Orgasmgaranti

Jag tror inte att en näringsidkare kan tillåta sig att vara så kreativ att de använder ordet garanti utan att koppla det till någon form alls av (om än villkorat) åtagande. Det är rimligt att som konsument förvänta sig någonting, men inte ingenting. Men det får ju juristerna på Konsumentverket eller ARN fundera över.
Nejvisst, jag tror också att de skulle åläggas att inte använda ordet garanti om saken prövades. Men vad jag skriver om är hur jag som konsument tolkar ordet, vilket väl också är frågeställningen i tråden. Och jag skulle känna mig rätt dum om jag trott att ”orgasmgaranti” innebar att produkten garanterat gav orgasm.

Och jag skulle känna mig rätt dum om jag trott att ”orgasmgaranti” innebar att produkten garanterat gav orgasm.
Jo... men jag tänker att det bottnar i vad en sådan garantiutfästelse skulle innebära. Jag förstår ju också att ingen kan lova att alla får orgasm av mojängen, det känns helt orimligt. Men säg att helt hypotetiskt 80% av alla som provar den faktiskt får orgasm, och att det är väldigt god ekonomisk förtjänst per enhet... då är det kanske inte helt orimligt att tänka sig att tillverkaren/distributören/försäljaren åtar sig att låta köpet gå tillbaka för de som inte får orgasm och som faktiskt reklamerar mojängen, säg att det kanske handlar om 5%, och låta den returen utgöra garantiåtagandet?

Sen kan jag väl tänka mig att om jag tog ett köpbeslut där just utfästelsen om garanti var en avgörande faktor, och för en produkt där garantier oftast inte används som säljargument, så skulle jag kanske också kolla i förväg vad garantiutfästelsen innebar.

Jo... men jag tänker att det bottnar i vad en sådan garantiutfästelse skulle innebära. Jag förstår ju också att ingen kan lova att alla får orgasm av mojängen, det känns helt orimligt. Men säg att helt hypotetiskt 80% av alla som provar den faktiskt får orgasm, och att det är väldigt god ekonomisk förtjänst per enhet... då är det kanske inte helt orimligt att tänka sig att tillverkaren/distributören/försäljaren åtar sig att låta köpet gå tillbaka för de som inte får orgasm och som faktiskt reklamerar mojängen, säg att det kanske handlar om 5%, och låta den returen utgöra garantiåtagandet?

Sen kan jag väl tänka mig att om jag tog ett köpbeslut där just utfästelsen om garanti var en avgörande faktor, och för en produkt där garantier oftast inte används som säljargument, så skulle jag kanske också kolla i förväg vad garantiutfästelsen innebar.
Nej, det kanske inte är helt orimligt. Men då hade de nog hellre formulerat något på temat ”pengarna tillbaka om du inte får orgasm”. Även det med en glimt i ögat, som jag tolkar ”orgasmgaranti”.

Garanti betyder bara att man får mer än vad man har laglig rätt till, sen är det upp till företaget att specificera.
Om man sen inte kan hitta specificeringen av vad man upplever är en utlovad garanti så är det väl lämpligt att höra av sig till företaget, ja.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/garanti/
"Företaget bestämmer vad garantin omfattar men om ett fel omfattas av garantin så ska det åtgärdas utan kostnad för dig." Om garantin är utebliven orgasm så borde ju det då räknas som ett fel hos produkten som företaget ska åtgärda utan kostnad för kunden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 916
Senast: QueenLilith
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med... 2 3
Svar
54
· Visningar
3 846
Senast: honung
·
Äldre Okej. Jag beställde tre plagg från en butik vi kan kalla Chong av skandinavien (en underklädesbutik)... Jag valde faktura som betalsätt...
Svar
3
· Visningar
1 344
Senast: Emtherlia
·
Hästmänniskan Jag är nu mitt uppe i en diskussion med försäkringsbolaget och det har kommit fram att veterinären har sagt en sak till mig som... 2
Svar
24
· Visningar
3 796
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka