Organisera skafferi och kylskåp

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Twihard
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 2 609

Bukefalos 30 år!

Twihard

Trådstartare
Jag vill organisera mitt skafferi. Just nu är jag utbränd men läkaren sa att miniprojekt som ger glädje kan vara nyttigt och jag har länge tänkt på att få ordning i mitt skafferi. :) Jag har inget stort skafferi, det är ett överskåp i köket med dubbelluckor (och tre hyllor), ett smalare skåp med 3 hyllor där jag har flingor bland annat samt ett underskåp där jag förvarar kattmat och snacks.

Mitt "stora" skafferi med dubbla luckor är där jag förvarar pasta, ris, nudlar, mjöl, bakingredienser, konserver osv. Men allting står bara i skåpet i förpackningarna de är köpta i. Jag skulle vilja ha mer rolig organisering där mjölet ligger i burkar då jag måste ha plastpåsar runt paketen för att slippa mjölbaggar och dylikt, förvara pasta på finare vis än kartonger. Har någon tips på bra burkar för mjöl, pasta osv? Bra tips på hur jag förvarar passerade tomater, buljongflaskor osv. Som liksom ger ett lugnande och städat intryck. Jag tänker att kvadratiska/rektangulära burkar tar mindre plats än runda för mjöl och socker osv? Finns det korgar där man kan lägga nudelpaket?

Kylen är oftast städad. Ibland kan det bli så att små flaskor och burkar (exempelvis senap eller sylt) trängs på olika hyllor. Jag tillhör dem som kan köpa mat från exempelvis matsmart (och således i storpack). Vill organisera dessa på smidigare sätt än att tränga in dem i skåpet i högar. Organiserar ni med små lådor i kylen? Hade uppskattat om ni visade upp era skafferier eller delade med er av era idéer.🥰

1770149943778.webp

Såhär har jag organiserat. Använder Fidoburkar i olika storlekar.

Har ingen bild men i skafferiet har jag en större låda där förpackningar för bakingredienser finns. T ex vaniljsocker, bakpulver, kokosflingor, kakao osv. I en annan låda finns öppnade förpackningar med linser, bönor, panko, frön, nötter osv. Vill jag ha något ur dessa lådor tar jag ut hela lådan.

Liknande i kylen, har en ”frukostlåda” där ost, smör, pålägg, gurka osv ligger i. Allt utom yoghurt och mjölk. Lätt att ta ut hela vid frukosten.
Sedan har vi en plastlåda för ostar som fetaost och halloumi eftersom vi ofta köper ett större antal vid extrapris. Lång hållbarhet på dem så bra att ha dem samlade så de inte dräller runt i kylen.
Och en plastlåda som heter ”Ät snart!” Med öppnade förpackningar, grönsaker, någon frukt osv som behöver ätas innan det blir dåligt.

Jag har inga klassiska köksskåp som skafferi, utan när jag fixade mitt kök kom jag fram till att jag ville ha många meter hyllor men inte särskilt djupa. Så det blev bokhyllor istället för ett mer klassiskt skafferi.

Och andra vinkeln (dvs tre bokhyllor). Det var några år sedan de här bilderna togs, så det har tillkommit t.ex. en brödlåda, några burkar där det är tomt ut etc. Men allmänt är jag väldigt nöjd med hur det fungerar med det, och jag tycker att allt är smidigt att nå och hitta.
De ljusgröna plastkorgarna har olika saker i sig, t.ex. en som heter "fisk" där det ligger t.ex. makrill- och tonfiskkonserver, en som heter "nudlar", osv. (och en "blandat")
IMG_20220526_080837_437.webp

Jag vill organisera mitt skafferi. Just nu är jag utbränd men läkaren sa att miniprojekt som ger glädje kan vara nyttigt och jag har länge tänkt på att få ordning i mitt skafferi. :) Jag har inget stort skafferi, det är ett överskåp i köket med dubbelluckor (och tre hyllor), ett smalare skåp med 3 hyllor där jag har flingor bland annat samt ett underskåp där jag förvarar kattmat och snacks.

Mitt "stora" skafferi med dubbla luckor är där jag förvarar pasta, ris, nudlar, mjöl, bakingredienser, konserver osv. Men allting står bara i skåpet i förpackningarna de är köpta i. Jag skulle vilja ha mer rolig organisering där mjölet ligger i burkar då jag måste ha plastpåsar runt paketen för att slippa mjölbaggar och dylikt, förvara pasta på finare vis än kartonger. Har någon tips på bra burkar för mjöl, pasta osv? Bra tips på hur jag förvarar passerade tomater, buljongflaskor osv. Som liksom ger ett lugnande och städat intryck. Jag tänker att kvadratiska/rektangulära burkar tar mindre plats än runda för mjöl och socker osv? Finns det korgar där man kan lägga nudelpaket?

Kylen är oftast städad. Ibland kan det bli så att små flaskor och burkar (exempelvis senap eller sylt) trängs på olika hyllor. Jag tillhör dem som kan köpa mat från exempelvis matsmart (och således i storpack). Vill organisera dessa på smidigare sätt än att tränga in dem i skåpet i högar. Organiserar ni med små lådor i kylen? Hade uppskattat om ni visade upp era skafferier eller delade med er av era idéer.🥰
Nu är jag jättetråkig och det är individuellt. Mina läkarkontakter avrådde bestämt för sådana projekt eftersom det tydligen är vanligt att man som högpresterande som blivit sjukskriven för utmattningssyndrom och brottas med skuld känslor för att man är hemma och inte presterar, dämpar sin ångest med liknande projekt vilket håller i gång en hjärna som behöver vila. Du känner dig bäst så det gäller kanske inte dig men även positiva känslor som flow innebär stress för hjärnan :heart

Visa bifogad fil 180807
Såhär har jag organiserat. Använder Fidoburkar i olika storlekar.

Wow, jättefint! Älskar hur allt ser så rent ut och lätt att hitta. Jag älskar glasburkar så kanske det är bättre än plast?

Jag har inga klassiska köksskåp som skafferi, utan när jag fixade mitt kök kom jag fram till att jag ville ha många meter hyllor men inte särskilt djupa. Så det blev bokhyllor istället för ett mer klassiskt skafferi.
Visa bifogad fil 180810

Älskar ditt skafferi också. SÅ fint och rena drömmen om jag haft platsen. Smart med de gröna lådorna med olika kategorier.

Nu är jag jättetråkig och det är individuellt. Mina läkarkontakter avrådde bestämt för sådana projekt eftersom det tydligen är vanligt att man som högpresterande som blivit sjukskriven för utmattningssyndrom och brottas med skuld känslor för att man är hemma och inte presterar, dämpar sin ångest med liknande projekt vilket håller i gång en hjärna som behöver vila. Du känner dig bäst så det gäller kanske inte dig men även positiva känslor som flow innebär stress för hjärnan :heart

Tack för din omtanke. :heart Jag var lite otydlig. Det läkaren menade var att jag under min ledighet om jag behöver sysselsätta mig med något som ger glädje i små mängder kan ha projekt i liksom idéstadie, om du förstår? Inte att jag ska hålla på att möblera och greja nu. Men om jag ligger där på soffan och får en kort stund där jag vill göra något, kanske skriva ner idéer. Han sa att jag inte får sätta igång stora projekt men göra saker som ger glädje i lugna stunder. Svårt att förklara. Men som exempelvis att vattna mina blommor. Det ger mig glädje när jag får energin att göra det. Det jag tänkte främst nu var mest att få inspirationsbilder att ligga och titta på, läsa idéer och skriva en lista på vad jag kan behöva. Sen ska jag inte göra något nu för det orkar jag inte och jag måste köpa massa saker - och det vill jag inte på sjukpenning.🥰

Har också haft funderingar på att lägga över i mer "roliga" förpackningar för att få det mer organiserat.
En sak jag dock fastnade vid är hur jag då ska veta tex hur länge ska just den pastan kokas. Eller det riset. För just denna gång köpte jag det märket med den instruktionen osv när jag fyllde på. :angel::rofl:

Har iaf en sockerburk i metall att ha sockerpaketet i och nästan alla kryddburkar står samlade i en korg. Så har påbörjat lite smått. :D

Har också haft funderingar på att lägga över i mer "roliga" förpackningar för att få det mer organiserat.
En sak jag dock fastnade vid är hur jag då ska veta tex hur länge ska just den pastan kokas. Eller det riset. För just denna gång köpte jag det märket med den instruktionen osv när jag fyllde på. :angel::rofl:

Har iaf en sockerburk i metall att ha sockerpaketet i och nästan alla kryddburkar står samlade i en korg. Så har påbörjat lite smått. :D

Jag tänkte att man kanske kan klippa ut pastasortens namn eller skriva tid på locken på någon lapp eller så :D Eller i locken om det blir för fult (och locken inte är genomskinliga):D

Det ser ju så prydligt ut med alla organiserade skafferier! Men en sak som jag tycker är lite opraktisk med att hälla över i burkar är att jag ändå måste förvara oöppnade förpackningar och det som inte får plats i burken någon annanstans. För jag vill helst ta helt slut på det första och göra rent innan jag fyller på nytt, annars känns det som att det blir dålig rotation på grejorna?

Så det enda jag har i fina burkar nu är typ pasta och ris. Där bryr jag mig inte om att skriva upp koktider, jag tar ändå aldrig tid. 😁

Jag har lagt över vissa skafferiprodukter i glasburkar. Mitt kök består till 80% av lådor och mjuka förpackningar (mjöl, spagetti, etc) blir snabbt omöjliga att identifiera uppifrån. Burkar märkta med en bit maskeringstejp på locket är mycket mer lättöverskådligt.

Kylskåpet har fått en långsmal låda för tuber av olika sort. Det var mer en fråga om att ge lådan ett syfte, snarare än att kylskåpet hade ett behov.

Något jag inte lyckats lösa en vettig förvaringslösning till är kryddburkar. Jag har dem samlade i en låda. Vid en första anblick så ser det nog så städat ut - en jag hittar ändå aldrig den kryddan jag vill ha! Någon annan med mååånga kryddor som hittat en vettig lösning?

Jag har lagt över vissa skafferiprodukter i glasburkar. Mitt kök består till 80% av lådor och mjuka förpackningar (mjöl, spagetti, etc) blir snabbt omöjliga att identifiera uppifrån. Burkar märkta med en bit maskeringstejp på locket är mycket mer lättöverskådligt.

Kylskåpet har fått en långsmal låda för tuber av olika sort. Det var mer en fråga om att ge lådan ett syfte, snarare än att kylskåpet hade ett behov.

Något jag inte lyckats lösa en vettig förvaringslösning till är kryddburkar. Jag har dem samlade i en låda. Vid en första anblick så ser det nog så städat ut - en jag hittar ändå aldrig den kryddan jag vill ha! Någon annan med mååånga kryddor som hittat en vettig lösning?
Lite mörk bild, men jag hade en väggyta i köket bredvid en dörr där jag kunde bygga något som var max 15 cm djupt. Så det blev ett kryddskåp, och små glasburkar för varje krydda (alla står i bokstavsordning). Högre hylla högst upp och längst ner för vinäger, olja, spagetti, tändsaker etc (vedspisen är mitt emot). Dörrarna är sen målade med grön tavelfärg, så att det går att skriva på dem med en krita. (den översta delen går också att vika upp, men det brukar inte behövas - jag, ehm, hade mätt fel när jag fick dörrarna uppsågade :p )

IMG_20260204_075559863.webp

På ris och liknande har jag skrivit ut instruktionerna via märkesmaskinen, så att de står på baksidan av burken. Men, då förutsatt att instruktionerna normalt sett alltid är samma för t.ex. basmatiris, jasminris etc, så att instruktionerna på respektive burk inte behöver bytas hela tiden.

Om du har möjlighet att ha dem i ett skåp istället så tipsar jag om att såga av en tavellist i flera lika korta bitar och sätta ihop som en trappstege. Översta trappsteget skruvar du fast i skåpet längst in så den står stadigt. Då syns alla burkar och tar väldigt lite plats. Du kan anpassa antal trappsteg och hur breda de ska vara efter skåpet och antal kryddburkar.

Kanske är en party pooper men det känns som ett symptom av konsumtionshetsen och kapitalismen vi lever i att vi liksom ska köpa behållare för att ersätta de behållare som produkten redan kommer i? Som påpekat leder det ju ändå till problem som att man saknar information som tillagningstid eller bästföredatum, eller att man ändå måste behålla originalförpackningarna eftersom allt inte får plats.

Sen finns det såklart grader av detta och jag tycker det HAR sina användningsområden men jag tycker också att man ska tänka till och fundera på om det verkligen är något som kommer underlätta eller förbättra, eller om man bara vill.. köpa saker typ?

Jag har plastlådor modell större från IKEA till mjöl och ris. Mjöl för att papperspåsarna de kommer i är jobbiga att ta ur och bara går sönder och det "pyser ut" mjöl överallt när man försöker stänga. Ris för att vi köper det i säck om 20 kg och den är inte praktisk att ha tillgänglig i köket. Sen har jag också en plåtburk för florsocker då det på riktigt kan vara den sämsta förpackning som någonsin gjorts. Det är en hård papplåda som är för liten för att få ner ett decilitermått i, helt hopplöst. Där hade jag önskat att de kom i sån papperspåse istället.

För många år sedan hade jag betydligt fler burkar men jag har som sagt insett med tiden att de faktiskt inte är så himla praktiska i de flesta fallen. Plats tar de också!

Jag slår ett slag för snurrbrickor. Tycker de är fantastiskt bra, inget blir längre kvarglömt/gömt längst in. Ser mer ordningsamt ut också även fast jag mest har orginalburkar och påsar.
Vissa saker har jag dock lagt över i gamla glasburkar, det blir också finare och utan att behöva köpa nytt.

Jag slår ett slag för snurrbrickor. Tycker de är fantastiskt bra, inget blir längre kvarglömt/gömt längst in. Ser mer ordningsamt ut också även fast jag mest har orginalburkar och påsar.
Vissa saker har jag dock lagt över i gamla glasburkar, det blir också finare och utan att behöva köpa nytt.
Jag har en sån oval snurrbricka från IKEA på en kylskåpshylla för burkar. Har haft den i säkert ett år minst och har fortfarande inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker men jag tror att det lutar mer åt det positiva hållet.

Det är sjukt smidigt att liksom kunna vända på hyllan och direkt komma åt det längst bak. Nackdelen är såklart att det äter upp rätt mycket plats från själva hyllan så man får inte alls plats med lika mycket. Samtidigt finns ju även en liten positiv grej med det - man samlar inte på sig lika mycket saker.

Jag tycker oftast den är toppen men ibland när vi har fler burkar och de plötsligt inte får plats och måste spilla över till en annan hylla som ju INTE skulle vara en "burkhylla" så stör jag mig. Men vill verkligen också slå ett slag för de ovala, så mycket bättre och äter mindre plats än de runda!

Jag ser ofta fina gamla burkar på loppis, myrorna och antikbutiker som jag mer än gärna köpt för att förvara matvaror av de slag du nämner. Oftast har jag tittat på ganla burkar där det redan står mjöl, pasta etc. på med en fin text. Men jag har ett för litet kök för det och blir lika deppig varje gång jag inser att jag inte får plats med det.

Liknande trådar

• Förvara och organisera
  • Hur inreda och hitta möbler?
  • Induktionshäll och att inte se bra
  • Organisera bebisgarderob

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12