Organdonation - hur känner du?

Och? Du har fattat ett beslut gällande din kropp, utifrån dina känslor. Låt andra fatta dina beslut utifrån sina känslor. Tror du att fler kommer donera på grund av din taskiga attityd? Jag skulle tro att resultatet blir det omvända.
Eftersom detta är diskussionsforum tycker jag att det är ett bra ställe att just diskutera, och ifrågasätta hur andra tänker. Just för att jag inte fattar. Tydligen fungerade det inte alls här och jag ber om ursäkt.
 
Nu är ju detta ett diskussionsforum. Jag har inte skrivit att personen är en idiot, jag har frågat hur hen tänker.
Jag har aldrig påstått att du kallar någon en idiot.
Eftersom detta är diskussionsforum tycker jag att det är ett bra ställe att just diskutera, och ifrågasätta hur andra tänker. Just för att jag inte fattar. Tydligen fungerade det inte alls här och jag ber om ursäkt.
Att diskutera behöver inte innebära att man ifrågasätter en annan persons fobier. Du kan diskutera betydligt snyggare än så.
 
Allmän reflektion.
I en annan diskussion är det oerhört viktigt att man får bestämma över sin egen kropp. (Abort).

Hur kan det vara så annorlunda när det kommer till donation av organ/blod/benmärg? Det viktigaste är väl att man äger sin egen kropp och har full rätt att bestämma vad som ska hända med den, både när man lever och när man dör?

Hylla absolut de som donerar i både livet och döden, men sluta för guds skull att ifrågasätta dom som väljer att inte göra det!

Skillnaden är väl att personen som vägrar donera själv kommer att ta emot organ vid eventuell sjukdom. Om alla vägrar att donera kommer det inte finnas några organ så den som behöver det kommer att dö. Vid abort handlar det enbart om kvinnan och hennes beslut om hennes kropp. Det inverkar inte på någon annan. Ja, om man inte är abortmotståndare och hävdar att man mördar ett barn.
 
När jag har dogat så kan man ta det som behövs. Det är för mig så självklart och jag har också varit med ända sedan man hade en rödgrön papperslapp.
Min dotter vet om mina önskemål.
Hon vill också donera men hennes pappa vägrar skriva på. Om några år får hon iaf välja själv.

En kär kollega förlorade för några år sedan sin unga dotter. Om jag inte minns tokigt så donerades fem eller sex organ så flera barn fick möjlighet att leva vidare.
Det är, om inte annat, argument nog.
 
Det är faktiskt viktigt att man också donerar sin kropp även utan organdonationer eftersom för att få fram fler läkare så krävs att dessa lär sig att obducera, skära, och operera på människokroppar. Om det inte fanns några lik så sayonara vitala delar av läkarutbildningen. Jag själv vill ha en läkare som vet hur man skär, syr och opererar på en riktig kropp inte virtuellt.
 
Det är faktiskt viktigt att man också donerar sin kropp även utan organdonationer eftersom för att få fram fler läkare så krävs att dessa lär sig att obducera, skära, och operera på människokroppar. Om det inte fanns några lik så sayonara vitala delar av läkarutbildningen. Jag själv vill ha en läkare som vet hur man skär, syr och opererar på en riktig kropp inte virtuellt.
Håller helt med dig!
 
Skillnaden är väl att personen som vägrar donera själv kommer att ta emot organ vid eventuell sjukdom. Om alla vägrar att donera kommer det inte finnas några organ så den som behöver det kommer att dö. Vid abort handlar det enbart om kvinnan och hennes beslut om hennes kropp. Det inverkar inte på någon annan. Ja, om man inte är abortmotståndare och hävdar att man mördar ett barn.
Men alla vägrar väl ändå inte donation? Cirka 20 % har aktivt anmält sig till registret. Jag är absolut för att siffran ökar kraftigt, men jag tror fortfarande att friheten att själv välja är viktigast
 
Bor i Österrike och här doneras organ automatiskt om man inte avanmäler sig.
Jag ser drt som självklart för mig att man får ta vad man kan efter min död. Om det skulle hända min barn ngt skulle jag inte heller tveka att donera deras organ.

Tyvärr får jag inte ge blod annars hade jag gjort det.
 
Sen när är fobi/ångest/skräck något som logiskt kan förklaras på ett förståeligt och begripligt sätt så att människor som har noll egen erfarenhet av sånt accepterar den "förklaringen"?
Jag förstod inte hur en fobi kan sträcka sig till efter döden. Fobi i levande tillstånd förstår jag.

Det var inte meningen att kränka någon utan jag fick inte ihop detta. Uppenbarligen har jag kränkt @Shaggy och det var ytterst onödigt.
Att en ursäkt emottages vore kanske för mycket att hoppas på, men jag ber om ursäkt i alla fall.

Oavsett har jag fått något att tänka på.
 
Bor i Österrike och här doneras organ automatiskt om man inte avanmäler sig.
Jag ser drt som självklart för mig att man får ta vad man kan efter min död. Om det skulle hända min barn ngt skulle jag inte heller tveka att donera deras organ.

Tyvärr får jag inte ge blod annars hade jag gjort det.

Vilket bra system!

Jag har anmält mig för många år sedan. Har ett vagt minne av att vi pratat om det i familjen också.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
592
Senast: niardasp
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 510
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 703
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 683
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp