Organdonation - hur känner du?

Hur motiverar du det? Är du stickrädd?
Nej, inte ett dugg. Flera anledningar, jag har rätt kass motståndskraft mot det mesta och vill inte ge blod och riskera ännu mera problem. Dessutom har jag inte tid helt enkelt. Jag måste prioritera lite för att orka med resten av livet också. 😊
Men erbjuder allt efter min död, organ, hornhinnor och hud. Skulle lätt kunna skicka hela kroppen till någon läkarlinje, men sambon skulle nog inte vare bekväm med det, så drar gränsen där för hans skull.
 
Nej, inte ett dugg. Flera anledningar, jag har rätt kass motståndskraft mot det mesta och vill inte ge blod och riskera ännu mera problem. Dessutom har jag inte tid helt enkelt. Jag måste prioritera lite för att orka med resten av livet också. 😊
Men erbjuder allt efter min död, organ, hornhinnor och hud. Skulle lätt kunna skicka hela kroppen till någon läkarlinje, men sambon skulle nog inte vare bekväm med det, så drar gränsen där för hans skull.
Ok, då är jag med!
 
Min mamma har sagt att om hennes barn dör före henne så skulle hon inte klara av att donera våra organ. Jag har alltid respekterat det och är därför inte anmäld till donationsregistret ännu, men jag kommer att göra det när jag inte längre har min mamma i livet.

Har istället varit blodgivare i många år och hoppas jag hjälpt medmänniskor den vägen istället.
 
Allmän reflektion.
I en annan diskussion är det oerhört viktigt att man får bestämma över sin egen kropp. (Abort).

Hur kan det vara så annorlunda när det kommer till donation av organ/blod/benmärg? Det viktigaste är väl att man äger sin egen kropp och har full rätt att bestämma vad som ska hända med den, både när man lever och när man dör?

Hylla absolut de som donerar i både livet och döden, men sluta för guds skull att ifrågasätta dom som väljer att inte göra det!
 
Tack för upplysningen om något jag inte hade en aaaaaning om.
Är du lika finkänslig mot någon som har spindelfobi, eller orm, eller mot spyor eller eller eller.
Jag är inte förvånad, att tänka på sin egen psykiska hälsa framför att eventuellt med en mikroskopiskt liten sannolikhet kunna hjälpa andra är uppenbarligen något av det mest provocerande som finns. Vad du säger är "du kan gått må dåligt varje dag varje sekund av ditt liv och begår du självmord av din psykiska ohälsa så gör det på ett sätt som gör att dina organ kan tas tillvara".
Tack tack tack för din förståelse och vänlighet 🤮
Jag förstår faktiskt vad du menar.

Det kommer att hända massor med din kropp när du är död. Spindelfobiker kommer kanske få spindlar krypandes på sitt lik. Klaustrofobiska kommer få sitt lik instängt i en kista.
Jag förstår inte hur det påverkar ditt mående nu, vad ditt lik utsätts för.

Ditt citat är verkligen märkligt, var snäll och applicera inte citat på mig som jag inte skrivit.
 
Jag förstår faktiskt vad du menar.

Det kommer att hända massor med din kropp när du är död. Spindelfobiker kommer kanske få spindlar krypandes på sitt lik. Klaustrofobiska kommer få sitt lik instängt i en kista.
Jag förstår inte hur det påverkar ditt mående nu, vad ditt lik utsätts för.

Ditt citat är verkligen märkligt, var snäll och applicera inte citat på mig som jag inte skrivit.
Fast nu har @Shaggy uttryckt att hon tycker att det känns extremt obehagligt. Varför ska du fortsätta ifrågasätta det? Vad vinner hon/du på det?
 
Allmän reflektion.
I en annan diskussion är det oerhört viktigt att man får bestämma över sin egen kropp. (Abort).

Hur kan det vara så annorlunda när det kommer till donation av organ/blod/benmärg? Det viktigaste är väl att man äger sin egen kropp och har full rätt att bestämma vad som ska hända med den, både när man lever och när man dör?

Hylla absolut de som donerar i både livet och döden, men sluta för guds skull att ifrågasätta dom som väljer att inte göra det!
Jag tycker att det är bra att folk tar informerade beslut. Om en undviker att anmäla sig till organ donationsregistret för att en tror att läkarna inte kommer att göra allt för att rädda livet på en, eller att ens lidande ökar, då kan det vara bra med information.
 
Jag tycker att det är bra att folk tar informerade beslut. Om en undviker att anmäla sig till organ donationsregistret för att en tror att läkarna inte kommer att göra allt för att rädda livet på en, eller att ens lidande ökar, då kan det vara bra med information.
Fast nu hade personer du svarade på ångest av bara tanken på det hela. Visst räcker det? Jag har en bekant som inte anmält sig och egentligen inte har ett svar på varför. Jag respekterar hens beslut, som hen fattat enbart på "känsla". När det gäller sin egen kropp räcker det faktiskt.
 
Jag förstår inte hur just organdonation är obehagligt men kremering eller förruttnelse inte är det.

När det förstnämnda kan rädda upp till sju liv.
Därför.
Och? Du har fattat ett beslut gällande din kropp, utifrån dina känslor. Låt andra fatta dina beslut utifrån sina känslor. Tror du att fler kommer donera på grund av din taskiga attityd? Jag skulle tro att resultatet blir det omvända.
 
Skulle gärna slippa kremeras pga miljöbelastningen men blir svårt, de bättre metoderna är inte godkända här i EU.

https://www.sandaren.se/nyhet/vattenkremering-ett-gront-alternativ-vid-livets-slut

Får man starta en religion som har klimatavtrycksminimering som helig ritual?
Jag kan signa upp för den religionen, har ändå bestämt att jag vill kremeras. När en bekant till mig dog alldeles för tidigt tog jag mig samman och skrev ner alla önskemål kring min begravning i Vita arkivet, så slipper mina barn fundera på vad jag hade velat.
 
Jag donerar hela min kropp vid min död. Tyvärr så äter jag mediciner och kvalificerar inte för att donera blod, det hade annars varit jättebra nu när jag rent tekniskt har för mycket.
 
Fast nu hade personer du svarade på ångest av bara tanken på det hela. Visst räcker det? Jag har en bekant som inte anmält sig och egentligen inte har ett svar på varför. Jag respekterar hens beslut, som hen fattat enbart på "känsla". När det gäller sin egen kropp räcker det faktiskt.
Nu är ju detta ett diskussionsforum. Jag har inte skrivit att personen är en idiot, jag har frågat hur hen tänker.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
571
Senast: niardasp
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 258
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 466
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp