ett enda oroande symptom, förutom att han ser helt lost ut på ögonen och ger en perfekt illusion av en sederad häst? Möjligen då de iskalla öronen.
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Iskalla öron kan du avskriva från listan över farligheter.

Kan han helt enkelt vara rejält trött? Dåligt väder och inte kunnat vila under dagen?
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Okej, då stryker jag iskalla öronen =) Som sagt de oroade mig inte, men det enda avvikande jag kunde hitta förutom det där pyttesåret.

Det enda som oroar är ju eg att han ser helt drogad ut och är lite 'ynklig' (tulig).

Mja, gått ute kortdag som vanligt, dvs ut 8 och in 20. Imorse var matte sen ut med dem med pga dikesrensning precis där vi skulle gå, så fick vänta och de var inte ute förrän strax efter halvnio.

Vädret exakt som det varit senaste tiden, dvs mulet och ca 10 grader. Borde kunnat vila etc exakt som vanligt.

Han har btw inte rullat, vilket jag nästan väntat mig då han fått nytt spån och det brukar alltid innebära rullande. Men att kalla det ett sjukdomssymptom är ju att ta i.

Men rejält trött är typ enda jag kan komma på, men varför plötsligt så tvärslut isf? Har sett honom TRÖTT förr (t ex när de börjar gå ute dygnet om, eller när insekterna är dryga med dem ute, när de sen får komma in) men inte varit såhär då heller, utan då mer lite sömnigt uttryck, lång underläpp och ganska snart lagt sig och kvartat.

Frågan är vad man gör om han är lika imorgon. Är ju ingenstans något att ringa ut vet för om det är oförändrat, samtidigt känns det inte helt klockrent slänga ut honom i hagen och åka och jobba heller..
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

om hästen är kall vid ROTEN av öronen är det en annan sak, tipparna betyder inget.

kan han inte bara ha ngn virusinfektion, precis som vi får såna och blir hängiga ngra dagar? enligt min vet, är det OFTA hästarna har såna, och de flesta hästägare märker det inte ens, det är bara om man är väldigt noga och uppmärksam på sin häst som man kan hitta ngt.

om du är orolig så ta ut vet och ta blodprov. för infektion behöver man ta direkt om det ska visa ngt på blodsvaren, sen är det för sent om det gått ngra dar, som veterinären beskrivit det för mig. Jag tror dock inte det är ngt du behöver noja över så länge han inte har feber och magen är igång.
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Liten uppdatering. Såg lite piggare ut imorse, dock 'ur slag' helt klart. Ätit upp vartenda strå av maten och hungrig, druckit normalt, lagt normal mängd högar som såg utmärkta ut. Legat ner inatt.

Så han fick gå ut, bett mamma ha koll på honom så hon har kikat till honom några ggr, då har han betett sig normalt, gått och noppat gräs eller stått och filosoferat. Har rullat sig som vanligt i hagen (syns på lerighetsgraden).

Nu vid intag så sådär helt ur slag igen, samma 'symptom' som igår exakt. Öronen glömde jag känna på. Äter etc precis som igår.

Så, jag förstår ingenting, men är mer konfunderad än bekymrad, det tycks ju inte vara någon kolik på gång - vilket ffa bekymrade mig initialt, och vad gäller infektion eller virus så känns ju det inte orimligt, men kanske lite knepigt att inte få nösflöde eller liknande. Känns dock inte som någon jättevits ta blodprov, för vad det än visar så är det ju inget som det finns minsta behandlingsindikation på? (Virus kan man ju inte behandla, men..).

Så ger honom någ några dagar och fortsätter hålla koll och ser om det går åt något håll, annars får jag kolla upp. Men knepigt är det utan tvekan...
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

En (vild) tanke förresten - hur yttrar sig magsår? kan de ha magsår men ändå äta normalt etc? Hur snabbt kan de utveckla magsår? Och kan det ge olika grad av besvär beroende på hur mkt de ätit?

Som sagt en extremt vild tanke, men iom att han var lite piggare imorse och lite hängigare igen vid intag. Ute får han ju i sig rätt lite, nattetid betydligt mer. Dvs piggare/mindre symptom morgon med 'mycket mat i magen', och sämre vid intag med 'lite mat i magen'?

Han har ju under tre veckor ätit skitdåligt (finns andra trådar) då han inte tyckte om årets silage och strejkade hej vilt, slet som ett djur att få i honom NÅT, och att hitta nytt silage (som jag fick hem av igår). Det som väckte funderingen... (jag bara satt och VÄNTADE på kolik/magsår/nåt med tanke på hur kasst med TS han fick i sig)
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

men snälla vän, lägg på bromsen nu. varför skulle hästen ha MAGSÅR, det kommer inte så snabbt, och framför allt är den väl tämligen ostressad hos dig, även om den ätit dåligt senaste tiden har den väl inte tappat i hull särskilt, som skulle sätta stress på kroppen.

ge dig själv en god natts sömn och acceptera att hästar ibland inte är på topp. det kommer oundvikligen hända många gånger, jag lovar utan att det är ngn stor allvarlig grej på gång. Jag förstår att du oroar dig, men gör inte det utan avvakta och håll bara noga koll och tempa och observera som du gjort.
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Inget jag ligger sömnlös över, utan som sagt vild tanke som slog mig nyss bara. Jag har 'noll koll' på magsår, så ingen aning hur fort etc.

Han rasade i vikt initialt när han började med matstrejken, men jag la ju på kraftfoder för att hejda det. Men stressad har han inte varit nej, tvärtom. Utan 'bara' (inte alls så bara iofs, men du fattar) att han fått i sig fasligt lite TS de här tre veckorna, max hälften av behovet, och det en 'bra dag'. Och NSAID iofs, 10 dagar. Var lite lös i magen 'mitt i' kuren men fick bakteriebalans och i övrigt har magen varit jättefin. (har en ganska lättstörd mage)

Så som sagt bara en tanke, just eftersom jag inte har nån koll på magsår - alls. Speciellt oroad är jag som sagt inte, och sov gott inatt med, och har inte ägnat honom några tankar direkt på jobbet. Mer konfunderad än orolig alltså =)
 
Senast ändrad:
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Nej tror knappast det är för lite grovfoder.

Hästar behöver varken ha näsflöde eller hosta om de har virus.
Vi hade nåt för ett par år sen då några som är i hög kondition och tränas mer var de enda som man märkte något på. Bara hängiga, inte så tydligt som din alls. Stoet tex märkte jag bara på ett hon inte svettades vid arbete som vanligt, (dvs hon tog inte i fullt, sparade sej) samt efter några dagar ngt höjd temp, men väldigt lite.
Övriga som inte tränas hårt hade säkert samma men utan att det märktes. Ett par svullnade lite i benen. Det är ju vanligt. En travare som stod i stallet det året blev lite sämre och måste behandlas med antibiotika av nåt slag till slut. Övriga blev bra efter någon vecka, fast man får ju ta det lite lugnt längre för säkerhets skulll förstås.
Så precis som mackan säger kan dom ha virus utan att vi ens behöver märka det. Det kan yttra sej på olika vis. Men piggnar han inte till igen så får du förstås kolla upp det.
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Jo absolut att de kan. För några vintrar sen hade jag ju nåt skumt virus (där fick jag för jag skrutit om att jag inte ens haft förkylda hästar..). Häst 1 märktes det enbart på i arbete, han blev EXTREMT flåsig efter pyttearbete, hävde våldsamt och tog lång tid innan han kom 'ner' i andning igen. I övrigt som vanligt. Han hade boxvila för skada iofs, långvarig. Men vi märkte inget förrän vid ett av vetbesöken när han efter ett varv åt vardera varvet i galopp på lina hävde som han sprungit grand national. Blodprov gav svaret. Tog över en månad innan blodvärdena var normala, och flera månader innan han slutade häva (det avtog succesivt).

Den andra var helt opåverkad med, reds etc. Men lät illa i galopp. Pigg och glad etc, men lät bedrövligt, rosslade/snorklade i luftvägarna. Hävde inte etc, men pulsmätare visade att pulsen stack skyhögt. Endoskopi visade en REJÄL svalginfektion, modell jätte. Blodproven backade upp. Hon var bättre men inte helt bra efter 8 v (sen togs hon bort av annan orsak).

Så visst kan det vara virus - absolut. Bara lite 'konstigt' att han ser så allmänpåverkad ut, men inga 'andra symptom' och vid skärskådning inte verkar ap egentligen..

Men får se var det tar vägen över helgen, jag är inte spec oroad som sagt, mer brydd.
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Det kan vara att han sätter päls, en av mina pållar böev som en gammal dieseltraktor varje sept/okt...det var när han började sätta päls...
Det enda jag kunde "se" var att hans Hb blev lägre och han blev seg o trög...dessutom verkade det som att han satt vätska" i kroppen också
Kan det vara nåt sånt tro...?
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Ah, det var en tanke ja! Det är ju första hösten jag har honom (köpt i nov). Iofs sa fd ägaren inget om ngt sånt, och informerade om annat 'smått', men det är ju absolut en möjlighet!

Ska höra med förra ägaren om han reagerat förr. (Att/om han inte gjort det behöver ju inte betyda att det inte är det nu, det kan ju komma med åren så att säga)
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Allt var normalt f.ö på min( alla prover, temp osv) utom Hb, han brukade ligga på runt 140 men då var han nere i 115 ung.
Han blev "tung" o trött..
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Gjorde ni något eller bara lät tiden gå?

Har inte haft några större problem vid pälsfällning/sättning, mer än på riktigt, riktigt gamla (30+ år, och då sprutade vi beviplex och så var det ordnat typ)
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Jag provade det mesta...vitaminer o dyl, men detta var ju en tävlingshäst och inget hjälpte mer än att man fick helt enkelt vänta ut honom...
Jag har nog aldrig haft nån heller med de "problemen" han hade...
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Gjorde ni något eller bara lät tiden gå?

Har inte haft några större problem vid pälsfällning/sättning, mer än på riktigt, riktigt gamla (30+ år, och då sprutade vi beviplex och så var det ordnat typ)
Jag skulle sadla, sitta upp o sen skritta iväg o se- när det enda symptomet är att den ser ngt seg ut.
Vaknar den till liv o går som vanligt, skulle jag rida lite lätt o se.

Tror oxå på höstdepression:angel: hårfällning

När reds den sist?
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Så där blev en foderhäst jag hade på våren, när han fällde. Hans blodvärden var inte heller bra, men sen berättade förra ägaren att han alltid varit sån på våren.

Loppan är också "knepig" när hon fäller, blir seg och trött och frånvarande...Fast matlusten har aldrig varit ett problem, hon har tom försökt äta upp min mobiltelefon!!!

Båda dessa är fuxar, Alexandra, vad har din för färg? Kanske är de rödhåriga känsligare?
 
Senast ändrad:
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Ju äldre hästarna blir, desto vanligare är det att de blir "tagna" av päls sättning/fällning.

det brukar sitta i ngn vecka.
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Våra hästar kan bli lite låga vid sättning, varav den ena hästen kan bli som ett nervvrak vid fällningen på våren. Spänd, irriterad och jätte påverkad.
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Det där ser vi varje år på några av våra ( 37 hästar på gården)
De blir trötta, orkeslösa och nästan lite deppiga.
De äldsta hästarna reagerar mest.
Jag har alltid resonerat som att de har det lite tufft vid pälssättning i kombination med lite förkylningsvirus som går på höstkanten. De släpar ju hem en del från tävlingsplatserna gissar jag.

Det brukar räcka med att ägarna tar det lite lugnt ett par dar, skippar träningar men tar en lufspromenad i skogen, efter någon vecka brukar de vara på topp igen. Om inte får de en spruta b-vitamin och lite extra vila.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 537
Senast: Train
·
Z
Hästvård Ena pållen har ju vart väldigt dålig nu under en period, ca 2 månader. Då har hon haft febertoppar upp mot 39,5 grader, svårt att kissa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
18 217
Senast: moondance
·
Hästvård Hej! I stallet står en 17 årig stor halvblodsvalack. Han är normalt sett snällheten själv med ett förflutet på bland annat ridskola...
2
Svar
21
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp