Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Du beskriver nästan två av mina pållar..ffa den ena blir väldigt låg vid pälssättning. Hängig,trött och grinig. putta i lite extra b-vitamin om det inte ger sig
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Så där blev en foderhäst jag hade på våren, när han fällde. Hans blodvärden var inte heller bra, men sen berättade förra ägaren att han alltid varit sån på våren.

Loppan är också "knepig" när hon fäller, blir seg och trött och frånvarande...Fast matlusten har aldrig varit ett problem, hon har tom försökt äta upp min mobiltelefon!!!

Båda dessa är fuxar, Alexandra, vad har din för färg? Kanske är de rödhåriga känsligare?

Fux ;)

*10 tecken*
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Jag skulle sadla, sitta upp o sen skritta iväg o se- när det enda symptomet är att den ser ngt seg ut.
Vaknar den till liv o går som vanligt, skulle jag rida lite lätt o se.

Tror oxå på höstdepression:angel: hårfällning

När reds den sist?

Han har ju varit konvalescent, så ett bra tag sen. 24:e augusti närmare bestämt. Om man inte räknar med mitt försök att skritta uppsuttet för drygt två veckor sedan (7:e september), då han var mer i luften än på marken.

Så istället för att ridas igång först och släppas ut sen, fick han komma ut i stor hage först (den 8:e), det var det lugnaste alt. Sen har han ju gått i hagen dagtid, ska börja skrittas igång till helgen (man ville se först att den ökade mängden rörelse inte påverkade muskeln negativt, innan man la in uppsutten skritt)

Men hårfällning kan det ju absolut vara. Han får iofs B-vitamintillskott, men oralt, så.
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Har svårt att se att skritt för hand skulle vara mer skadligt än att släppa en muskelskadad häst efter boxvila i stor hage- med en busig ungponny.:confused::crazy:i leriga hagar dessutom.

Den har väl skrittats längre o längre stunder under konvalescensen- som borde påvisa om det blev sämre av det.

Den kanske har ont.
Har du kollat hälta? Hur rör den sig i hagen nu kontra innan den blev "trött"?
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Skritt för hand har han ju knallat hela tiden, succesivt utökat. I början reagerade han om det var mer än 15 min i sträck, så då körde vi flera ggr 10 min. När det var dags börja introducera trav alt släppa ut, så gick han 60 min i sträck i hand i rask skritt utan problem, två ggr/dag, plus några kortisar. Men det var dags att öka på som sagt. Planen från början var om lugn häst, att sätta igång honom så att han var igång i trav under ryttare innan utsläpp.

Men att röra sig i 12 h/dag, är betydligt mer än säg 180 minuter rask skritt i snöre. Därav rek att låta honom 'bara' knalla i hagen, och se hur han svarade på det, och sen sätta igång. Nyckelordet är ju långsamt men att det aldrig kan blir för mkt skritt sålänge muskeln inte säger annat. Risken med utsläpp var/är att/om det blir skutt och brall och bus slita upp skadan, inträffar inte det finns ingen nackdel med rörelse, oavsett 'fart'. Tvärtom, rörelse ger mindre ärrvävnad och bindvävsinlagring.

Men eftersom han efter dryga två veckor började bli rätt pigg (av förståeliga skäl) så bedömdes att minsta 'hopp och skutt' risken var att släppas ut. Hopp och skutt vid utsläpp skulle det ju bli, men en gång vid frisläpp, eller upprepade ggr under ridturer under några veckor.

Så ett stycke matgalen ponny fick munkorgen av, ett stycke gräslängtande fbl fick komma ut på gräs. Ett stycke fbl försökte uppmuntra ponnyn till bus. Ett stycke ponny vända ändan till och tvärvägrade. 'Det är mat här'.

Herrn gjorde ett par explosioner, men inget tokspring. Sen var det bra, och muskeln klarade det finfint, och sen dess har det varit lika lugnt och stilla som vanligt. Han har sprungit när man ropat vid intag, men i övrigt lugna gatan. Strosat runt och betat, dvs precis den rörelse man velat se. Ju mer lågintensiv rörelse dessto bättre.

Han har inte ont någonstans jag kan lokalisera/som kan påvisas utifrån iaf, och rör sig helt rent.

So far har skadan läkt LÅNGT över samtligas förväntningar. Det finns idag inte minsta spår av den utifrån. Muskeln ser normal ut, känns normal, han rör sig obehindrat, det fanns ingen aktiv infl id en en vecka efter skadan. Jag kommer dock ändå ta den lååångsamma vägen för säkerhets skull, även om han hade grönt ljus för igångsättning redan några dagar efter utsläpp. Men jag har inte bråttom någonstans.

Tillägg: Leran vet jag inte var du fått ifrån. Dock var det blött, och således halkrisk. Därför han fick större hage direkt, istället för liten. Pga halkrisk. I liten så OM de fnattar så blir det mer slidestop och tvärvändningar. Nu gjorde han ju några explosioner, p stället så att säga, så just den delen hade blivit lika i liten hage. Men man hade missat fördelen med att han nu går över större ytor lugnt och fint varje dag. Diskuterade och funderade nogsamt ang bästa/minsta icke-idealiska sätt, och alternativen var att droga inför ridning och rida igång, men inte riktigt rek trava en sederad häst, och risken med att han samlat än mer energi för utsläpp, sätta igång odrogat och få explosioner vid ridturer under X tid med risken det medför att slå upp skadan, och att det då är begränsad rörelse, eller att släppa ut, ha möjlighet få chans till mer godartad rörelse, men ha risken att slå upp skadan.
 
Senast ändrad:
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Lite piggare nu men fortfarande ur slag, men jag tror Martha slog huvudet på spiken ang pälsen faktiskt, han var rejäl grinig när jag borstade idag, byte till mjukare borste och nöjd häst. (Och det är inte så att han är beröringsöm rakt av eller så, man får 'ta i' honom hursomhelst utan reaktion)

Ska diskutera beviplex med vet i nästa vecka när jag ska in med hundarna.

:bow:
 
Sv: Ordentligt hängig, men utan mer ledtrådar eller symptom?

Liten uppdatering. Det här drogade uttrycket är väck, men han är fortfarande i hantering etc väldigt loj. Och går inte att borsta annat än med mjukaste borsten, dvs rätt öm i hårremmen med.

Diskuterade beviplex med vet idag, och på måndag ska jag svänga förbi så ska vi ge herrn en 'bautados' (vets ord *s*) beviplex, hälften i.v och hälften i.m., enligt vet brukar han se god effekt av det och det räcka. Han ville INTE att jag skulle spruta i.m. själv. Eller jag, någon djurägare, enligt vet krävs det C15 för det, och är ganska stor risk för lokal irritation med, beviplex är tydligen inte så snällt vid i.m. inj om man inte kommer tillräckligt djupt.

Men vi får hoppas det hjälper. B-vit i maten trots HÖG dos har ju hjälpt nada. Rasat i vikt har han också den gode herrn *Sucka*
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 537
Senast: Train
·
Z
Hästvård Ena pållen har ju vart väldigt dålig nu under en period, ca 2 månader. Då har hon haft febertoppar upp mot 39,5 grader, svårt att kissa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
18 217
Senast: moondance
·
Hästvård Hej! I stallet står en 17 årig stor halvblodsvalack. Han är normalt sett snällheten själv med ett förflutet på bland annat ridskola...
2
Svar
21
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp