Bukefalos 28 år!

Orimligt hög nätavgift

Mirre

Trådstartare
Fick en chock idag när jag såg räkningen för elnätet. 😳 Nätavgiften låg på över 2000! 😳😳 Hur fasen är det möjligt?! Vi bytte elbolag men det ska ju inte påverka nätavgiften (vi har alltså inte samma bolag för nätet och elen). Ska ringa i morgon och höra, men har någon mer upplevt att elräkningen är ok men nätavgiften är svindyr?
 
Jag har mycket högre nätavgift än förbrukning. Helt sjukt, och ger ju noll incitament att hålla nere förbrukningen...
 
Nätavgifterna är rent ocker. De har ju ingen konkurrens så de kan ta ut nästan vad de vill. Det har väl satts in lite reglering tror jag men det verkar inte finnas något politiskt incitament att åtgärda problemet på riktigt. Om man tänker på hur hårt man reglerat prissättningen inom telefonin som är en konkurrensutsatt marknad så är det ju skrattretande.
 
Fick en chock idag när jag såg räkningen för elnätet. 😳 Nätavgiften låg på över 2000! 😳😳 Hur fasen är det möjligt?! Vi bytte elbolag men det ska ju inte påverka nätavgiften (vi har alltså inte samma bolag för nätet och elen). Ska ringa i morgon och höra, men har någon mer upplevt att elräkningen är ok men nätavgiften är svindyr?
Senaste fakturan låg på 1393 kr, varav elen 409 kr. Vi hade använt 674 kWh.
 
Detta är dubbelt.
Vårt fysiska elnät är sorgligt eftersatt. Dessutom kommer det behövas stora investeringar med tanke på allt som händer med elen nu. Nånstans måste ju bolagen ta pengarna.

Samtidigt är det tufft förd et enskilda hushållet som behöver betala en så stor del av elräkningen till just nätet.
 
Det låter helt sjukt. Vår nätavgift ligger på 348 kr/mån, och det tycker jag är på gränsen till för högt…
 
Nätavgiften består av både en fast kostnad som brukar baseras på kapacitet man vill ha (säkringsstorlek på huvudsäkring) och sedan rörlig med överföringsavgift per kWh och dessutom brukar elskatten ligga där (per kWh)
.
Överföringsavgift och elskatt ligger på 62,80 öre per kWh för mig på senaste fakturan. Som del av nätbolagets debitering.

Fast debitering på 862,50 kr per månad för 25A huvudsäkring.
 
Fick en chock idag när jag såg räkningen för elnätet. 😳 Nätavgiften låg på över 2000! 😳😳 Hur fasen är det möjligt?! Vi bytte elbolag men det ska ju inte påverka nätavgiften (vi har alltså inte samma bolag för nätet och elen). Ska ringa i morgon och höra, men har någon mer upplevt att elräkningen är ok men nätavgiften är svindyr?
Är det per månad? Var in och kollade och vår var ca 4000 per år. Sen tillkommer elöverföring och energiskatt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vet att många är trötta på mina skriverier och gnällande. Men ganska ofta är det berättigat, när man som funktionsnedsatt ÄR i...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 759
Senast: Lhas
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 158
Övr. Hund Jag passade min väns två hundar över helgen, något jag brukar göra när hon behöver vara borta av en eller annan anledning. Vi trivs...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 355
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp