Bukefalos 28 år!

Orimligt hög nätavgift

Fick en chock idag när jag såg räkningen för elnätet. 😳 Nätavgiften låg på över 2000! 😳😳 Hur fasen är det möjligt?! Vi bytte elbolag men det ska ju inte påverka nätavgiften (vi har alltså inte samma bolag för nätet och elen). Ska ringa i morgon och höra, men har någon mer upplevt att elräkningen är ok men nätavgiften är svindyr?
Jag råkade ut för samma när jag bytte för några år sedan och då hade det nya bolaget placerat mig i fel elområde!
Så kolla så att det stämmer med var du bor och att rätt huvudsäkring är angiven.
 
Elbolagen behöver inte underhålla nät, sköta överföring etc etc.
det är väl inte konstigt att det är billigare att bara ta betalt för förbrukad el?
Visst är de skyldiga att sköta överföringarna. De höga kostnaderna beror till viss del att ledningsnäten inte har underhållits på kanske 50 år och att de är tvungna att göra det det nu iom att allt fler ska anslutas, mätare bytas ut, ledningar som ska grävas ner, nya ledningsgator ska dras och Svenska kraftnät tar ut högre avgifter. Men visst är det surt, jag har avgifter som i många fall är dubbelt så hög som min förbrukning. :meh:
 
Visst är de skyldiga att sköta överföringarna. De höga kostnaderna beror till viss del att ledningsnäten inte har underhållits på kanske 50 år och att de är tvungna att göra det det nu iom att allt fler ska anslutas, mätare bytas ut, ledningar som ska grävas ner, nya ledningsgator ska dras och Svenska kraftnät tar ut högre avgifter. Men visst är det surt, jag har avgifter som i många fall är dubbelt så hög som min förbrukning. :meh:
Du missförstod mig?

De som sköter näten har - som jag skrev - stora åtaganden framöver.
De bolag som endast tar betalt för förbrukning torde väl ha det enklare?
 
Jag tror ingen kommer undan med att inte sköta underhållet.
Nu hänger jag inte med? Vem säger att nån försöker komma undan underhåll?

De som säljer el - enbart - har inte ansvar för att näten är funktionella. Det ansvaret ligger på nätägaren. De jag köper min el av ansvarar inte för ledningen hit.
 
Nu hänger jag inte med? Vem säger att nån försöker komma undan underhåll?

De som säljer el - enbart - har inte ansvar för att näten är funktionella. Det ansvaret ligger på nätägaren. De jag köper min el av ansvarar inte för ledningen hit.
Som jag förstod dig så var det nätägarna som inte skötte underhållet och därför var avgifterna höga.
 
Som jag förstod dig så var det nätägarna som inte skötte underhållet och därför var avgifterna höga.
Då måste jag uttryckt mig illa. :jawdrop:

Det jag menar är att elnäten står inför utmaningar. Vi har mer sol och vind än vi haft tidigare. Vi har ett kraftigt ökat elbehov framöver. Elmarknaden ser helt enkelt helt annorlunda ut än när de stora stamnäten byggdes.
Allt detta byggs inte gratis. Bolag kan inte syssla med välgörenhet.
Så i mina ögon är det fullt naturligt att nätägarna behöver ta ut en högre avgift för att tillhandahålla nät.

/tanten - levt med en linjemontör i 20 år
 
Jag har mycket högre nätavgift än förbrukning. Helt sjukt, och ger ju noll incitament att hålla nere förbrukningen...

Nätet baseras inte på förbrukningen.

Jag lärde mig nu i dagarna att Ellevios (nätavgiften) räkning påverkas av förbrukningen.
Tidigare i min lilla lägenhet har skatten varit ca 10 kronor per räkning 😄 (hade månadsräkning, men var den på lägre än 100:- lades kostnaden på nästkommande räkning tror jag, kan ha vart bara Fortum som det var så med också).

Nu när jag tittar på vår första räkning i huset ser jag att skatten beror på antal kWh, vilka ju är väsentligt fler nu.
Plus också som nån annan skrev, hur mycket el jag kan göra av med/storlek på säkring, bör den större summan jag också har stå för.
 
Elbolagen behöver inte underhålla nät, sköta överföring etc etc.
det är väl inte konstigt att det är billigare att bara ta betalt för förbrukad el?

Jag tror det där löser sig i vinter när elpriserna skenar iväg, då kommer jag betala mycket mer för förbrukningen än nätet på varje faktura.

Nätavgiften är baserad på en fast tariff (fast + rörlig men prislåst per kWh) och elförbrukningskostnaden svajar med vinden, solen, isen och kärnkraftsunderhållet - och min förbrukning som är minst dubbelt så stor under vintermånaderna.
 
Vad sägs om 4000 i nätavgift och 1500 i förbrukning?

Effekttariff nov-mars, lite högre elförbukning pga vinter, och så blir ju monsen högre i kr pga det, vips så har man räkningar på 5000-6000 i el varje månad från dec-apr.
 
Och för att svara på ursprungsinlägget @Mirre Det kan vara så att faktureringen tjorvat pga byte av elbolag. Det vet jag att andra har varit med om, eftersläpande skatter och dylikt. Lusläs specifikation och se vilka datum allt gäller.
 
Jag lärde mig nu i dagarna att Ellevios (nätavgiften) räkning påverkas av förbrukningen.
Tidigare i min lilla lägenhet har skatten varit ca 10 kronor per räkning 😄 (hade månadsräkning, men var den på lägre än 100:- lades kostnaden på nästkommande räkning tror jag, kan ha vart bara Fortum som det var så med också).

Nu när jag tittar på vår första räkning i huset ser jag att skatten beror på antal kWh, vilka ju är väsentligt fler nu.
Plus också som nån annan skrev, hur mycket el jag kan göra av med/storlek på säkring, bör den större summan jag också har stå för.

Jag bor i en äldre lägenhet med låg uppsäkring och låg förbrukning. Betalar ca 150:-/mån för förbrukning och 450:- för nät just nu...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vet att många är trötta på mina skriverier och gnällande. Men ganska ofta är det berättigat, när man som funktionsnedsatt ÄR i...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 154
Övr. Hund Jag passade min väns två hundar över helgen, något jag brukar göra när hon behöver vara borta av en eller annan anledning. Vi trivs...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 349
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp